Spring naar bijdragen

Donderdag 5 April


knuffie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!!

Ja, ik open een nieuw draadje om kwart na twaalf, wat ben ik toch slecht, hihi!!!

Ik wil jullie alleen maar zeggen dat ik morgen vertrek naar Wit-rusland voor een week! Even alles van me afzetten en gewoon proberen te genieten van het reisje!! Ik laat hier natuurlijk voor een week ook enkelen achter waar ik heel erg veel van hou maar zal toch proberen daar niet aan te denken en ervan te genieten!!
Tot volgende week allemaal!!!
Veel liefs en aan allen een dikke knuffel van knuffie!!!:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Een goede reis Knuffie, en veel plezier. Je hebt het verdiend!

Corinne, ik wil nog even terugkomen op je opmerking van gisteravond. Ik heb nooit ontkend dat de aanleg voor verslaving in je genen kan zitten. In feite ben ik ervan overtuigd dat het in de meeste gevallen een combinatie is van opvoeding/sociale omstandigheden, genetische aanleg én het beginnen met drinken. In dat laatste zit volgens mij de crux. Iemand met genetische aanleg en een rotleven, die nooit begint met drinken (of drugs of gokken of wat dan ook) is niet verslaafd. Nu is het wel zo dat het gebruik van alcohol in onze maatschappij zo normaal is, dat zo iemand natuurlijk een heel goede kans loopt wel verslaafd te worden.
Ik ben het dus met je eens dat als je én de aanleg hebt, én de omstandigheden zijn er dat je graag zou willen vluchten, de kans extreem groot is op enigerlei wijze ergens aan verslaafd te raken. Klaar ben je ermee.

Ik ga weer een dag de cursus leven volgen, in de praktijk. Maak er allemaal een zinvolle dag van, of neem een luierdag als je dat kunt en er aan toe bent. En laat de eerste staan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedenmorgen iedereen ,
knuffie geniet van je reisje wit rusland
ik ben er vorig jaar overgevlogen toen ik mijn jongste broertje in japan ging bezoeken .
mooi was het vanuit het vliegtuig mooi maagdelijk wit :-))
ik ga een poging doen om te genieten van mijn dagje ziek zijn thuis pppfff zal wennen worden
maar ik houdt het lekker droog
groetjes
blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuf, een hele fijne vakantie en goede reis. Ik weet niet of je,je kids thuis laat. Maar een week is maar een week. Is ook zo maar weer om dus genieten maar!

Anna, klinkt wel erg zwaar zo'n cursus leven. Als ik dan toch mag kiezen geef mij maar een luier dag.

Nog geen zonnestraaltjes te zien vandaag, dan maar even de lach oefenen voor de spiegel misschien helpt het. Allemaal een droge dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enkele wolkenvelden, vooral vanmiddag ook zon.

Er is in het algemeen veel bewolking. In de loop van de dag breekt de zon overal door en loopt de temperatuur op naar 14 graden. De wind is noordwest en neemt toe tot matig, kracht 3 of 4. Komende nacht is er kans op mistbanken en zijn er vooral in het noorden wolkenvelden. Minima lopen uiteen van enkele graden boven nul in het zuiden tot 7 graden in het noorden. Overdag is er ook geregeld zon. Middagtemperatuur rond 14 graden. De wind blijft in de noordwesthoek en is meest matig, rond kracht 3.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stien, hier zijn al wel zonnestraaltjes, ik stuur je er wat:rose:

Om nog even terug te komen op je vraag van twee dagen geleden. Ik schreef toen iets over sterk zijn op m'n werk en huilen van binnen.
Ik heb me jaren veel sterker voor gedaan/willen doen terwijl ik dat niet was. Ik ben in de loop der jaren zekerder van mezelf geworden, meer zelfvertrouwen. Nu ik niet meer drink groeit dit gevoel enorm. Ik voel me niet alleen sterk, ik ben het, bij vlagen ook. Dat ik me soms rot voel en huil van binnen heeft te maken met mijn privésituatie. Ook ik bevind me in een schommelende boot en moet alle zeilen bijzetten om niet om te slaan. Het zijn verschillende gevoelens en emoties die er allemaal zijn.
Dat neemt niet weg dat ik wel sterk ben en me ook echt zo voel. Snap je? Ik weet dat ik zelf mijn ergste vijand ben als het gaat om valkuilen, patronen, afweermechanismen enzovoort. Ik weet dat niets en niemand mij weer aan de drank krijgt, behalve ikzelf.
Ondanks de schommelende boot voel ik niet alleen maar angst. Ik verander doordat ik al meer dan zeven maanden nuchter ben, elke dag maar weer, hihi, heerlijk.En dat is de grote winst van nuchter zijn. Ik mag er zijn, ik ben de moeite waard en ik heb zat in mijn mars. Mensen die me goed kennen zullen zeggen dat ze dat toch al jaren roepen. Dat is ook wel zo maar ik voelde dat niet, ik twijfelde altijd. Twijfel is er, natuurlijk, nog steeds maar allang niet meer zoveel. Dus kan ik sterk zijn op mijn werk, en dat is echt, en twijfels hebben over mijn relatie, welke kant we opgaan, wat ik wil, wat zij wil, wat wij willen en hoe we weer meer bij elkaar komen en of dat gaat lukken. En dat is ook echt.
En los van mijn relatie ben ik sowieso bezig met wie ik ben. Doordat ik niet meer drink verander ik echt veel, zo raar. Alsof ik mezelf weer opnieuw leer kennen. Dat klinkt misschien een beetje overdreven nu ik dat zo neerzet maar het lijkt soms wel zo. Ik heb lang stilgestaan. Bijna elke avond lam op de bank zette me niet aan tot aktie en iets ondernemen.

En ik vind het leuk, aktie. Gisteren zag ik vriendinnen en realiseerde me dat ik ze graag vaker wil zien. En dat kan, mits ik in aktie kom. Ik ken ze al 25 jaar(oei, ik word oud:D) en het voelde weer zo vertrouwd. We hebben, in de loop der jaren, zoveel gedeeld met als dieptepunt het overlijden van de man van 1 vriendin, nu twee jaar geleden. Ik realiseerde me hoe waardevol het is dat ik zulke vriendinnen heb, dat we elkaar in tijden van vreugde en diep verdriet kunnen steunen. We hebben ook weer zo gelachen, heerlijk. Dat heb ik te weinig gedaan de laatste tijd en de laatste jaren. Maar ik ben nog niet zo heel erg oud en heb, hopelijk, nog veel tijd om aktie te ondernemen.
Tjee, het is weer een heel epistel geworden en ik mag gaan werken nu.

Niet vergeten om op m'n boodschappenlijstje MM's te zetten:P

Alleen vandaag drink ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

@knuffie:
veel plezier in W. Rusland.

@Rosie:
goed hoe jij jezelf onder de loep nam gister. En wat betreft dat stukje aan mij, over het leven... Ik snap wat je bedoelt, maar ik kan mezelf er niet helemaal in vinden. Ik denk dat je het hier toch misschien iets meer over/tegen jezelf hebt.

Ik zit niet te wachten op de dood, integendeel. Sommige dingen 'kunnen' nou eenmaal niet. Ik zie mijn denken niet alleen maar als denken en zitten in de wachtkamer. Ik zie mijn denken ook als een stukje verwerken en groeien. Ik onderzoek mijn gedachten, ik onderzoek mijn pijn. Ik onderzoek bijvoorbeeld wat 'loslaten' nu eigenlijk is.
Men kan wel makkelijk zeggen van; 'Joh, gewoon loslaten', of '3 x met je kop schudden', maar wat is dit loslaten dan eigenlijk? Ik kan er niet onderuit om dit te onderzoeken, want het is aan de hand, ik ben bij wijze van de hele dag bezig met loslaten. Ik heb niets om te verdoven, ik heb niets om in te vluchten. Ik ben namelijk aan het ervaren wat loslaten is. Ik heb hier gister heel nauwkeurig naar gekeken, of beter ik heb het gister heel goed doorleeft wat loslaten is. Loslaten is niet zoiets als laten gaan. Laten gaan is weer meer een soort vlucht. Ik wil juist niet weglopen van mijn gevoel. Dit heb ik 25 jaar gedaan, waarvan ruim 20 jaar met 'behulp' van drank en (hard)drugs. Ik merk dat loslaten een proces is, het is niet zomaar een kwestie van loslaten en hop weg is het. Nee, loslaten is je gedachtes laten komen en gaan... het accepteren dat ze er zijn. Troostende woorden zijn hierin ook een soort gladstrijken... Nee, loslaten is de waarheid keihard onder ogen zien, het doorleven en er niet tegen knokken. Er valt niet tegen te knokken.... Loslaten is het doorleven en accepteren van de gebeurtenis. Niemand kan je daarbij helpen... niets helpt, behalve niets doen.

@Kate:
Het reizen naar een ander land, kan ook een soort vlucht zijn. Net wat je zegt, verre reizen, wat kan ik daar vinden als ik het niet in mezelf kan vinden. Dit heb ik al eens eerder gedaan en vaak genoeg. Ik dacht dat het gras altijd groener was aan de andere kant... eenmaal thuis begon het weer van voren af aan. Maar goed, dat neemt nog niet weg dat ik graag nog eens wil reizen en zeker ook omdat ik me laat weerhouden door vliegangst en dat vind ik geen goede zaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rosie:

Ja, natuurlijk kan dat. Ik ben juist blij dat je het opschrijft, graag zelfs. Ik lees het dan aandachtig door en heb er ook zeker wat aan. Ik vind ieder zijn mening interessant en leerzaam, ook al hoef ik me niet in alles te vinden.

Hier, een :present:ie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BB, ik heb je begrepen en zal geen "moeilijke" vragen meer stellen "hoop" ik. Twee dagen, poeh....
daar heeft denkwerk ingezeten.
Pluspunt voor vandaag, je zonnestraaltjes zijn aangekomen!

Blacky beterschap.

Nu moet ik weer akties ondernemen, mijn agenda zit véél te vol voor vandaag. Dat betekent afbellen, is niet leuk maar is gewoon nodig. Ik had geen rekening gehouden dat het al weer bijna Pasen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Stien:

Ik vind afbellen ook niet leuk (vind zelfs moeilijk) en toch lucht het op, wanneer je het gedaan hebt. Eerlijk en duidelijk voelt bevrijdend.

Ik stond afgelopen dagen voor 3 verschillende keuzes. Wel of niet naar ...., wel of niet naar.... wel of niet naar....
Ik heb uiteindelijk overal nee op gezegd. Heerlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stien, juist wel vragen blijven stellen, dat houdt een mens, mij, scherp. En goed van mij he dat ik twee dagen de tijd heb genomen om na te denken, hihi. Meestal flap ik er van alles uit. Duidelijk ook iets wat een beetje aan het veranderen is.

Rosie, veel plezier ook in Spanje. Ik hoop dat het je lukt je weg hier in te vinden en je niet teveel energie kwijt bent met ergeren. Succes met niet drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by: Mick
Goedemorgen,

Men kan wel makkelijk zeggen van; 'Joh, gewoon loslaten', of '3 x met je kop schudden', maar wat is dit loslaten dan eigenlijk? Ik kan er niet onderuit om dit te onderzoeken, want het is aan de hand, ik ben bij wijze van de hele dag bezig met loslaten. Ik heb niets om te verdoven, ik heb niets om in te vluchten. Nee, loslaten is je gedachtes laten komen en gaan... het accepteren dat ze er zijn. Troostende woorden zijn hierin ook een soort gladstrijken... Nee, loslaten is de waarheid keihard onder ogen zien, het doorleven en er niet tegen knokken. Er valt niet tegen te knokken.... Loslaten is het doorleven en accepteren van de gebeurtenis. Niemand kan je daarbij helpen... niets helpt, behalve niets doen.(einde quote)


Mick, zo waar wat je schrijft. Mooi gezegd.
Wat wel helpt, volgens mij, is nergens anders in vluchten. Het voelen, doorleven en het tijd gunnen.
Tijd, factor tijd, altijd maar weer die tijd.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

BB, een béétje veranderen? Zeg maar rustig metamorfose hoor. Pas maar op, soms kun je ook té lang denken.;)

Rosie, een hele goede reis. Pas je op dat je niet té droog terugkomt! Dus goed smeren in de zon en daar bedoel ik niet de keel mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Stien,

Knuffie gaat naar de kou in Wit-Rusland en Rosie naar het warme Spanje.
Ik blijf hier en ga met pasen naar de warmte van mijn ouderlijk huis.
He, he, ik moet dadelijk nog naar cursus. Ben benieuwd, voorzover ik weet, ken ik er maar 1 persoon.
Zal wel leuk en leerzaam zijn, want gezien de info die ik erover heb, is het een nuttige cursus.

Tot straks, na half vier.

Ik log nu uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosie, ik vond je stukje van gisteren nav de vraag van Ziza mooi. Nog niet zolang geleden was je boos en vond je dat het forum je aan de wijn hielp. Ook toen bleef je meeschrijven en kon je zelfs, op de avond zelf, een ommezwaai maken in je denken. Geweldig. Ik wens je echt toe dat je de eerste kunt laten staan. Ik vind je een mooi mens, je bent de moeite waard.

Stien, wat heb jij ook goede akties ondernomen, top. Niet te lang bij de pakken neerzitten maar het heft in eigen handen nemen.
Ik vind het zo mooi om te zien hoe we allemaal, in meer of mindere mate, veranderen. Niet altijd gemakkelijk maar we zetten stappen in de richting die we toch allemaal op willen. Een fijn en vooral nuchter leven. Ik kan echt genieten van de gesprekken op de draadjes.

Ben weer thuis, ha, er had iemand afgezegd, FIJN, gauw in m'n auto gesprongen richting huis.
'Ze' hadden bewolking voorspeld, het is hier het mooiste weer van de wereld. Ga zo lekker een rondje met de hondjes en met m'n knijter in de zon. Moet eigenlijk nog wat werken maar hé, pluk de dag, hihi.
Ga ook nog een vervelend taakje doen, ik moet nog iets ruilen in een winkel, heb ik zo'n hekel aan maar ga ik toch nu echt doen, bleh.

Oh ja, en nog boodschappen doen, MM's kopen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@BamBam, ik vind het frappant dat jij in je antwoord vanmorgen op Stien's vraag aangeeft dat je in de zeven maanden dat je nu niet drinkt zoveel veranderd bent, dat je zelfs per dag verandert. Wat mij namelijk in de acht maanden dat ik nu niet drink zo is opgevallen, is dat ik juist zo weinig verander. Daarmee bedoel ik, dat heel veel dingen die ik in de loop der jaren ben gaan toeschrijven aan mijn alcoholgebruik, in feite gewoon eigenschappen van mijzelf blijken te zijn. En daar zitten er ook een aantal bij waar ik helemaal niet zo blij mee ben, omdat ze mij het leven moeilijk maken.

Ik ben er inmiddels dus achter, dat ik een aantal van die eigenschappen moet veranderen om verder te kunnen. Dat zei ik gisteren ook al tegen Ziza. En ik ben er ook achter dat mij dat alleen niet lukt. Erover schrijven hier op het forum helpt. Erover praten met een arts of hulpverlener helpt ook. Of dat voldoende is zal de tijd uitwijzen. In ieder geval wordt wel steeds duidelijker wat ik anders zou willen, en wat ik wil behouden. Het vinden van een evenwicht daarin is ook al belangrijk. Niet alles kan veranderen, want een aantal van mijn kenmerken zijn denk ik aangeboren, of horen zo erg bij mij dat ik mezelf niet meer zou herkennen als ik ze niet meer had. Niet alles hoeft ook te veranderen, ik hoef geen volledig andere persoon te worden. Maar een aantal dingen zou ik wel veranderd willen hebben, omdat ze mij hinderen te zijn wie ik zou willen zijn, of te bereiken wat ik zou willen bereiken. Ik denk dat dat de eigenschappen zijn, die ik me vroeg in mijn jeugd al eigen heb gemaakt in de hoop dan geaccepteerd te worden, lief gevonden te worden, erbij te horen.

Drinken is meer dan 25 jaar mijn manier geweest om daarmee om te gaan. Het loste niets op. Ik zie nu dat ik de verdedigingsmechanismes die ik als kind gebruikte om met de afwijzing in mijn leven om te gaan, moet afleren, want ze zijn zelfdestructief. En ik moet er nieuwe dingen voor in de plaats leren. Maar bij mij gebeurt dat allemaal bepaald niet vanzelf. Het kost me veel denkwerk: wat hoort bij mij, en wil ik behouden, en wat is niet goed voor mij en waar wil ik vanaf? En wat wil ik dan wel?

Ik ben nog niet zoveel veranderd. De grootste verandering is dat ik nuchter ben. Ik kan helder nadenken, en daardoor heb ik hulp kunnen zoeken, en kan ik rustig uitzoeken wie ik ben, wie ik zou willen zijn, en wat ik daarvoor kan en wil doen. En dat is eigenlijk al heel wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dan toch alleen maar de helft BB. Ik ben er nog lang niet. En ik zou best willen dat het allemaal vanzelf ging, maar dat doet het niet.

Bevalt het je knijter in de zon? Ik zit ook lekker met mijn boekje van de zon te genieten. Na lang intern overleg heb ik besloten dat mijn gras van een meter hoog op dit moment toch geen prioriteit heeft, met dank aan Rosie.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...