Spring naar bijdragen

ik ben een alcohol verslaafde


tuvalu1958

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, ik noem mij tuvalu1958, ik wil wel en niet stoppen met drinken. Ik zit al 1 jaar bij de AA, en het lukt af en toe wel, en meestal niet. Het is een beest van een verslaving. Ik ben willen stoppen door mijn (nieuwe) partner, hij schrok van mijn alcoholgebruik (en dat is 1 fles wijn per avond).Ik vind dat nog steeds niet heel veel, vooral door bij de AA te gaan, merk ik dat 1 fles wijn eigenlijk best wel weinig is Ik hou van mijn man, ik merk dat hij helemaal over de rooie gaat met die ene fles wijn, en ik heb moeite om mijn motivatie te vinden. Als ik niet drink, word ik depressiever, en ik slik al anti-depressiva.
Hij vind mij niet leuk als ik gedronken heb, en dat snap ik.
Eigenlijk wil ik vrij zijn van iedere verslaving dan ook, maar blijkbaar zit die drank in mijn nek te hijgen.
Ik ben niet vrij, want ik drink.
Ik baal dat ik dit niet zo goed kan overwinnen, want ik ben heel sterk . Ik heb van alles meegemaakt, en alles overwonnen (1 keer scheiding van eerste man, tweede keer weduwe geworden na zeer zwaar ziekbed tweede man, en nu derde keer weer getrouwd, en deze man is mijn zielemaatje).
Dus: ik ben zeer gelukkig, alles gaat enorm goed in mijn leven, en toch die rot-alcohol.
Hoe kan dit??? Dus ik ben niet zo sterk?
De AA helpt me veel, door constant bij de les te blijven, dat het drinken niet normaal is, maar een ziekte, daarom blijf ik gaan. Nu dit forum, want ik ben best wel wanhopig, en ik voel me zo zwak, help.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom tuvalu,

Je klinkt wiebelig, bent al een jaar bij de AA en drinkt nog geregeld 1 fles per dag.
Dat is té veel, zeker weten. En klopt het dat je nu 52 bent?
(1958)
Mijn stokpaardje is dat met het ouder worden de klachten rond A gebruik toe gaan nemen. Daar kun je op wachten... of nu daadwerkelijk iets gaan doen. Dat is ff schrikken want je moet het zelf gaan doen ook nog.
Ik zou je de ADB intrnetbehandeling willen aanraden; velen van ons hebben die gedaan. Het geeft echt een wezenlijke verandering in denken en doen. Zo heb ik althans mijn gebruik gehalveerd, naar redelijk normale proporties en heb zicht gekregen over mijn triggers.
Verder kan ik je aanbevelen veel te lezen hier, vooral de achtergrond info, te vinden bij thema's die je mogelijk aanspreken of bij tips en adviezen. Op de dagdraad 'ditjes en datjes' kun je door de dag heen met mensen direct kletsen over je wel en wee.

Bestaande somberheid wordt door Alcoholgebruik wat weggepoetst, maar ook weer omhoog gehaald vreemd genoeg. Door niet te drinken komt meer de ware aard naar boven; maar wellicht is daar beter mee te dealen dan met hoe het nu gaat: een schrijnend schuldgevoel en ruzies thuis...? Ik lees hier dat mensen na enige tijd hun somberheid overwinnen en weer frisser en zelfverzekerder in het leven staan!
A tezamen met antidepressiva is ook een foute combinatie. In wezen bederf je de chemie van je lichaam.

Misschien had je een vriendelijker welkom verwacht, maar ik reageer primair op wat je zelf schrijft.
Kom op meid: denk aan je soulmate en ga het leven fris leven!!


Alle succes daarbij gewenst, in liefde.
En laat je vaker zien hier. Zie het als een vinger aan de pols, dit forum!!

xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuvalu ook een warm welkom hier op ons forum,
je schrijft dat je wel en niet wilt stoppen. De knop is nog niet om dus.
Dat heeft tijd nodig en bij de AA krijg je hulp. Ik herken het je zwak voelen zolang je het niet kunt.
En dat je je depressief voelt als je stopt. Ook die herken ik. Maar zeg eens eerlijk, ben je met de wijn wel zo vrolijk dan? Denk het niet je als je man je niet leuk vindt wanneer je gedronken hebt. Mijn relatie heeft het niet overleefd. Jij kunt je relatie nog redden. Ga er voor. Ja je zult depressief worden, je zult moeilijke momenten krijgen waain je nu zou gaan drinken en ja het leven wordt niet leuker zonder drank.
Je lichaam moet resetten, je slaap heeft tijd nodig om weer gezond te worden en je energiehuishouding
zal opspelen, en dan zit je waarschijnlijk ook nog in de overgang. Zo nu heb je de meeste nare dingen gehoord. Je snapt wel dat er ook goede dingen zijn. Ik was deze week 1 jaar zonder alcohol en het was geen gemakkelijk jaar. Maar het feit dat ik niet ben gaan drinken betekent voor mij dat het dus blijkbaar de moeite waard was, alle situaties nuchter aan te gaan. Met de alcohol verminderen overgangskalchten wel met 80% gemiddeld, na maanden sliep ik weer zoals vroeger, hele nachten door soms weer, ik ben minder sjacherijnig en mijn lontje is weer wat langer. Ik akn de verantwoording voor mijn kinderen weer volledig aan en merk dat er weer respect aan het groeien is, en het belangrijkste; mijn zelfrespect en eigenwaarde komen weer terug. Ik ben er nog lang niet, maar dat wat ik bereikt heb, gun ik jou ook.
We will survive! U2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tuvalu. Welkom hier bij ons :)
Ik sluit me maar een beetje aan bij Jane. Waar sta je nu? Stoppen met drinken moet vooral uit jezelf komen. Die wil moet er wel zijn, anders lijkt het me een vrijwel ondoenlijke opgave.
Eén fles wijn per dag is best veel dus ik ben verbaasd dat jij daar anders over denkt. Misschien meet je jezelf dan vooral aan het (voormalig) drankgebruik van de mensen die je bij de AA ontmoet?
Ik heb geen idee hoor, want ik ken de AA verder niet.
Positieve is natuurlijk wel dat je toch weer op zoek bent gegaan naar 'iets'. En nu zit je dan hier. Ik hoop dat je hier je motivatie kunt aanscherpen.
Voel je vrij om mee te praten in het dagdraadje op Ditjes & Datjes, als je daar behoefte aan hebt. :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tuva,
Ook welkom hier hoor.
Een fles iedere dag is echt best wel veel.
En dan kun je het gevoel hebben dat je jezelf prima onder controle hebt en dat je net zo doet als wanneer je nuchter bent.... niet dus.
Voor iemand die niet gedronken heeft is de verandering goed merkbaar.
kan me heel goed indenken dat jouw partner hier grote problemen mee heeft.
Zet je schouders eronder dus.
En misschien is het wel heel prettig voor je om op de ditjes en datjes dagdraad ( een soort huiskamer waar je terecht kunt met leuke dingen, maar ook met je problemen) mee te praten.
succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Tuva,

Welkom hier. Hoop dat het je samen met de AA gaat helpen om door te zetten. Het is te doen, maar wel hard werken. En 1 fles wijn per avond zijn er 7 in de week. Volgens mij is het advies voor vrouwen 1 à 2 eenheden per avond. Maar zelf zul je toch ook wel begrijpen dat 1 fles op 1 avond veel is...En natuurlijk zijn er altijd anderen die meer drinken...Ik dronk zelf ook meestal 1 fles wijn leeg, soms meer. Maar merkte gewoon dat mijn leven om het wel of geen alc. drinken draaide. Nu ik niks drink is het een stuk rustiger in mijn hoofd. Ik ben er zeer zeker nog niet. Ben eerder 4 maanden gestopt en toen een uitglijder van 1 avond en daarna mezelf weer bij de oren gevat en verder waar ik gebleven was. Vandaag op dag 24:)

Jij ook veel succes:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet wel dat alcohol depressie oproept. Je drinkt je suf en voelt het dan even minder. Maar het komt des te harder terug.

Er staat boven "Geen discussie". Misschien zit je helemaal niet op commentaar te wachten?

Ik ga al een aantal jaren naar de AA. Het eerste jaar lukte het me niet. Maar ik had mensen om me heen die in mij geloofden. En bleven geloven. Dat heeft me erg geholpen.

Je weet dus alle trucjes wel die de AA toepast. Zoals; doe het per 24 uur enz.

Het is natuurlijk zo; je kan alle hulp krijgen die je wilt, maar je zult het toch zelf moeten doen. Heb geen medelijden met jezelf, maar pak jezelf aan. Wees blij met je partner die je wil ondersteunen. Verspeel dat niet.
En je weet het he; Kalmte, moed en wijsheid!

AA-groet van Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal, bedankt voor jullie uitgebreide reactie. En dat van 'geen discussie' heb ik niet eens gezien, dus ik heb het aangepast!!
Lieve Cathy, ik ben juist blij met jou reactie (van iedereen trouwens) ik hou wel van een beetje recht voor je raap, haha.
Een fles wijn per dag is voor een 52 jarige (en trouwens voor iedereen) veels te veel.
Ik doe dat al zo'n 30 jaar, het zit zwaar in mijn systeem. Alcohol verdoezelt alles, haalt de scherpe randjes weg. Ik wist donders goed dat zoveel drinken niet normaal is, en dus therapieen, van alles en nog wat.
Door al dat gewroet uit mijn eerste huwelijk gestapt, en daarna door blijven drinken. Wel dwangmatig 1 fles (moest ook altijd op) en ik begon om half zeven 's-avonds, niet eerder maar ook beslist niet later.
Ook bij het opvoeden van mijn kinderen ging dat zo: fles ging open na dat zij naar bed waren. Maar ja, ook dat helpt natuurlijk niks te verzachten, want als kinderen wakker werden 's-nachts rook ik naar wijn, en ik zal beslist niet helder geweest zijn.
Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik drink, en ook met het idee: wat vindt men daarvan, hoe reageert men daarop. Eigenlijk accepteerde iedereen het, ik was geen erg vervelende drinker, er werd vaak een beetje lacherig op gereageerd.
Ook mijn tweede man had er geen problemen mee, hij dronk niet, maar had zo iets van vrijheid blijheid. Toen ging hij dood, en ik dronk verder.
Nu mijn derde lieverd (nee, ik ben niet van plan om een tweede Cha Cha Gabor te worden of een Liz Taylor, haha) en die schrok. Ik wil je nog heel lang bij me hebben zei hij. En daar schrok Ik weer van.
Dus nu inderdaad in een wiebelige fase.
De motivatie voor MIJZELF rammelt, ik doe het eigenlijk voor mijn man, en daar stop je geen verslaving mee.
Zucht.
Ik ga dus heel veel hier lezen, trouw naar de AA, en hoop dat ik me ergens helemaal door kan insprireren.
Liefs voor iedereen, Tuvalu

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
tuvalu1958



En ja ik ben zo'n iemand die lang nodig heeft om te stoppen met drinken. Het is duidelijk niet van:ZO het is genoeg en nu STOP ik en klaar.


Ik begrijp ook dat dat iritant is voor mensen die dat wel gewoon doen.




Nee hoor, niet irritant. Volgens mij zijn hier maar weinig mensen die zo van het ene op het andere moment (en zonder terugval) gestopt zijn. Was het maar zo gemakkelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Tuvalu,
Je schrijft dat je morivatie rammelt omdat je voor je zielemaatje zou stoppen en dus niet direct voor jezelf. Ik ben cold turkey gestopt voor mijn dochter en dat was op 4 aug. 2009. het kan dus wel. En
ook al wist ik, ik moet dit voor mezelf doen. Indirect deed ik het natuurlijk voor mezelf. Er is geen perfecte manier er is wel een manier die voor mij werkt en dan is het goed. Wat voor jou werkt weet ik natuurlijk niet, daar moet je zelf achter komen. Ik neem aan dat je al eerder goede voornemens had, pogingen hebt gedaan enz. Ik wel tenminste en het duurde nooit erg lang. Mijn dochter was 13 en kreeg met alcohol te maken. Ik vond mezelf niet bepaald een goed voorbeeld en een ruzie nadat ik tegen mijn principes voor het warm eten had gedronken, was de aanleiding radikaal te zijn. En de volgende dag vond ik ADB. Dat is mijn redding geworden en daar ben ik nog elke dag blij mee. En naar mijn dochter toe klopt het ook; ze heeft weer respect, ik heb weer zelfrespect en ik ben er voor haar. Heb haar in dat
stuk m.b.t. alcohol kunnen begeleiden en ben klaar voor de dingen die nog gaan komen. Want zij krijgt er natuurlijk nog vaker mee te maken. Zo zou jet ook ongeveer naar een partner kunnen werken, maar wat dat betreft was het voor mij te laat. Ik gun jou dat niet, ook ik dacht mijn zielemaatje te hebben gevonden, maar het is zwaar leven naast iemand die niet echt aanspreekbaar is op alcoholgebruik.
Je hoeft niet voor hem te stoppen, maar je wilt voor jezelf neem ik aan wel een zo gelijkwaardig mogelijke relatie? En hij ook. Als ik me in zijn plaats verplaats dan krimpt mijn hart. Alcoholisme is een vorm van zelfdestructie. Een relatie kan daarin niet gedijen dat bestaat volgens mij niet. Er is bij thema's een apart draadje aan gewijd, misschien goed voor je om eens te gaan lezen. Succes ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Tuvalu, ik wilde nog iets toevogen (dit is wat ik denk), zoek jouw motivatie niet buiten jezelf, dus het is oke dat je wilt jouw relatie niet verpesten....maar zoek jouw motivatie in jezelf, je bent de moeite waard wie naast je is..is de extra cadeutje!!
veel succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...