Spring naar bijdragen

ik en mijn verhaal

Marie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, via google ben ik op dit forum terecht gekomen. Waarschijnlijk omdat ik al in de gaten had dat ik teveel dronk/ drink. Nadat ik met herkenning de vele verhalen gelezen heb kan ik niet langer ontkennen; *** ik heb een probleem ( erbij) God, ik wist het wel.. iedere avond wijn, niet altijd een hele fles, maar vaak wel, in gezelschap iets meer en me té bewust zijn van mijn gevoelens van schaamte; "valt het op dat ik al 2 glazen op heb en de rest nog bij de 1e is? Is mijn glas weer als eerste leeg? "Etc.

Ik heb een half jaar gereisd, máár met de wetenschap dat ik óf wijn bij me had, of dat er plenty aanwezig was. Ik bleef een kortere periode op dezelfde locatie en ging dan van te voren naar de supermarkt en kocht dan een 3 liter box wijn. Uiteraard met het excuus, het is zomer, we hebben vakantie en life is fun!
Slechts eén glas wijn zonder deze lichte hoeveelheid te anticiperen is een hel ( bijv. een weekendbezoek aan familie) Ik moet het altijd om mij heen hebben, zoiets als sigaretten.

Ik drink vanaf mijn 18e, ik ben 29. Ik ben sinds anderhalf jaar gedwongen thuis; ik werk dus niet en uit verveling/of gevoel van falen, drink ik iedere avond mijn nare emoties weg. Mijn vader is in het begin van mijn werkloosheid gestorven, en die pijn en leegte in mijn leven bezorgde mij paniekaanvallen.
Ik heb verder weinig familie, helaas niemand bij wie ik terecht kon en wijn werd een constante factor in mijn leven.

Mijn drinken is momenteel niet zo erg dan dat het ooit geweest is- lees 5 jaar geleden; mensen lallend bellen, ruziemaken, verwijten gooien, de dag erna niets meer herinneren en zelf verweten worden. Mijn ex alweer lastig vallen na een fles wijn, overgeven op de vloer, mijn huis een total mess. Toen had ik er niet zo veel problemen mee als nu. Misschien ben ik volwassen geworden. Ook al drink ik nu minder, de schaamte/schuld is meer. Bij meer dan een fles word ik standaard wakker met paniek midden in de nacht, niet zelden vergezeld door astma. Mijn gezondheid is slecht ( astma) en door het drinken ben ik weer begonnen met roken, wat me veel ellende brengt.

Ik weet niet of ik moet stoppen of dat ik kan minderen. Ik weet dat áls de situatie verbeterd dat ik dan ook minder behoefte heb om te drinken. Maar ik ben bang dat de situatie altijd zo zal blijven als ik nu niet zelf ingrijp. De illusies van een alki hè. Ik woon deeltijd in frankrijk en als ergens de wijn vloeit...
Ik zou het liefste willen genieten van een goed glas superdure wijn bij heel goed eten ipv iedere dag medium wijn naar binnen te gieten.
Kortom, ik wil niet meer afhankelijk zijn en wil me niet meer depressief voelen. Misschien dat het met de alcohol te maken heeft dat ik me zelden echt gelukkig voel en overal en altijd problemen zie.
Enfin, vandaag stop ik met roken. Ik heb al braaf een pleister geplakt en me ingeschreven bij de sportschool. Alvast de eerste stap in de goede richting.

Genoeg over mij nu. Waarschijnlijk past deze tekst beter bij een andere draad^^

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Marie,
je voorstellen pas wel degelijk in dit draadje.
En ja drinken versterkt wat er al is, dus je problemen
zullen pas minder worden als je ze aanpakt en niet meer wegdrinkt.
Als ik je zo lees kan ik me voorstellen dat je het zat bent; om weer wat
positiviteit in je leven te brengen is actie vereist, want het gaat niet vanzelf.
Je zult veel kunnen hebben aan de online behandeling op deze site en dat kan je helpen
duidelijk krijgen of stoppen of minderen aan de orde is. Dat kun jij alleen besluiten want jij moet het waarmaken.Mij gaf stoppen erg veel rust, na jaren van mislukte minder en stoppogingen. ik hoef niet meer. het leven werd er niet gemakkelijker op, maar ik heb nog geen dag spijt van mijn aanmedling hier.
Het zou ook helpend kunnen zijn je naam te veranderen, je triggert er misschien mensen en jezelf mee.
succes en bij moeilijke momenten altijd hier komen vóór je drank koopt of nuttigt helpt ook, echt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook welkom namens mij Marie:present:

De pleister geplakt en je ingeschreven bij de sportschool en nu ook nog stoppen of minderen. Je hebt veel goede plannen! Let je wel op dat je niet teveel hooi op je vork gaat nemen?
Èn stoppen met roken en je alcoholgebruik aanpakken in 1 keer lijkt me best heftig:o

Zelf geheel gestopt met drinken omdat minderen er voor mij niet meer inzit. Ik drink 1 glas en de rem is eraf en de fles gaat leeg. Omdat ik dit niet meer wil drink ik niks meer.
Ik begin al wat meer rust te ervaren. Ik ben me wel bewust van de fles rum die mijn vriend net heeft gekocht voor zichzelf en ook de gang met wijn in de supermarkt ga ik niet zonder gedachtes voorbij. Maar ik pak het niet....Het is prettig opstaan zonder kater en zonder schuldgevoelens over de avond ervoor. Ben nog wel prikkelbaar, maar hoop dat dit over een tijdje ook beter gaat.
Zelf heb ik er veel aan om hier op het forum te komen, juist omdat mijn omgeving niet weet van mijn drankprobleem (op mijn vriend na). Dit wil ik ook graag zo houden.
Hier kan ik toch dingen delen en weten anderen precies wat ik bedoel omdat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten...

Succes:present: En een mooi 2011 toegewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Jane en Ekstertje

@Jane, ik zie je punt en zou nu graag mijn naam willen veranderen, in gewoon Marie. Ik zie dat het per hoge uitzondering door de beheerder gedaan kan worden? Hoe gaat het in zijn werk?

Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb. Het s laagdrempelig en de mensen lijken me aardig en veel aan elkaar te hebben. Ik heb net pas 'gepost' en nu al 2 reacties! Het doet me goed om te zien dat er mensen betrokken zijn en onder lotgenoten te zijn. Al moet ik zeggen, dat het wat onwennig is, het besef dat ik teveel drink en dat ik er ECHT iets aan wil doen, is erg nieuw. Ik laat het even zakken.
Voorlopig doet het me goed jullie verhalen te lezen en me erin te herkennen.

@Ekstertje, lol, het is me wat hè? Het stoppen met roken is mooi meegenomen om minder te drinken,
maar we zullen zien. Als ik maar alvast eens niet meer rook, dat is al een goed begin van het nieuwe jaar. Jij ook heel veel succes gewenst en een mooi 2011 en alle succes met de verleiding in huis, knap van je hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Marie,

Je verhaal is heel herkenbaar, met name het altijd die wijn om je heen willen hebben. Ik ben een aantal jaren geleden naar Thailand geweest. Ik zag er al tegenop te weten dat het daar moeilijk is om aan witte wijn te komen. Zorgde er dan maar voor dat ik een stadje in de buurt wijn insloeg, zodat ik 's avonds (terwijl ik al genoeg cocktails had gehad) toch nog een paar glazen witte wijn kon drinken. Echt belachelijk, er was niet eens een koelkast in de hut, dus dronk ik het maar lauw. Oh en als ik nog maar een halve fles wijn in huis had, reed ik 5 km. om er een bij te halen.

Maar, ben het met Eksje eens, ik rook zelf ook, stoppen met roken en met alcohol lijkt mij ook een beetje teveel van het goede. En ja, ik ben dit jaar een paar keer bij een psycholoog geweest, had een burn out, en deze vertelde me ook dat alcohol de depressie versterkt en hij raadde me aan volledig met alcohol te stoppen om de somberheid en depressie te kunnen doorbreken. (nog belangrijker dan stoppen met roken, vond hij in mijn geval..)

Ik wil je heel veel succes wensen en ben benieuwd welke keuzes je gaat maken in de toekomst. Houd ons op de hoogte. Voor mij is het vandaag dag 2, ben half december lid geworden van het forum en gisteren gestopt. Dus ook nog in het beginstadium:)

Succes en goed dat je hier bent gekomen:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom hier. Ik lees; je wilt minderen/stoppen met drank, stoppen met roken EN naar de sportschool.
k Heb veel gelezen over stoppen/minderen, het schijnt toch dat de kans van slagen het grootst is wanneer je 1 ding tegelijk aanpakt. Ik zie het vaak om me heen: OK, ik stop met drinken en dan ook met roken en ik ga afvallen.....gedoemd te mislukken. Rustig aan, een voor een! Je bent nog jong, het gaat je vast wel lukken! t Hoeft allemaal niet in 1 keer. Enne....wist je niet dat witte wijn astma kan veroorzaken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Josje,

Dankje voor je bericht. Het is dag 2 voor jou, nou heel veel succes gewenst! Het is toch erg he om te zien wat we allemaal uithalen om maar die drank te bemachtigen. Op mijn reis door frankrijk ben ik zelfs gaan liften om in de stad te komen omdat de persoon bij wie ik verbleef niet naar de supermarkt hoefde en niet wilde rijden. ( 25 km v d supermarkt af) Ik had meerdere redenen om naar de stad te gaan, maar die wijn was toch wel nr.1 op mijn lijst. Beschamend hoor.

Tja, roken en drinken gaan hand in hand. Ik doe maar eerst het roken en zo min mogelijk drinken.
Maar het gaat goed, heb nog niet echt zin ineen sigaret gehad vandaag. Vorige week heb ik astmatische bronchitus gekegen, waardoor ik bijna niet gerookt heb en al pleisters plakte, werkt wel in mijn voordeel.
Ik ga vaak buiten joggen, maar wat de laatste tijd door de sneeuw en ijs verhinderd werd, vandaar de sportschool^^

Wat ik misschien erbij moet vermelden is dat ik op mijn 26e een longembolie heb gekregen ( ik rookte toen al anderhalf jaar niet meer) het vermoeden is dat het aan de anticonceptie lag. Bij ieder koudje krijg ik het aan mijn longen-> astma, infecties, ed., en angst om weer een embolie te krijgen. Vandaar ook mijn nogal radicale keuze om beiden aan te pakken. Als ik blijf drinken, blijf ik ook roken :(

Dank jullie voor jullie raad en advies. Ik hou jullie op de hoogte, want ik geef jullie groot gelijk, het is erg veel wat ik me op mijn nek haal, maar ga het toch proberen. Heb mijn huis vol motivatiebriefjes opgehangen:)

@Beate, nee dat wist ik niet dat je van witte wijn astma kon krijgen, ongelooflijk.
Gelukkig drink ik het niet vaak, maar ik zal aan je advies denken

Liefs Marie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marie!
Ook van mij even een woord van welkom en herkenning.
Ook ik kan/kon niet kiezen tussen stoppen met roken of drinken en ook ik heb zowel psychische als fysieke klachten, nl. depressies en astmatische bronchitis.
Bij mij was de keus toch om eerst de geestelijke kant aan te pakken, dus ook de alcohol, want als ik me beter, sterker en vrolijker voel kan ik ook makkelijker stoppen met roken.
Ook ik smokkelde in mijn koffer een fles sterke drank mee naar familie in het buitenland en dat was een moment dat ik me wel heel erg een junkie begon te voelen en er schoon genoeg van had.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat we je tot steun kunnen zijn.
Zie je op de dagdraad, onze huiskamer!
lieve groet, Sara.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Beste Marie, heel herkenbaar. Ik drink ook al heel lang, heb astma en rook. En het werd allemaal erger toen mijn vader ziek werd en uiteindelijk na twee jaar overleed. Maar alles tegelijk aanpakken lijkt me niet slim. Ik ga in ieder geval eerst de drank aanpakken ben nu op dag vier, nog wel met diazepam omdat ik op een liter vodka per dag zat. Lig emotioneel nog wat overhoop maar das logisch. Maar we gaan het redden! Ik heb jammergenoeg na 4 maanden een terugval gehad, schuld, schaamte ruzie met mijn moeder teleurgestelde vrienden en hulpverleners. Maar we vallen om te leren weer op te staan. Succes meid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...