Spring naar bijdragen

woensdag 6 december 2006


Kohtje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ook een goedemorgen allemaal. Niemand mee naar Spanje vandaag? Nee, ik ook niet, wel jammer leek me wel wat tussen spaanse vissen zwemmen. Taal geen probleem, we zeggen toch allemaal blub! Wij hebben een goede sint gehad. Iedereen weer blij. Mijn nichtje en neefje zouden ook komen, breekt ze smiddags lelijk haar enkel.Die zaten dus de halve avond in het ziekenhuis. Was erg sneu. Nou luitjes na alle hectiek is het weer opruimen en soppen geblazen. Een fijne dag allemaal. Groet Visje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, het begin is gelukt.

Dan nu verder.. er is iets waar ik mee zit.

Ik ben een beetje in verwarring. De laatste tijd verbaas ik me vaak over mensen die al een tijdje droog staan, daar heel blij mee zijn, zich er goed bij voelen maar dan toch de wens nog koesteren ooit af en toe een drankje te kunnen pakken zonder dat dat uit de hand loopt. Dat snap ik niet helemaal, of liever gezegd, dat snap ik helemaal niet.

Ik vind dat eigenlijk net zoiets als (in mijn geval) elk half jaar naar de tandarts moeten, die dan één of meer gaatjes vindt. Dat wordt dus boren enz. en na de behandeling denk ik: nu ga ik zó goed poetsen dat dat me niet weer overkomt. Toch gaat het elke keer weer mis... Eindelijk, na vele jaren geworstel met dat gebit krijg ik een kunstgebit..(dit is -nog- fictief, maar stel...) Gebitje zit goed, geen problemen meer, nooit meer boren, hoera!!! Maar dan zou ik stiekem toch gaan verlangen naar een gaatje in dat gebit... zodat ik toch eens per half jaar in die tandartsstoel mag zitten/liggen.... Dat is toch absurd.. Wat voegt dat nou toe aan m'n tandbederfloze leven? Waarom kan ik die tandarts nou niet gewoon achter me laten? Snappu? Waarom zou je naar alcohol verlangen als je zo goed zonder kan, als je voor jezelf hebt vastgesteld dat een leven zonder alcohol zoveel prettiger is. Ik denk dus dat dat komt, zoals Ziza en Petra o.a. dat ook duidelijk willen maken, doordat je dan toch alcohol nog niet de baas bent, het sluimert nog steeds op de achtergrond, elke keer de kop opstekend als zich uit het verleden herkenbare alcoholgerelateerde situaties voordoen. Er wordt nog altijd gehandeld en gedacht met heel ver in het achterhoofd het "vangnet" alcohol, voor als het echt, echt, echt niet meer gaat.

De meest succesvolle strijd tegen alcohol zit hem volgens mij niet in de fles laten staan, maar in het zoeken naar oplossingen om met jezelf, je omgeving en emoties om te gaan. Rust in jezelf vinden om van daaruit het leven tegemoet te treden. Rust vinden in jezelf en berusten in onveranderbare situaties, je er eventueel aan aanpassen. Als je in het bos loopt en er staat ineens een boom op je pad dan kun je je lamdrinken in de hoop dat die boom dan wel weg is als je weer bijkomt, je kunt er ook omheen lopen en je weg vervolgen.

Nou ja, dit kwam even in me op na het lezen van (de rest van) het draadje van gisteren....

Fijne dag allemaal,

Liefs, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kohtje, mooi gezegd. Ik weet ook niet wat het is. Mensen hebben het ook wel gezellig gehad met hun drankje (als het maar niet teveel was) Misschien hopen ze dat weer terug te kunnen krijgen.
By the way, bij mijn ouders 1. glaasje gehad, stond opeens voor mijn neus, thuisgekomen de neiging om meer te gaan hale. Nee, niet gedaan, ben ik heel blij om.Moet echt wat gaan doen nu,...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Koh, dat is raar.
Er zijn voor mij twee dingen. De trek die ik kan voelen op de meest gekke momenten, dat kan me echt overvallen.
Maar ik vraag me ook wel af of ik ooit weer sociaal zou kunnen drinken. Waarom? Geen idee. Ik heb nog niet echt helemaal afstand gedaan van alcohol. De achterdeur staat nog op een kier.
Ik durf niet te zeggen dat ik nooit meer ga drinken. Waarom niet eigenljk. Mijn kwaliteit van leven is aanzienlijk verbetert sinds ik ben gestopt en dat is pas drie maanden. Waarom zou ik daar dan niet met volle overtuiging voor gaan als het me zoveel goeds oplevert.

Schaam ik me daar voor, wil ik nog niet toegeven dat ik alcohol niet de baas ben, wil ik niet toegeven dat ik geen sociale drinker ben, nooit geweest ook. Altijd mateloos, altijd meer, meer, meer.
En een mens kan best veel veranderen in zijn of haar leven maar niet alles. Ik weet niet of ik dat ooit onder controle zou krijgen, denk het niet.
Dos waarom niet gewoon die deur dicht gooien, ik drink gewoon niet meer.

Voor mij heeft het ook te maken dat ik een kiertje wil open houden voor als ik een keer op m'n bek ga en dus wel ga drinken. Want als ik heb gezegd 'nooit meer' en ik drink dan ga ik af. En dat wil ik niet, ik wil niet falen. Dus the story of my life, ik leg de lat zo hoog dat die sprong niet te maken is. En als de sprong niet te maken is nou dan hoef ik mijn best op een gegeven moment ook niet meer te doen. Want ik ga het toch niet halen. Snap je het nog?

Ik ben erg blij met de stappen die ik heb gezet, ik ga door. En wellicht is éen van de volgende stappen idd afleiding zoeken en een manier zoeken om om te gaan met mijn valkuilen en emoties.

Ik zou die boom het liefst omhakken Koh. Waarom gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan. Er omheen lopen is te makkelijk. Dat is toch gestoord van mij!!!!!

Mensen, rare wezens. Mijn moeder zegt heel vaak: 'Onze Lieve Heer heeft wondere kostgangers', nou dat zal het dan wel zijn.

Tot vanavond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje,

Ik snap helemaal wat je bedoelt maar je hoofd is een gek ding. Plus het is een reflex geworden.
Er gebeurd iets en daar heb een reflex voor ontwikkeld.
Ik was gewend geraakt om na een dag werken thuis te komen en een borrel te nemen.
Toen heb ik 6 maanden niet gewerkt en bijzonder hard gewerkt op het form en met Tactus.
En ik heb wat geleerd op het forum, ik heb wat :light: momentjes gehad.
De eerste dag op school, en het was potjan een introductie dag had ik zo'n trek dat ik naar de winkel ben gestapt en voor precies 10 euro lekkere spullen gekocht. Ik zit op een erg krap budget, en ik heb echt die stoelendans gedaan, een voet in de slijterafdeling een in de winkel.
Waar gaf ik het het liefst aan uit?
Puur een gewoonte, dit gebeurd en dan doe ik dat.

Ik denk dat niemand terug wilt naar hoe het was. Helaas zit onze hele maatshappij vol met triggers.
Er is onderzoek geweest door een verslavingskliniek dat elke keer dat wij drank zien, er een trigger gaat werken. Kijk eens een avond tv en de drank vliegt je om je oren. Als je geruime tijd droog staat werken die triggers steeds minder.
Als je dit onwaarschijnlijk lijkt, rook je? Ga eens naar een film kijken waarin gerookt wordt en let er dan eens op, hoe vaak je een peuk opsteekt als de acteur dat ook doet.

Ik weet bijv. dat als ik bij een vriendin ben ik een glaasje wijn mee kan drinken dan is er niets aan de hand want dat is niet mijn ding. Ik haal het ook niet in huis want dan heb je straks de kans dat het wel mijn ding wordt.
Mijn ding is dat ik even niet wil denken of voelen,en Jan doet dat voor even en dat doe ik alleen wat niet betekent dat je dan veilig bent. Daarom haal ik het niet in huis want dan geef ik mijzelf extra tijd om weer om te draaien en het flesje blijft klein.

Punt is dat zolang ik niets gevonden heb dat die spanning doorbreekt op een gezondere manier, ik in gevecht blijf met die fles.

Ik kan op feestjes en in plaatsen komen waar mensen drinken en het doet me niets want dat is niet mijn ding.

Dus mijn taak is het zoeken van een andere manier van ontspannen.

heb je hier iets aan?

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ja, BamBam,

zeg dat wel, dat van die rare kostgangers.
Ik heb voor mezelf die deur dus wel dichtgegooid maar ik heb er niet bij gezegd dat ik nooit meer zal drinken. Dat kan ik ook niet want ik kan niet in de toekomstkijken... Maar stel nou dat ik wel weer eens zal drinken. Ik zie dat dan niet als falen in relatie tot mijn drankverleden maar als een falen op dat moment. Ik zal dat dan zien als iets wat ik niet meer moet doen. Natuurlijk komen de gedachten aan het verleden dan wel weer boven, maar die hebben dan niets meer te maken met waar ik op dat moment mee bezig ben. Als dat zo zou zijn zou ik in een eeuwigdurend kringetje blijven zitten. Alles wat je nu doet verbinden aan het verleden. Zo is er nooit vooruitgang. Ik heb de cirkel doorbroken, de rotonde verlaten en zit nu op de snelweg. Als er weer een rotonde komt moet ik die rotonde nemen, die kilometers verwijderd is van die vorige dus met ander uitzicht, andere omstandigheden en heeft behalve enkele uiterlijke kenmerken niets gemeen met die vorige...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kohtje,

Het is de obsessie van iedere alcoholist dat op een dag hij/zij in staat zal zijn om net zo te drinken als een "normaal"persoon...velen van ons volgen die waanzin tot de dood....
Want dat is het gewoon...waanzin....niet het vermogen hebben om vals van echt meer te onderscheiden...
Ondanks alle ellende toch maar doorgaan en de schuld blijven zoeken in omstandigheden en bij anderen...
Sommige van ons hebben niet het vermogen om eerlijk te zij tegen zichzelf..en dat is niet eens hun eigen schuld want ze hebben het gewoon niet in zich..en dat is zo pijnlijk om te zien...en om te horen..
En met ons bedoel ik alcoholisten....anderen weigeren gewoon in te zien dat hun manier niet werkt...
Als je blijft terugvallen kan er maar een conclusie zijn...jouw manier werkt niet en als je hetzelfde blijft doen als je altijd al gedaan hebt blijf je hetzelfde resultaat krijgen (klinkt logisch toch ?)....niet-drinken is het begin van de oplossing en dat kan iedereen met of zonder hulp....gestopt blijven daar gaat het om....
Ik heb drank en drugs niet afgezworen..waarom zou ik? het heeft me nooit geholpen....
De obsessie verdwijnt niet door te zweren....en het is negatief bovendien...iets NIET doen....
Voor mij werkt een stuk beter te kijken naar de dingen die ik wel kan doen...een andere weg zoeken en bewandelen...want als je iets gevonden hebt en je laat het liggen dan werkt het ook niet...aktie is het magische woord...

Dank je voor je stukje Kohtje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Anjo,

Dat is het hem nou. Ik heb helemaal geen lat gelegd, niet hoog en niet laag. Dan zit je nog elke dag naar die lat te kijken. Grof gezegd zou je kunnen zeggen: ik rotzooi maar wat aan (is dus een citaat van Karel Appel). Wordt me misschien niet in dank afgenomen, maar het werkt wel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal

Hier ben ik dan met een fris kopke!!
Heerlijk geslapen en om 8u opgestaan met de kleintjes!

Hoh, serieuze discussie zo vroeg op de dag, ik weet niet wat daarop te zeggen want ik heb nog geen alcoloos verleden, begrijp je?
Kohtje, heb je al geschilderd vandaag?
Groetjes van knuffie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuffie,

Goede frisse morgen.. Je hoeft ook nog niks te zeggen, maar denk er maar eens over na en probeer het op jezelf te projecteren.

Nee, ik ben nog niet aan het schilderen. Ik ga nu eerst even boodschappen doen en daarna duik ik m'n ateliertje in.... M'n handen jeuken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi kohtje

Ik ga zo even spelen met de kleintjes met hun nieuwe speelgoed van de sint, daarna eten maken tegen dat de grote kinderen thuiskomen! Ik heb aan mijn dochter beloofd dat we deze namiddag samen zandkaarten gaan maken, benieuwd of het nog lukt na zo'n lange tijd!!
Veel succes in je ateliertje!!
knuffie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Allemaal, een buitengewoon goede morgen.

Koh,

Ik zal trachten mijn beweegreden duidelijk te maken, zal wel weer een heel verhaal worden.

Momenteel heb ik geen enkele behoefte om te drinken, zou ik nu een borrel nemen moet ik die mezelf bewust opdringen en daar voel ik niets voor. In het verleden heb ik echt kunnen genieten van een lekker glas whisky. Ik heb een fles in de kast staan die flink aan de prijs is, maar is dan ook erg lekker. Van deze fles dronk ik nooit meer dan 2 glazen op een avond, omdat na het 3e glas je het niet meer echt proeft en het weer naar binnen gieten wordt, zonde van die dure whisky. Mezelf vol laten lopen deed ik op andere avonden met bocht, was de drang om dronken te worden / in een roes te geraken aanwezig.

Hetzelfde is met roken. Hier ben ik 20 jaar geleden mee gestopt en al die tijd nooit behoefte aan een sigaret, pijp of sigaar. Toch neem ik af en toe bij een glas een lekkere sigaar. Als ik in die 20 jaar 10 sigaren heb gerookt is het veel.

Nu een borrel nemen zou funest voor me zijn, ik ken mezelf onderhand. Dat is dan ook een grote drijfveer om dat eerst glas niet te nemen. Misschien dat ik later mezelf sterk genoeg voel of sterk genoeg ben.
De "geneugten des levens" wil ik toch niet allemaal missen, past niet in mijn Bourgondische levensstijl.

Ik "erger" ( is een groot woord dus bij voorbaat excuses voor diegene die hier aanstoot aan nemen) aan mensen die jaren hebben gerookt en nu zo anti zijn dat het tegen het aanstellerige aan is. Dit geldt ook voor mensen die niet 'meer' drinken. Zelf heb ik jaren pijp. sigaar, shag gerookt. Als iemand in mijn omgeving rookt, so what ? mijn kinderen roken ook, zal wel een deel van het groeiproces wezen. Het voorbeeld, hub vader, ik dus, was gestopt toen de oudste baby was. De oudste, nu bijna 23 jaar, is onlangs gestopt, maar gaat het weekend wel weer naar de horeca gelegenheden waar wordt gerookt.

Zo gaat het ook bij mij. Overal om je heen zie je mensen roken en drinken. Als je aanstoot neemt aan alles wat je zelf niet wilt of kunt heb je naar mijn mening een probleem. Je kunt moeilijk verlangen van je leefomgeving dat al die mensen zich gaan aanpassen aan jouw levensstijl. if you can't beat them, join them.

Dus ik 'hoop' in de toekomst weer van een lekker glas whisky met een sigaar bij mijn haardvuur te kunnen zitten luisterend naar een mooi stuk muziek. Heerlijk !!

Hopenlijk is een en ander duidelijk, zo niet vraag gerust verder. Dat is ook het leuke van de internet therapie, het is zo confronterend dat ik in die paar weken al een hoop dingen over mezelf heb geleerd. En misschien leer ik hier ook weer van.
Dus dit verhaal is en was geen persoonlijke aanval tegen wie dan ook, daarom mijn eerdere excuses aan diegene die hier aanstoot aannemen of zich aangesproken cq aangevallen voelen. het is en was nooii mijn bedoeling om mensen te kwetsen ik geef alleen mijn visie weer.

Hehe wat een verhaal, ga mijn oude hobby van journalistiek maar weer oppikken denk ik ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee, mijn berichtje is weg. Nou ik schreef: goed van Zeeman, dat je je verslavingen zomaar aan de kant kunt schuiven. Ga zo door.
Hoi. Knuffie, ik ben aan het bijkomen van alle feestdrukte. Moet nodig in huis aan de gang. Verder wel ok, nog niet met alles, maar wel een stuk minder. Voor mij alweer een hele winst....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Kohtje

Ja ja, BamBam,




zeg dat wel, dat van die rare kostgangers.


Ik heb voor mezelf die deur dus wel dichtgegooid maar ik heb er niet bij gezegd dat ik nooit meer zal drinken. Dat kan ik ook niet want ik kan niet in de toekomstkijken... Maar stel nou dat ik wel weer eens zal drinken. Ik zie dat dan niet als falen in relatie tot mijn drankverleden maar als een falen op dat moment. Ik zal dat dan zien als iets wat ik niet meer moet doen. Natuurlijk komen de gedachten aan het verleden dan wel weer boven, maar die hebben dan niets meer te maken met waar ik op dat moment mee bezig ben. Als dat zo zou zijn zou ik in een eeuwigdurend kringetje blijven zitten. Alles wat je nu doet verbinden aan het verleden. Zo is er nooit vooruitgang. Ik heb de cirkel doorbroken, de rotonde verlaten en zit nu op de snelweg. Als er weer een rotonde komt moet ik die rotonde nemen, die kilometers verwijderd is van die vorige dus met ander uitzicht, andere omstandigheden en heeft behalve enkele uiterlijke kenmerken niets gemeen met die vorige...



Echt, dit vind ik nou zo'n heldere blik van Koh. Zo geweldig!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Zeeman,

Even voor de goede orde, ik erger me ook niet, neem geen aanstoot aan mensen die keer op keer in valkuilen stappen. Ik vind het alleen zo jammer.

Ik weet donders goed hoe moeilijk het is om de "klik" te maken, in elk geval de aanloop tot die "klik" want die klik zelf is helemaal niet moeilijk (ga ik weer). Maar ik snap nu, na lange tijd, ook dat niet iedereen -zoals Ziza dat zegt- het vermogen in zich heeft om eerlijk te zijn naar zichzelf. En daar kan niemand iets aan doen, dat vermogen is er of het is er niet, zo simpel is het. Het is alleen zo moeilijk om mensen die dat vermogen niet in zich hebben keer op keer te zien struikelen, vooral omdat het vaak gewoon heel aardige mensen zijn en het gewoon pijn doet als je mensen steeds rakelings langs "de oplossing" ziet scheren. En misschien lijkt het soms of iemand het vermogen niet in zich heeft maar heeft ie het toch wel, moet het alleen ontdekt worden. Dat weet je van tevoren nooit.

Daarom blijf ik op dit forum toch elke keer maar weer m'n verhaal doen, in de hoop dat toch iemand ineens bij zichzelf die deur naar z'n eigen binnenste weet te vinden en open zet.
Dus ergeren doe ik me helemaal niet. Misschien komt dat af en toe zo over, maar dan is dat mijn manier om iemand een zetje in de goede richting proberen te geven. Goedbedoeld dus, maar soms misschien wat onhandig...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...