Spring naar bijdragen

hallo, ik stel me even voor


Jaap

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb me net aangemeld.

Ik ben nu 14 weken aan het minderen. Ik ben met het zelfhulpboek van teleac aan de slag gegaan 14 weken geleden. Ik was fout op weg. Zat op zo'n 90a100 flessen bier per week. Nu 30a40 nog te veel, maar ik merk verschil. Ik doe nu vaak 4 dagen niet drinken en laat de rest nog even, maar merk zeker de avond na een paar dagen droog dat ik na 6 het niet meer kan houden. Dan zijn het zo weer 18 flessen.

Toch ben ik positief. Ik denk dat ik zo'n 20 jaar bijna geen dag had zonder alcohol, zeker de laatste 10 jaar niet. Ongemerkt ga je steeds meer drinken. Ik had het al eens eerder geprobeerd, maar had dan om 22:00 uur echt het gevoel iets te moeten drinken. Met wat oefeningen en wat geestelijk voorbereiden gaat het wel. De lichamelijke ongemakken zijn me gelukkig bespaard gebleven. Ook de dagen zonder, zijn eigenlijk makkelijker dan dagen met weinig. Dan moet ik me echt tegenhouden.

Toch wil ik verder minderen of stoppen, ik heb het gevoel net als velen dat minderen voor mij heel moeilijk gaat worden. Ik hoop hier ook wat steun te vinden.

Ik ben 38 jaar, zonder kinderen, heb een vriendin en woon in een woongemeenschap. (Dat maakt het niet makkelijk, want er is altijd wel ergens iemand die ook wel een biertje lust) Velen weten wel dat ik er mee bezig ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jaap.

Stoppen zal je veel meer rust geven als minderen omdat je dan toch steeds nog met alles wat met drinken te maken heeft bezig blijft.

Het is goed dat anderen ervan af weten. Delen is helen.


Ik wens je alle succes en hoop je nog vaak te lezen en alle vragen zijn welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jaap:present:

Wat zul jij met je vroegere gebruik vaak bij de flessen inlever automaten hebben gestaan....Ik was vooral een wijndrinker en voelde me vaak best opgelaten bij de glasbak met mijn lading lege wijnflessen:$ Had jij dat ook met al die lege bierflesjes?
Goed dat je het ook aan anderen hebt verteld van je minderen, dat scheeld ook aanbiedingen in de zin van: "biertje buurman?
Ik zou zeggen, ga zo door:)

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jaap, dat zijn inderdaad behoorlijke hoeveelheden. Ik hoop dat dit forum je kan helpen helemaal te stoppen, je kunt hier veel steun krijgen en iedereen zit in hetzelfde schuitje. Heel goed dat je het mensen in je omgeving hebt laten weten. Ik heb dat ook bij een aantal gedaan en merk dat ze meeleven en meedenken. Niet meer naar de stamkroeg en zeker niet om 17.00 uur;) Zie je in de huiskamer, succes:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jaap,
je bent al goed op weg
en ja wat is het moeilijk soms he.
Je kunt eventueel de ADB training hier online doen als je
het te moeilijk gaat vinden met zelfhulp. Dan krijg je indiviueel
een begeleider, een alcoholschriftje online en samen kijk je wat
het beste bij jou past en hoe je dat kunt realiseren. Ik heb er veel
aan gehad en ben een voorstander van stoppen, na jarenlang tevergeefs
minderen geprobeerd te hebben. Dat kan voor jou anders zijn natuurlijk.
In elk geval kan het forum je helpen je scherp te houden en een vangnet
voor je vormen als je steun nodig hebt. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de steun alvast. Ik kom nog wel eens op de dagdraad denk ik. Komende dagen gaan weer lastig worden. Veel afspraken komend weekend en het weekend erop een reunie met de zuipclub van vroeger, waar het allemaal begonnen is. Toch wil ik de mensen weer zien. Lastig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

veel plezier zaterdag met de zuipclub! Dathou je niet droog waarschijnlijk, beperkt het dan in ieder geval!!
Als er veel mensen zijn merkt niemand dat je een uur met hetzelfde biertje in de handen staat. In groot gezelschap is het makkelijk bijna niks te drinken, men is toch met hun eigen drankjes en hapjes bezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jaap,
zoals je zelf al schrijft, minderen is moeilijker voor je dan stoppen, wat let je dan ?
Minderen blijft je trek aanwakkeren en in stand houden, Dus STOPPEN, want voor je het weet zit je weer vrolijk op je oude niveau. Lees de verhalen maar op het forum, 99% van degene die zijn gaan minderen, vallen een keer op hun b.. en probeer dan maar weer eens terug op te krabbelen. Laat je medebewoners weten dat je gestopt bent (= een stok achter je deur) want dan krijg je vanzelf commentaar als je toch een biertje pakt, zo van: lukt zeker niet hé, slap hoor ! Dit is niet leuk Jaap maar het geeft je wel meer kracht om het niet te pakken, je hebt je trots toch nog wel.
Dat je nog geen lichamelijke klachten hebt/voeld komt door je gebruik, alcohol verdoofd, dus als je stopt merk je wel degelijk wat voor gebreken je hebt. Ik hoop het niet voor je Jaap maar mij is dit wel degelijk overkomen.
Beste Jaap, het lijkt zo makkelijk zoals ik het schrijf maar het tegendeel is waar, althans voor mij was het zwaar, heel zwaar.
Uit je schrijven te lezen voel ik dat het je gaat lukken, succes en veel sterkte
bb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Jaap,

Ik ben sinds 10-1 gestopt met alcohol drinken, nog niet echt lang maar voor mijn doen heel erg goed (al zeg ik het zelf). Eerst dacht ik ook aan minderen, en wat bb schrijft: minderen is veel moeilijker dan stoppen!

Zeker op momenten die een gewoonte zijn geworden (tijdens het koken, bij de computer, nog even voor het slapen etc) zoek ik nu andere vervanging en ik moet zeggen: dat begint al aardig te wennen.
Standaard maak ik nu s'avonds een pot thee als ik achter de computer ga of in de keuken sta te koken.
De oude gewontes ben ik aan het vervangen voor nieuwe en eerlijk gezegd: het bevalt me eigenlijk wel heel goed.
Tuurlijk heb ik nog moeilijke momenten, gister was zo'n dag maar uiteindelijk ben ik wel de dag door gekomen en was ik eigenlijk wel trots op mezelf dat ik toch niet op de fiets was gesprongen om toch wat te halen in de supermarkt.
En wat bij mij scheelt: geen drank in huis halen.
Succes, het gaat je lukken!!

:rose: Shahire.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat jullie reageren.
Ik weet goed dat stoppen de beste optie is. Mijn manier van minderen is ook "gewoon" een paar dagen niet drinken, die doorkomen en dan weer drinken en die eerste dag gaat eigenlijk altijd fout. afgelopen donderdag 10 bier, een liter wijn en een halve fles jagermeister. De dagen erna gemiddeld 7 a 8 bier. Dat is voor mij ook een soort kantelpunt. ga ik daarover dan heeft het tellen ook geen zin meer, dan heeft de alcohol gewonnen.

Vanaf dinsdag weer op nul. Ik neem me nu voor het eerst voor het een weekend zonder alcohol te doen. Spannend.

Ga jullie goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...