Spring naar bijdragen

Zaterdag 24 maart

BamBam

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Loslaten, 3x met je kop schudden en verder gaan. Dat geeft positieve energie, zegt Mieke.
Ik schud wat af momenteel maar het schijnt niet echt te helpen. En dat loslaten, hoe doe ik zoiets???
Zoekende tussen verstand en gevoel. Ik heb al een aantal dagen iets grieperigs, dat draagt zeker niet bij tot de feestvreugde. Ik zal het nog maar ff laten gaan, wachten op betere tijden of zoiets.

Factor tijd, factor tijd...

Heb een goeie dag allemaal.

Alleen vandaag drink ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 133
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dit weekend een overgang naar zonnig, maar schraal lenteweer

Het is bewolkt en soms valt er nog wat motregen. Vanmiddag breekt vanuit het noordoosten de zon steeds vaker door, maar het duurt tot de avond voordat ook het zuiden van het land met opklaringen te maken krijgt. Maxima liggen tussen 10 en 13 graden, maar met een matig tot vrij krachtige noordoostenwind voelt het nog steeds fris aan. Vooral in het oosten van het land kan de wind als het opklaart behoorlijk vlagerig worden. Langs de kust blijft de wind vrij krachtig of krachtig, 5 of 6 bft. In de nacht van zaterdag op zondag is het helder. Er staat een matige en langs de kust vrij krachtige of krachtige noordoostenwind en het koelt af tot een graad of 5. Zondag wordt een schitterende zonnige lentedag. De temperatuur bereikt in de middag waarden rond 14 graden, maar met een overwegend vrij krachtige oostenwind ligt de gevoelstemperatuur toch al gauw zo'n 5 graden lager.

Lekker, Lente!

Goedemorgen Allemaal, een heel fijn weekend!
Liefs, Twan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen alemaal,

heb ik zowaar heel even in de toekomst geleefd, op 25 maart al meegelezen, maar ik hou me toch maar in de werkelijkheid, dus schrijf ik mee op dit draadje. hoewel: in de toekomst was men droog: goed hoor, dames! hebben jullie allebei ook een beetje kunnen slapen, alleen?

en zou knuffie een rustige wacht hebben gehad? die ligt nu vast al lekker te slapen. truste knuffie!

bambam, loslaten kun je leren, maar je geeft het zelf al aan: het kost tijd.

ik heb ook altijd moeite met het alleen slapen; dat latten lijkt wel leuk en interessant, maar we hadden er niet zelf voor gekozen, het komt omdat we allebei nog zo van ons werk houden, dat we door willen gaan tot ons pensioen; voor hem nog 2 jaar, voor mij nog 4; en ja, als je werk dan verhuist, dan ga je mee.

hij had er wel uit gekund, maar het is geen man voor achter de geraniums, hij werkt nog zo graag.
maar voor ons betekent dat minder vaak bij elkaar zijn. we doen het er maar mee.

maar ik herken het wel hoor, dat moeizame alleen naar bed gaan. ik ben ook niet zo dapper. ik ben ook een tijd heel bang geweest, groot huis in een ongure buurt, en dus verhuisd naar een geriefelijk huisje op een veiliger locatie.

deze week was het bingo: vanaf vrijdag vorige week tot komende maandagmorgen is hij hier geweest, 9 dagen samen; ik zie wel op tegen de maandagavond, nu al, en we hebben nog twee dagen samen, maar de schaduw valt al vooruit. bah! wat zit ik toch te somberen!

hij roept dat het ontbijt klaar is dus ik ga maar uitloggen; een fijne dag allemaal, maak er wat droogs van, ik probeer tussendoor nog wel een keertje langs te komen piepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Twan voor het weerbericht. Lente, lente weer dat is wat we nodig hebben.

Ik ben gisteren naar de uitreiking van de universiteit geweest, mijn jongste is afgestudeerd.
Het praatje dat zijn "studiebegeleider" hield was een regelrechte aanfluiting. Voor ons was duidelijk dat hij nog steeds niet begrepen had wat het eindproject inhield. Hij heeft dan ook nauwelijks mijn zoon begeleid en hem regelmatig in het nauw gedreven. Toen mijn zoon zijn presentatie moest houden kwam hij te laat, men moest hem gaan zoeken notabene. Nu kwam hij naar mij toe en schudde de hand naar afloop, we hebben verder geen woord gewisseld. Mijn zoon wist niet hoe snel hij weg moest wezen, zijn papieren had hij binnen. Na afloop was er niets geregeld, ja wie zin had kon naar de kroeg aan de overkant komen. Die ene op de hoek (ze wisten niet de naam) en anders zaten ze wel in die andere kroeg. Heb je daar nou jaren zoveel geld voor moeten betalen? Mensen komen van ver, nog geen kopje koffie.
Ik had in elk geval een probleem minder want mijn zoon wilde niet mee naar de kroeg.
's avonds zijn we met z'n allen (zevenen) naar de chinees geweest en hebben een bere gezellige avond gehad. Ik heb een grote kan water voor mezelf besteld (heb ik hier op het forum geleerd) en werkelijk nergens last van gehad.
Het lijkt wel of de uitjes mij ook steeds makkelijker af gaan naar mate ik langer droog sta.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BB, beterschap. Dat grieperige blijft maar in de lucht hangen, hier hebben we er ook nog wat last van.
Misschien met het "mooie" weer in aankomst dat het overwaait.

Bibelle, nog even met volle teugen genieten van de aanwezigheid van je latman!

Knuf, gelijk heb je, dat je een maand rust uittrekt met al dat gedokter. Voor nu lekker over dwars in bed het zit er bijna op!

Marieke, volgens mij ben je vandaag 15 weken ADB, Klasse!! en Gefeliciteerd. :present:
Bij jou kan ik het een beetje onthouden omdat je één week op mij voorloopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat wil je loslaten Bambam.

Onverwerkte angst pijn of verdriet .
Het verlangen naar een hamonieuze relatie.
Problemen op het werk.
Het verleden loslaten.
Telkens weer door het verleden worden ingehaald binnen de relatie.
Of de kwaadheid over een lekke band toen je naar het dorp wilde fietsen.

Problemen loslaten is wat anders dan even naast je neer leggen.
Soms helpt drie keer met het hoofd te schudden, maar andere problemen hebben meer tijd en aandacht nodig om verwerkt te worden om deze vervolgens te kunnen plaatsen en los te laten.
Mij heeft bidden om kracht daarbij geholpen.
Alles wat ik tot nu toe heb gevraagd heb ik gekregen.

Om te kunnen loslaten heb ik eerst mijn pijn verdriet en gekwetste gevoelens moeten verwerken.
De pijn verdriet en mensen die mij hebben gekwetst omarmen.
Ik moest mijzelf toestaan het onverwerkte leed te voelen, in plaats van te verdrinken.
Stoppen met ontkennen.
Door mijn angst en lijden (want uiteindelijk is mijn leven één lange lijdensweg geweest) onder ogen te zien, te verwerken en een plaats te geven heb ik daar mee leren leven in het heden.
Bij dat leven hoort ook een ander taal, de taal van het hart.
Ik kreeg een goed inzicht en andere kijk op mijn lijden en heb mijzelf daarna kunnen vergeven wat ik anderen heb aangedaan.
In het verlengde daarvan heb ik anderen kunnen vergeven wat ze mij hebben aangedaan.

Vergeven is loslaten van boosheid, beschuldigingen , oordelen.
Vergeven is los laten van pijn en verdriet.
Die pijn niet meer ontvluchten maar accepteren en verwerken is voeding voor de ziel.

De uitspraak ...Houden van is ook los laten ....heeft mij geholpen mijn trouw, ontrouw en jaloerse gedachten onder ogen te zien en te veranderen.
Daardoor ga ik niet alleen op een meer liefdevolle of mildere manier met mijzelf, maar ook met anderen om.
Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet heeft mij doen inzien dat ik niet meer zoals vroeger behandeld wil worden en andersom.
Het was niet gemakkelijk al mijn nieuwe inzichten te vertalen naar de praktijk en dat heeft tijd gekost, veel tijd, maar ik moest toch geduld leren oefenen, dus dat kwam goed uit.(grapje)

Bambam door te geven krijg ik terug wat ik nodig heb, want
liefde is niet het resultaat van bepaalde omstandigheden, maar bepaalde omstandigheden zijn het resultaat van liefde.

Bambam maak er een mooi weekend van, ik ga aan mijn zaterdagse ritueel beginnen.
Boodschappen, kroeg krantje koffie, vanmiddag wielrennen op tv kijken en zelf de fietsen uit het vet halen want het lenteweer staat voor de deur.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@stien: allereerst grote gelukwensen met het afstuderen van je zoon; rottig dat zijn studiebegeleider er zo'n aanfluiting van maakt. ik weet uit ervaring dat het ook anders kan, met hele zorgzame en goede begeleiders, die ook na afloop nog met de studenten het feest meevieren. pech, dat je zoon zo'n verkeerde stoethaspel heeft gehad. zijn prestatie is er des te glanzender door, want hij heeft zelf en zonder adequate hulp de klus geklaard. hulde dus! en ook voor jou, je hebt hem kennelijk genoeg bagage meegegeven in het leven dat hij dit aan kon.

en goed dat je het met een kan water hebt kunnen vieren. jij kunt het dus ook!

geniet dit weekend nog maar lekker na van zijn en jouw overwinning!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bibelle blijf niet te lang somberen want dan kun je niet genieten van het samen zijn met elkaar.

Door mijn sombere gedachten en pessimistische kijk op het leven sloeg ik de vreugde en de gelukkige momenten die ik anders had kunnen beleven vroeger gewoon over.
Ik heb daardoor veel gemist.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@rudy, mooi zoals jij over vergeven en loslaten kunt schrijven, het is echt helemaal van jezelf, dat kun je merken, hoe het helemaal door je is heengetrokken.

nu komt het aan op volhouden, net als bij het wielrennen, afzien zo nu en dan, oppassen voor de man met de hamer (in adb-termen: de man met de fles), en dan op naar de meet, de eindstreep van een uiteindelijk toch liefdevol leven (wow, dit lijkt wel een preek, maar niet met hel en verdoemenis, daar kan ik niets mee)
dus maar even normaler gezegd: ga zo door rudy

ik bewonder je manier waarop je schrijft over jouw nieuwe manier van leven, vechten, geduld hebben en liefhebben.

veel plezier straks met krantje, koffie en wielrennen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stien proficiat met het afstuderen van je zoon.
Wees blij dat je erbij bent geweest.

Dat het mis kan gaan doordat erna de uitreiking van de diploma's niets was georganiseerd deed mij bijna denken van ....Rudy je hebt niets gemist toen jou kinderen zijn afgestudeerd aan de universiteit...
Wat een mens toch een rare kronkel in zijn hersenen heeft om aan de pijnlijke momenten te ontsnappen die zo'n bericht als dit oproepen.

In kon bij de uitreiking van de diploma's van mijn afgestudeerde kinderen niet aanwezig zijn omdat ik of in de kliniek zat af te kicken of voor dood thuis zat te zuipen.
Het zijn steeds wederkerende pijnlijke momenten onder ogen te moeten zien wat voor schade ik heb aangericht door mijn drankmisbruik.

Door erover te praten slijt de pijn en dat is goed zo...

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Ik ga toch maar even verder op het ochtenddraadje. Moesje en Marjon, gefeliciteerd dat jullie het gisteravond allebei droog hebben gehouden. Geweldig! Ik hoop dat er toch nog een goede oplossing voor jullie komt Marjon.

BamBam, sterkte met je grieperigheid en rotgevoel. Laat het er maar even gewoon zijn, je komt er wel uit. Ik denk dat die sombere buien er gewoon bij horen, het komt van al het nadenken over vragen waarop je de antwoorden nog niet weet. Maar dat nadenken betekent dat je ermee bezig bent, en op een dag dient het antwoord zich aan. Of de vraag verdwijnt, omdat het antwoord er altijd al was. Zoals Rudy zegt, het heeft tijd nodig.

Stien, fijn dat je zo'n mooie dag hebt gehad gisteren. Zet je maar over de ergernis over de studiebegeleider heen, je zoon heeft die man niet meer nodig. Een grote kan water heeft mij ook al door meer dan een etentje heen geholpen. Kun je lekker bij blijven schenken.

Ik stond vanmorgen alweer met barstende hoofdpijn op. Ik heb geen griep, maar mijn zoon is wel grieperig, dus of er een virus in de lucht hangt? Ik weet het niet, daarvoor heb ik dit te vaak. Ik vind dat erg oneerlijk, want ik heb toch echt niets, ik herhaal NIETS, gedronken gisteravond (fris ja). Je zou denken dat je na zeveneneenhalve maand droog staan toch een keer van die houten kop 's morgens af zou moeten zijn. Er zijn meer dingen die kennelijk bij mij horen, en niet bij de drank, dan ik gedacht had, en ik ben met een hoop niet blij.

Allemaal een fijne zaterdag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las net ergens (opgezocht uiteraard, dus niet toevallig):

"Loslaten" is niet spijt hebben van het verleden, maar groeien en leven voor de toekomst.
"Loslaten" is niet ontkennen, maar accepteren.
"Loslaten" is minder vrezen en meer beminnen.

Ja ja, pfffff. Sommige dingen laat ik zo los en andere dingen hebben inderdaad meer tijd nodig dan 3 keer met je kop schudden. Ik ben gestopt met schudden...kreeg er pijn aan mn kop van. Ik onderga het maar 'gewoon' (wat kan ik anders?), misschien is dat wel het proces van loslaten. Dus die 2e spreekt mij wel aan.

Weer mooi geschreven van je, Rudy.

Goedemiddag allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LOSLATEN:

Voor je iets kan loslaten, moet eerst datgeen bevrijt worden,
wat er bovenop zit.
De emoties.

Het is een mens eigen, om juist de emoties te ontlopen,
omdat we het verdriet en de pijn niet willen voelen.
Door middel van veel werken, veel sporten, alcohol of drugsgebruik,
of door het gewoon heel druk te hebben.

Het is echter essentieel, als men vrij wil worden,
om datgeen wat men vreest,
in dit geval emoties niet te ontlopen,
maar tegemoet te treden.

Je moet zonder pijn, verdriet en wroeging terug kunnen kijken
Je moet kunnen vergeven, wèrkelijk kunnen vergeven,
vanuit je hart.

En dan pas ben je echt vrij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drinken en partners. Dat heeft me ook veel beziggehouden.
Maar is het niet zo dat je je eigen trek gaat projecteren?
Ik kon soms zo geirriteerd raken als geliefde van zijn biertje genoot en ik niet wilde drinken. Maar zegt dat niet meer over mij? Nu denk ik maar: ach laat hem van zijn biertje genieten, daar geef ik toch niks om.
Ik lees ook het omgekeerde: partners die zelf niet drinken en liever niet hebben dat je drinkt: dit kun je weer aangrijpen om opstandig te worden en stiekem te drinken. Wat ik me ook erg goed kan voorstellen want je wilt dat de keuze uit jezelf komt en niet opgelegd wordt.
Als we gaan twijfelen kunnen we alles aangrijpen om te gaan drinken, alles wat tegenzit en iedereen die ons dwarszit of het te goed met ons meent. Ik dacht zelfs weleens: ja maar als ik altijd op een spa zit wordt hij misschien wel verliefd op iemand die gezellig met hem meedoet. Zo ver kunnen gedachtenkronkels gaan.

Maar he, eigenlijk wil ik leven naar wat ik echt vanbinnen voel, en dat is goed zorgen voor mezelf, en het leven echt leven en niet anderen laten bepalen dat ik ga drinken.

Als het vanbinnen stevig genoeg zit, dan kan geen storm de berg aan het wankelen brengen. En als alles tegenzit is het toch heel lekker om te kunnen denken: maar ik heb niet gedronken!

Is dat niet waar het om gaat bij afkomen van verslavingen: de illusie van de verslaving inzien en daardoor de behoefte niet meer hebben. Een verslaving heeft geen enkel voordeel, nooit gehad en zal het ook nooit hebben.

Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Praten en schrijven over dingen die ik moeilijk vind of over de pijn die ik heb van binnen helpt voor een deel... het is voor mij herkennen en onderkennen van mijn problemen.... maar dat is pas een startpunt om te gaan veranderen want ik wil van de pijn af...pijn die ik zelf creer met mijn soms krankzinnige gedachten...zolang ik andere mensen zie als de bron van mijn pijn of als oorzaak van het feit dat ik verslaafd ben dan ben ik gevangen.... ik kan uren praten en schrijven over hoe onrechtvaardig de wereld is , hoe rot mijn jeugd was , blablabal.. hoe zielig ik ben etcetc... dit is wat mijn hoofd mij allemaal vertelt...en elke dag weer probeert mijn hoofd de negatieve dingen uit het leven op te pikken en juist daarop te focussen...vandaag weet ik dat... en ik heb de middelen om er wat aan te doen...
Maar als ik de middelen niet gebruik en maar blijf nadenken over dit en over dat dan veranderd er helemaal niets...sommige mensen spenderen een heel leven aan denken en klagen maar niets doen... ik was er een van... ik moet in actie komen om dingen anders gaan doen en ervaren dat het ook anders kan...en met als resultaat dat mijn leven er totaal anders uitziet... ik kan zelf niet weten of beslissen wanneer dingen een plekje hebben gevonden dat komt vanzelf zonder dat ik daarmee bezig ben...God zoals ik Hem begrijp doet zijn werk en ik het mijne...

In AA wordt een uitdrukking gebruikt die luidt " Do you walk the walk or talk the talk? "

Even iets over het helpen van anderen...sommige mensen op dit forum zijn bijna uitsluitend bezig met het geven van adviezen aan anderen terwijl ze zelf geen oplossing hebben voor hun probleem...en zijn dan teleurgesteld dat er niet of weinig op hun wordt gereageerd... mij is al vroeg geleerd in het 12 stappenprogramma om eerst mijn eigen zaakjes op orde te hebben voordat ik anderen kan gaan helpen..
"I cannot transmit what i don't have"
En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook vaak bezig was in het begin om anderen te vertellen wat ze moesten doen in plaats van dat ik naar mijzelf keek en de oplossing voor mijn probleem met anderen deelde...ik probeerde dan een ziek superioriteitsgevoel te creeren dat ik meer wist dan jij en dat ik me daardoor beter voelde dan een ander... mijn sponser vroeg mij toen om eens goed rond te kijken in de kamers van AA en op wat voor soort mensen ik indruk wilde maken... who is sick here ? hahaha... ik kan er nu de humor wel van inzien...hetzelfde geldt voor dit forum... het enige wat ik kan doen is mijn kracht , ervaring en hoop met jullie delen en wat je er mee doet is mijn zaak niet.. in ieder geval heb ik mijzelf weer een stukje leren kennen en heb mijn focus weer recht...time for action...

Oke.. ik wens iedereen een fijne zaterdag en tot later....

For Today --

So I'm better off if I don't give advise, don't figure I know what's best, and just

accept life on life's terms, as it is today - especially my own life, as it actually is.

-- DOCTOR, ALCOHOLIC, ADDICT, Alcoholic Anonymous - 3rd edition

-- ACCEPTANCE WAS THE ANSWER , Alcoholic Anonymous - 4th edition)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kate,

Mijn partner en kinderen zullen blij zijn als ik weer droog sta. Daarbij misgun ik mijn partner zijn biertje niet. Ik wil geen CANner (bestaat uit meest ex-rokers, die tijdens hun rokende verleden niets en niemand ontziend verwachtten dat ze ten allen tijde en overal mochten roken) worden als ik eenmaal ADB ben.

goeie dag verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dit net even van het internet gehaald.

OM LOS TE LATEN IS LIEFDE NODIG.

Loslaten betekent niet dat het niet meer uitmaakt,
het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan doen.

Loslaten betekent niet dat ik 'm smeer,
het is het besef dat ik een ander niet kan beheersen.

Loslaten is machteloos toegeven
hetgeen betekent dat ik het resultaat niet in handen heb.

Loslaten is niet proberen een ander de schuld te geven,
het is jezelf zo goed mogelijk te maken.

Loslaten is niet zorgen voor,
maar geven om.

Loslaten is niet even regelen,
maar ondersteunend zijn.

Loslaten is niet oordelen,
maar de ander toestaan mens te zijn.

Loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen,
maar het de ander mogelijk maken hun eigen lot te bepalen.

Loslaten is niet ontkennen,
maar accepteren.

Loslaten is niet treiteren, schelden of ruzie maken.
maar juist zoeken naar eigen tekortkomingen en die verbeteren.

Loslaten is niet alles naar eigen hand zetten,
maar elke dag nemen zoals hij komt en jezelf daar gelukkig mee prijzen.

Loslaten is niet spijt hebben van het verleden,
maar erdoor groeien en leven in het hier en nu, voor de toekomst.

Loslaten is minder vrezen
en meer beminnen.

~schrijver onbekend~

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...