BamBam Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 GoedemorgenIK BEN VERANTWOORDELIJKWant de bereidwilligheid om al de gevolgen te dragen vanvan de daden die wij vroeger gesteld hebben en tegelijkertijd deverantwoordelijkheid opnemen voor het welzijn van anderen,vormen de essentie van de Negende Stap.Uit: Twaalf Stappen en Twaalf Tradities: Negende StapGedurende mijn herstel en met hulp van de AAleer ik dat mijn grootste angst is mijn vrijheid te verliezen.Het komt door mijn neiging weg te lopen van welkeverantwoordelijkheid dan ook: ik ontken, ikveronachtzaam, ik beschuldig, ik ontwijk.Dan, op een dag, kijk ik, geef ik toe, aanvaard ik.De vijheid, de genezing en het herstel die ik onderga,is vervat in het kijken, het toegeven en de aanvaarding.Ik leer te zeggen:"Ja, ik ben verantwoordelijk".Wanneer ik deze woorden in eerlijkheid en oprechtheidkan zeggen, ben ik vrij.Uit; Dagelijkse weerspiegelingHet is de weerspiegeling van gister, 12 sept, las ik gisteravond laat pas. Sprak me aan, wilde ik met jullie delen.Tja, zou het veranderen van mn icoontjete maken hebben met innerlijke veranderingen? K'zal daar es over nadenken. Alleen vandaag drink ik niet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 13 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Of is het gewoon de gekte in mn hoofd:huh:;) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 13 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Kate, ik hoop werkelijk niet dat ik weer in mn kinderschoenen sta. Alhoewel bedenk ik me nu.....Dat kan ik natuurlijk ook zien als een nieuw begin.Iemand van mn AA groep vertelde me onlangs dat het eerste jaar droog staan staat voor lichamelijk herstel. Tweede jaar voor emotioneel herstel en het derde jaar spiritueel herstel. Hum.... Misschien zijn die vergelijking met de innerlijke veranderingen en de kinderschoenen zo gek nog niet.Ik had gisteren een goeie vriendin op bezoek die ik al lang ken. Ik vroeg haar of ze me ook verandert vond nu ik niet meer drink. Ze zei dat ze me een stuk minder gejaagd vind. Dat vond ik fijn om te horen. En gelukkig voel ik dat zelf ook vaak zo.Ik werd wat somber en bozig wakker. Aktie. Ik wil hier niet te lang in blijven hangen.MMMMMMMMMmmmmmmmmmmmmmmm, tijd voor mn meditatierondje:) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Goedenmorgen!Mensen, maak er weer een mooie dag van! Doe wat je nuttig of leuk vindt, en geniet van jezelf. Er is tenslotte maar één vandaag, en maar één jij.Bambam, het is dat jij er nu over begint, maar ik denk de laatste tijd ook nogal na over dat soort zaken (wat je in je eerste post zegt). Ik kom echter tot hele andere conclusies. Misschien ventileer ik dat nog wel eens hier. Als ik er (ooit) aan toe ben...Maar goed, vandaag drink ik niet, en dat wens ik iedereen toe.Hou vol! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 goeden morgen iedereen het voelt zwz vrij aan niet meer afhankelijk te zijn van den drank .zo ik ga mij klaarmaken om te gaan werken wordt het tuinwerk of ga ik met mijn klant naar haar man die in een tehuis geplaats is , ik laat deze keuze aan mijn klant overanjo goed dat je hulp gezocht hebt dag luitjes tot .....en niet vergeten ik drink vandaag niet ...... deze gedachte alleen helpt mij enorm Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
haddock Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Goedemorgen, kransgenoten,ik ben verantwoordelijk, zo is het, natuurlijk.Ga nu naar het ziekenhuis, tref daar m'n meisje. Komen daarna samen hier. Niets ernstigs, intake voor latere operatie van m'n meisje.Mach's gut, alle en hou het droog Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
haddock Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 quote: Originally posted by: femmyHaha. Moet even lachen hoor: Kransgenoten. Dat klinkt leuk! Mooi toch, de dag beginnen met 'n lach!Doeoeg, nou weg. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 13 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Nou, dat mediteren ging echt fantasisch:angry:Wat schreef ik nou net over minder opgejaagd, hihi.Ik zet mn mobiel uit als ik ff ga mediteren, zoveel mogelijk afleiding weghalen. Vanochtend dacht ik; 'wie stuurt mij nou om7 uur 's ochtends een sms..........??? Jullie raden het al, zit net 5 min op mn kussen, sms-je! En je snapt natuurlijk ook wel dat BB dan ECHT niet ff kan wachten. Dat was natuurlijk de oefening maar er gaat zo'n reflex af in mn lijf als de telefoon gaat. Herkennen jullie dit. Belachelijk gewoon. Hup, dat ding gaat en ik kom in beweging. Maar goed, het was een lief ms-je van een goede vriendin waarin me een fijne dag werd gewenst. Mn bozige hoofd klaarde onmiddelijk een beetje op. En ik heb daarna nog wel ff getracht te mediteren maar tjonge, jonge dat viel niet mee zeg. Geeft nie, heb het gedaan. Misschien, als de yoghurt is gezakt, is het meer tijd voor een rondje hollen.:huh: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 13 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Femmy, een prachtige weerspiegeling. Verontschuldig je niet, nergens voor nodig. Ik vind het juist mooi dat je dit zo schrijft.Ga jij je dag maar uibuiten, goed idee! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 helemaal mijn ding BamBam, verantwoordelijk zijn voor je eigen leven, je kan het verloop van je leven vandaag zelf bepalen, iedere dag weer, door de keuze te maken, om voor jezelf te kiezen. Je bent zelf de belangrijkste mens waarmee je samenleeft en waarmee je dus rekening moet houden of klink ik nu vaag? Het klinkt egoistisch maar het rare is dat als je voor jezelf kiest dat mensen in je omgeving dat ook waarderen en rekening met je gaan houden..nu kies ik meteen ook voor mezelf, al zou ik hier zoveel meer over op willen schrijven, maar ik moet gewoon nu douchen en zo anders kom ik vandaag wel weer te laat op mijn werk grmpffff Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kaia Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Goedemorgen! Ja Femmy, voor mij is het ook precies hoe jij het zegt. Het erge vind ik ook dat ik er nu achter kom dat juist door die verantwoording WEL te nemen ineens blijkt dat alles zoveel mooier en beter is! Dat moet je meemaken om het te kunnen weten, ik ben zo blij dat wij dan nu eindelijk die stap hebben kunnen zetten, want er gaan jaaaaren van verspilling vooraf.....daar zit ik nu erg mee: hoe ik heel veel mooie jonge jaren heb weggegooid, verdoofd, verzopen, verslapen.....kostbare tijd waarin ik zoveel had kunnen doen/betekenen/groeien.....beter laat dan nooit, terugkijken heeft geen zin, maar OH wat vind ik het moeilijk om alleen al naar mezelf toe die verantwoording af te moeten leggen over wat ik al die tijd met drank heb gedaan, of liever nog: wat ik daardoor niet heb gedaan.....maar voor nu kan ik niet meer doen dan heel erg m'n best, en ik beloof mezelf en jullie: dat ga ik zeker doen!!!Fijne dag en tot later, Kaia. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Een goeiemorgen weer.BamBam over telefoonterreur gesproken, hihi! Ik heb dat niet met sms'jes, maar als ik de "pingggg" van een nieuw e-mailbericht op de pc hoor, MOET ik kijken wie het is.Dank voor de ochtendoverdenking.Femmy, sterkte vandaag, zeker na dat telefoontje van gisteren. Het is wel opvallend (Tapas schreef gisteren ook al zoiets) dat zoveel relaties in de knel raken wanneer een van de partners aan het veranderen is. Misschien een soort onbewuste verlatingsangst van de partner die niet aan het veranderen is? Blijven hangen in een een (onbevredigende) situatie kan soms veiliger voelen dan de stap naar het onbekende nemen, ook al weet je met je verstand dat die stap je ergens zal brengen waar het alleen maar beter kan zijn.Maar wat ik nog nooit heb gehoord van mensen die die stap hebben gezet (dat kan van alles zijn: stoppen met drinken, een relatie afbreken waar je toch niet meer in groeit enzovoort) is dat ze achteraf liever in de oude situatie waren blijven steken. Iedereen, en ik zelf ook, is uiteindelijk blij dat ze die stap hebben gezet.Wat trouwens de pijn en de moeite op het moment zelf niet minder maakt.Grappig eigenlijk dat we van anderen vaak zo helder zien wat ze moeten doen, terwijl onze eigen situatie zo ondoorzichtig kan lijken. En raad aannemen, ho maar, hihi. Dat zal het leven wel zijn, we moeten allemaal ons eigen wiel weer uitvinden. Nou ja, anders werd het ook maar een saaie bedoening.Zo, lekker zwaar op de hand. Ik wens ieder een sterke, vastberaden dag toe. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 niet zwaar op de hand hoor Benthe, realiteit is dat!Je mag (en moet) rouwen over het verleden, maar blijf er niet in hangen, okee, je hebt jaren jezelf verwaarloost door te drinken maar die jaren komen niet meer terug door er over te treuren. Mijn devies is vooral: leef in het heden, vergeef jezelf het verleden..en nu ga ik rennen, toch weer te laat!! grmpfffff Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 En Tapas, jouw gevaarlijke donderdag, hoe voelt dat de laatste tijd, nog steeds gevaarlijk of begint dat ook te minderen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Calimero Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 BamBamVerantwoordelijk zijn betekent ook dat je iets kan doen. Ik ben verantwoordelijk is vervelend als je die verantwoording fout gebruikt, maar je kan het ook gebruiken om er positieve dingen mee te doen en de verantwoording te nemen dingen te veranderen als het nodig is en er wat van te maken, op die manier is het prettig verantwoordelijk te zijn.FemmyBedankt voor wat je schreef, misschien dat ik later uitleg waarom, kan dat even niet want wat je schreef geeft chaos bij mij en tegelijker tijd weet ik opeens waarom, moet even herordenen. Een inzicht wijzer door jou.Water Ik doe met je mee, ik drink niet vandaag ookal moet ik naar de kapper en vind ik dat één van de ergste dingen die ik kan bedenken en stel ik dat om die reden ook altijd veel te lang uit.HaddockHoop dat het gesprek goed gegaan is. Fijn dat je meisje iemand heeft die haar steunt en dat haar gaat steunen.Tapas, Kaia, Delta en Benthe en alle anderen die ik nog niet tegen gekomen ben in de draad van vandaag, have a nice day!!!Groetjes Cal. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Mooie woorden, over verantwoording nemen. Is vluchten in alcohol niet ook een vlucht voor verantwoordelijkheid? Het niet kunnen nemen van verantwoording?Het valt mij steeds opnieuw op hoe negatief hier meestal gesproken wordt over de periode dat men dronk/drinkt. Natuurlijk is drinken een vlucht. Een vlucht uit het leven dat men niet aan kan, vlucht voor verantwoordelijkheid, vlucht voor keuzes maken, vlucht uit somberheid en verveling. Maar drinken is ook slechts een symptoom.Men kan het leven, en verantwoordelijkheid, niet aan omdat men drinkt, maar men begon ook met drinken omdat men het leven en de verantwoordelijkheid niet aan kon. De kip en het ei, de vicieuze cirkel waarin men verzeild is geraakt.Als ik Kaia, en sommige anderen lees, dan lijkt het alsof het leven ineens prachtig is als je niet meer drinkt. Zo heb ik het niet ervaren, en zo ervaar ik het nog steeds niet. Alsof de drinkperiode weggegooide tijd is. Voor mij is het zo dat ik pas in staat was te stoppen, toen ik daar kennelijk aan toe was. Het voelt soms alsof mijn drinkperiode weggegooide tijd was, maar heb ik niet die tijd nodig gehad om te groeien naar het moment dat ik kon stoppen? Daarmee was het dus geen weggegooide tijd, maar noodzakelijke tijd.Ik probeer vandaag verantwoordelijkheid te nemen. Voor mijn leven, voor mijn werk, voor mijn gezin, voor mijn toekomst. En ook voor mijn verleden.Ik heb de afgelopen maanden langzaam aan ontdekt dat voor mij bij verantwoordelijkheid nemen ook hoort accepteren. Accepteren van het leven zoals het is, met de prettige en minder prettige kanten. Als ik mijn leven niet kan accepteren ga ik proberen ervoor te vluchten, in plaats van verantwoording nemen en er het beste van te maken.Accepteren van mezelf, met mijn goede en minder goede kanten, mijn heden en mijn verleden. Dus ook het verleden waarin ik dronk. Als ik mezelf niet kan accepteren ga ik proberen iemand anders te zijn dan ik ben, en dat heb ik het grootste deel van mijn leven gedaan. Hoe kan ik verantwoording nemen voor wie ik ben en wat ik doe, als ik niet mezelf probeer te zijn?Verantwoording nemen, is ook verantwoordelijkheid laten waar die ligt. Ik ben verantwoordelijk voor mijzelf, voor mijn leven en voor mijn daden. En om die verantwoordelijkheid aan te kunnen moet ik leren accepteren wie ik ben, en mijn verleden is daar een onderdeel van.Ik ben niet verantwoordelijk voor de hele wereld, voor de daden van anderen, en voor de fouten van anderen. Ook dat wil ik leren, niet de verantwoording voor alles en iedereen op me te nemen. Andere mensen hun eigen verantwoordelijkheid te laten dragen, ook als ze die liever op mijn schouders zouden leggen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 13 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Anna, wat heb je dat mooi gezegd:present: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 BB :heart: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Goedenmorgen.Een filosoofje onder ons.Anna, het beste. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Anna ik voel wel aan wat je bedoelt, voor een deel tenminste. Maar iedereen heeft haar of zijn dranktijd waarschijnlijk op een andere manier ervaren. Ik weet van de afgelopen 15 jaar maar heel weinig meer, dat zit onder een alcoholdeken. Ik kan in mijn oude agenda's nakijken wat ik gedaan heb en dan weet ik het wel weer, kan het ook nog voor me zien, maar er is geen gevoel bij of een werkelijke herkenning. Dat vind ik wel jammer, en dat heet rouwen. Volgens mij mag dat.Ik ga er ook niet bij stil staan of dit nou vreselijk zonde is van al die jaren. Het gaat mij er om dat ik het vandaag goed maak, ten opzichte van mezelf, en ook ten opzichte van de mensen die ik gekwetst of tekort gedaan heb.Ik vind niet dat je andere mensen hun prettige gevoelens om het feit dat het ze gelukt is om zo- en zoveel tijd niet te drinken, kunt bagatelliseren. Die gevoelens mogen er ook zijn.Het leven wordt inderdaad niet per definitie leuker of gemakkelijker als je niet meer drinkt, maar in ieder geval wel helderder. Persoonlijk vind ik dat al iets om blij mee en dankbaar voor te zijn. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Ik wil je blijdschap om de tijd dat je niet drinkt niet bagatelliseren Benthe. Ik begrijp die blijdschap wel, en ik ben zelf ook blij dat ik niet drink. Alleen herinner ik me nog uit de tijd toen ik zelf nog niet zo lang niet dronk, dat ik me totaal niet kon herkennen in de vaak uitbundige beschrijvingen van sommige forumdeelnemers destijds. Ik had het heel moeilijk, deed mijn uiterste best, en mijn leven leek er voor mijn gevoel alleen maar ellendiger op te worden. Als dan iedereen om je heen loopt te jubelen werkt dat niet bepaald stimulerend. Ik heb ettelijke keren echt op het punt gestaan er maar de brui aan te geven hoor, en het waren de berichten van de enkele forumdeelnemer die mijn gevoel herkende, gekoppeld aan een flinke portie eigenwijsheid, die me daar doorheen hebben gesleept.Juist daarom wil ik de forummers die zich niet zo euforisch voelen laten weten dat ze daar niet alleen in zijn. En dat het desondanks beter wordt, dat nuchterheid je helpt te accepteren, vanwaaruit je kunt werken aan verbetering van de omstandigheden, zelfontwikkeling, en het bereiken van meer rust. Ook als je leven niet meteen de hemel op aarde is.Ik deel trouwens je ervaring van de alcoholdeken niet geheel hoor. Ik kan me wel degelijk een hoop herinneren uit mijn drinkperiode. Ik dronk ook niet altijd even veel, hoewel wel meestal té veel. Ik verdoofde met name een heleboel erg pijnlijke herinneringen en onzekerheid, en die zijn allemaal weer volkomen helder en duidelijk terug gekomen. Mogelijk gebeurt dat bij jou ook nog. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 13 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Leuk deze dagdraad.Benthe, over dat goed maken wil ik toch nog de weerspiegeling van vandaag ook ff neerzetten. Heb het ook al es eerder gezegd maar voor iemand die niet in het programma zit zit je aardig goed in het programma, hihi.De schade herstellen.Een gezond oordeel, het juiste ogenblik weten te kiezen,moed en voorzichtigheid zijn de kwaliteiten die vereist zijnom de Negende Stap te kunnen zetten.Uit; Twaalf Stappen & Twaalf Tradities.Het weer goed maken kan op twee manieren bekeken worden.Ten eerste:De schade herstellen want, wanneer ik de omheining van mijn buurman beschadigd heb, dan repareer ik die. Dit is een direct goedmaken.De tweede manier is door mijn gedrag te veranderen, want als ik iemand gekwetst heb probeer ik dagelijks om geen verdere schade te veroorzaken.Ik probeer'" anders te leven" en dat is een onrechtstreekse goedmaken.Wat is de beste benadering?De enige goede, op voorwaarde dat ik er geen verder schade door aanricht, is beiden te doen.Wanneer schade is aangericht dan wil ik dit herstellen.Actie nemen in deze zaak laat me toe het op een eerlijke wijze weer goed te maken.Uit: Dagelijkse Weerspiegeling.Ik ben nog niet helemaal toe aan Stap Negen maar dat geeft niet.Eerst is er idd rouwen, veel rouwen, om de dingen die geweest zijn. En ja, ik ben ooit gaan drinken omdat de pijn ondraagelijk was. Maar ik kan wel spijt en veel verdriet voelen dat ik dat zolang volgehouden heb. Dat mijn angst zo groot was (is?).En dan probeer ik mijn gedrag te veranderen. Niet altijd kijken naar een ander. Ja maar jij..... NEEN, IK!En ik moet iets met dat verdriet want anders ga ik er aan onder door. Ik hoorde laatst dat er meer herstellende alcoholisten zichzelf van het leven beroven dan drinkende alkies. Dat zegt mij wel wat. En de meesten zullen niet zulke drastische stappen zetten maar velen zullen wel weer gaan drinken, daar ben ik van overtuigd.Ik moet iets met mn verdriet, de woede, de schaamte, het berouw en noem maar op om verder te kunnen.Daarom wil ik graag de Stappen werken van het AA programma. Maar......wil ik dat echt. ben ik echt bereid alles onder de loep te nemen, echt toe te geven dat ik machteloos sta tov de alcohol en dat ik het niet alleen kan. Moeilijk hoor. Afweermechanismen zijn zo verrekte hardnekkig.Winstpunt is dat ik het inzie, herken en dat is al een goed begin. Geduld, Kalmte, Moed en Wijsheid.Zo en nu douchen en een bakje leut. Alles op z'n tijd:clock: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 13 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Anna, soms is het zo.Life's a bitch and then you die:(En deze blijf ik toch zo leuk vinden.De vertaling van Sober= nuchter. Son of a bitch, everything is real!!!En toch, met drank was ik nooit toegekomen aan deze zinnige gesprekken en had ik me dit allemaal niet afgevraagd. Dus ook al is het niet allemaal hallelujah, ik ben blij dat ik vandaag kan besluiten de eerste te laten staan.KOFFIE!!!!!!!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 13 september 2007 Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Zijn we het toch een klein beetje eens Anna. Quera schreef laatst ook al dat ze opstandig werd door alle optimistische berichtjes terwijl ze zich zelf helemaal niet zo voelde. Ik heb dat zelf niet zo, dat ik me stoor aan mensen die zich op dat moment anders voelen dan ik. Ben blij voor iemand als zij/hij zich blij voelt en dat wil schrijven, vind het naar voor iemand die zich niet goed voelt, en ik voel me zoals ik me voel. Leuk aan dit forum is dat je al die stemmingen zomaar mag meemaken, en dat al die verschillende karakters lekker met al hun diverse stemmingen door elkaar heen praten. Veel herkenning, soms helemaal niet. En gelukkig mag iedereen zich zo voelen zoals het voelt, toch? Mijn realiteit is niet die van een ander, en andersom. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BamBam Geplaatst 13 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 2007 Heeee Lianne,Bushokje van me, hoe gaat het met je??? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden