Spring naar bijdragen

vrijdag 9 maart


visje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Van het westen uit enige tijd regen, vanavond gevolgd door opklaringen.

De eerste regen in het westen breidt zich vanochtend tot over de rest van het land uit. In de loop van de middag bereikt de achterste begrenzing van de regen het oosten. Er kan nog wel een bui ontstaan, maar in de avond komen er vanuit het westen steeds vaker opklaringen. De middagtemperatuur wordt ongeveer 9 graden. De wind is eerst zuid matig, kracht 3 of 4, langs de kust krachtig, 6, en draait in de loop van de middag naar noordwest. In de komende nacht zijn er flinke opklaringen en bij weinig wind ontstaan er in het binnenland enkele mistbanken. De minimumtemperatuur ligt rond 2 graden, met kans op vorst aan de grond. Zaterdag wordt een aardige dag, die lenteachtig aandoet. Er zijn flinke zonnige perioden en bij een matige west- tot zuidwestelijke wind, loopt de temperatuur op tot rond 12 graden.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal.

Het is vrijdag, de blauwe dag leerde wij vroeger op school. Het was ook zo'n mooie kleur blauw en vrijdag was ook 'altijd' leuk. Heerlijk het weekend voor de deur. Wij gingen meestal leuke dingen doen met onze ouders, vaak op visite bij andere mensen. Wij (de kinderen) gingen buiten spelen op de boswal en onze ouders zaten te zuipen onder het genot van een potje risk. Ze werden steeds joliger en stonken uit hun mond bij het geven van onze nachtkus..... buh... Berenburger en rode wijn.... Nog vaak zeg ik tegen mensen die mij een kus geven met zo'n soort geur (als ik niet gedronken heb), dat ze op mijn moeder lijken :-)
Onlangs begreep ik pas, waarom ze toch allemaal zo chagrijnig waren in de ochtend. Een ochtendhumeur??? Ja ja.

Er kwamen toen (jaren 70) ook veel alcohollisten en drugsverslaafden bij ons over de vloer...

Ik speelde toen der tijd vaak met een vriendinnetje en dan speelden we dat we samenwoonden en dat we aan de drank en de sigaretten waren, ik net wat meer dan zij (natuurlijk) en kon alleen maar op de bank liggen, terwijl zij maar werkte voor de kost... een doffe ellende was het... kinderen werden (de poppen) verwaarloosd en weet ik het wat allemaal nog meer...
We waren een jaartje of 7...
Ik kreeg er een bepaald gevoel bij.. was dit romantiek? was dit avontuur? was dit melancholie?... ik weet het niet.
Kwam zomaar even weer in me op.

Mij werd pas vertelt dat het bijna niet uitmaakt, dat wat je je kind ook vertelt over de gevolgen van alcohol, het kind het niet zou laten in de voetsporen te treden, als er niet het goede voorbeeld wordt gegeven. Ze kunnen praten wat ze willen, maar het gaat om het doen.
Ik kan praten wat ik wil, maar het gaat om het doen.

:D

Fijne dag allemaal.... het weekend staat weer voor de deur... sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mick, was bij jullie de vrijdag blauw?
Ik heb weleens van een blauwe maandag gehoord, maar van een blauwe vrijdag nog nooit.

Wel lief die jeugdherinneringen. Bij mij was er toen nog geen alcohol in het spel, toen ik met mijn poppen speelde, maar ik zal het eens een keer aan mijn kinderen vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede middag allen, even wat terug gelezen.

Lucas en Maria, jullie gaan goed zég, proviciat.

Marieke, die zoon van jou is wel heel ernstig bezig, laat het jullie weekeindhum niet bederven. Geniet van al die leuke plannen die je in het vooruitzicht hebt.

Bammetje, volgens mij moet jij vaker doorelkaar gerammeld worden, was dat zomaar een impuls of liep je al langer over de AA te denken? Dacht dat je niet durfde, zo zie je maar dat een mens tot veel in staat is. Viel me net wel tegen dat je maar een sumier verslag ervan deed. Dat vind ik nou jammer, ook wij willen hier wat van opsteken!
Begrijpelijk dat je wat meer aandacht voor je sociale contacten nodig hebt en wat minder aan de pc.
Zelf probeer ik daar ook wat meer lijn in te brengen.

Nogmaals je bent een kanjer dat je die drempel genomen hebt! :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza, Anna, Stien, ik was even (een etmaal!!) offline.
Maar alsnog een antwoord op

"Waarom wil je die controle zo graag behouden Petra ? Wat levert het je op en wat lever je er voor in ?

-------------------------
Ziza"

Het is zo'n beetje de spil in mijn leven, in feite.
Zo'n mechanisme heeft voordelen, bijvoorbeeld (maar niet onbelangrijk) mijn alcoholinname kunnen stoppen, zo'n beslissing nemen en dan DOEN.
Dat kunnen, weten dat je iets besluit en het zonder morren uit kunnen voeren geeft een gevoel van zekerheid in bange tijden.
Maar de bange tijden laten zich inmiddels niet meer bedwingen door controle/macht over mijn eigen gedragingen.
Mijn stemmingen, de somberheid en de machteloosheid dringen zich met grote kracht aan me op, ik ben er niet de baas over.
Ik schiet te kort en dan raak ik van mijn stuk.

Snap je?

En inmiddels heb ik ook wel ervaren dat er gewoon aan toe geven ook kan.
Maar heel soms is het te heftig, te bedreigend, echt angstig.
Te zwaar voor mezelf, maar ook voor anderen.

En dan ga ik maar weer over tot de orde van de dag, keurig naar mijn werk, keurig weer terug, huisje boompje beestje, met een kronkelige kramp in mijn binnenste...................
Zoiets

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BamBam, knap van je dat je naar de AA bent gegaan. Ik ben eigenlijk ook benieuwd wat je ervan vond. En of het jou verder helpt in deze fase van niet drinken.
Wat betreft je opmerking dat je ook nuchter in staat bent anderen te kwetsen, ik vind dat logisch, want je bent immers een mens. En ieder mens is in staat een ander te kwetsen, bedoeld zowel als onbedoeld. Op het moment dat je je ervan bewust bent dat je het doet kun je er iets tegen ondernemen.
Ik ben er in de 7 maanden dat ik niet drink achter gekomen dat een hele hoop minder goede eigenschappen van mij helemaal niet het gevolg waren van het drinken, maar dat ze op de een of andere manier bij mij horen. Soms omdat ik nou eenmaal zo ben (onhandig bijvoorbeeld), soms ook omdat ik me in de loop der jaren een bepaalde manier van gedragen, reageren, whatever, heb eigen gemaakt, om wat voor redenen dan ook. En daar zittten dingen bij die ik liever af wil leren, maar dat kost tijd. Me ervan bewust zijn is in ieder geval de eerste stap.

Petra, heel herkenbaar, de stemming die zich aan je opdringt en waar je niet de baas over bent. Ik noemde dat gisteren ook al. Vandaag ben ik ook nog niet helemaal de baas over mezelf, en ik ben nog steeds extreem moe. Gelukkig is het weekend, ik ga vanavond genieten van een avond niets moeten.

Allemaal nog een fijne dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Anna,
Ik las het dat het je gisteren overkwam, en vorige week ook al.
Mij overkomt het eigenlijk nooit "elders" , daarvoor heb ik veel te veel de acteerprestaties buitenshuis in de hand. Maar je begrijpt al waar ik heen wil: of dat nou een voordeel is?..................

"Buiten" is veel te onveilig voor mij om iets los te laten; in zo'n ontremde toestand lukt het me nog om te schrijven, evt. te mailen naar een of ander persoon.
Mijn vriend is de enige die wel eens iets meemaakt (en zich dan rotschrikt, wat ik natuurlijk ook wel in de gaten heb, waardoor ik me eigenlijk weer het liefst in wil houden etc etc).

Heel vroeger heb ik nog wel 'thuis' eens iets los durven laten, maar daar had ik al heel snel spijt van. Thuis was eigenlijk altijd onveilig, daar was het warm als alles goed ging maar een ijskelder of een eenzame cel als dingen tegenzaten. En dát ze tegenzaten was altijd wel toe te schrijven aan een of andere domme actie van mij.

Het meeste speelt zich misschien nog wel af in mijn dromen, pure nachtmerries zijn het, over alles wat fout ging of zou kunnen gaan en waarvoor ik dan de aanspreekbare persoon ben. Mensen gaan dood door mijn schuld, raken in problemen, klagen mij aan, krijgen gelijk, dan wordt mij weer de les gelezen door deze of gene, vliegtuigen storten neer, kinderen eindigen in plastic zakken op een terras, "vergeten" ;het houdt niet op.

Misschien is het bij jou wel erg de bedoeling dat je uit je schulp kruipt, dat anderen zicht krijgen op wat jou bezighoudt. En zelfs misschien bij mij ook wel, maar ik ben nog niet overtuigd en nog veel te veel de ster in mijn eigen illusionistencircus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mick ik heb waarschuwingen genoeg gekregen van mensen die nog eens bijschenkend een beschouwing gaven van hun eigen mislukte leven door te veel te zuipen.
Het maakte mij bang maar ook nieuwsgierig.
Eenmaal de smaak te pakken was een been dat afviel of een verdronken alvleesklier of een neefje dat doodaangetroffen werd met een lege fles jenever naast zich en mislukte relaties geen reden meer voor mij te stoppen met drinken.

Ik denk dat zelf het goede voorbeeld geven belangrijk is.
Ik denk dat het belangrijk is kinderen op de voor en de nadelen van alcohol te wijzen.
Gaat de drank met hen net als met mij op de loop, dan is dat spijtig.
Misschien komt mijn ervaring wel van pas, maar ik twijfel of er op die momenten naar geluisterd wordt.
Zelf ging ik mensen uit de weg die "verstandig" dronken en over drank praten.
Zo te horen gaat het goed met mijn kinderen, zij zullen niet in 7sloten tegelijk lopen.
En dat is een hele geruststelling voor mij, want ik heb best wel steken laten vallen waar ze later last van kunnen krijgen.
Maar zoals mijn zoon mij laatst wist te vertellen, is hij doorgegaan met ontwikkelen en heeft zijn ogen niet gesloten voor de problemen die op hem afkwamen terwijl ik dat proces heb stopgezet door te gaan drinken.
Simpel maar zo is het in werkelijkheid gegaan.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Petra, eigenlijk had ik het gisteren over iets anders dan vorige week. Gisteren ging mijn stemming, nadat die enkele dagen goed was, ineens weer helemaal naar beneden. Dat overkomt me al maanden, maar doordat het net een paar dagen goed was gegaan dacht ik er bovenop te krabbelen. Niet dus. Een logische oorzaak is vaak niet te vinden, hoewel vermoeidheid wel een rol speelt. Als mijn stemming erg somber is kan ik gemakkelijker last krijgen van een plotseling opkomend paniekgevoel waar ook geen duidelijke reden voor is, en dat had ik gisteren dus ook. Toch voelde ik me toen niet emotioneel. In feite is het een heel vlak gevoel van algehele somberheid, onderbroken door zinloze paniek.

Vorige week werd ik in een voor mij genante situatie heel erg emotioneel, zo erg dat ik ging huilen terwijl ik dat niet wilde. Mijn algehele stemming was op dat moment eigenlijk niet extreem somber. Ik besef dat het in beide gevallen om een stemmingswisseling gaat, maar voor mij is er wel een verschil. Het voelt héél anders.

Misschien heb je wel gelijk dat dit voor mij een bedoeling heeft, maar het feit dat ik er geen controle over heb is beangstigend. Op zo'n moment zou ik willen dat ik jouw toneelspel kon spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over controle houden. Ik heb vandaag voor het eerst weer 4 uurtjes gewerkt, ben thuisgekomen en na mijn vorig mailtje in slaapgevallen. Zou nog van alles doen, neuhhhh, niet dus. En nu geen zin meer.
Ik ben erg beïnvloedbaar qua stemming, al kom ik nog zo douwn op mijn werk of elders als er een vrolijke stemming heerst draait mijn stemming in no time om. Ik draai dus met gemak van de ene stemming in de andere. Ik vraag mezelf wel eens af, of ik buiten mezelf sta. Alsof ik niet echt ben en mezelf zie. Nou ja, ik weet niet of jullie het snappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik er wel iets van snap Stien. Als ik down ben en ik kom onder mensen die lachen en grapjes maken, dan lach ik ook gemakkelijk mee, en voel ik me iets vrolijker worden. Maar die vrolijkheid komt dan niet erg diep, en zodra ik daar weg ben zak ik weer terug in de somberheid. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Als de vrolijkheid van anderen jou helpt om ook weer vrolijk te worden lijkt me dat erg fijn. Geniet ervan.

Moest je zo snel alweer werken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, Poortwachterswet of zoiets. Ik heb vervangend werk, dus doe niet mijn eigen werk.
Loop / zit wel heel erg veel te koffie leuten en kletsen kan me niet erg concentreren. Het werk intresseerd me eigenlijk (nog) niet zo. Mag een beetje zelf mijn uren bepalen van komen en gaan en ook de dagen enigzins. Dat zou wat voor jou zijn, ik ben vandaag in overleg voor 3 uurtjes begonnen. Maar ik mag langer blijven of als het te veel is ga ik eerder weg. En dan komende tijd zien of ik kan uitbreiden ook qua uitvoerende werkzaamheden.

Die vrolijkheid waarin ik meega is ook niet écht, want als ik buiten die situatie kom verval ik weer terug in mijn sombere stemming. Ik ben het niet écht, sta er eigenlijk buiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag allemaal,

ik heb al even iets geschreven bij het draadje over adb; maar nu ik deze draad zit te lezen dansen de lettertjes over mijn monitor.

volgens mij ben ik te moe. en dan komt er straks visite, en die moeten we mee uit nemen. vrienden, dat wel, maar niet zo close. ik ga even liggen, zodat ik fit ben als ze komen. latman komt net binnen, en hij kan ze zo eerst wel koffie geven voor we de deur uitgaan.

wat mij betreft: tot morgen dus, geniet van het weekend, hier bij ons zijn er prachtige wolkenluchten in de ondergaande zon.

liefs en voor jullie allemaal een :present: als dank voor alle steun van deze week; ik :heart: van jullie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Stien, ja wie weet heb je net hard genoeg aan me gerammeld:D...
Ik ben dus gisteravond, heel hard naar een AA bijeenkomst gefietst. Ik stond al een hele tijd met m'n jas aan te drentelen. Kreeg nog telefoon en was bijna niet gegaan omdat ik vond dat ik dat gesprek niet kon weigeren. Tegen 10 voor 8 toch gezegd dat ik het gesprek wilde beeindigen zodat ik heen kon gaan. Me de pestpokke gefietst. Ik dacht onderweg nog; als de deur dicht is bel ik niet aan en dan is het nog niet voor me weggelegd:huh: hihi, hoezo het heft in eigen handen nemen. Helaas werd ik gered door de rokers!!!! Die stonden natuurlijk nog buiten aan hun sigaret te lurken alsof hun leven ervan af hing en daardoor was de deur nog open.

Ik werd meegenomen naar boven waar al een groep van ongeveer 18 personen aanwezig was. Ik ben maar gaan zitten, kreeg een naamplaatje en het feest kon beginnen.
Na de inleiding en nog iets(weet ik niet meer) werd de groep gesplitst en werd er voorgelezen uit het rode boekje over de eerste stap. Vlgs mij lezen ze die altijd als er een nieuw iemand is. Daarna hebben 2 mensen iets verteld over de wending die hun leven had genomen sinds ze hadden besloten zich aan te sluiten bij de AA en dat ze zo blij waren dat ze dat gedaan hadden.
Na de pauze(waarin er iemand was die mijn favoriete shag bij zich had en ja, jullie raden het al; ik 'mocht' van mezelf, wegens getoonde dapperheid een shagje:$:frown;) werd er een start gemaakt met een rondje. Er werd mij gevraagd of ik iets wilde zeggen en dat heb ik gedaan. Verteld dat ik al 22 jaar drink, nu zes maand niet meer drink maar stil blijf staan. Dat ik daar eigenlijk helemaal niet wilde zijn omdat ik het moeilijk vind toe te geven dat ik een alcoholist ben maar dat ik dat wel ben.

Ik vond dat een moeilijk moment maar heb het overleefd. Ik voelde me welkom. Er werd niet teveel aan me getrokken, mensen probeerden me enigzins op m'n gemak te stellen en dat vond ik prettig.

Ik schreef gisteren al dat het allemaal hele 'normale'mensen lijken, hihi. En de herkenning die ik hier ook vaak ervaren heb hoorde ik daar ook al wat. Ik heb besloten om een week of zes te gaan en het even rustig op me af te laten komen. Ik ken mezelf, ik oordeel snel en dat is niet goed. Ik had altijd een idee dat het een beetje veel sektarisch was die AA. En dat gezever over die Hogere Macht vind ik eng. Maar ook hier mag en wil ik niet te snel oordelen. Als het voor zo ontzettend veel mensen goed werk, wie ben ik dan om te denken dat ik daar niets te zoeken heb!?

Naast angst om te gaan wist ik nog wel een reden voor mijn aarzeling. Ik neem al snel alle leed op m'n nek. Dat heb ik hier soms ook, alle ellendeverhalen komen soms zo hard bij me binnen en ik weet niet altijd goed daar mee om te gaan. Dan verlies ik me in die anderen en vergeet ik mezelf. Of ik vlucht ervoor weg, kan ook. Dus dat is een valkuil van mij waar ik, hopelijk, alert op blijf. Ik wil niet de ellende van al die mensen mee naar huis. Maar ja, men lijdt het meest...... dus eerst maar even zien.

Ik heb nog geen volledige overgave maar dat hoef ik ook niet van mezelf. Ik ga de komende weken op donderdagavond. Hihi, ze vroegen gisteren al of ik vanavond weer kwam maar dat ga ik niet doen. Ik vind, eerst, 1x per week oke en hou de optie voor meer open. Ik zal merken of ik daar behoefte aan heb, lijkt me.

Maar goed, ik vond het een hele ervaring, ik ben blij, trots en tevreden dat ik gegaan ben. En ik ga volgende week weer.

(tf)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop dat mijn mood voor dit weekeinde snel veranderd. Ik kan me ongelooflijk opwinden om de meest pietluttige dingen, waardoor ik ook direkt weer aan de alco denk.
Kan een scéne maken om niets, moet ik er eerst weer even bij stilstaan en rustig worden. Dan denk ik, waar ben ik in vredesnaam mee bezig. Rationeel gezien snap ik het allemaal wel, het is natuurlijk weekeind. Hoe schakel je je brein uit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stien, ik weet niet of je brein uit te schakelen is. Misschien kun je wel afleiding zoeken door iets te gaan doen. Wandelen, strijken weet ik veel. Even iets zonder de rest zodat je je niet teveel ergert of te boos kunt worden.
Ik weet niet of je er wat an hebt maar ik wens je sterkte. Soms 'moet' een mens zulke buien ook gewoon uitzitten maar dat valt niet mee!

Hou vol meid, geef niet toe.

Doeii

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...