Spring naar bijdragen

dag allemaal, woensdag 3 jan


knuffie

Aanbevolen berichten

Toen ik voor het eerst de huisarts bezocht had i.v.m. m'n drankprobleem kreeg ik campral voorgeschreven. Nu ben ik niet zo'n medicijn-man en ik koos uit weerzin tegen de campral maar weer voor drinken. Hoe krom kun je zijn? Toch had ik de stap genomen wat aan m'n alcoholprobleem te doen. Het drinken ging me ook steeds meer tegenstaan omdat het tegen m'n zelf genomen (!) besluit te stoppen indruiste. Campral slikte ik na drie dagen al niet meer en refusal had ik nog nooit van gehoord. Ik wist voor mezelf steeds zekerder dat ik ging stoppen. Daarom heb ik vrijwillig gekozen voor behandeling in een kliniek omdat ik er met alleen ambulante hulp (1 x in de week tot twee weken) niet zou komen. Talloze malen ben ik nog weer hervallen in alcoholgebruik ook tijdens de behandeling. Maar puur door naar mezelf te kijken in de spiegel die me onder vele verschillende hoeken is voorgehouden en daar (vaak confronterende en in eerste instantie vernederend lijkende) conclusies aan te verbinden heb ik leren inzien wie ik ben als ik onder invloed van alcohol ben of dreig te raken en ook wie ik ben als ik geen alcohol gebruik. Ik heb leren zien hoe ik werkelijk ben: kwetsbaar, maar ook weerbaar. Gewoon dus!!
Zonder gebruik van medicatie.
Ik denk dus dat een te groot vertrouwen op refusal en andere medicatie uiteindelijk niet werkt omdat de werkelijke reden van het steeds willen drinken niet weggenomen wordt. Alleen de mogelijkheid wordt onaantrekkelijk gemaakt, maar zodra die mogelijkheid er weer zal zijn -als gestopt wordt met slikken- is de kans op weer gaan drinken levensgroot aanwezig want de manier van denken is dan nog precies als voor het slikken van de medicatie. Dit is zoals ik het zie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 125
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hai Kohtje, ik heb destijds mijn antidepr. niet voor de drank gekregen, toen speelde dat nog niet. Het was puur voor de depressie waar ik inzat en met therapie niet uitkwam.Vlgs. de huisarts had ik door mijn drukke leven met vijf hele kleine kinderen teveel seretonine gebruikt en werd dit niet voldoende meer aangevuld. De rest van je verhaal is mij heel helder en schuilt denk ik ook wel waarheid in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy, goed van je dat je ervoor kiest voorlopig in ieder geval even pas op de plaats te maken hier en je aandacht volledig aan je priveleven wenst te schenken!
Ik wens je dan ook het allerbeste kerel!
(Misschien kom je af en toe nog eens langs? Zou fijn zijn, maar enkel als het goed voor jezelf en je omgeving is).


Ik merk ook dat dit forum een bepaalde aantrekkingskracht heeft verworven in m'n dagenlijkse leventje; ik ben gevoelsmatig vnl. prettig betrokken geraakt bij het wel en wee van de aktieve deelnemers en ervaar dit tevens als een plek voor mezelf waar ik kan ventileren, soms lachen, veel inspiratie en denkmaterie kan opdoen en me vooral begrepen voel en anderen begrijp.... de herkenning!

En dan heb ik ook nog zin om elkaar eens gewoon in het echt te ontmoeten op neutraal terrein.
Ont-Moeten....vrijwillig, omdat het gewoon leuk- en een verrijking, kan zijn.

Liefs, Lady.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O jee, Visje... ik heb het helemaal niet over anti depressiva, ik bedoel enkel en alleen de middelen die trek in alcohol moeten verminderen of middelen die je ziek maken als je alcohol tot je neemt, dus de campral-achtigen en refusal-achtigen.... Deze zie ik ook niet als medicijnen maar als hulpmiddelen en die hulpmiddelen zag ik voor mij dus niet zitten omdat het dieper zat. Niet alleen maar in het stoppen met drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er was al een ontmoetingsdraadje Lady, dat kunnen we weer naar boven halen. Onzin om weer een nieuwe te starten toch?

Ik weet niet zeker of ik als het erop aankomt de moed op kan brengen, maar ik sta er inmiddels wel positiever tegenover dan destijds toen het idee gelanceerd werd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke An, ga ik even bijlezen/schrijven!

Persoonlijk zou ik het leuk vinden je eens te ontmoeten!

Liefs, Lady.

('k Heb hier inmiddels twee pubermeiden, (nah, lijken meer gillende keukenmeiden) over de vloer en moet vanavond bezig met een jaarbegroting...heb ik mezelf beloofd).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede avond allemaal, even, hele poos bijgelezen. Het is te veel om op alles te reageren.
Dus maar even in het heel kort.

Rudy, ik zal je echt missen!

Over de telling van ADB dagen, ieder moet doen wat bij zich past en wat goed voelt.

Visje, die uitleg over je zus had best even sneller gekunt, ook ik had zo mijn bedenkingen.

Lady, ik sta er open voor!

BB, hoe vergaat het je met je boek. Alleen omega 3 en dan het boek terug naar de bieb, of wordt het een verlenging?

En ik hoop dat een ieder de kerstballen weer in de juiste vakjes heeft liggen, maakt het voor eind van het jaar weer een stuk eenvoudiger. Tenzij we weer door de media op andere kleuren ballen over moeten gaan. Die zwart, wit van dit jaar vond ik tien keer niets, hoewel het bij deze jaarwisseling wel heel toepasselijk zou zijn geweest.

Mensen, even iets over mij zelf. Daarnet even het aanrechtkastje ingedoken, er moest nog een fles of drie van allerlei en verschillende % zijn van vorig jaar. Klinkt dat hé, even controleren of ze niet stikem er van door zijn gegaan. Heb ze gevonden even over hun koppies geaaid, geteld, en ben weer gerustgesteld. Grote hoeveelheden, spa en frisdrank er weer voor geschoven. Ik hoef ze niet dagelijks te zien, maar de wetenschap dat ze daar rustig staan te wachten. Voorlopig kunnen ze lang wachten, ik heb totaal geen plannen en als een plan komt, heb ik eerst het nodige werk om er bij te kunnen komen.
Hopelijk voldoende om mij weer de belangrijke vragen te stellen, waarom die achterste fles, die voorste is veel lekkerder bij deze dorst enz.
Ben in het boek bezig dat Rufus aanraadde, het boeit me, er komt van alles in me los. Er zijn zelfs zaken die nu voor mijzelf duidelijker beginnen te worden. Voorheen dacht ik niet aan situaties die zich voordeden een dag eerder. Die waren de volgende dag immers vertroebeld, en wist niet meer zeker wat er nou eigenlijk voorgevallen was. Nu dus wel, ik kan terugkijken en denken. Begin te analyseren, en ben er van overtuigd als ik wat verder met het boek ben ik het met mijn man ga delen. Ik denk dat er veel interessante stof is die ik met hem en mogelijk hier op het forum kan delen. Maar daar moet ik nog even verder de tijd voor nemen. Ben nog niet aan de 12 stappen toe, om het zo maar te zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat boek Stien, was dat niet van Ingeborg Bosch?

Vanmiddag heb ik "De herontdekking van het ware zelf" opgehaald bij de bieb (had ik vorige week gereserveerd evenals "De Illussie"..ook van haar hand).
Mijn ex-vriend attendeerde me ook al op deze boeken, kan geen toeval zijn!

Lieve groet, Lady.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Stien,

Waarom gooi je die flessen niet weg ?... als je er dan toch werk van moet maken om bij de drank te komen is het misschien handiger om ze helemaal weg te gooien.... voor mij was het altijd een achterdeurtje waar ik ALTIJD gebruik van heb gemaakt toen ik nog dronk en gebruikte....nog even bewaren maar ik stop er wel mee....mmmmm.....en waarom hield je die flessen en die cocaine dan verstopt...ja omdat ik serieus wil stoppen....mmmmm....dus je wilt stoppen maar je gooit niet je drank en je drugs weg....eh ja ?!?....oke....logisch ?huh?.... mijn ervaring was dat ik helemaal niet wilde stoppen....ik was doodsbang om zonder drank en drugs te zitten...de gedachte zonder drank en drugs te zitten was angstaanjagend....en terwijl de fles en de cocaine klaarlag kon ik de eerste dag hun lokroep weerstaan...ik was zelfs arrogant... "zie je wel niks aan het handje" ...en dan de volgende dag KABOEM.....sommige van ons alkies en verslaafden hebben het wat langer vol kunnen houden maar elke alkie die ik ken die het zo geprobeerd heeft is weer gaan drinken....geen uitzonderingen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi mensen,

Ik kan me niet heugen dat ik aan het begin van een jaar met zoveel goede zin, vol verwachting en nieuwsgierigheid, als een klein kind in een snoepwinkel, bijna sta te trappelen van ongeduld in afwachting van alles wat komen gaat in het nieuwe jaar.

En voordat jullie denken dat ik een zware terugval heb, nee, nee, en nog eens nee. Ik ben voor het eerst in 45 jaar zonder drank aan een nieuw jaar begonnen en dat voelt zoooo goed.

Vanmiddag vond ik in een doos een dagboek uit 1984, een verslag uit een periode waarin ik overspannen was en thuis zat met veel pijn, twijfel, schuldgevoel en voor het eerst op papier zette dat ik ook een alcoholprobleem had en er niet alleen uit kwam. Ik had nogal de neiging de omstandigheden, ofwel de wereld om me heen de schuld te geven, maar er begon al een vorm van introspectie de kop op te steken. Ik was toen 37 jaar en volgens mij, teruglezend, in een heftige midlife crisis gecombineerd met heel veel alcohol terecht gekomen. Ik wilde van alles weglopen, relatie, goede baan, bezit en letterlijk het zeegat uit om in den vreemde een nieuw leven te beginnen. Ja, een vlucht die ook in de praktijk erg dichtbij is gekomen. In die periode heb ik op de zeevaartschool een kustnavigatie-certificaat gehaald, diploma's zeil/windsurfinstructeur gehaald, twee horecadiploma's, -wil er nog iemand een kroeg beginnen?- en Nieuw Grieks geleerd. Dat allemaal in een jaar. Ook een zeewaardig schip gekocht. Ik moet wel heel erg gemotiveerd zijn geweest, want ondertussen zoop ik gewoon door.
Toen alle voorbereidingen min of meer gedaan waren, brak het besef door dat ik wel weg kon gaan maar dat ik de problemen mee zou nemen. Ik moest het hier oplossen, vertrekken had geen zin.

Sindsdien zijn er 22 jaar verstreken, de pogingen tot zelfvernietiging zijn bijna succesvol geweest, en nu, na al die jaren, begin ik het gevoel te krijgen dat de crisis eindelijk achter de rug is.
Nadat ik 7 augustus 2006 gestopt ben met drinken en op dit Forum terecht kwam, is er gaandeweg, in mijn beleven, sprake van een metamorfose. Ik heb hier wel eens geschreven dat ik het gevoel had een blij lijf te hebben gekregen, ik heb ook een blije geest gekregen.
Het lijkt wel op een soort wedergeboorte, maar dan nu van iemand, die niet meer gehinderd door storende ballast, zichzelf tot een volwaardig mens kan gaan ontwikkelen met alle aanwezige talenten en sterke en zwakke kanten.

Pfftt!
Het klinkt allemaal wat hysterisch en als ik een vriend had die zo tegen me sprak, dan zou ik me ernstig ongerust maken over zijn geestelijke gezondheid.
Je zou ook kunnen zeggen dat ik het licht heb gezien of dat ik een soort stappenplan heb doorlopen, echter ik voel dit al een tijdje en het wordt steeds sterker dus wilde ik het met jullie delen.

Voor mij is, op mijn zestigste, een beetje aan de late kant, een nieuwe toekomst begonnen, waar ik ontzettend veel zin in heb. Daar hebben jullie ook aan bijgedragen. Dank!

Ik heb nog een voordeel van niet drinken ontdekt, n.l. van kinds af aan heb ik een problematische huid, erg droog. Het laatste jaar werd dat extreem, zelfs met intensief onderhoud. Ik kan jullie meedelen dat ik bijna weer een babyhuidje heb.

Dus wat ik jullie wens aan het begin van 2007, is, doortobben, niet opgeven, doorgaan met stoppen, want jongens, de beloning is buiten proportie en maakt het leven weer spannend!

Liefs, Rufus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza, Deze vraag had ik al verwacht. Toen ik net gestopt was en niets in huis had werd ik daar erg onrustig van. Van 'sochtends tot 'savonds was ik mijn hoofd bezig met drank. Nu het er staat het er, ik ben er rustig onder. Denk er soms hele dagen niet aan. Als ik aan het shoppen ben heb ik in het geheel niet meer de neiging de supermarkt in te moeten voor niet nodige boodschappen, want de drankfles was eigenlijk de belangrijkste boodschap. Als ik plots visite krijg raak ik niet meer in paniek, want als nodig is heb ik wat achter de hand, daarna kan ik altijd de fles leeggieten of de fles meegeven. (Ook dat heb ik al eens gedaan, onder het mom het wordt hier toch niet gedronken en zonde om te moeten weggooien).
En mogelijk dat er een zwak moment komt, daar moet ik ook mee leren omgaan. Doe de therapie, probeer hard aan mezelf te werken. Voel dat ik met de dag sterker wordt, en heb al vele verleidingen weerstaan de laatste feestdagen. Zelfs mijn kerstpakket niet opgehaald, tuurlijk weer fles wijn.
Dus ik weet niet hoe het mezelf zal vergaan, de tijd zal het leren. Maar voor nu voel ik mij er goed bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rufus, wat fijn dat je je zo goed voelt. Dat geeft de burger moed. Hoewel ik precies even lang als jij niet drink, kan ik je euforie helaas nog niet echt delen. Daarvoor zit ik nog te vaak en te lang in een enorme dip. Ik heb er de afgelopen paar dagen met volle teugen van genoten dat het even een stuk beter ging, maar met een hele dag hoofdpijn achter de kiezen is de blijdschap alweer aardig gezakt.

Lichamelijke effecten merk ik, net als jij, wel. Het grootste deel van mijn broeken is eigenlijk niet meer geschikt om me in te presenteren, want ze flodderen om mijn lijf. Natuurlijk ben ik blij wat overtollige kilo's kwijt te zijn, maar de noodzakelijke aanvulling van mijn garderobe bezorgt me wel wat hoofdbrekens. Vooral omdat ik toch bang ben dat het effect misschien maar tijdelijk is, en dan zit ik straks met die te nauwe broeken.
Verder groeit mijn haar volgens mij harder dan ik gewend was, want ik moet alweer naar de kapper. Het is ook een stuk minder stro-achtig, en dat is fijn. En mijn huid voelt ook beter aan.

Dus nu nog wachten op die blije geest.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Werk ze Stien. En ja, ik ben het eigenlijk wel een beetje met Ziza en Kohtje eens. Hoewel ik ook snap dat het nog een geruststellend gevoel kan zijn die flessen nog in huis te hebben. Maar je bouwt wel een risico in. Ik heb ook nog maandenlang 3 flessen wijn in huis gehad. Die had ik nog, en ik wilde ze niet weggooien omdat ik het zonde vond wijn te moeten gaan kopen als ik bezoek krijg. Maar een aantal weken geleden had ik ineens het sterke gevoel dat ze weg moesten, omdat ik anders misschien een keer voor de bijl zou gaan. En ik ben blij dat ik ze weg gedaan heb, want een week daarna ben ik inderdaad heel dicht bij een terugval geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...