Spring naar bijdragen

Een nieuwe kans?


Cheyenne

Aanbevolen berichten

De eerste keer dat ik me hier meldde was ergens eind 2007.

 

Helaas blijf ik worstelen met wijn. Graag zou ik in ieder geval voor een tijd droog willen zijn, en later alleen een lekker wijntje als ik uit ben of op een verjaardag. (Sorry dat ik 'lekker wijntje' zeg). Of hooguit als ik iemand te eten heb, of voor mezelf een klein flesje voor in het weekend.

 

Momenteel gebruik ik wijn als troost om een enorme leegte in mijn leven op te vullen.

 

Graag wil ik hiervan af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Cheyenne, welkom terug.

Wat me vooral opvalt is dat je

een concreet verlangen beschrijft,

droog op een enkel feestje na;

maar het meteen uitbreidt, met of

ook bij etentjes, of een klein feestje voor jezelf (en dat hoe vaak?).

Je bent dus al aan het sjoemelen voor je ook

je oorspronkelijke plan waarmaakt.

En uit je eerdere ervaringen weet je vast nog wel,

dat hoe simpeler het plan, hoe meer kans van slagen?

Wees reeel en vraag je af hoe groot je kansen zijn op

alleen op feestjes drinken? En dan nog matig ook? En niet thuis

doordrinken?
En hoe groot als je daarnaast bij etentjes en zelf-feestjes drinkt?
Hoe matig denk je het te kunnen houden? En met welke frekwentie?

Om hier echt duidelijkheid in te krijgen, zou de training van tactive je

kunnen helpen, als je die nog niet hebt gedaan. succes!

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heeft het vooral te maken met het fit of je het echt WIL

Zolang die overtuiging er niet is wordt het moeilijk.

Ik ben nu ook single, kwil nooit meer een relatie waarin alcohol een te grote rol speelt...dat betekent eerst zelf stoppen...dat is ook mijn motivatie

Misschien helpt t je. Succes

gr Dino

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties.

 

Hoe moeilijk ook, ik ga het toch aan de huisarts voorleggen. Een online behandeling neemt zelfs zelf contact op met de huisarts. En in 2007 was ik al eens met mijn probleem bij de huisarts geweest. Die reageerde toen heel positief dat ik aan mijn probleem ging werken. Toen deed ik hier de online behandeling.

 

Het lijkt me zo fijn om weer meer energie te hebben, geen hele openhartige en sentimentele e-mails te sturen die ik nuchter nooit zou versturen, gewoon open kunnen doen als er wordt aangebeld, weer een opgeruimde woning...

 

Ik hoor ook van mensen die nooit drinken als ze alleen zijn. Mijn probleem is dat ik veel te veel alleen ben, en daarom wijn als gezelschap kies. Er gaan hele weekenden voorbij dat ik niemand spreek. Soms vraag ik me af waarom ik nog een vaste telefoon heb, bij wijze van spreken kan ik met mijn prepaidje toe om Bereikbaar te zijn en af en toe een zakelijk telefoontje.

 

Wat zal ik me goed voelen als ik stop. Veel meer eetlust, veel meer energie, zelfverzekerder, problemen meteen aanpakken en niet op de lange baan schuiven waardoor die problemen als een boemerang later nog erger terug op mijn bordje komen. Bij mijn eerdere stoppogingen heb ik lichamelijk gezien geen ontwenningsverschijnselen gehad, hooguit wat hoofdpijn de eerste dagen en soms zelfs na een paar weken droog. Alleen geestelijk is het zo ontzettend moeilijk. Die leegte, en ineens komen er allerlei emoties naar boven. 

 

Aan de andere kant, wat ik ergens anders schreef, als ik niet drink heb ik een gezonde eetlust. Een keer zat ik op een zondagochtend al om acht uur een zelfgemaakte tosti te eten! En ik zal heel veel geld besparen aan boodschappen. Dan hoef ik zoals 'vroeger' gewoon een keer in de week naar de supermarkt. Nu ben ik er bijna iedere dag, en ik koop uit schaamte ook 'excuusboodschappen' die ik niet echt nodig heb, om niet het idee te geven dat ik speciaal voor de wijn kom. Ik vermijd ook zoveel mogelijk vaste cassières die mij kennen, maar soms zitten zij er als enige en moet ik wel bij hun afrekenen. 

 

Als ik bij mensen op verjaardag ben, zijn ze verbaasd als ik een wijntje weiger. Iedereen kent mij als de bourgondiër die graag een wijntje drinkt. Ik vind het altijd zo zonde als ik een tijdje ben gestopt, en ik krijg een wijntje aangeboden dat ik niet durf af te slaan. Als ik dat wijntje eenmaal weer heb gedronken, ben ik weer terug bij af. Een keer kreeg ik bij iemand koude glühwijn, toen dacht ik toen ik naar huis ging zo van als ik toch weer gezondigd heb, kan ik net zo goed mijn eigen lievelingswijn weer eens een keertje gaan kopen. Een keer had ik  na ruim een maand stoppen last van knallende hoofdpijn. Ik ging bij iemand op bezoek, en kreeg een wijntje aangeboden. Daarna voelde ik me meteen beter. Terwijl ik net zo goed paracetamol tegen hoofdpijn had in kunnen nemen en veel water drinken. Misschien moet ik voordat ik naar een verjaardag of op bezoek ga door laten schemeren dat ze niet speciaal voor mij wijn hoeven te kopen? Ik kan ook als 'smoes' aangeven dat ik een te hoge bloeddruk heb en ook moet afvallen. Dit is allebei ook echt waar. Als ik stop zal mijn bloeddruk dalen en ik zal ook wat kilo's verliezen, dat weet ik zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Cheyenne,

 

Je schrijft " Als ik dat wijntje eenmaal weer heb gedronken, ben ik weer terug bij af."

 

Als ik dat lees dan denk ik dat er maar een ding op zit.

En dat is gewoon vandaag niet drinken.

En morgen niet.

Gewoon het eerste glas niet nemen, want dan ga je weer.

 

Ook zou ik me niet al teveel aantrekken van de reacties van anderen.

Zonder nu heel je probleem uit de doeken te doen kun je inderdaad zonder jokken aangeven, dat je " vandaag even niet"  drinkt.

Om wat voor reden dan ook.

 

Is het dagpact niets voor jou? En wat meer schrijven over wat je bezig houdt?

 

Ik hoop snel weer wat van je te horen!

 

Ga goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(n.a.v. je posting op een ander draadje)

 

Cheyenne, Ik kocht mijn drank op vier of vijf verschillende adressen; de ene dag de een en de andere dag een andere.

 

Mijn eerste week van niet drinken heb ik geen boodschappen gedaan.

Sterker nog, ik reed via een alternatieve route naar huis, om maar niet langs een winkel te komen.

Ook nam ik geen geld en geen bankpas mee.

In de tweede of derde week is dat genormaliseerd.

 

Wellicht inderdaad een goed idee om je boodschappen tussen de middag vanuit je werk te doen.

Of bij de Turkse winkel.

Een boodschappenbriefje helpt mij ook wel wat. Ik weet dan wat ik moet halen, maar ook dat ik niets anders hoef mee te nemen.

 

En dat schamen? Dat is straks voorbij, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zei in het begin dat ik aan het versoberen was

en wat gezonder wilde gaan eten en drinken.

Beiden waar. Toen ik zekerder was dat ik zo verder wilde

heb ik een paar vriendinnen en zussen gezegd dat ik vond dat ik een

probleemdrinken was en merkte dat ik door het versoberen veel

beter met die problemen om leerde gaan. Ook helemaal waar.

na verloop van maanden, op verbaasde vragen: drink je nog steeds niet?

Het bevalt me inmiddels zo goed en mijn stress en problemen zijn grotendeels

opgelost, wat zou weer gaan drinken nog toevoegen?

En die waarheid leef ik nog steeds met tevredenheid en af en toe geluk.

En in mijn aanwezigheid wordt ook steeds minder gedronken, op een

enkeling na. Het lijkt wel of het een sneeuwbal effekt geeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van de vijf verschillende adressen voor de boodschappen herken ik wel. Ik ging ook weleens bijvoorbeeld naar de Hema. En vaak ging ik vroeg in de ochtend om zo min mogelijk bekenden tegen te komen. Wel had ik dan regelmatig dat er maar één kassa open was, en dat daar net een vaste caissière zat. Er is ook nog een andere supermarkt in de buurt, maar daar zit vroeg in de ochtend vaak ook maar één caissière, ook een vaste caissière. Verder ken ik ze niet persoonlijk, maar zij kennen me wel al jarenlang als vaste klant. In dat geval ging ik soms vol chagerijn terug naar huis, of ik kocht alleen gewone boodschappen en geen wijn. Dan kwam ik later op de dag weer terug als het wat drukker was en er meerdere kassa's open zijn. Of ik fietste toch om. Bij XL supermarkten van AH en Hoogvliet zijn er meestal een stuk of tien kassa's open, heel onpersoonlijk.

 

Soms boeide het me totaal niet. Ik ging wijn kopen, ik kwam later op de dag terug uit angst om 's-avonds zonder te zitten. Een keer had ik dezelfde caissière, en die maakte een opmerking van 'zo, ben je nog iets vergeten?'.

 

Dat van de bankpas thuislaten is ook een goed idee. Verder ga ik wat boodschappen tussen de middag doen. En ik ga kijken bij een Turkse of Marokkaanse supermarkt.

 

Ik heb ook djerba mathee in huis. Die tip heb ik hier ook weleens op het forum gehad. Dat is een soort Argentijnse thee.

 

Dat van dat versoberen is ook een idee. Mensen weten al dat ik aan de lijn en aan mijn gezondheid wil werken. Verder wil ik ook bezuinigen. En op den duur raken mensen vast wel gewend dat ik in plaats van een wijntje bijvoorbeeld muntthee bestel. 

 

Nu wil ik echt doorzetten. Het is zo fijn om weer een gezonde eetlust te krijgen. En het is fijn om iedere ochtend fris op te staan en mezelf 's-ochtends niet hoef op te peppen, zowel uiterlijk als innerlijk. Soms had ik weleens een paarse tong en lippen door de wijn. En ik voelde me pas een beetje zeker als ik een paar keer met mondwater had gespoeld. Ik nam zelfs weleens een blikje energiedrank, maar ik merkte dat ik daar niet goed tegen kan.

 

Inmiddels heb ik me ook al aangemeld voor een gratis e-training met e-coach. Het begin zal moeilijk zijn, maar ik zal er zo veel voor terug krijgen!

 

Een goed weekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...