Lytse Geplaatst 20 april 2011 Rapport Share Geplaatst 20 april 2011 Dag forumleden,Voor het eerst van mijn leven neem ik deel aan een forum. Ik hoop steun te ontvangen op momenten waarop ik het moeilijk heb en wil ook anderen een hart onder de riem steken.Ik ben een vrouw van 64 en lijd al jaren aan chronische pijn en dit is niet te verhelpen. De ene dag gaat het wat beter en de andere veel slechter. Als ik het helemaal niet zie zitten grijp ik naar de drank als zelfmedicatie. De chronische pijn wordt niet door het alcoholgebruik veroorzaakt.Op het ogenblik probeer ik op twee fronten te werken: minderen met alcohol en leren omgaan met chronische pijn. Soms word ik er behoorlijk moedeloos van en ik heb geen echte vrienden, waarmee ik deze problemen kan delen, ook al omdat ik me schaam over mijn alcoholgebruik.Het wordt nog een lange weg. Zijn we samen sterk?Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Josje Geplaatst 20 april 2011 Rapport Share Geplaatst 20 april 2011 Welkom op het forum Lytse, wat goed dat je deze stap gezet hebt. Het lijkt me heel zwaar om continue pijn te hebben en te weten dat deze chronisch is. Pijn bepaalt veel. Alcohol zal dat tijdelijk verdoven, maar je krijgt er ook een probleem bij. Goed van je dat je er wat aan wilt doen. Je zult misschien al wel van alles geprobeerd hebben, maar is er geen andere manier om die pijn te verzachten?We ontmoeten elkaar vaak in de 'huiskamer', als je naar ditjes, datjes, dagdraad gaat, zie je daar de datum van vandaag en daar plaatsen mensen berichtjes, reageren op elkaar, soms gaat het over dagelijkse dingen, soms over serieuze dingen, kortom je kan daar meelezen, meeschrijven, als je dat wilt tenminste. Niets hoeft natuurlijk.Ik wens je veel succes op het forum en met je strijd tegen alcohol:present: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ekstertje Geplaatst 21 april 2011 Rapport Share Geplaatst 21 april 2011 Dag Lytse,Grappig, lytse betekend "kleine" in het Fries. Maar misschien wist je dat al. Welkom hier:present: Hoop dat je hier vaak gaat komen. Mij heeft het in ieder geval geholpen om nu al 5 maanden de alcohol te laten staan. Misschien kun je je pijnprobleem (nog een keer?) voorleggen aan de arts en vertellen dat je nu drinkt om de pijn te verminderen. Misschien komt er dan sneller een oplossing voor je pijnklachten?Sterkte! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 21 april 2011 Rapport Share Geplaatst 21 april 2011 Lytse, fan herte wolkomook mijn eerste forumen ik kan m je van :heart:e aanbevelen.Sommige stappen lijken wel voorbestemden ik hoop dat je hier net zo veel uithaaltals ik heb gedaan.Alcohol werkt op de korte termijn schijnbaar vóór onsmaar op de lange duur alleen maar tegen ons.Ik heb veel goede dingen gelezen over pijnbestrijden via meditatieen daar zelf ook goede ervaringen mee. Als je je lichaam zo optimaalmogelijk leert ontspannen geef je het ook de optimale kans zichzelf te helen.En door er in het hier en nu anders naar te kijken, merk je ook hele andere gewaarwordingendan die waar je vaak bang voor bent geworden.We proberen pijn vaak weg te duwen als iets negatiefs. Terwijl pijntjes vaak een signaal zijn dat er iets moet veranderen. Chronische pijn geeft andere signalen en ik kan me voorstellen dat dat je leven erg be invloedt. Drank is echter geen oplossing, het is meer een vlucht. Gelukkig heb je dat nu ook in de gaten.Misschien eens googlen en op pijnbestrijding en meditatie/Mindfulness en wie weet wat er in jouw buurt mogelijk is aan workshops/oefencursussen enz. Veel succes en ik hoop je hiet vaak te lezen:present: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jan1000 Geplaatst 21 april 2011 Rapport Share Geplaatst 21 april 2011 Lytse, welkom hier. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 23 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 april 2011 Beste Josje,Dank je wel voor je aardige ontvangst. Voor wat betreft die pijn: ik heb alles al geprobeerd (behalve dit forum). Het is dus een kwestie van er op een goede manier mee leren omgaan. Ik zal zeker gaan kijken bij ditjes en datjes. We spreken elkaar vast nog wel.Groetjes,Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 23 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 april 2011 Beste Ekstertje,Mijn huisarts weet dat ik een drankprobleem heb. Helaas is er niets aan de pijn te doen. Ik heb alles al geprobeerd, geloof ik (alleen niet de steun van het forum). Ik zet in op sterk minderen met drank, gezien mijn omgeving. Lukt dat niet dan is er geen andere optie dan helemaal te stoppen.Ik doe mijn best en jij ook, zo te lezen.Hartelijke groeten,Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 23 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 april 2011 Ekstertje, mijn Friese staby heette Lytse. Ik spreek geen Fries, maar versta het goed, want mijn man is half-Fries.Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 23 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 april 2011 Beste Jane,Bedankt voor je hartelijke woorden. In het verleden heb ik gemediteerd en het is een goede tip om dat weer op te pakken. Een tijd ging het mediteren heel slecht, maar dat is ook alweer een tijdje geleden. Misschien dat het inmiddels weer gaat.Je Friese woorden begrijp ik heel goed. Mijn man is half-Fries en ik kan het goed verstaan, maar niet spreken. Lytse is de naam die we onze Friese staby hadden gegeven. Ze is nu helaas dood.We spreken elkaar ongetwijfeld weer. Ik hoop dat het forum net zo goed werkt voor mij, als het dat doet voor jou.Hartelijke groeten,Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 23 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 april 2011 Dank je wel Jan.Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rae Geplaatst 23 april 2011 Rapport Share Geplaatst 23 april 2011 Beste Lytse, heb je hulp gezocht in een pijnkliniek? Groetjes, Rae Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ekstertje Geplaatst 24 april 2011 Rapport Share Geplaatst 24 april 2011 Mijn moeder was Fries. Daardoor versta ik het redelijk, maar spreek ik het niet. Hoe is het nu met je? Kom je de Paasdagen een beetje door? Ben je al gestopt met drinken of aan het minderen?Kom vooral langs hier! Het gaat je vast helpen:present: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 25 april 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 april 2011 Hallo Ekstertje,Het gaat wel met de Paasdagen. Bij ditjes en datjes had ik de vraag voorgelegd, hoe om te gaan met een extra weekenddag, i.v.m. mijn partner, die uit solidariteit meedoet met me. We zijn behoorliojk geminderd en drinken nu 1 dag niet, doordeweeks 1 glas en vr. za. en zo. 4 glazen. Dat was dus het probleem, want ma. vandaag dus, is 2e Paasdag. Het lukt me (nog) niet om niet te drinken, terwijl hij het wel doet en bovendien gingen we barbecuen. De reacties waren heel verschillend, één nogal heftig.We zouden eerst zaterdag barbecuen, maar ik voelde me erg beroerd, dus uitgesteld. Toen zondag en vandaag de restjes. Vandaag heb ik me uiteindelijk toch aan mijn voornemen gehouden, om eenmalig een dag langer weekend te hebben. We hebben 's middags niets gedronken om bij de barbecue wijn te kunnen drinken. Het is geen ideale oplossing, maar ik ben net weer gestart met minderen en sta nog niet zo stevig in mijn schoenen. Dat ik me aan mijn voornemen heb gehouden en niet de fout ben ingegaan, stemt me toch wel tevreden. Het is een moeilijke weg.Groetjes,Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ekstertje Geplaatst 26 april 2011 Rapport Share Geplaatst 26 april 2011 Zelf lukte het me niet om te minderen. De trek nam enkel toe na 1 glas en dan ging alsnog de fles leeg:$ Ik ben dus om die reden gestopt. Dat je nu niet zo stevig in je schoenen staat is logisch. Je bent net aan het minderen. Je lijf is gewend aan meer en dat geeft geestelijke en lichamelijke reacties. Het maakt je onstabiel..Misschien moet je je plan tav het minderen op papier zetten en ergens ophangen, dan is het duidelijk en kun je er ook niet vanaf wijken. Dat geeft rust. Ook opschrijven wat je doet wanneer je wel meer drinkt dan de afspraak en wat je doet bij trek. Een soort noodplan zogezegd. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jaccky Geplaatst 9 mei 2011 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2011 Ha Lytse, Ik heb je verhaal gelezen en ik begrijp je goed. Je moedeloosheid en gevecht! ook je gevoel van schaamte, dat heb ik zelf ook wel! Wel goed te lezen dat je man zo'n steun is voor je! Ik wens je heel veel sterkte!Groet, Jaccky Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden