Spring naar bijdragen

Zondag 7 januari 2007

Francesca

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Even een reactie op het boek. Ik heb Meggie de Jong in life en cooking gezien en was daarna gewoon heel nieuwsgierig hoe het andere mensen verging met hun verslaving. Ik dronk toennog veel en besefte wel dat ik wat moest doen. Het is een heerlijk boek, veel herkenning veel humor. Wel een vrouw met haar hart op de tong hoor! Het heeft mij wel over de streep getrokken om iets te ondernemen. Ik denk dat als mensen nog in deontkenningsfase zitten en naar dit soort boeken op zoek gaan, zij ,misschien onderbewust , hulp zoeken en herkenning in een ander willen zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag al,

Vreemd .. maar uiteindelij positief.

Ik sta nu een maand droog. Refusal, dus niet drinken valt mee, de rest valt tegen. Slapen, regelmaat, spannende zaken .. etc. En aantal keren (3xp.wk.) last van flinke angstaanvallen. Maar dag voor dag komt alles goed, gaat elke dag beetje beter. Het begin is er.
Vrijdagavond tegen een joint (wiet) aangelopen en paar trekjes gerookt, lekker wel. Ik vond gister dat dit wel voor herhaling vatbaar was. Nou dat heb ik dus geweten. Na roken ernstig angstig, psychose om de hoek .. gehele dag fors in de paniek in huis rond stuiteren dus ...
Dit wil ik dus nooit meer, gisteren dus besloten om roken ook maar als voor mij ongewenst te bevorderen.

Niet meer drinken en niet meer roken .. ga maar wat fanatieker hardlopen dan.

groet, Freek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kohtje,

Alles .. jointjes rookte ik vroeger veel .. laatste jaren eens per kwartaal ofzo ( dranklekkerder ? ). Gewoon roken vanaf 15, 16 ofzo dus inmiddels 30 jaar. Altijd willen stoppen, dat ook wel eens gedaan, paar dagen, paar weken, eens drie maanden ..
Sinds ik droog sta rook ik enorm veel (mocht ook, niet drinken is belangrijkste en had het ook echt nodig). Afgelopen week gaat het redelijk goed en roken ging mij weer meer tegenstaan. Gisteren ook bang om gewone cigaretten te roken (pakje moest wel leeg) dus snel en met tegenzin nog 10 halve cigaretten gerookt.

Ik ben er helemaal klaar mee .. d'r komt geen vergif meer in.

BASTA !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap Freek. Ik hoop dat je het vol kan houden. Zelf zit ik nog steeds op de wip om te stoppen met roken. 15 jaar geleden ben ik ook gestopt met roken en doordat ik toen nog veel collega's had die stug rookten en mij met hoongelach tegemoet traden toen ik zei dat ik gestopt was hield ik het vol. Alleen al om ze te laten merken dat ik geen grap maakte. Drie jaar ben ik er toen vanaf geweest en na een gezellige barbeque met onze toenmalige buren weer begonnen. Met één sigaretje voor de gezelligheid. Daarna is het me niet meer gelukt om langer dan twee weken van die rotstokjes af te blijven. Deze ervaring is voor mij nu bewijs genoeg dat ik niet meer met één borreltje moet beginnen omdat ik weet hoe moeilijk het zou worden om dan weer te stoppen met drinken. Ik kan deze manier van denken echter nog steeds niet toepassen op het weer stoppen met roken. Ik weet wel dat het neer komt op die ene eerste sigaret niet nemen, maar ik maak mezelf steeds weer wijs dat die ene eerste sigaret pas na de nu eerstvolgende komt.... Pure angst om al die trekmomenten weer te lijf te moeten gaan. Want zo eigenwijs ben ik dan ook nog... ik wil geen hulpmiddelen, ik wil de Cold Turkey methode net zoals ik ook met de drank gestopt ben. Nou ja...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anjo,

Even een stukje van jouw tekst van vanmorgen gekopieerd :

Ik voel me niet zo denderend, niet gek want Jan in grootverpakking stond voor de deur en ik heb hem binnen gelaten. Net op het laatste weekeinde.
Ik ben niet boos op mijzelf wel verdrietig. Ik ben een bofkont, ik kan echt gemakkelijk weken niet drinken
en meestal kan ik de zeldzame momenten van trek goed weerstaan.
Maar Jan in grootverpakking is waanzin, is zelfs behoorlijk gevaarlijk.
Ik ga geen redenen zoeken, ik heb het gewoon gedaan.

Terwijl er toch echt in mijn plan stond bij geval van extreme trek, ga lopen of poetsen. pak een goed boek en ga naar bed.

stukje uit je tweede berichtje :

Waar ik moeite mee heb is om te zeggen dat ik een ziekte heb, dan leg ik het buiten mijzelf, geloof me ik ben ziek geweest de laatste twee jaar en er was niets dat ik er tegen kon doen. Ik had er geen keuze in.
Gisteren had ik alle keuzes. En jammer genoeg zijn de tijden voor excuses voor mij voorbij.
Soms ben ik de strijd zo moe.

- - - - - - - - - - - - - - - -- -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - -- - - - - - - - - -

Men and women drink essentially because they like the effect produced by alcohol. (simpel en waar voor mij). The sensation is so elusive that while they admit it is injurious (en dat zeg je zelf en ik zei dat ook altijd) , they cannot after a time differentiate the true from the false (gisteravond was je dus niet in staat die afweging te maken want je hebt het gewoon gedaan...wel of geen keuze ?). To them their alcoholic life seems the only normal one ( vind je het normaal wat je gedaan hebt ondanks dat je later zegt dat het gevaarlijk kan zijn ?). They are restless , irritable and discontended( misschien was een van de drie van toepassing op jou of alledrie?) , unless they can again experience the sense of ease and comfort which comes at once by taking a few drinks - drinks which they see others taking with impunity. After they have succumbed in the desire again , as so many do , and the phenomenon of craving develops (niet meer kunnen stoppen met drinken als ik eenmaal begonnen ben / grootverpakking ?) , they pass through the well known stages of a spree , emerging remorseful (vanochtend ben je verdrietig en ik denk ook wel boos op jezelf of anderen) , with a firm resolution not to drink again. This is repeated over and over, and unless this person can experience a psychic change (=the solution by applying the 12 steps in my life and as a result the psychic change), there is very little hope of his recovery...

Dit stukje gaat maar ten dele over ontkenning Anjo...er staat veel meer in....
Ik vind het echt rot voor je want ik weet hoe het voelt om s 'ochtends zo op te staan....ik weet hoe het voelt want de eerste twee jaar dat ik in aanraking kwam met AA ben ik talloze malen teruggevallen....en weer terug naar de meetig om een nieuwe start te maken....weer opnieuw beginnen....want ik moest en zou "normaal" zijn en alcohol overwinnen op wilskracht...met MIJN manier van denken (die NIET werkte)...totdat ik inzag dat mijn manier niet werkte....totdat ik zag dat mijn denken mij in de afgrond zou helpen....je praat zelf over de waanzin van alcohol...een mooie definitie van waanzin (insanity) is to repeat the same thing over and over again and expect a different result....
Het doet mij pijn te lezen dat je zo moe wordt van de strijd...het is ook vermoeiend en pijnlijk...
Anjo, wij hebben geen misverstand....absoluut niet....ik hoop dat je hier wat aan hebt....echt ik zie niets liever dan een Anjo die beter wordt...

En weet je Anjo ik zag ook alles in grijze tinten...vandaag zie ik de diverse kleuren en dat is een veel mooier beeld kan ik je vertellen....ik ben weg uit die grijze sluier...

Vandaag leef ik in de oplossing en niet in het probleem....ik heb de strijd opgegeven met alcohol ik had hem namelijk nooit gewonnen maar verloren tussen zes plankjes.... de ziekte alcoholisme zit IN mijzelf , mijn denken klopt niet , het is een mentale ziekte....mijn denken veroorzaakt de problemen niet de alcohol...daar moet ik de switch maken en leren opnieuw te leven..met hulp van anderen...

Nogmaals dit programma werkt voor mij...meer kan ik je niet vertellen dan alleen mijn ervaring....
Ik kan onmogelijk weten wat voor jou werkt....en het is jouw leven en niet de mijne...

Heel veel succes....and keep an open mind....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ferry en Anna, ik hou het dan wel niet meer zo goed bij wat het aantal weken betreft, maar was bij jullie niet de maandag de jubileumdag? Rufus liep op jullie een dagje voor meen ik me te herinneren. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat het tellen voor jullie ook minder belangrijk begint te worden.... in dat geval sluit ik me bij de felicitaties aan. Maar niet morgen nog een keer hoor.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje, het is heel simpel: 7 augustus was voor mij de eerste dag dat ik niet meer dronk. Het is vandaag 7 januari, dus ben ik, samen met Ferry en Rufus, vandaag 5 maanden ADB.
7 augustus was ook een maandag, dus als we in weken tellen hebben we er iedere maandag een week bij. Maar ik heb vorige week al aangegeven dat ik wat minder in weken begin te tellen, al is het alleen maar omdat ik nog wel eens vergeet in welke week we nu zitten. dus je hoeft me morgen niet nog een keer te feliciteren. Rufus en Ferry wel natuurlijk.:D

O ja, Rufus loopt niet voor. Ik dacht eerst dat hij een dag achter me aan kwam, maar 7 augustus is voor hem ook de eerste alcoholvrije dag heb ik ontdekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, ja sorry Anna. Had je wel al aangegeven, maar realiseerde me dat van de 7e niet en was zo aan de maandag gewend geraakt. En Ferry hoef ik ook niet meer te feliciteren, vindt het ook al minder belangrijk worden. En Rufus weet ik het niet van. Maar vijf maanden is al met al toch mooi, nietwaar? Had je dat ooit kunnen denken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...