Spring naar bijdragen

nieuw op het forum

ingri

Aanbevolen berichten

Dag, ik ben nu 60 en ik heb altijd en vooral de laatste 10 jaar veel te veel gedronken.
M'n omgeving heeft me duidelijk gemaakt dat ik met drank op geen prettig mens ben.
Ik wil mijn gedrag veranderen en niet zo met alcohol bezig zijn.
Ik weet nog niet of ik helemaal zal stoppen of zal minderen
Voorlopig drink ik een week niet.Dan zie ik verder.
Ik zoek naar manieren om me toch te kunnen ontspannen en niet altijd allerlei vervelende gedachten te hebben en ook hoe ik me goed kan voelen terwijl anderen om me heen ook drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Ingri,

Goed dat je je aanmeld hier als je wat aan je alcoholgebruik wilt doen.
Je omgeving is eerlijk naar je geweest en je hebt het opgepikt.

Hoe sta je hier zelf in? Ben je Boos, Schaam je je?

Het kan heel ontspannend zijn niet hoeven te drinken en ook om met een glaasje fris iemand te zien drinken hoeft helemaal niet erg te zijn. Het gaat erom hoe jij daar mee om gaat. Een recept heb ik niet voor je.

Hoewel niet meer drinken kan helpen. Succes. Het begin is heel spannend. Ik dronk ook dagelijks en dacht dat het onmogelijk was. Nu 4 weken niet gedronken.

Bij ditjes en datjes wordt dagelijks een dagdraad gemaakt. Je kan er je gedachten problemen kwijt als je wilt. Soms is het enkel een mooiweer praatje, maar laat je daar niet door weerhouden iets in te brengen war je mee zit.

Verder kan je nog uren dolen door de vele themadraadjes natuurlijk. Je zult zeker herkenning vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Ingri,
welkom hier.
Ontspannen is een mooi kado, en begint met je bewust te worden wat drank met je doet.
Er zijn vele gezondere manieren; sauna, sporten, yoga, mindfulness, meditatie, een warm
bad, (hotstone)massage, een fijne wandeling met iemand waarmee je goed kunt praten èn zwijgen,
alleen wandelen, fietsen, een teamsport en ik kan nog uren doorgaan.
Ik ga zo naar mijn RETcursus, en dat is een manier voor mij om anders leren denken, meer helpende
gedachtes ipv doemdenken, meer bewust zijn hoeveel van mijn gevoelens en gedrag door negatieve
]gedachten worden ingegeven en wat ik daaraan kan en wil veranderen.
Nu ik niet meer drink heb ik ook meer plezier in dit soort dingen ondernemen, daarvoor deed ik ze soms uit schuldgevoel, soms vanuit een machteloos gevoel en vaak vanuit een moeten.
Wat mij vooral helpt is dit forum, elke dag even melden, lezen, ook de oudere draadjes, er is al zoveel
door anderen ontdekt en hier gedeeld, je hoeft het wiel niet helemaal weer uit te vinden en je staat er oo
niet alleen voor hier. Dus tot schrijfs en veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie avond en van harte welkom Ingri.

Tja hoe ontspan je zonder alcohol en kun je gelukkig zijn als je anderen ziet drinken. Ontspannen zal in het begin niet zo makkelijk gaan omdat er toch een hele hoop onverwerkte gevoelens naar boven komen, je moet als het ware alles wat je tijdens het drinken aan rotte dingen mee gemaakt hebt, opnieuw herbeleven en dat gaat met spanningen gepaard. Er komt dan van alles ongecontroleerd naar boven. Bij mijzelf was het op een geven moment ook zo dat ik minder bang was en zoiets had van, we kijken wel wat er naar boven komt. Dat gaf al wat rust.
Verder was ik, toen ik net op het forum kwam, nu bijna anderhalf jaar geleden, niet van plan om te stoppen ik had zo iets van ik zie wel hoe het gaat lopen. Nu sta ik al 15 mnd. droog, wie had dat ooit verwacht. Ik niet in ieder geval. Ik bedoel alleen maar te zeggen kijk niet te ver vooruit, ikzelf zal nooit zeggen ik drink niet meer, alleen zeg ik wel, vandaag niet.
En hoe je je gaat voelen tussen mensen die wel drinken? Moet jij eens kijken als het gebeurd. Misschien niet in het begin maar op een gegeven moment ben je supertrots op jezelf. Jij drinkt niet meer.
Ik wens je heel veel succes en we gaan er samen voor hé?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Jane,

Ik zal er inderdaad moeite voor moeten doen om te leren ontspannen.

Ik moet altijd veel van mezelf: ook wandelen en sporten Door duf te worden van de alcohol hoef ik niet meer, maar kan ik wel een heel onredelijk mens zijn.

Ik besef inmiddels al wel heel goed dat ik mezelf niet beloon als ik wijn drink.

Ik zou het heerlijk vinden als ik vrij van die behoefte zou zijn.

Ik heb altijd zo'n plaatje in m'n hoofd een heerlijk koud glas wijn en ondertussen relaxed genieten.

Helaas heb ik aan een glas nooit genoeg.

Frisdrank vind ik niet lekker. Gelukkig koud gembersap wel. Ook heeft bavaria wit 0% alcohol wel een prettige smaak. Het is voor mij niet echt een vervanger voor bier, want ik dronk tot nu toe alleen maar wijn.

Dank voor je welkom

Ingri

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WELKOM Ingri :present:

Meteen al een compliment voor het feit
dat je een week niet gaat drinken....
iets waar je meteen al trots op kan zijn
ik hoop dat je in en na deze week al meteen het effect
van niet drinken zult merken
je hebt niet zomaar de stap genomen om je hier aan te melden
teken dat je je omgeving en jezelf serieus neemt
of je nu gaat stoppen of minderen
jij zult zelf het beste weten wat je aan kunt en
wat het beste voor je is
ik wens je in ieder geval alvast heel veel succes
met je strijd tegen de alcohol

Liefs Shahire :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Ingri:present:

Mijn ervaring is dat ik in het begin van het stoppen mezelf juist heel slecht kon ontspannen. Ik heb natuurlijk al die jaren een verkeerde manier gebruikt om te ontspannen: de drank. Toen ik daar mee stopte kwamen natuurlijk de ontwenningsverschijnselen. Dat uitte zich bij mij in onrust, slecht slapen, nachtzweten en trek in drank. Maar aan de andere kant ervaarde ik ook een groot gevoel van euforie: ik drink niet meer en ik kan het!
Na een week of 3 werden die ontwenningsverschijnselen minder en kon ik zoeken naar een andere manier om mezelf te ontspannen. Ik denk dat je daar zelf naar op zoek moet, want dat is voor iedereen anders. Wat mij ontspant is een warm bad met een goed boek, een spannende film kijken en vrijwilligerswerk doen op de school van mijn kinderen. Ook mijn werk door het actief bezig zijn ontspant mij en geeft mij veel voldoening. Wanneer ik trek krijg merk ik ook dat ik wat onrustiger word en dan helpt het voor mij om wat lekkers te eten, dat ontspant me dan ook.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ingri ik hoop dat, wat er ook gebeurd, je hier blijft komen.:)
In het begin is het allemaal zo ontzettend moeilijk en struikelen de meesten van ons wel eens, en daar hoeven we ons helemaal niet voor te schamen. Helemaal niet erg hoor maar als je maar bezig blijft met het gevecht tegen de alcohol, dan kom je er wel.
Ik ben zelf 59 en ook het gevecht aangegaan, en het is echt de moeite waard. We hebben nog zo'n tijd voor ons waarin we echt kunnen gaan leven.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane,
Ik doe geraspte gember in een pot kokend water,laat dit zeker een uur trekken en afkoelen.
Daarna doe ik het in bijvoorbeeld een lege spafles en zet het in de koelkast. Meestal is het te sterk en leng ik het aan met spa Henriëtte. Ik drink het ijs koud met wat versgeperste limoen. Het blijft zeker een week houdbaar
Soms leng ik het aan met een scheutje appelsap en limoensap of met appel- vlierbessensap van Demeter.
Appel-vlierbessensap vind ik trouwens, heel koud, ook een drankje om naar uit te kijken.
Het heeft een diepere smaak.
Eigenlijk dronk ik op de 3 dagen in de week, waarop ik vanaf januari geen alcohol dronk, alleen maar spa Henriëtte met limoen i.v.m de calorieën.
Ik begin me nu te realiseren dat als ik wijn drink met veel calorieën er ook af en toe wel wat in mijn
frisdrank mag zitten en gelukkig hoef ik ook niet af te vallen.

Ingri
PS,
Ik ben trouwens blij dat ik me ingelogd heb op het forum. Ik volgde het al een tijdje, maar dit voelt weer als een stap richting helderheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...