Spring naar bijdragen

boompje


dhen

Aanbevolen berichten

Mijn boompje (dhendro) is belangrijk voor me geweest, mijn boompje en ik liepen gelijk op
in het afkickgebeuren, boompje bijna afgedankt en bij het afval gezet, er zat geen leven meer in.
Maar ik kwam op het idee om het kale boompje, niet meer dan een tak en wat zijtakjes,
op te graven uit de pot. De pot die als kattenbak was gebruikt door menig zwerfkat.
De oude grond eruit, verse aarde er in, sceptisch keek ik elke dag naar de kale takjes,
balkon katontoegankelijk. Op een dag kwamen er groene blaadje, leven in het boompje,
niet te geloven maar o zo waar. Elke dag werden de groene blaadjes wat groter en best wel snel
bleken sommige blaadjes bloempjes te worden. Blad en bloempjes lijken in het begin wel op elkaar
bij zo'n bougainville, maar de bloemblaadjes krijgen elke dag wat meer kleur, totdat het
hele boompje gewoon lijkt te bloeien. Na maanden bloei gingen de bloempjes weer weg,
de groene blaadjes werden wat groter en vooral dieper groen, steviger.
Ik vond het wel jammer dat de bloei weg was maar het was ook mooi om te zien hoe het groen
van het boompje sterker werd, gezonde wortel dat boompje.

Met het najaar zat ik te kijken en te wachten op de najaarsbloei, die plant of boompje bloeit
in het najaar altijd voor een tweede keer, minder uitbundig dan in het voorjaar, maar toch, bloei.
Maar niet mijn dappere boompje, geen gekleurd bloemblaadje te zien, niet in september, niet in oktober.
Ergens in november begon ik te beseffen dat ik een denkfout maakte, ik zat te wachten op iets
waarvan ik vond dat het moest komen. Ik zag niet meer het boompje zoals het op dat moment was.
Toen begreep ik dat het boompje ook zonder najaarsbloei mooi is, een groenblijvertje met
stevige blaadjes. Ik liet los dat er nog wat mooiers moest komen dan er al was, ik stopte met wachten.


Zoals wel vaker als ik niets meer verwacht dan let ik er ook niet meer op, dan is iets gewoon zoals
het is. Aandachtloos gooide ik af en toe m'n gietertje leeg in de pot, ging spelen met de nieuwe
zwerfpuppies of spitse mijn oor naar het uiltje.

Twee weken terug zag ik toch een paar gekleurde blaadjes, niet bewust, onbewust.
Ik had het boompje water gegeven en stond alweer bij de afwas totdat ik dacht wat doe ik
met die pan hier in mijn handen, er was iets, wat was er nou. Boompje! Ik laat de pan de pan
en snel naar boompje. Ja hoor er zijn een paar bloempjes in december.

Leven en laten leven, het klinkt zo gemakkelijk. Maar leer maar eens te leven zonder je te
laten leven en leef maar eens zonder van een ander wat te verwachten en die ander dus
te laten leven. Niet simpel soms, maar als ik leven laat leven zoals het leeft komt het soms zomaar
tot bloei. Daarom is loslaten mooi, ruimte voor leven, dhendro blijft in de pot en ik ga verder als dhen ;)


:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...