Anna Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Ik had het wel gelezen Mick, maar inderdaad vergeten te reageren. Uit je stukje kreeg ik trouwens het gevoel dat je er zelf niet zo'n probleem mee had, dat het een plaats had voor jou. Als ik het gevoel had gekregen dat jij je er heel schuldig of rot onder voelde, had ik wel gereageerd. Klopt dat, of vergis ik me? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Nee Anna, ik reageerde op de vraag van Fran, hoe heet het ook al weer als je op de loopplank staat en je moet springen... terwijl er haaien zwemmen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 o, die vraag Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zeeman Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Tjemig BamBam, ookm gevaren ??Leuk zo'n draadje door een draadje, als de draadjes maar niet in de knoop komen, want die moeten we dan weer doorhakken Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Ik zie trouwens ineens, dat ik echt al walgelijk veel berichten op dit forum geplaatst heb. Het schaamrood stijgt me naar de kaken. Zal ik Houtje's voorbeeld maar volgen, en een nieuwe nickname aanmaken met 0 reacties op mijn conto? Of maar gewoon doorgaan zo? Het probleem is dat ik eigenlijk gewoon Anna wil blijven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zeeman Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Google:Korvijnnagel - door een gat gestoken pen voor het beleggen van lijnen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 En wat is het beleggen van lijnen Zeeman? Ik ken maar een paar zeemanstermen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mick Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 @anna:Inderdaad. Je had het goed begrepen, het klopt dat ik er niet zo'n probleem mee had. Daarom vond ik het ook niet erg dat er niet gereageerd werd. Was alleen maar verbaasd. Dank je wel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zeeman Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Een overzicht van spreekwoorden voor alle landrotten op dit forum.Beetje groot verhaal, maar ach, leesvoer--------------------------------------------------------------------------------Uit de scheepvaart zijn spreekwoorden en gezegden ontstaan die tegenwoordig nog steeds door mensen worden gebruikt. Hieronder staan een aantal bekende spreekwoorden en gezegden met hun betekenis. De beste stuurlui staan aan wal Een buitenstaander weet het altijd beter Een vrouwenhaar is sterker dan een scheepstouw Menige vrouw heeft een zeeman naar de wal gelokt Iemand kielhalen Iemand een lesje leren Balken onder de ogen hebben Dikke wallen onder de ogen hebben Iemand van de wal in de sloot helpen Door verkeerde hulp iemand benadelen Oude schepen blijven aan wal Geen hoge verwachtingen stellen aan ouderen Van twee walletjes eten Van beide partijen voordeel halen Van wal steken Beginnen met praten Uit de boot vallen Ergens niet meer aan mee kunnen (of willen) werken Dat raakt kant noch wal Dat slaat nergens op, onzin De boot missen Te laat zijn Iemand in de boot nemen Iemand voor de gek houden De wind in de zeilen hebben Geluk hebben Een oogje in het zeil houden Alles in de gaten houden, goed opletten Ergens verzeild raken Men komt ergens toevallig terecht Het zeil in top hijsen Een zo goed mogelijke vertoning geven Met de kloten voor het blok zitten Geen kant meer opkunnen Met een nat zeil thuiskomen Dronken zijn De ratten verlaten het zinkende schip Als het misgaat zoekt iedereen een veilig heenkomen Alle vrachtjes lichten zei de schipper en gooide zijn vrouw overboord Ook onwaarschijnlijke bijdragen kunnen een oplossing brengen Een vrouw zonder man is als een schip zonder roer In het huwelijk hebben man en vrouw elkaar nodig Een schip met zure appelen Een periode van tegenspoed Onder zeil gaan Gaan slapen Eendracht maakt macht Eensgezindheid maakt sterk Bakzeil halen Terugkrabbelen, zijn woorden intrekken Men kan niet bezeilen, wat men bestevent Men bereikt niet altijd zijn doel Er is geen land met hem te bezeilen Men kan niets met hem beginnen Daar is geen haven mee te bezeilen Met hem is niet te praten, 't is een koppige dwarsdrijver De bramzeilen bijzetten Zijn uiterste best doen / Het Bramzeil is het bovenste zeil, dat alleen bij heel weinig wind bijgezet wordt Alle zeilen bijzetten Alles op alles zetten, de grootste inspanning leveren Hij ligt op gijpen Op 't uiterste / Gijpen is het omslaan van het zeil van de ene zijde van de mast naar de andere / Kleine vaartuigen kunnen hierdoor kantelen en verloren gaan Hij weet tussen de klippen door te zeilen Hij weet door de moeilijkheden te geraken door handig overleg, door bekwaamheid bij zijn optreden Op dat kompas kan men veilig zeilen Op die mededeling is te vertrouwen, de leiding is deskundig De wind in de zeilen hebben Geluk hebben (in zaken) Geen twee masten op een schip Eén moet het gezag hebbenHij zit voor de mast Hij kan niet meer, helemaal vol gegeten De mast overboord zeilen Over de kop gaan ten gevolge van een te weelderige levenswijze (te veel zeil gezet)Een reef in het zeil leggen Zijn uitgaven verminderenZoals het reilt en zeilt Zoals de toestand is / Verbastering van zoals het rijdt en zeilt / Rijden: gieren (voor anker heen en weer gaan)Verzeild raken AfdwalenEen oogje in het zeil houden In de gaten houden (of het nog goed gaat)Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen Bij de tijd blijven (uitspraak van Alex Tielbeke, directeur van NEC) Met opgestreken zeilen naar iemand toegaan Iemand kwaad de waarheid vertellenMet zeil en treil Met het hele tuig, met alles wat erbij hoort / Treil: jaaglijn of sleepnet Het zeil in top zetten/hijsen Een zo goed mogelijke vertoning gevenHet zeil strijken voor iemand Voor iemand onderdoenLangs wal zeilen Iets rustig aan doen, geen risico's nemenDe wind uit de zeilen nemen Zorgen dat iemand ergens geen voordeel aan heeft Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Francesca Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Toe nou Zeeman, het heeft vast een naam, dat je van zo'n plank moet springen!Ik weet dat het kinderachtig overkomt, maar ik weet dat ik het ooit geweten heb, maar dat ik er niet meer op kan komen. (Vast korsakov)Joeps! Tikfout.Eendracht maakt macht!L'Union fait la force!Eindracht macht Macht!De Belgische wapenspreuk!Ehm, dat Duits heb ik maar uit mijn duim gezogen, hoor. Maar het lijkt er vast wel op. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rufus Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Mick, ik begrijp nu dat je je te buiten bent gegaan?In goed christelijke kringen zouden ze zeggen: "Gaat heen en zondig niet meer!"Als je nu weer adb bent, mag je doortellen met aantekening. Dat gaat als volgt, voorbeeld: 3 maanden adb met 2 weekends de beest uitgehangen en 4 dagen katers. Altijd eerlijk blijven, dus!Sterkte met de doorstart.Rufus Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zeeman Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Anna doorgaan met nummeren, zegt misschien over je betrokkenheid bij dit forum Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Anna, gewoon jezelf blijven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zeeman Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Francesca,het had niks te maken met springen je werd er gewoon afgedon....De juiste benaming wil me zo niet te binnen springen maar als ik het goed heb heet het op z'n engels "walk the plank" zal eens gaan googlen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Zeeman,Voor twee ankers gaan liggen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Francesca Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Bedankt, Zeeman!Is echt pure interesse! Geen geintje! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Mick,Ben je nu ook weergestopt met roken? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zeeman Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Beleggen van lijnen,Touwwerk netjes opschieten en over de nagel hangen. kijk je welm een naar piraten films, dan zie je aan de zijkant van het schip van die stokken waar de lijnen netjes in bochten overheen hangen. Als het knokken was werden deze houten "stokken" gebruikt. Hoop dat je een beetje een idee hebt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zeeman Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Koekie,normaal ligt een schip achter 1 anker, bij slecht weer als de kans bestaat dat het anker gaat krabben wil men nog wel eens een tweede anker uitgooien.Ook worden 2 ankers wel gebruikt als men gaat afmeren op de boeien. Twee ankers voor en de achtertrossen naar de boeien. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Vanwaar die interesse voor die plank Fran? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Francesca Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Hihi, Koekie, duidelijk nu? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rufus Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Zeeman,leuk! Ik maak een kopie voor toekomstig gebruik als ik mag.Er waren een hoop bekenden bij, maar dat ik "met een nat zeil thuis komen" niet kende, heeft me wel erg verbaasd.Weet je soms ook wat een "hennegatskoker" is?Rufus Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Francesca Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Anna,Ik zag het vaak in stripverhalen. Was de doodstraf op schepen vermoed ik. Het stomme is dat er volgens mij een naam voor is, maar dat ik me die in geen 100 jaar kan herinneren. Pure beroepsmisvorming. O, en in de stripverhalen zwommen er altijd haaien. (Suske en Wiske denk ik, en ook Asterix) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zeeman Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 landrotten,deze jongen gaat onder zeil, ijs en weder dienende ben ik er morgen weer tegen pikheet.Allemaal welterusten en succes en sterkte voor morgen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 20 november 2006 Rapport Share Geplaatst 20 november 2006 Alle zeemansgekheid op een stokje: Ik heb nu 2 dagen weer een beetje meegeschreven - valt niet mee met 220 postings op één dag - maar ik ben me aan het beraden of ik nou mee wil blijven schrijven of niet.Diverse mensen (tenminste ik neem niet aan dat het op hol geslagen honden, spinnen of poezen waren) hebben me in de afgelopen dagen benaderd of ik wil blijven mee schrijven. Daar hoef ik niet zo lang over na te denken, ik voel me nog steeds betrokken en vind het schrijven op zich al hartstikke leuk. Maar de bedoeling is wel dat er een wisselwerking is tussen deze oudere jongere (ach, 43 wat heet) en het forum. Een heleboel mensen ken ik al wat langer en inmiddels beter nee nee ik noem geen namen, vreest niet.Ik heb al veel meegemaakt in de afgelopen 13 maanden en dat zit een hoop nuttige kennis en ervaring bij, die ik graag wil delen. Anderzijds merk ik wel dat het schrijven over Alcohol, Vijand Alcohol dan wel te verstaan, misschien wel een gespreksonderwerp hier in mijn leven binnenhaalt dat ik eigenlijk compleet verbannen heb en waar ik amper meer aan denk (nou ja dat zou ik wensen hè) maar verdraaid, vandaag had ik weer zo'n hol gevoel van "ik moet iets hebben" en heb ik én een zak spekjes en een doos koekjes weggewerkt, dat gaat zo niet goed. Dan knap ik binnenkort uit mijn zeemansbroek. Om kwart over vijf zaten we alweer te eten, vandaar dat pak choco-biskwie om 21.00 uur. Ik weet dat er eerder mensen gestopt zijn met schrijven omdat ze door het schrijven bleven denken aan Alcohol. Heeft iemand daar ervaring mee? Nee, natuurlijk niet want iedereen die dit leest, zit zelf op het forum.Kortom het is 50/50 voor mij. Wat vinden jullie? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden