Spring naar bijdragen

Vrijdag 8 september


Anna

Aanbevolen berichten

Weersverwachting voor Nederland

Van tijd tot tijd zon, maar vooral in het noorden en oosten ook wolkenvelden. Op de meeste plaatsen droog. Middagtemperatuur tussen 18 graden in het noorden en 20 in het zuiden. Matige noordelijke wind, bij zee soms vrij krachtig en bij de Waddenzee eerst krachtig, windkracht 6.
Verdere vooruitzichten:
Warm en vrij zonnig nazomerweer. Later kans op een regen- of onweersbui. Middagtemperatuur ongeveer 25 graden.
Opgesteld vrijdag 08 september 2006 06:12

Ferry, misschien iets teveel wind om te gaan varen? Of maakt dat niet uit. Ik heb jou ervaring om nuchter tussen een groep mensen te zitten die aan het drinken waren ook een keer meegemaakt. Inderdaad heel grappig, maar ook confronterend.

Allemaal een fijne vrijdag, en voor degenen die al vrij zijn een fijn weekend. Ik mag nog een dagje werken. Ben ik de enige die zo vroeg op moet?

:) Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee Anna, wel de enige die dan al inlogt?:D

nuchter blijven tussen allemaal drinkers, het blijft bijzonder, wordt nooit helemaa 'gewoon' denk ik.
Juist omdat mensen om je heen als het ware transformeren.
Ik bekijk het altijd met aandacht, met nieuwsgierigheid en soms wel verbazing: was ik ook zo?
Antwoord ; ja en erger nog!

Je leert er wel aan wennen, de eerste keren zijn spannend, daarna wordt ook dat routine, maar nooit zonder alertheid.

Ik ga de heftige week afsluiten met nogal wat drukte en spanning, morgen op ziekenbezoek, ik moet echt wat rust voor mezelf creëren, vanavond eens een poging doen tot ontspanning, met mijn kids bij hun vader. BOEK GELEEND uit de biep, maanden niet gedaan.

iedereen een droog uiteinde en een fijn weekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedevandaag.

Op donderdag en vrijdag staan we altijd een half uurtje later op, mijn vrouw hoeft dan niet naar haar werk, dus dan kunnen we een half uurtje uitslapen. Langer gaat echt niet want de hondjes hebben een ingebouwd wekkertje waar niet mee te sjoemelen valt. Daar ik zelf m'n ateliertje aan huis heb kan een half uurtje later gemakkelijk.

Ik vind het trouwens wel knap als je 's morgens al zo vroeg het een en ander weet te schrijven. Ik moet de dag eerst even op me in laten werken, en dan doet een kop koffie wonderen. Zo langzamerhand begint het in het bovenkamertje dan een beetje te borrelen (kan dit woord wel op dit forum?) dan probeer ik wat te schrijven, annuleer het weer, nog een keertje proberen, weer niks, allemaal in het kader van de opwarmprocedure. En dan kan ik het wel eens gaan proberen. Maar dan zitten de eerste schrijvers van de dag al weer lang en breed op hun werk, denk ik.

Gisteren werd er wat gezegd over creativiteit in combinatie met alcohol. Daar kan ik over meepraten. Ik ben dus beeldend kunstenaar (tekenen/schilderen) maar door het drinken dateren m'n laatste serieuze schilderijen van zo'n tien jaar geleden. Daarna heb ik wel regelmatig geschilderd, maar eigenlijk alleen onder invloed. Als ik dan weer eens nuchter was en het resultaat zag, schrok ik van de knoeiboel die daar op het doek stond. Ik nam me dan voor om het met m'n nuchtere kop allemaal te gaan verbeteren, te veranderen, bij te werken, maar dat was zo'n klus dat ik daar wel weer een borrel bij kon gebruiken. Het lukte me anders toch niet. Nou ja, het resultaat laat zich raden....

Vanaf begin mei ben ik nu weer begonnen met het serieuzere werk. Eerst moest de puinhoop die in m'n werkruimte was ontstaan worden opgeruimd, maar nu werk ik weer regelmatig en met plezier en ook de resultaten zijn weer toonbaar naar de buitenwereld.

Tapas schreef gisteren het zinnetje: "daarvoor was ik wat mensen wilden dat ik was". Daar wil ik het ook nog graag even over hebben. Ik heb ook altijd zo geleefd. Ik dacht ook dat ik moest zijn wat mensen wilden dat ik was. De knop die omging op het moment dat ik niet meer wilde en hoefde te drinken was direkt verbonden met deze gedachte. Deze gedachte was namelijk fundamenteel al fout....Ik moest zijn wat mensen wilden dat ik zou zijn.....Wie heeft er ooit gezegd dat ik zus of zo moest zijn. Ik ging er altijd van uit dat ik aan een bepaald beeld moest voldoen. Door dat te proberen kregen mensen inderdaad een bepaald beeld van me. Ik vond dat beeld niet leuk, maar ik moest er aan voldoen. Gevolg: op de tenen lopen, frustraties, mislukking, stress, drank, nog meer frustraties, nog meer mislukkingen etc. etc. etc.
Toen kwam (tijdens de behandeling) het besef.....IK HAD DAT BEELD ZELF GESCHAPEN, NIET EEN ANDER!!! Op dat moment werd ik mezelf. Dit ben IK, wat je ervan vindt moet je zelf weten, als het niet bevalt is dat jouw probleem, niet het mijne.....
Dit is heel kort door de bocht een proces in het denken over jezelf waar je in het begin heel erg aan moet wennen, maar in die beschermde omgeving in de kliniek heb ik met dat besef kunnen oefenen en langzaam aan heb ik dat ook in de "grote boze buitenwereld"geoefend, en tot mijn grote verbazing en ook grote plezier werd dat geaccepteerd. Mijn zelfbeeld en zelfvertrouwen zijn er explosief door gegroeid en ik voel me nu een gewaardeerd lid van de samenleving, voel me eindelijk serieus genomen, alleen maar doordat ik nu mezelf durf te zijn....

Nou nou, voor de ochtend ben ik nu toch wel goed op dreef gekomen. Nu stop ik even want mijn vrouw en ik gaan nu even naar het systeemgesprek....

Groetjes, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje wat lopen onze processen toch met elkaar op. Ik heb hetzelfde meegemaakt, ik wist gewoon niet meer wie ik was en wat bij mij hoorde en wat bij anderen, dat hoort ook bij mijn borderline persoonlijkheidsorganisatie zoals dat later pas bekend werd. Ik heb daarmee ook kunnen oefenen in de dagbehandeling en kan nu niet meer anders dan mezelf zijn, als ik ben wat een ander wil dan word ik letterlijk ziek, misselijk, komen alle paniekaanvallen enzo weer terug.. dus zodra die signalen er zijn weet ik dat ik iets niet goed doe. Ik ben nog steeds zo blij dat ik dat heb mogen leren en inderdaad accepteert iedereen mij nu zoals ik ben omdat ik zelf ook accepteer dat ik ben wie ik ben.. en accepteren ze dat niet.. dan is dat heel jammer voor hun maar ik doe geen concessies meer.

al vind ik het vandaag moeilijk te accepteren dat ik een kater heb, zelfgekozen..

okee, ik ga zo op stap en een fotoreportage maken van een korfbalvereniging. Naast ontwerpen is dat ook een grote hobby die ik nog verder wil uitbreiden, dus foto-cursussen gaan volgen enzo.

prettige droge dag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, wat kan ik nou nog toevoegen aan dit leerzame rijtje beelden ?
Jezelf zijn, je grenzen aangeven, dicht bij jezelf blijven.
Zinloze termen, woorden die in het niets blijven zweven als je niet eerst keihard met je kop tegen een muur loopt waar je vroeger een deur verwachtte.

ik heb voor mezelf wel een mooie richtlijn gevonden om uit te maken of je 'aangepast' bent of 'écht';
als je moe raakt, uitgeput, jezelf moet dwingen tot bepaalde activiteiten zijn het niet jouw eigen plannen, passen die dingen niet echt bij je.
als je ergens opgetogen van kunt raken, geïnspireerd, enthousiast, dan hoort het op zijn minst wat meer bij je, dan put je er energie uit, dan raak je niet moe, maar juist energiek.

zo, en nu ben ik moe.
maar gewoon fysiek van het fietsen en lopen van vandaag.
ik kreeg veel energie van de intro-middag bij mijn jongste kind op school.
dat zit dus wel snor daar.

fijne vrijdagavond.

en Tapas, zelfgekozen kater? echt waar?
als je echt kiest voor die alcohol zou je toch niet hier toeven?
op het ADB forum?
welke smoes deed je besluiten? moe? ontspanning? beloning?
volgende keer de smoes naar de vuilnisbak of glasbak verwijzen.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, Petra,

Ik las net op Wie is wie dat je deze maand het half jaar ADB gaat halen. Goed, zeg, en ook helemaal zonder hulpmiddelen. Ik loop wat dat betreft een maandje op je achter, maar ach, het is geen wedstrijd.
Dat je fysiek moe bent is toch niks mis mee? Kun je een voldaan gevoel aan overhouden. Ik voel me ook moe, maar het voelt anders, alsof er een griepje zit aan te komen of zo. Vanavond maar wat vroeger dan anders het bed in en dan hopen dat het morgen weer goed gaat.
Heb jij de internetbehandeling gedaan, of helemaal niets? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die internetbehandeling in z'n werk gaat, waar ze naar vragen, wat je er allemaal voor moet doen. Ik heb er zelfs aan gedacht om me op de wachtlijst te zetten, alleen maar om te kijken hoe dat allemaal gaat, maar omdat ik het niet nodig heb zou ik alleen maar een schaarse plek innemen van iemand die wel echt behoefte heeft aan de behandeling, dus dat doe ik toch maar niet. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Okee, genoeg geneuzel weer.
Groetjes, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, zelfgekozen kater, 1 dag per week drink ik nog, de rest sta ik droog. Ik weet dat het eigenlijk nergens op slaat maar kan toch maar moeilijk afstand doen van die ene dag.. zal wel iets met zelf willen bepalen te maken hebben.. soort afsluiter van de werkweek.. niet fraai maar met 6 droge dagen per week voor mij redelijk acceptabel. Zo heeft iedereen zijn eigen methode.

De internetbehandeling werkt erg veel met helpende gedachten en niet helpende gedachten die bepalen of je gaat drinken of niet.. die je ook zelf kunt beinvloeden. Het is vooral een gedragsveranderende "therapie" die je leert analyseren en onderzoeken hoe jouw alcoholgebruik in elkaar steekt, wat de valkuilen zijn en wat de triggers zijn, hoe je die kan omzeilen. Alles gaat via internet en bestaat voornamelijk uit veel schrijven, drinkdagboek bijhouden en doelen bepalen. De online behandeling is gebaseerd op de leefstijltraining die ook bij andere verslavingszorginstellingen worden gegeven. Dus misschien ken je dat principe al.

De foto's die ik moest maken zijn redelijk gelukt, moest er een eind voor fietsen, half uur heen en half uur terug, vanochtend ook nog hardgelopen dus een erg actieve dag en ook ik ben behoorlijk moe nu en ga lekker slapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...