Spring naar bijdragen

Maandag 30 oktober


Anna

Aanbevolen berichten

Ziza,
wat ik al zei, het principe van de AA werkt voor sommigen heel goed en daarom heeft het een functie en een terechte plek.
maar als je het wilt weten leg ik je uit wat IK erop tegen heb:
het opereert vanuit de sfeer van "wij met zijn allen tegen de LEVENSLANGE VIJAND waar je geen verweer tegen hebt. jij bent het niet die drinkt, het is een ziekte, iets buiten je.
En alleen met kracht BUITEN je kun je je daar tegen verweren.

dat is gewoon strijdig met wat ik menselijk en waardig vind.
je hebt niet iets dat buiten je staat, een ziekte en allergie, daarmee leg je de verantwoordelijkheid niet waar die ligt, nl bij jezelf.
'je bent en blijft een afhankelijke' en dat soort gedachten maakt onvrij. je bent zelf de persoon die beslist over drinken of niet-drinken, te allen tijde.

en het is net wat Katrina al zei: je dienstbaar maken aan anderen door jezelf weg te zetten lijkt me erg strijdig met gewone principes van menselijke waardigheid. dan verlies je jezelf.

jij zegt dat je altijd erg egocentrisch bent geweest, dat is een eerlijke constatering, maar wie niet?
elk kind wordt egocentrisch geboren en dat is maar goed ook.
volwassen worden, rijp worden hangt samen met grenzen afbakenen, waar laat je in jezelf de belangen van een ander meespreken?
ik kan van mezelf zeggen dat ik veel rekening heb gehouden met significante anderen, teveel misschien en dat ik wel eens beter op mezelf mag passen.

Groepen met regels hebben bij mij vaak een eenzaammakende uitwerking, daarom moet ik ze mijden.
Maken dat ik niet meer een afwijkende mening durf te hebben, uit angst 'eruit' te liggen.
En ik lees dat ook bij jou, bijna kritiekloos overnemen wat die regels zijn, dat is voor mij veel te gevaarlijk. Dat wil ik niet meer.
Ik ben een grote meid met een goed stel hersenen, ik maak voor mezelf wel uit wat goed voor me is.
3 Regels van de AA zouden bv voor mij werken, dan pak ik die 3 regels, maar geen 12.
En ik heb geen schouderklopje elke week nodig.
Ik drink niet, met of zonder groep, forum of wat dan ook.

Maar als het voor jou en voor anderen werkt: prima hoor. Als je die fles maar laat staan.
Vele wegen die naar Rome leiden.
(waar trouwens erg veel terrasjes zijn met erg veel drinkmomenten, een frisje voor mij graag!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hoi Ellie,

Mijn ego moest voortdurend gevoed worden....zelf was ik niet in staat om me "tevreden" te voelen met wie ik ben..dat moest van buiten komen...waardering van anderen was daarom heel belangrijk voor mij...

Het probleem zit in mijn ego.... als die de overhand neemt kom ik in de problemen...

Iemand die dat heel goed beschrijft is Eckhart Tolle.... een westers mysticus....

Ook het boedhisme en in de bijbel gaan over deflatie van het ego...
Mijn ergste vijand is niet iemand die buiten loopt maar dat ben ik zelf.....wat ik denk en doe heeft mij in de problemen gebracht...de ontkenning dat ik zelf het probleem ben heeft ervoor gezorgd dat ik jarenlang in een circel ben rondgedwaald...

Ik heb altijd iets van buitenaf nodig gehad om me van binnen goed te voelen...daar stond of viel alles mee...en dan in extreme mate.... de oplossing van het probleem zit van binnen net zoals het probleem zelf....

Groetjes,

Ziza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Petra,

Het is zo jammer dat ze het verkeerd aan je verteld hebben....in het boek staat heel duidelijk dat je die kracht in jezelf moet vinden...en dat je hem daar ook alleen maar kan vinden....

Als je de 12 stappen leest kun je zien dat ze in de verleden tijd staan geschreven...en dat is niet voor niets...Ik kan makkelijk toegeven dat ik machteloos WAS over alcohol en drugs....vandaag dus niet....anders zou ik nu aan het drinken/gebruiken zijn....ik ben niet machteloos ik was machteloos....

Door middel van het werken aan de stappen heb ik die macht groter dan mijzelf aangeboord... en zelf kun je lezen als ego...en geef het een naam ... "je geweten" of "Hoger Bewustzijn" of de "Boedha in jezelf" whatever.....

De 12 stappen zijn niet anders dan een beschrijving van hoe 100 mannen en vrouwen van de dodelijke obsessie van alcohol zijn verlost....

Ik ga zelf niet naar meetings om een schouderklopje te krijgen maar om een verkleumde , rillende en vol problemen zittende nieuwkomer te helpen...die alles soms verloren is en hulp en steun zoekt....door middel van mijn ervaring probeer ik hem te helpen...samen met anderen...

Iemand heeft ook de tijd voor mij genomen en naar mij geluisterd , onderdak aangeboden en me gevoed...en nu is het mijn beurt om iemand te helpen...en ik had de psychiater en de afkickkliniek ook al gehad toen ik daar terecht kwam....

Ik zou je graag nog meer willen vertellen als je het wilt...maar mij is wel duidelijk dat ze jou niet de juiste informatie hebben gegeven...en er niet iemand is geweest om met jou het boek eens te lezen...of uit te leggen...want de AA groepen komen voort uit het AA programma en niet andersom...

Ik zeg het altijd maar zo " niemand komt net van een feest naar AA om te stoppen met drinken "

Groetjes,

Ziza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza,
meningen zijn meningen en blijven dat,
volgens mij gaat het in het door mensen misbruikte Christendom uit de Bijbel veel meer om de angst voor het Ego, zoals jij het omschrijft: als het ego komt bovendrijven, owee, owee, onheil op de weg!
in het Boedhisme is er geen angst, niet voor je eigen ego, niet voor andermans ego. het mag, nee moet je drijfveer zijn.
maar wat jij ook beschrijft: altijd maar van buiten gevuld moeten worden, wat nooit genoeg is, daar zit het pijnpunt. als je niet ervaart dat wat IN je zit, werkelijk in de kern goed en goddelijk is dan kun je om je heen zoeken wat je wilt maar je vindt niets, in elk geval niet jezelf.

als je jezelf zonder angst, maar met liefde leert beschouwen heb je uiteindelijk genoeg,
voor jezelf
voor anderen.
maar eerst jezelf
zoals het kind ook eerst alleen maar egocentrisch weet heeft van zichzelf en dan leert dat er
(als het goed is!!!!!) liefhebbende anderen om hem heen zijn.
en ook niet zo liefhebbende anderen, waartegen je je kunt beschermen.

misschien bedoelen we wel meer allebei hetzelfde dan we denken................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Marieke,

Zo te zien kun jij jezelf goed vermaken en belonen voor het niet drinken in moeilijke tijden. Mooi zo. Je hebt je goed gehouden en nog steeds. Je komt als je nuchter bent ook erg nuchter over, ook wel droog genoemd en dat vind ik een gave. Maak daar maar lekker gebruik van.
Met de tekst van dat nummer kan ik niet zoveel. Maar ik ben sowieso niet zo'n tekstenmens, ik ben meer een melodie-mens. Ik kan geen noot lezen, hoor, maar melodiën en sfeer spreken mij meer aan. Alleen bij zeer aansprekende muziekstukken wil ik de tekst nog wel eens goed beluisteren. En dan is het oppassen geblazen want het komt wel eens voor dat een tekst een in eerste instantie heel mooi nummer volledig afbreekt...
Wanneer heb je je tweede intakegesprek? Ik hoop dat er wat gunstigs en vooral nuttigs voor je uit voortkomt. En hopen dat het bloedonderzoek goed uitpakt..Maar ik neem aan dat je ons wel op de hoogte houdt..

In elk geval sterkte met alles en ga zo door met ADB.

Liefs, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb een rotdag gehad, voel me opgeblazen en lekijk en hd ook weer last van verstrooidheid en chaotisch gedoe.
Komt niet erg zeker over allemaal en het is een koude douche na vorige week toen alles van een leien dakje ging op m'n werk. Bah.

Heb trouwens totaal geen 'trek' als ik zo ben, gelukkig maar.

Ben echt superchagerijnig en baal echt van mezelf. kHeb gewoon een soort zin om ruzie te maken ofzo, altijd maar dat liefenaardig zijn,

Sorry hoor voor de taal,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, Cato,

kom maar op, wedstrijdje chagrijn janken.
ik voel me ongeveer wel zoals jij beschrijft

boos op mezelf omdat ik met de boosheid naar anderen niets doe
zo is het cirkeltje weer rond

bij het beschrijven van het "gat" in ons, dat steeds maar gevuld moet worden
omdat we diep daar beneden niets hebben om het te vullen
gingen wel een paar bellen rinkelen bij mij

altijd de ontbrekende zekerheid dat het "goed" is
dat we fouten maken maar goed blijven
wat we ook onhandig doen, het geeft niet, het is goed genoeg
fluisterende koestering : kom maar, blijf maar, je bent goed

je moet het tegen jezelf zeggen
maar van een ander te horen is zo heerlijk

Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor de goeie orde, ik heb geen zin om hier ruzie te maken hoewel bij het lezen van sommige berichten m'n stekels wel overeind gaan staan.

Ik wil gewoon eindelijk wel weer eens voor vol aangezien worden, op school wordt je al behandeld als een kleuter en op m'n werk zijn er ook een paar nogal van zichzelf vervuld omdat ze al zoveel jaar in het vak zitten en ik nog maar net om hoek kom kijken. Bah, alsof ik een of andere snotpork van 16 jaar ben ofzo.
Sorry hoor, ik wordt er af en toe niet goed van. En dat zal ook wel aan mij liggen maar ik heb gewoon nu effe geen zin om alles bij mezelf te zoeken. Vind ik ook helemaal niet nodig eigenlijk, ik doe het allemaal prima en ik heb ***** meer bereikt in 2 jaar dan menigeen in 5 jaar. Zo, moet mezelf een pluim geven geloof ik want een ander doet het niet. Over verkeerde verwachtingen gesproken.
Denk dat ik maar een levensgrote teddybeer ga kopen en daar af en toe tegen aan ga zitten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou zeker Petra, soms is die behoefte lijfelijk aanwezig, gewoon iemand die alleen maar zegt, je doet het goed, je mag er zijn en ik ben trots op je.
Ik mis dat, effe lekker je grief spuien tegen een luisterend oor die je op de bank neerzet en een bakkie koffie inschenkt.
En daar niets voor terug hoeft, me alleen maar gelijk geeft ook al heb ik dat, misschien niet helemaal.
Weet je wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja Cato, dan zit er niets anders op dan chagrijnig zijn tegen jezelf, ben ik ook vaak. Ik vind wel dat Marieke gelijk heeft. Maar natuurlijk is het niet leuk om je zo te voelen. Ik heb dat ook heel vaak, en geef er dan maar gewoon aan toe. Het gaat ook weer over.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeg ook niet dat Marieke geen gelijk heeft; iedereen heeft op zijn manier gelijk.

Ik zit er vandaag gewoon een beetje doorheen, loop al lang op de toppen van m'n tenen( zeg je dat zo goed?)
en zou wel eens alle teugels willen vieren in de veilige wetenschap dat ze wel weer opgevangen worden door die of geen.
Maar dat is nu eenmaal niet zo, ik zou het ook niet anders willen maar op dit moment wel ( een beetje)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, er zijn meer mensen met een baaldag, rothumeur, verdrietige en of boze snotporken.
Ik heb mezelf weer een beetje uit de dip getrokken. Na de kachel en de thee besloten even te gaan slapen. Net nadat ik mijn moede hoofd te rusten had gelegd begonnen mannetjes van de gemeentereiniging heeeel hard met hun bladblazers te blazen op het grasveld achter mijn huis. Jammer.
Daarna toch maar gaan fitnessen, voel ik me altijd beter als ik dat gedaan heb.

En jawel Kohtje, ik heb mijn eigen weg gekozen en er komt veel voor in de plaats waar ik blij van word. Ik raak soms verstrikt in moeten, niet kiezen voor de dingen die goed zijn voor mij, niet altijd weten wat goed is voor mij. Me, op voorhand, teveel zorgen maken en over teveel dingen vooruit willen denken, wat helemaal geen zin heeft.
Ik vind het moeilijk daar keuzes in te maken. Voel me snel schuldig en heb het idee dat ik te kort schiet. Moemakende gedachten die ik moeilijk doorbreek.
Het beangstigt me soms ook. Keuzes maken, voor mezelf gaan staan. Gek toch dat ik dat zo moeilijk vind en tegelijkertijd ook weer helemaal niet.
Als ik op mijn werk niet krijg wat ik nodig heb zal ik moeten kijken naar hoe ik dat voor mezelf dan wil gaan doen. En of het nou werk is of relaties, vlgs mij maakt dat niet zoveel uit.

Ik laat die gedachten vanavond maar es in me rond gaan zonder meteen een oplossing te willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond allemaal,

Ik wilde eerst even op Cato en Marieke reageren, dus volgt nu hier mijn meer uitgebreide bericht.

Wat een lange dag met diepgaande discussies is het vandaag al geweest zeg. Ik vind het wel jammer pas 's avonds in te kunnen loggen. Ik heb inmiddels zoveel dingen gelezen die heel herkenbaar voor mij zijn, die heel veel in mij losmaken, en waar ik graag op zou willen reageren. Maar het voelt na al die andere reacties een beetje als mosterd na de maaltijd.

Kohtje, leuk dat je mij zonnig vindt. Ik zal proberen dat te onthouden voor als me weer een keer niet zo zonnig voel, wat helaas ook nogal eens voorkomt.
Bedankt dat je je verhaal over je moeder met ons wilde delen. Het heeft me diep geraakt, want mijn moeder is, zoals jij jouw moeder beschrijft. Ik deel je gevoelens dat zij ook het product van haar jeugd is, en inderdaad, mijn moeder is ook niet met de tijd meegegaan in manipulatieve vermogens.
Ook bij mij heeft deze jeugd mij voor een groot deel gevormd, zij het weer op een andere manier dan bij jou.

Ziza, jouw beschrijving van je vroegere egoïsme roept bij mij meteen de vraag op waarvan je dan zo egoïstisch bent geworden. Het mag dan zo zijn dat ieder mens egoïstisch geboren wordt, maar meteen daarna groeien we op in een sociale omgeving, en worden daardoor óók sociale mensen. In goede, of in slechte zin, afhankelijk van onze ervaringen.
Je zegt zelf dat jouw egoïsme het gevolg is van het feit dat je altijd bevestiging van buitenaf nodig had, omdat je dit in jezelf niet kon vinden. Mensen die bevestiging van buitenaf zoeken, hebben meestal een negatief zelfbeeld, dat ze proberen te compenseren met deze bevestiging van buitenaf. En natuurlijk is dat dan nooit genoeg, moet je altijd meer, want een ander kan nooit jouw eigen negatieve beeld opheffen. Maar dit negatieve zelfbeeld is ook ergens door ontstaan. En de oorzaken daarvan intrigeren mij.

Marieke, fijn dat je bij de GGZ iemand getroffen hebt met wie je het kon vinden. Ik hoop dat er iets goeds voor jou uitkomt. Lekker hè, zo'n middag shoppen.

BamBam, Cato en Petra, jullie hebben alle drie op je eigen manier een rotdag. Vervelend voor jullie. Ik kan me jullie gevoel zo ontzettend goed voorstellen, want ik heb zelf ook regelmatig zo'n dag. Of soms duurt het korter dan een dag, maar toch, het gevoel is hetzelfde.
Ga lekker tegen die teddybeer hangen, of schop tegen een poef, of neem een (virtueel) stuk papier en scheld en zeur dat helemaal vol. Dat doe ik ook wel eens, en al leest of hoort niemand het, het lucht toch op. Kortom, zit het maar uit, er is nu eenmaal toch niets aan te doen.

En Cato, ik vind je een kanjer hoor! Je bent hartstikke goed bezig, en dat mag inderdaad best wel eens gezegd. Ik zou je teugels wel even willen vasthouden voor je, ik ben alleen bang dat ik dan in de knoop raak want ik heb er zelf ook al zoveel.

Jullie zijn allemaal helemaal te gek, en ik ben blij met jullie!

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik je wel snap Cato, soms wil je gewoon dat iemand anders de boel even regelt en zegt dat het allemaal oke is. En wil je iemand om tegenaan te chagerijnen voor even.
Ongegeneerd mopperen, zeiken en zeuren en daarna de schouders erweer onder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doen we dat?
Kohtje gebruiken als teddybeer?:)

Ik ben bang dat hij bewzijkt onder al dat geleun en gesteun.........

Vaak helpt het mij al om even die leegte te voelen
en zeker te weten dat het onzin is
dat het niet leeg is maar hartstikke warm en echt
ik heb er alleen (dagen?) onvoldoende aandacht aan besteed

bij mij helpt mediteren, omdat je al die dwangmatige gedachten uitzet
dan blijft er ruimte over
voor je kern, voor je zachte, lieve inwendige teddybeer.

net als wat BamBam zegt: jezelf eruit trekken
wat zijn wij toch een dappere strijders, we kunnen onszelf recht in de ogen kijken hoor!
Fijne avond, met potten thee
potten koffie
rivella
teddyberen
en andere hulpstukken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanx Kohtje, fijn dat je beschikbaar bent vanavond, al is het maar virtueel het doet me goed.

BamBam, jouw hele stukje spreekt me aan en je laatste zin maak ik de mijne vanavond:

"Ik laat die gedachtes maar es in me rond gaan zonder meteen een oplossing te willen."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry Petra, flauw maar ik moest lachen, eigenlijk voor het eerst vandaag.

Dappere strijders, dat spreekt me aan. Goed gesproken.

Dat mediteren, hoe doe jij dat. Ik ben daar te druk voor, denk ik. Kan niet rustig zitten en mijn gedachten vliegen alle kanten uit/op/heen enzo.

Ik heb paar jaar geleden yoga geprobeerd. Zat thuis met vette burn-out. Nou ik werd helemaal gek, van dat stille gedoe. Na drie keer ben ik niet meer gegaan. De yogajuf zei nog dat ze me inderdaad wel wat onrustig vond! Hihi, misschien is fitnessen beter voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...