ferry Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Hallo Kohtje,Dat heb je mooi gezegd, recht uit het hart. Jij hebt het verwoord op een manier, die iedereen kan begrijpen. Petje af.groet Ferry. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Groen Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Ik lees sinds het ontstaan van dit forum mee.Soms maanden niet, soms een paar dagen achter elkaar.Ik begrijp niet waarom de moderator van dit forum toestaat dat één persoon, Katrina, de totale sfeer mag blijven verzieken. Haar manier van uiten en de irritatie dit dit bij velen oproept is niet van vandaag of gisteren. Ze doet dit al lang.Zij gebruikt niet direct scheldwoorden, maar bruskeert subtiel anderen weldegelijk. Kwalijk is het dat dit (twijfelende) nieuwkomers afschrikt.Dit forum lijkt al tijden om Katrina te draaien. Zolang zij volhardt in haar halstarrigheid en weigert enige introspectie aan de dag te leggen, vind ik het ronduit beledigend voor alle andere forumleden dat zij nog mag deelnemen.Alle anderen: succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Marieke, Je zegt zelf al dat door iemand uit te bannen het probleem meestal niet opgelost wordt. Iemand bannen betekent tegelijkertijd dat je die persoon of personen niet de mogelijkheid geeft lering te trekken uit het gebeurde en met een andere kijk op de dingen verder te gaan. Een goede moderator stuurt het forum maar zal pas op het moment dat het voortbestaan van het forum in het geding komt ingrijpen. Iedereen heeft recht aan dit forum deel te nemen, mits de geldende regels in acht genomen worden. En als je de regels nog niet helemaal beheerst moet er de mogelijkheid blijven die nog eens door te nemen en je eigen te maken. Je zegt dat het niet meer over ons alcoholprobleem gaat, maar ik durf dat te betwijfelen. Ik denk dat hier een heleboel emoties loskomen die mede door ons alcoholprobleem ontstaan zijn of zelfs ons alcoholprobleem zelf hebben doen ontstaan. Misschien moeten we allemaal eens bij onszelf naar binnen kijken waarom we zo geëmotioneerd zijn...Ik denk dat er voor velen in het (verre) verleden herkenningspunten te vinden zijn. Misschien kunnen we hier allemaal heel veel uit leren...Liefs, Kohtje. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Weten jullie, lieve mensen, die zo hard proberen je gewoontes en (eigen) aardig --- heden te veranderen zodat je ADB kunt worden, hoe moeilijk het is om NIET argwanend te zijn naar anderen?Ik ben het met de formulering van de vorige schrijvers eens dat duidelijkheid en het vermogen om misverstanden te voorkomen in dit proces heel erg belangrijk zijn.Daar zijn op dit forum in het verleden ook moeilijkheden (om het niet "ruzie" te noemen) over geweest, zoals in april dit jaar, toen 7-8 van de aller-oudst-gedienden besloten zich "en masse" terug te trekken omdat ze te veel het gevoel hadden LET OP ze het gevoel hadden, last te hebben van cynisme, steken onder water, in plaats van de hier zo benodigde WARMTE, BEGRIP, EEN VEILIG PLEKJE om je vragen, mening, ervaring, problemen en de rest neer te kunnen leggen. Nou kun je zeggen dat ligt dan aan die mensen, dat ze dat gevoel hebben, mij best.Maar ten eerste krijgen niet 7 mensen het zelfde gevoel op het zelfde moment met als oorzaak dat dat intrensiek aan een denkfout (of iets anders) bij die mensen ligt.Die mensen zijn wel gevoelig, en zien gauw problemen, of zijn soms bang, maar dáárvóór is juist deze ontmoetingsplaats zo vreselijk belangrijk.Als je aan elkaar vragen stelt, hoor je open en bloot een eerlijk antwoord te krijgen. Of diegene die de vraag krijgt zegt: daar geef ik geen antwoord op. Dat is toch véél duidelijker dan allerlei cryptische omschrijvingen, eindigend met "slaapstand".Katrina, hiermee doel ik inderdaad (voor de zoveelste keer) op jouw keuze, je eigen keuze die je maakt m.b.t. tot je woordkeus, taalgebruik en sfeer van je berichtjes.Ik kan me voorstellen (kan best, weet ik niets van) dat sommige dingen je hier irriteren en je daardoor geprikkeld gaat reageren en geheimzinnig of cynisch maar kijk nou toch eens naar het resultaat. Onze jonkies zijn zo lekker bezig. Die moeten toch gewoon blijven en volhouden? Is het niet een pietsie ook wellicht géén zin hebben om je aan te passen en op je eigen manier reageren? Ik kan de anderen in dat geval alleen adviseren: lees wat je wilt lezen en negeer de rest. Ik heb wel eens een slapeloze nacht hiervan gehad en dat is toch niet de bedoeling !!Kom op mensen, steun elkaar, toon respect en betrokkenheid en help elkaar in plaats van kritiek uiten en laten we, met de aloude woorden van onze Piggelmee (wie kent haar nog) weer "niet op de man, maar op de bal spelen".P.S. Een opmerking als: "als de oud-gediende terugkomen begint de ellende of zoiets" daar moet ik zoooo vreselijk om lachen, wees blij dat die oud-gedienden nog steeds betrokken zijn, en af en toe meelezen en proberen op hun manier de jong-gedienden te helpen.En op zo'n vrijdag, zo'n moeilijke dag altijd, zeg ik: "jongens, volhouden, per dag, per uur, je doet het voor jezelf. Wat hier mee kan pikken is mooi, en laat de rest liggen". ------------------------------------------ik ga nog steeds per dag, per uur Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
moesje Geplaatst 3 november 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Hoi Bambam,Nee ik heb geen uitslaapkinderen en ik ben na dat berichtje ook naar bed gegaan, ben natuurlijk nu ook wel moe, maar ik ben niet echt gaan "doordrinken". Bij een vriendin 2 flesjes bier en thuis 4 glaasjes wijn. Het smaakte ook niet meer.Mn partner was thuis en praatte met een vriend.Heb mn partner gevraagd dit weekend te vertrekken naar belgië en het maar een paar weken moet uitzoeken zonder ons, misschien komt het rauw op zn dak, misschien ook niet. Hij heeft zn rugzak al klaarstaan in de kamer. Wat er allemaal gaat volgen is de vraag.Ben ondanks alles vrij rustig en nuchter, analyserend. Misschien komt de klap nog? Maar wil ik hem dan nog terug?In ieder geval heb ik 2 lieve kids waar ik voor moet zorgen en sterk voor moet zijn.Anna het gaat dus wel met mij zoals je ziet. Ik ben wel enigzins gewend om met de kinderen alleen te zijn, omdat hij wel eens vaker naar België is geweest, maar ik weet natuurlijk niet hoe dat voor lange tijd zal zijn voor mij. Maar jij redt je blijkbaar ook alleen met kinderen? Als ik het goed begrepen heb?Misschien krijg ik ook wel meer rust en daardoor ook meer regelmaat hier in huis. Ben ook al druk bezig om te gaan opruimen..letterlijk en figuurlijk. Om alles zo makkelijk mogelijk laten te verlopen in huis. Kasten opruimen, rommel weggooien enz.Mijn hoofd is ook albezig om alles te analyseren, zijn kant, mijn kant. Probeer ook eerlijk te zijn en niet te vervallen in verwijten. Alhoewel de familie vindt dat ik nog wel veel begrip voor hem opbreng, of zou het onverschilligheid zijn?Nou ja hoe dan ook, ik kan alleen maar zien wat er komt en meer niet. En mn best doen het allemaal zo goed mogelijk laten te lopen.Toch een goed teken dat de alcohol me ging tegenstaan gisterenavond, niet?En wat dit forum betreft, ja.....Blijf bij de kern. Ik heb op een ander forum een hele leuke band opgebouwd. Helaas is dit forum al een tijdje uit de lucht, oorzaak onbekend. Maar ik heb er lieve "mailvrienden"aan overgehouden.Het is hier per slot van rekening tot bedoeld om mensen te steunen, die een alcoholprobleem hebben? En niet om allerlei persoonlijke kwesties uit te vechten?Niet dat dat niet mag van mij hoor, maar misschien is het een oplossing om dit op een ander topicje te doen?Anderen, waaronder ook ik willen graag geholpen worden, toch?Veel liefs allemaalmoesje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Hallo Moesje,Wat knap van je dat je je hele vervelende situatie zo "nuchter" kunt overzien en dat je probeert niet in verwijten te vervallen. Je familie zegt dat je nog zo veel begrip voor je partner hebt. Ik denk dat dat je redding kan zijn in deze situatie. Het van twee kanten bekijken van de situatie op een eerlijke manier is het beste dat je doen kan, hoewel dat niet altijd even makkelijk is. Kritiek op een ander is makkelijk te geven, maar zelfkritiek -net zo belangrijk- is veel moeilijker. Emoties horen er ook bij, die mag je niet wegstoppen, maar ze kunnen je helpen met het verwerken en doorstaan van alles en voorkomen dat je vervalt in onverschilligheid. Dat gevaar loop je als je je emoties weg drinkt. Pas daar dus voor op.En verder ben ik het met je eens dat we hier op het forum zijn om hulp te krijgen van elkaar, maar ook om hulp te geven...Liefs, Kohtje. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Kohtje, dat is voor een gedeelte waar. Iedereen kan hier iets van leren. Ik heb zelf ook weer wat geleerd, getuige mijn verhaal van vanochtend. Voor mij betekent het reflectie, proberen te achterhalen waarom ik reageer zoals ik doe, wat zegt dat over mij. Uit negatieve zaken kan ik ook leren. Zover ben ik het helemaal met je eens. Ik ben ook van mening dat Katrina, tot nu toe, nog niet veel blijk heeft gegeven van zelfinzicht en wil om te veranderen. Ik weet ook dat zij bij eerdere strubbelingen een rol heeft gespeeld. Ik heb ook zaken uit het archief gelezen. Ik beweer niet dat ik dan van alle ins en outs op de hoogte ben, zeker niet. Wat ik wel zelf kan lezen is dat, jammer genoeg, een aantal gebeurtenissen al eerder de reveu zijn gepasseerd op ongeveer dezelfde wijze als de afgelopen dagen. Katrina geeft, in reactie op mijn stukje, als antwoord dat er onjuistheden over haar instonden op het draadje van gister en eergisteren. Maar Kohtje, ze heeft al die mensen gekwetst door die dingen op een openbaar forum te zetten. En ik ben van mening dat niemand dat op die manier mag opschrijven.Iedereen kan zich een keer vergalopperen en dat is ook geen probleem. Maar dit komt te vaak voor. En veel mensen hebben er last van. Iedereen heeft op zijn of haar wijze getracht een manier te vinden om hier mee om te gaan. Sommige mensen zijn afgehaakt, om diverse redenen. Anderen verkiezen ervoor om niet meer te reageren. Ik weet niet wat wijs is.Ik weet wel dat ik vind dat het moet stoppen. Zoals al eerder gezegd vind ik dat jij, eerder vanochtend, mooi verwoordt hebt wat ik, en ongetwijfeld, velen met mij vinden van de situatie op het forum.Ik ben ook met je eens dat mensen vele kansen moeten krijgen om te veranderen en te laten zien dat iemand van goede wil is.Als ik van mijn partner niet zoveel kansen had gekregen, nou ja, ik weet niet wat dan, maar ik weet wel dat ik er dan een stuk minder rooskleurig had voorgestaan.Maar voor de situatie van nu weet ik ff niet hoe nu verder. Katrina kan de handschoen oppakken en proberen of zij een andere manier van reageren kan en wil vinden om mee te doen op dit forum.Ik wil echter mezelf ook beschermen Kohtje.Ik schaam mij er niet voor om hier te zeggen dat ik al meerdere keren slecht heb geslapen door berichten van Katrina. En dan bedoel ik niet alleen gisteren, ook bv naar aanleiding van haar reactie op Lisa41. Je heb nog steeds gelijk, dat zegt ook wat over mij. Maar ik ben hier voor ondersteuning en begrip. Ik wil niet meer dat alcohol mij de baas is. Ik wil baas worden, zijn en blijven.De reden voor mij om zoveel energie in deze, en voorgaande, discussies te steken is dat ik van mening ben dat niemand buitengesloten zou moeten worden. Maar Kohtje, dat gaat wel gebeuren als Katrina niet bij machte is iets te veranderen. Ik moet mezelf beschermen. Ik ben nog niet zo sterk dat ik dat negativisme trek. En ik vraag me af of iemand ooit zo sterk zou moeten en kunnen worden. Soms is iemand buitensluiten, op dat moment, de enige keus die een mens kan maken.Ik heb met 1 van mijn broers ook die harde keus moeten maken Kohtje, en ik vind dat nog steeds vervelend. Maar ik wil mijzelf niet aldoor bloot stellen aan negativiteit. Mijn broer is iemand die alles buiten zichzelf zoekt. Het ligt altijd aan een ander. Op een gegeven moment had ik er genoeg van. Altijd afgeven op mijn ouders, m'n andere familie, nooit interesse tonen in anderen, mij en waar ik mee bezig was. Ik kies ervoor om niet met dat soort mensen om te gaan, ik wil dat niet meer!Mijn deur staat altijd open. Als hij mij belt omdat hij mijn hulp nodig heeft, ook als is het midden in de nacht; ik zal hem niet laten staan. Maar niet ten koste van alles.Zo, ik hoop dat ik het duidelijk uit heb kunnen leggen. Ik ga een rondje lopen met de hondjes en dan in de rust. Naast het slechte slapen kost dit geschrijf, gedenk en alle emoties me veel energie. Dat vind ik niet erg maar ik ben moe. Tot straks. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
petra Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Lieve forummers,even een woordje van mij, als pleitbezorger van een constructieve en heldere sfeer.ik ben niet emotioneel over wat er gebeurt, ik kijk van een afstandje hoe dingen lopen.het is triest, dat op zijn minst, dat mensen die zich afhankelijk voelen van de onderlinge steun en contacten zich angstig voelen, dat is wel het tegenovergestelde van waar het om gaat hier.ik heb besloten om onrustverwerkkers te negeren als ik niet overtuigd ben dat het anderen helpt.scherp en analytisch zijn kan helpen, een schop onder iemands kont geven omdat hij of zij heel veel zelf kan keren en veranderen, ook. maar het moet wel behoedzaam en to the point zijn.zachte heelmeesters maken soms stinkende wonden.maar onbarmhartig van zich af snijdende heelmeesters maken onnodige wonden.ik ga niet in op cynismeen niemand moet zich laten wegsturenje moet hier weg gaan als je zeker weet dat je er niets meer te halen of te brengen hebt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
moesje Geplaatst 3 november 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Kohtje, natuurlijk wil ik ook hulp geven, dat is voor mij vanzelfsprekend. En daar hoort ook Katrina bij. Mijn vriend is erg moeilijk te begrijpen(in mijn ogen), heeft m.i. angsten en een minderwaardigheidscomplex, daarnaast kan hij al helemaal niet bij zijn gevoel komen en laat staan zich hierin uiten. Voelt zich altijd aangevallen en loopt weg als ik te dicht bij de kern kom.Niet iedereen kan open zijn of met gevoelens van zichzelf of anderen omgaan. Noem het een gebrek, maar het kan ook zijn dat het die persoon het eenvoudigweg niet kan.....Ik heb veel geleerd van hem, maar doordringen tot hem......is het zelfbehoud of zelfbescherming, angst? Misschien geldt dit ook voor Katrina, ik weet het niet.Sommige mensen hebben een dikke muur opgebouwd, zo dik, dat je er met de beste wil niet door kunt komen. Anna veel sterkte, je bent hier een rots in de branding zo te zien. 'T regent buiten en het waterkoud. Misschien een lekkere warme kop chocolademelk met slagroom?veel liefs Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Lieve BamBam,Ik kan helemaal met je meevoelen. Ik geef toe dat ik op het ogenblik het persoonlijke meevoelgevoel een beetje kwijt ben. Ik laat berichtjes liggen aan personen gericht omdat ik momenteel meer met het forum als geheel bezig ben. Dat vind ik niet fijn of leuk, ik kan alleen even niet anders. Ik kan ook niet van een gezellige woonkamer genieten als het huis op instorten staat...Waar ik me echter niet toe kan zetten is spitten in archieven en oud zeer uit een tijd dat ik hier nog niet aanwezig was. Ik ben in dit forum gestapt met de bedoeling feedback te ontvangen en geven aan mensen om me heen. Aan die behoeften wordt ruimschoots voldaan, en daar was en ben ik erg blij mee. Ik ben de mensen hier als vrienden en (veel) vriendinnen gaan zien. Wat er zich voor mijn tijd hier allemaal heeft afgespeeld is voor mij niet van belang. Ik vind het een taak van de moderator om het forum als geheel te blijven overzien, inclusief het verleden. En als er meer dan een moderator is vind ik dat ze elkaar op de hoogte moeten houden zodat bij herhaalde onverbeterlijke incidenten maatregelen getroffen kunnen worden. Dat zie ik niet als mijn taak hier op het forum. Een van mijn -en ieders- taken is een veilig, voor iedereen aanvaardbaar forum in stand te houden voor de tijd dat ik er aan deelneem. Mijn verantwoordelijkheid wat dat betreft geldt voor de duur dat ik hier deelneem. Wat daarvoor of daarna gebeurt valt daarbuiten... Begrip voor elkaar is iets waar ik het in het verleden heel moeilijk mee gehad heb. Ik had geen begrip voor mensen die alles anders deden of anders dachten dan ik. Daar ben ik me bewust van geworden en nu probeer ik voor mensen met de meest vreemde gedachten en daden toch begrip op te brengen en ik probeer anderen ook dat begrip op te laten brengen, niet door dwang maar door mijn visie te geven en anderen mijn visie mee te delen. Ik ben van nature vredelievend. Vroeger was ik daar heel passief in. Als er agressie in wat voor vorm ook op me af kwam liep ik daar voor weg, sloot me af. Ik heb nu ontdekt dat er een manier is om tegen agressie te vechten zonder agressief te worden. Met woorden, mensen bewust proberen te maken van hun gedrag en ze naar zichzelf laten kijken werkt vaak verrassend goed.Ik zei dat ik momenteel bezig was met het forum als geheel. Dat is ook wel zo, maar ik kan natuurlijk niet spreken voor het forum als geheel. Dat doe ik ook niet. Ieder spreekt hier voor zichzelf. Ik ook, ik probeer (misschien heel egoïstisch) voor mezelf weer een prettig forum terug te krijgen. Het zou mij persoonlijk pijn doen als daar mensen voor (moeten) verdwijnen, dat gun ik niemand, net zomin als ik het ook maar iemand gun dat ie hier pijn lijdt. Ik weet dat we hier met z'n allen een groep kwetsbare mensen vormen zonder uitzondering. Ik hou niemand speciaal de hand boven het hoofd, maar wil wel voor mezelf m'n best doen om iedereen gedurende mijn aanwezigheidsduur een stukje veiligheid en begrip te geven.Ik hoop dat je hier nog een beetje uit wijs kunt worden BamBam.Liefs, Kohtje. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Hi Joanneke,M'n eerste gedachte was meteen: "stop er weer ijs in" maar ik zie dat dat al op is. Bovendien zouden ze dan wel erg duur in ijsgebruik worden en wie weet kweek je er wel ijsverslaafden mee...Storm in de lucht zou me niet verbazen. Volgens mij hebben niet alleen jouw kinderen daar last van. Kun je niet met een koptelefoon op en harde muziek......nee, dan heb je nog meer herrie.Kun je ze niet gewoon wegdoen?Je ziet het, ik weet het ook niet...Sterkte ermee. Heb je ook niks aan.Wuuuuuuh!! En dit noem jij geen zwaar verhaal? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
moesje Geplaatst 3 november 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Joan, bedankt voor je reactie zonet. Enneh....slagroomijs......mmmh.Als ik nu bij jou meehelp met opruimen, dan koop jij de slagroomijs en kunnen we samen smullen, hihiMoet ook nog alle boodschappen halen, dus ik zal zo maar eens gaan.liefs Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
petra Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 quote: Originally posted by: joannik kan toch vandaag niet weer een liter slagroomijs gaan kopen, huh wat zouden ze wel niet denken daar in die supermarkt....:$ Liefs Joann Nou, zeg je toch gewoon dat het voor mij is?of ga je naar een andere supermarktof: ws het mooiste: TREK JE NIETS AAN VAN WAT ZE DENKEN, schat!probeer maar eens, het werktbovendien onthoudt niemand ooit iets, is mijn ervaringweet je wat werkt, moedertje?om het hardst meegillen, moet je kijken hoe ze schrikken.........(werkte altijd, kregen ze bij mij de slappe lach van) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Beter ijs kopen Joann als iets anders!!!!Stormen gaan altijd weer over, blijf nog ff zitten. En voor die hoofdpijn kun je beter ff een frisse neus gaan halen. En als je dan toch een frisse neus gaat halen kun je ook wel even langs de supermarkt, hihi.Hou vol.Kohtje, ik doe m'n best. Nu echt in de rust, tot later. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Werkt dat echt? kun je met een ijsje iemand zo ver krijgen dat ze bij je in huis komen opruimen?Als ik zo eens om me heen kijk geloof ik daar geen biet van.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Joann,Zal het met m'n Anna-tje overleggen...Alleen is dit weekend wel erg kort dag. Moet nog wat opruimen en heb geen ijs voorhanden. Zal het dus toch zelf moeten doen en heb daar wel een weekend voor nodig, vrees ik.Ik ga nu even naar de apotheek...tot zo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 3 november 2006 Rapport Share Geplaatst 3 november 2006 Ook nog een konijn en een kip?Zijn die ook zo lawaaiig? O ja, ik zou naar de apotheek. Nu ga ik echt.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden