Spring naar bijdragen

Zondag 2 september 2007


Sandra

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 220
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoi Gem, vandaag heb ik echt vrij en straks met de hond naar Zeeland.
Is heel goed tegen Gremlins, en ook dat gewoonteglas wijn of Belgisch bier daarna zal ik in de strandtent vervangen door een kop soep. Daar is het ook wel het weertje voor, het komt met bakken naar beneden.
Blacky volgens mij ga jij vandaag alweer naar een markt.
Ik hoop dat jullie allemaal anti-gremlin-achtige dingen gaan doen. En mekaar veel steunen hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks, het wordt leuk en er begint ook al een zonnetje te schijnen.
Btw, er is me soms "verweten" dat ik alleen maar wil grappen en het over oppervlakkige dingen wil hebben. En dat ik maar beter op een gezellige chatpagina kan gaan. Vaak is dat zo, maar dat komt omdat ik de leuke kanten van het leven weer wil zien.
Heel vaak gapen mijn drankverleden en de ongewisse toekomst me aan met Dracula-tanden, wat een afgrond is dat soms. Alsof je op een smalle onherbergzame richel loopt. Een stapje opzij en je ligt beneden. En het is deze keer niet een grappig computerspelletje waarbij je weer kan opstaan en zonder kleerscheuren weer opnieuw beginnen. Dit is ernst, het gaat om ons geestelijk en lichamelijk welzijn. Dan ben ik blij dat ik hier mee mag lezen en schrijven, want wat leer ik veel en wat zijn er vaak herkenbare verhalen.
Zo, amen zeg, en dat op de zondag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiesmorgens deze morgen, mijn biologische klok is wat verschoven, ik word pas fit tegen een uur of 11 savonds en het is dan moeilijk om erin te komen en smorgens moeilijk om eruit te komen, rond half 10 ben ik dan weer wakker... maar wel zønder kater!!

Benthe, ik vind je helemaal niet oppervlakkig en die afgrond vind ik erg herkenbaar.. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik vandaag wel weer kan drinken maar gelukkig houd iets me ook tegen.. misschien wel die afgrond waarin ik weer kan belandden... en verschuif ik het naar morgen.. omgekeerde idee van vandaag drink ik niet! Veel plezier in Zeeland.. Amen..

Vandaag moet ik echt mijn huis doen, als daar weer orde en netheid is dan komt de rust bij mezelf ook wel weer terug. Het is zonnig en beloofd volgens mij best wel een goeie dag te worden! De komende weken zullen voor mij wel een test worden. Ik moet weer het huis van mijn ouders verzorgen, grasmaaien en plantjes water geven, en dat huis is een drankkast, alles wat er aan drank bestaat hebben ze zo ongeveer in huis. In het voorjaar heb ik daar menig avondje in de tuin na het grasmaaien doorgebracht met een flink glas van het een of ander om waggelend met hond weer naar huis te fietsen... een huis aan de afgrond dus.. ik neem me dan ook voor om dit keer sochtends het gras daar te gaan maaien ipv na een werkdag aan het eind van de middag.

okee, de afwas roept naar me!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Charlie en welkom terug. Goed en moedig.

Ik kan alleen maar zeggen wat ik toen ook zei: niet afbreken, maar opbouwen. Wel zou ik proberen door te dringen tot je man.

Tapas, heerlijk beeldend, ik zie je al waggelend fietsen, hahaha. En Benthe zou ik hier ook niet graag missen.

Over het motto van vandaag: sommige dingen, slechts, hier...... Ik doe wel veel meer, maar vergeet ook dingen. M'n meissie was vanmorgen blij dat ik gisteravond vergeten was de verwarming laag te zetten. Dat gebeurde me normaal nooit, zuunigerd die ik ben. ze vertelde me het net lachend. "Ik ga weer aan de zuip" voegde ik haar toe, "di's nog veel duurder", hahaha.

Mieke, felicitados, Sandra, goeie vakantie, de rest: moge uw keel als de sahel zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe

Volgens mij zijn er verschillende manieren om op het forum te zijn.
Zoals jij, die er elke dag, bijna de hele dag is, altijd bereidt om te reageren op mensen die even binnenkomen wippen om te zeggen dat het goed of slecht gaat. Je geeft ze altijd het gevoel dat er hier iemand is die naar ze luister en als het een diep verhaal is ben jij er altijd wel om alles even te relativeren..dat ben jij dat is jouw deel hier in het forum.
En dat is bepaald niet oppervlakkig maar heel veel werk en inzet wat door velen van ons gewaardeerd wordt.

Anderen komen hier 1 of 2 keer per dag en geven even hun mening of delen mee dat het goed gaat of fout gaat. En dat is ook fijn want dat geeft weer wat nieuwe ideeën en oplossingen en horen we weer even hoe het met hun gaat.

Weer anderen komen alleen af en toe schrijven als het mis/goed gaat of als een onderwerp hun heel erg aanspreekt.
En dat is ook prima
Niemand die hier schrijft is oppervlakkig en wie dat wel beweert moet maar eens bij zichzelf te rade gaan waarom die dat denkt.
Zo dat moest ik even kwijt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het trouwens wel met het onderwerp van vandaag eens dat zonder alcohol alles beter gaat.
De structuur van de dag is beter
de voorgenomen plannen worden nageleefd
afspraken worden gemaakt en ik houd me er aan
ik doe meer dingen en kan ook meer dingen geestelijk aan
ik sta frisser op maar slaap wel slechter
ik eet gezonder en beweeg meer
ik ben positiever en minder vaak depressief

Maar naast al die voordelen spelen toch ook wat nadelen:
ik zie minder mensen omdat ik me wat meer opsluit van sociale kontakten
mijn vriendenkring is fors uitgedund
ik heb geregeld een ...mwah gevoel...van.....is dit het nou?
ik zit teveel achter mijn computer

Maar ik blijf op koers want het bevalt me..ik geloof dat ik geen behoefte meer heb om uit te schakelen omdat ik laatst met die drie pilsjes weer eens heb gemerkt dat ik dat gevoel niet eens lekker meer vind.
ik haal het liever uit uit een goeie wandeling of gewoon even lekker slapen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi,
Door zo'n ongelooflijk ingrijpende beslissing te nemen als we willen (even) niet drinken, ga je zo goed over alles nadenken.
Althans ik ben me heel erg bewust van alles wat ik doe en voel. Het lijkt me dat dat gevoel wel minder wordt in de loop van de tijd en uiteindelijk over gaat. Dat we niet meer heel bewust denken: ik drink vandaag niet. Of: ik zou anders gaan drinken en nu doe ik dit!
Dat heb ik met name in de vakantie ervaren. Niet alleen omdat ik in de vakantie veel dronk, maar ook omdat je even uit de situatie van alledag wordt gehaald.
Nu ik weer gewoon aan het werk ben denk ik er overdag helemaal niet aan. Als ik thuis kom weer wel, omdat ik altijd een een glas inschonk. Lekker even bijkomen van de dag.
Nu moet ik de gevoelens die ik meemaak bewust doorstaan, want ik kan ze niet meer wegdrinken. Logisch dat we nu even heel anders in de situatie staan lijkt me.
En.....er zitten voordelen aan niet drinken. Overigens voor mij ook af en toe nadelen. Maar ik hoop dat die uiteindelijk overstemd worden door alle goede dingen van het niet drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
safidepafi

ik heb geregeld een ...mwah gevoel...van.....is dit het nou?





Herken ik goed, Safi. Maar dan kom je snel weer bij jouw eigen "count your blessings" verhaal. Wij hebben het hier als "wijn en druiven", om maar 's 'n ongepaste zegswijs aan te halen. Het is wel zo.

Overigens: ik zal wel de enige wezen, maar ik mis de Schotse moppen wel, hoor!
En ik hoop dat het vanavond flink koud wordt, kan ik de houtkachel lekker opstoken in de net door onszelf geveegde schoorsteen! Lekker weer in het hemd door de kamer struinen, 25 graden plus.....

De nu na de afvoer lekkerij de boel droogstokende Haddock

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de uitleg. Ik ben inmiddels typisch iemand die af en toe even inlogt.
Maar altijd fijn om "iemand" te treffen toch, een lotgenoot die me begrijpt. Eigenlijk is het wonderbaarlijk dat we zoveel van elkaar begrijpen, zonder elkaar ooit gezien te hebben. Nou zitten in de verhalen die wij hier schrijven méér ingrediënten van ons leven (pfoe Houtje, moet dat zo zwaar) dan in zomaar een kletspartijtje, maar het blijft bijzonder, vind ik.

Charlie,
De wanhoop die jij hebt doorgemaakt begrijp ik maar al te goed. Ik heb niet eerder gereageerd omdat ik de wanhoop té goed ken. Alleen werd ik toen (lang geleden) wakker in een ziekenhuis. Ik bedoel maar, het kan verkeren in het leven. Heb je nu (of heb ik daar overheen gelezen) ook hulp voor jezelf? Het gaat diep, zo'n gat in je leven. Het blijft mij mij ook een diep gat, hoe lang geleden het ook is.

Benthe,
Wat oppervakkig? Vlieg op, ik vind het juist super dat je er zo vaak bent.

Safi,
Moeilijk he die sociale contacten als je niet opgepept door de wijn mee kan tetteren ( = drinken, maar ik bedoel het ook als kletsen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem

Ik heb van alle voordelen die ik zag in het drinken toen ik hier kwam alleen nog maar nadelen kunnen vinden en dat geeft mij kracht.
En ik denk na het drinken van die drie flesjes bier helemaal niet meer aan drinken omdat het me echt weer even duidelijk liet voelen en proeven dat ik het gevoel niet lekker meer vind dat alcohol me geeft.
Eerder onrust dan ontspanning, eerder onzekerheid dan zeker voelen, eerder niet lekker dan lekker.
Roken doe ik ook niet meer en dat heb ik 23 jaar gedaan en als ik een groepje rokers zie ga ik daar zeker niet bij staan of zitten ook op feestjes niet dus het niet drinken gaat eenzelfde kant op.
Bovendien zit het in mijn genen, mijn pake en beppe waren beidde van de 'Blauwe Knoop'
(Van de blauwe knoop zijn wil zeggen dat iemand een geheelonthouder is en op principiële gronden geen alcohol gebruikt. De geheelonthouders gaven in de 19e eeuw hun overtuiging aan door een blauwe knoop op hun jas te naaien.) En ik herinner me die blauwe knoop nog steeds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met voorgaande schrijfsters eens, het niet drinken is eigenlijk best wel ingrijpend en doet gevoelens bovenkomen die je normaal wegdrinkt, je sociale leven verandert, je verandert zelf ook, je gewoontes moet je aanpassen... je gevoelens moet je leren toelaten en een plek geven en soms lijken de voordelen niet op te wegen tegen de nadelen omdat je dan teveel korte termijn denkt.
uiteindelijk ben ik elke avond als ik in bed stap blij dat het nuchter is en als ik smorgens opsta blij dat ik geen kater heb, maar alle tussenliggende momenten zijn af en toe best heel lastig, ik mis ook het ontspannende na het werk drankje, of het gezellig nog even nahangen in de kroeg na een rotdag werken en met wat biertjes samen lol maken (hoewel het uiteindelijk altijd teveel biertjes worden en te veel openhartige uitlatingen en dat soms goed mis kan gaan) of een lekker wijntje bij het eten maar weet ook dat dat ene biertje en dat ene wijntje weer heel makkelijk 6 biertjes + een fles port kunnen worden.

Ik doe nu ook te weinig, zit voornamelijk thuis achter de pc of voor de tv. Ik had al niet een heel rijk sociaal leven maar het wordt nu nog minder en daar moet ik nog mijn draai in zien te vinden. Eigenlijk moet je gewoon weer een beetje opnieuw leren leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haddock en alle andere liefhebbers


Scottish Jokes
How many Scotsmen does it take to change a light bulb?
Och! It's no that dark!

A Scotsman is working at a sewerage. It's a warm day, so he takes off his jacket and drapes it over a handrail - where it slips off into a vast tank of poo!
He's just about to dive in when his mate shouts "It's nae guid tae do that, the jacket's ruined"
He replies "Aye, ah ken, but ma sandwiches are in the pocket"

A Scots boy came home from school and told his mother he had been given a part in the school play. "Wonderful," says the mother, "What part is it?" The boy says "I play the part of the Scottish husband!" The mother scowls and says: "Go back and tell your teacher you want a speaking part."

Jock's wife Maggie went to the doctor complaining of pains in the stomach. The doctor told her it was 'just wind'. "Just wind?" she screamed at him. "It was just wind that blew down the Tay Bridge!"

A young Scottish lad and lass were sitting on a low stone wall, holding hands, gazing out over the loch. For several minutes they sat silently.
Then finally the girl looked at the boy and said, "A penny for your thoughts, Angus."
"Well, uh, I was thinkin'...perhaps it's aboot time for a wee kiss."
The girl blushed, then leaned over and kissed him lightly on the cheek.
Then he blushed. The two turned once again to gaze out over the loch.
Minutes passed and the girl spoke again. "Another penny for your thoughts, Angus." "Well, uh, I was thinkin' perhaps it's noo time aboot time for a wee cuddle."
The girl blushed, then leaned over and cuddled him for a few seconds.
Then he blushed. Then the two turned once again to gaze out over the loch.
After a while, she again said, "Another penny for your thoughts, Angus."
"Well, uh, I was thinkin' perhaps it's aboot time you let me put my hand
on your leg."
The girl blushed, then took his hand and put it on her knee. Then he blushed. The the two turned once again to gaze out over the lock before the girl spoke again.
"Another penny for your thoughts, Angus."
The young man glanced down with a furled brow. "Well,noo," he said, "my thoughts are a wee bit more serious this time."
"Really?" said the lass in a whisper, filled with anticipation.
"Aye," said the lad, nodding.
The girl looked away in shyness, began to blush, and bit her lip in anticipation of the ultimate request.
Then he said, "Dae ye nae think it's aboot time ye paid me the first
three pennies?"

Five Englishmen boarded a train just behind five Scots, who, as a group had only purchased one ticket. Just before the conductor came through, all the Scots piled into the toilet stall at the back of the car. As the conductor passed the stall, he knocked and called"Tickets, please!" and one of the Scots slid a ticket under the door. It was punched, pushed back under the door, and when it was safe all the Scots came out and took their seats. The Englishmen were tremendously impressed by the Scots' ingenuity. On the trip back, the five Englishmen decided to try this themselves and purchased only one ticket. They noticed that, oddly, the Scots had not purchased any tickets this time. Anyway, again, just before the conductor came through, the Scots piled into one of the toilet stalls, the Englishmen into the other. Then one of the Scots leaned out, knocked on the Englishmen's stall and called "Ticket, Please!" When the ticket slid out under the door, he picked it up and quickly closed the door

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Gemotiveerd

.... ik ben me heel erg bewust van alles wat ik doe en voel. Het lijkt me dat dat gevoel wel minder wordt in de loop van de tijd en uiteindelijk over gaat. Dat we niet meer heel bewust denken: ik drink vandaag niet. Of: ik zou anders gaan drinken en nu doe ik dit!


Hier wil ik wel graag even op ingaan Gem. Na bijna 13 maanden niet drinken ben ik inderdaad niet meer dagelijks bezig met het voornemen: vandaag drink ik niet! Het is er wel, maar het is meer vanzelfsprekend geworden. De eerste weken en maanden maakte ik dagelijks bewust 's morgens die afspraak met mezelf: vandaag drink ik niet. Dat heeft mij door die moeilijke eerste weken heen geholpen. Me niet houden aan de afspraak die ik 's morgens met mezelf had gemaakt, zou voor mij betekenen dat ik als persoon niet de moeite waard was om een afspraak mee te houden. Ik vocht niet alleen tegen de drank, ik vocht ook voor mijn gevoel van eigenwaarde. En juist de gedachte dat ik het wél waard was, maakte dat ik mijn afspraak hield.
Ik hoef niet meer iedere ochtend voor de spiegel mezelf te beloven vandaag niet te drinken, want ik weet dat ik dat niet ga doen. Toch voelt het vaak goed om het wel te doen, als een vluchtige gedachte "vandaag drink ik niet". Omdat ik het waard ben!

Ook heb ik nog regelmatig momenten waarop ik me realiseer dat dit 'vroeger' een reden zou zijn geweest om te gaan drinken. Het zijn meestal maar momentopnames, ik sta er niet uitgebreid bij stil, maar de gedachte is er wel. Als ik een lange werkdag heb gehad, en moe thuis kom. Als er iets vervelends is gebeurd, waar ik niet goed mee om kan gaan. Als ik me weer eens somber voel.
Ik denk dat die momenten een functie hebben, ik kan er uit opmaken hoe ik gegroeid ben het afgelopen jaar. Ik heb nu een keuze, hoe om te gaan met een lastige situatie. En als ik dat niet weet, kan ik er redelijk over nadenken, of het met anderen bespreken. De vroegere reactie om bij alles wat er gebeurde te gaan drinken, remde me in het vinden van een oplossing of een goede reactie.

Als ik terug kijk naar de stukjes die Rudy hier de afgelopen maanden geschreven heeft, dan zijn dat in feite steeds bespiegelingen over iets wat hij meemaakte, wat dit met hem deed, en hoe hij in dezelfde situatie vroeger gereageerd zou hebben. Ook hij is na zes jaar zich nog steeds bewust van het verschil tussen vandaag, en toen hij nog dronk. En wat is daar verkeerd aan, om je daarvan bewust te zijn zelfs na al die tijd? Mij helpt het, steeds opnieuw de keuze te maken niet te drinken. Ondanks dat gevoel van saaiheid, van "is dit het?" en de somberheid waar ik op dit moment weer veel last van heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,
er is niets verkeerds aan om je het zelfs na lange tijd nog af en toe bewust te zijn. Bij mij gaat het echter nog heel de dag door mijn hoofd, behalve als ik op mijn werk zit. En nu ik het niet zo naar mijn zin heb op mijn werk, heb ik het ook daar. Me heel bewust zijn van, ook al zit ik niet zo goed in mijn vel: ik drink niet.
Ik vind dat echter heel vermoeiend en het overschaduwt nog veel. Niet in de zin dat ik de hele tijd zit te tandhakken, gelukkig niet. Maar ik ben 24 uur per dag bezig met niet drinken. Ook hoe fijn het is om niet te drinken, maar dan ben ik nog steeds bezig met niet drinken.
Ik hoop dat het net als bij jou meer vanzelfsprekend wordt en dat kan ook niet anders.
De beslissing om niet meer te drinken is heel ingrijpend. Mijn leven ziet er anders uit. Ik ben anders.
Hoewel, ik ben niet anders, ik word weer mezelf. En dat na hele hele lange tijd. Ik moet weer kennis met mezelf maken. die kennismaking is soms aangenaam, soms komen er oude dingen boven waarvan ik baal. Die heb ik nog steeds omdat ik er voorheen niets mee gedaan heb, behalve wegdrinken.
Daar moet ik nu wat mee. Niet gemakkelijk maar wel goed.
Ondanks alles ben ik blij dat ik niet drink!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...