Spring naar bijdragen

Zaterdag 15 september


BamBam

Aanbevolen berichten

Femmy, jammer is niet anders, beterschap en goed uitzieken.

Benthe, je bezorgt me de slappe lach met je nagellak en ben nieuwsgierig geworden hoe je dat er weer uit hebt gekregen. ;)

Dit soort gebeurtenissen maar ook waar een ander wél last van had , blijven herinneren, kan in mijn geval geen kwaad. Het heeft mij al vaak door vele moeilijke momenten heen geholpen.
Als ik er weer eens stil bij sta komt het schaamrood weer naar boven. Niet dat ik blijf hangen in schuldgevoelens hoor. Want ik ben maar wat blij dat ik hier in niet de enige ben. Maar het helpt mij wel om te beseffen wat ik mezelf maar ook een ander heb aangedaan in het verleden en er weer helemaal voor ga!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 193
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:


Originally posted by:
Benthe




Quera, als je nog mee leest vandaag, ik heb eergisteren ook al een vrij pissig mailtje aan tactus geschreven over de manier waarop Wieswies mee las op het forum.


Kijk, ik kan heel goed begrijpen dat wanna-be-forummers eerst eens mee willen lezen zonder wat te schrijven. Des te beter eigenlijk, anders waren er nog meer mensen die een paar dagen wat schrijven en dan ineens weer weg zijn. Maar dat zijn mensen met net zo'n probleem als wij. Dat vind ik niet hinderlijk.


In het geval van Wies voelde ik me net een laboratoriumratje, en dat heb ik zo ook aan Tactus geschreven.


Dit was het antwoord:




"Dank voor je reactie. Ik begrijp dat je je ergert aan de manier waarop het onderzoek van student Wies op het Forum is gekomen. Dat is vervelend. Het is nooit de bedoeling geweest dat forumleden dit onderzoek als 'test-ratjes' zouden ondergaan.




Student Wies stelt zich voor onder 'Thema's rondom alcohol'. Wij ondersteunen dit onderzoek omdat het kan bijdragen aan de verbetering van het hulpaanbod. In het kader van het onderzoek kan het nodig zijn om in te loggen. Daarnaast is Wies vrij om in te loggen en om wel of niet te antwoorden. Het is, zoals je zelf ook zegt, een openbaar forum."




Okee, dit snap ik ook wel, wie weet kan het helpen om de therapie nog te verbeteren - al denk ik meer dat het Wies haar onderzoek verbetert en verder niets - maar het ging mij er om, Wies had zich best op het forum bekend mogen maken en vertellen waarom ze mee las. Het hoeft dus niet, maar het zou wel zo beleefd zijn geweest.


Overigens heb ik mijn eigen kleine voldoeninkje: op het moment dat ik haar op de vrouw af, vroeg of zij die Wies van het onderzoek was, was ze in no-time uitgelogd en ik heb haar niet meer gezien.







Bedankt Benthe, het doet me goed om dit te lezen!

quote:


Originally posted by:
water


Waarschijnlijk had ze dan ook meer, en positievere, en zinvollere reakties gehad.


C'est le ton qui fait la musique... of zoiets, mijn frans is nogal roestig.



Ja precies Water dat denk ik ook.

Verder goedemorgen allemaal en BB gewoon schrijven wat je voelt, daar kan ik persoonlijk meer mee dan met luchtkastelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Xienix,
Spreek me niet van grenzen. Mijn grootste leerpunt op dit moment. Naar mijn man toe, mijn dochter, op mijn werk enzovoorts. Een hele kluif, want ik ben allereerst geneigd de schuld bij mezelf te zoeken.
Ben ik niet te egoistisch? Daar ben ik heel bang voor. Te bang, waardoor ik teveel over me heen laat klopen.
heeft ook te maken met die behoefte door iedereen aardig gevonden te willen worden.
Maar ja, ik vertel niets nieuws, daar hebben vele mensen last van. En als je dat nou ook niet goed kan hanteren, tja....... dan ga je bijvoorbeeld drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
ferry

Ook ik nu na bijna 14 maanden droog....

En óók vandaag drink ik niet.


Heb allemaal een fijne droge dag.


groet Ferry.


Hihi Ferry, die maanden van jou gaan alsmaar sneller, vind je niet! Het is nog pas halverwege september hoor.

Voor het overige doe ik met iedereen mee, ik drink vandaag ook niet!

Corinne, veel sterkte vandaag. Voor iedereen die het op wat voor manier dan ook moeilijk heeft: nuchter kun je het allemaal zó veel beter aan. Dus wat er ook op je weg komt, laat dat eerste glas maar staan!

Net als anderen stoorde ik me gisteren ook aan het idee dat er hier aapjes gekeken wordt. De laatste maanden heb ik me aangeleerd om, als ik zo'n gevoel heb, erover na te denken waarom dat zo is. Een heel goede gewoonte, want daardoor leer ik veel over mezelf.
Waarom stoort het me dus dat ik hier studieobject ben? Vanmorgen in mijn bed ben ik er uit gekomen. Voor mij heeft het alles met schaamte en een minderwaardigheidsgevoel te maken. Ik ben alcoholist, en dat wordt over het algemeen beschouwd als iets waarvoor je je moet schamen. Hier, tussen lotgenoten, schaam ik me niet, want jullie hebben allemaal hetzelfde probleem. Wij wéten ook van elkaar dat we geen minderwaardige mensen zijn, maar heel gewone mensen, vaak met een flinke portie problemen en trauma's achter de kiezen, die toevallig overgevoelig zijn voor alcohol. En zich daar niet van bewust waren toen ze daar ooit mee begonnen.
Als een buitenstaander, iemand die ons probleem niet deelt, dit forum komt bestuderen gaat bij mij het schaamtegevoel weer opspelen. Dan behoor ik tot een categorie mensen die algemeen maatschappelijk als minderwaardig beschouwd wordt. En minderwaardig zijn is iets wat ik maar al te goed ken! Het is precies dat gevoel waarvoor ik weg wil vluchten, en dat door mijn manier van vluchten nog versterkt werd. Het is een gevoel dat ik nu uit mijn leven probeer te bannen, omdat ik er diep onder alle twijfels van overtuigd ben dat ik helemaal niet minderwaardig ben!
Wil Wieswies mij dat gevoel opdringen? Ik vermoed van niet. Door hier te lezen zal zij zich er inmiddels waarschijnlijk wel van bewust zijn, dat wij hier een afspiegeling van de samenleving zijn. Dat er hier mensen schrijven uit alle soorten beroepsgroepen en opleidingen, óók gelijkwaardig aan haar eigen opleiding. Dat ook zijzelf dus in principe niet immuun hoeft te zijn voor ons probleem.

Misschien dat er door dit soort studies geleidelijk aan ook een kentering kan ontstaan in de manier waarop er over alcoholisten wordt gedacht. En méér mensen die zichzelf nog krampachtig voorhouden dat er helemaal geen probleem is (zoals ik zelf ook jarenlang gedaan heb), zich er bewust van worden dat dat er misschien tóch wel is. Want er wordt heel wat afgezopen hoor, bij zakenlunches, meetings, workshops, brainstormsessies en noem het maar op! En ik weet uit ondervinding dat dat niet ophoudt als men naar huis gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Gemotiveerd

Xienix,


Spreek me niet van grenzen. Mijn grootste leerpunt op dit moment. Naar mijn man toe, mijn dochter, op mijn werk enzovoorts. Een hele kluif, want ik ben allereerst geneigd de schuld bij mezelf te zoeken.


Ben ik niet te egoistisch? Daar ben ik heel bang voor. Te bang, waardoor ik teveel over me heen laat klopen.


heeft ook te maken met die behoefte door iedereen aardig gevonden te willen worden.


Maar ja, ik vertel niets nieuws, daar hebben vele mensen last van. En als je dat nou ook niet goed kan hanteren, tja....... dan ga je bijvoorbeeld drinken.



Heel herkenbaar!

En zo hebben we er weer een inzicht bij. En dát is de weg om uit die negatieve spiraal die tot drinken leidt, te komen.
We komen er wel!

We zouden eigenlijk overal in huis kaartjes moeten hangen met een positieve boodschap over onszelf. ïk ben goed zoals ik ben" of "ik mag zijn wie ik ben" of "ik verdien liefde, aandacht, een fijn leven etc".

Ideetje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quera, en Anna:
Dit heb ik aan Tactus geantwoord:

Als een studente een onderzoek wil plaatsen is dat natuurlijk okee. Daar kan elk forumlid naar vrije wil op reageren. Daar heb ik geen moeite mee.
Wat het voor velen van ons moeilijk maakt is dat Wies heeft meegelezen op het forum, niet als lotgenoot, maar om haar eigen studie vollediger te maken.
Ook dat mag. Het zou wel hoffelijk van haar geweest zijn als ze dit even had uitgelegd. Op het forum dus.
Wij schrijven op het forum aan elkaar in een bepaald vertrouwen, dat toch al kwetsbaar is.
Als ik dan merk dat er een studente mee neust om haar studie volledig te maken, vraag ik me af wat de beschermende omgeving van Tactus hier betekent.
Er is over dit onderwerp gisteren al veel gesproken, wellicht een idee voor Tactus om eens over na te denken.


Anna het gaat mij niet over schaamte, inmiddels heb ik de hele goegemeente al verteld dat ik alcoholiste ben. Het gaat me om vertrouwen, ik vind dit gewoon niet deugen van die studente.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het wel met je eens hoor Benthe, ze had zich netjes kunnen voorstellen en kunnen vertellen wat de bedoeling is. Vergeet niet dat zo'n studente meestal een jong meisje is, die op het gebied van beleefdheid en respect voor anderen nog wel het een en ander te leren heeft.

Wat ik schreef over schaamtegevoel geldt voor mij. Het is logisch dat voor jou of Xienix weer andere redenen gelden om hier moeite mee te hebben. We zijn tenslotte allemaal verschillende mensen, met verschillende gevoeligheden, die een paar dingen gemeen hebben. Ik heb nooit met andere mensen over mijn drankprobleem gepraat, ik hield het angstvallig verborgen (hoewel ik me nu wel eens afvraag hoeveel mensen toch een vermoeden hadden). Dus over het stoppen praatte ik ook alleen met mijn gezin. Als iemand op een feestje of bij een etentje vraagt waarom ik geen glaasje wijn drink dan antwoord ik gewoon dat ik er niet tegen kan en/of nog moet rijden. En dat is gewoon waar.

Nou, ik ga mezelf eens nuttig maken. Doeiii!

(Aangepast: stomme fout doordat ik 2 dingen tegelijk dacht, hihi.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Anna

Misschien dat er door dit soort studies geleidelijk aan ook een kentering kan ontstaan in de manier waarop er over alcoholisten wordt gedacht. En méér mensen die zichzelf nog krampachtig voorhouden dat er helemaal geen probleem is (zoals ik zelf ook jarenlang gedaan heb), zich er bewust van worden dat dat er misschien tóch wel is. Want er wordt heel wat afgezopen hoor, bij zakenlunches, meetings, workshops, brainstormsessies en noem het maar op! En ik weet uit ondervinding dat dat niet ophoudt als men naar huis gaat.


Dat heb ik mezelf ook jaren voorgehouden, totdat mijn lever mij in de spiegel deed kijken, en ik zag dat ik ruim 10 jaar 'ongemerkt' aan me voorbij heb laten gaan. In die jaren heb ik vaak gedacht: vlgs mij heb ik een probleem, maar schoof dat steeds verder voor me uit, en zo ging de tijd. De maatschappelijk geaccepteerde dranknorm heeft daarbij zeker niet geholpen, sterker nog: ik moest niet zo overdrijven, het viel toch allemaal wel mee?
En ja, ook ik was bevooroordeeld over het pluimage op een forum voor drankverslaafden. Je verwacht dan niet die intelligente keurige mensen die meedraaien in de maatschappij, dat hoort nog bij de ontkenning die je over jezelf had, denk ik. Het nivo hier overstijgt die van een rokersforum waar ik eerder dit jaar aan deelnam. Hier zijn echt mensen met een verhaal, die levenservaringen delen waar ik veel van kan opsteken, en dat nog wel veelal in goed nederlands. Jaja ze zijn zo gek nog niet, die ex-alcoholisten ;-)))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, okee, Gem, maar geloof me, je wil het niet weten. Wat doe je als je nagellak verwijdert? Nou, met remover. Dus, wat doe je als je je oor van nagellak wil ontdoen?
Yaaaagrrhhhgg, wat deed dat zeer zeg! Moet er wel bij zeggen: de hele ontsteking was in 1 klap weg. Het gekke was eigenlijk, dat ik toen dat soort stommiteiten zo gemakkelijk accepteerde. Ach ja, ik ben nu eenmaal een dronken type, dan heb je dat soort dingen nou eenmaal.

En nu naar de markt, visjes kopen en en verse groente.
Best leuk met een heldere kop.

Zonnetje schijnt, hoop dat jullie daar ook allemaal een beetje van kunnen genieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen kransgenoten!

De zon schijnt hier! Ff kort, we gaan lekker op de fiets boodschappen doen, naar twee dorpen, dus dat wordt wel de nodige KM's.
Gister vergeten te tukken, dus van 2 tot 12 geslapen, ongekend!!!!!!! Het zal wel nodig zijn.
Femmy beterschap, Joann trouwens, ik had je via C. al beterschap gewenst en de groeten gedaan, maar hier nog 'n keer: KNAP MAAR SNEL LEKKER OP, EN KEER SNEL WEER IN JE NORMALE DOEN!
Karinneke, Blacky heeft het in mijn ogen het mooist verwoord: knietjes afkuisen, niet blijven liggen en weer meedoen!

Allen: mach's gut en hou het droog

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik denk steeds hè???? daar verschijnt mijn icoontje maar dat ben ik zelf niet. Slim hè.

Ik ben het HELEMAAL eens met de opmerking van Ferry (dacht ik): het eerste jaar is herstel van je lichaam, dan ben je nog niet zo bezig met de veranderingen in je leven, het tweede jaar is herstel van je leven, en eigenlijk is dat een stuk moeilijker. Het eerste jaar is elke dag "gelukt" als je niet drinkt, het tweede jaar komt er nog zoveel complicerends bij. Je wordt helemaal niet vanzelf vrolijker, blijer, opgewekter, daar moet je hard voor knokken misschien wel harder dan het "eerste" jaar.

Bedankt voor het mooie inzicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

..over dat 2e jaar, hertel van je leven.. ik weet nog goed dat ik in die dagbehandeling zat (komt ze weer hihi), daar leerde ik eindelijk met het leven omgaan, grenzen stellen, mezelf accepteren.. tenminste je leert de technieken hoe je het moet doen want het is altijd je eigen keuze om het ook te doen. Tegen de tijd dat je een beetje begint te snappen hoe het werkt wordt je dan weer in de maatschappij gezet, wel met nog wat begeleiding maar opeens moet je het weer helemaal zelf doen. In het begin ging ik regelmatig de fout weer in, tja, die afweermechanismen en patronen zijn toch het veiligst.. maar je gaat ook merken dat je het niet meer zo wilt en langzaamaan ga je de nieuw geleerde tactieken gebruiken, ga je 100x op je bek, krabbel je weer op, probeert het weer.. en opeens merk je dat het deel van jezelf gaat worden. Je blijft je gewoon steeds maar ontwikkelen. Nu nog steeds zie ik mezelf groeien en zonder alcohol zie ik mezelf zelfs nog harder groeien... een spurtje!
...niemand heeft inderdaad gezegd dat het leven leuk is, de kunst is wel om het zo leuk mogelijk te maken en vooral er zelf invloed op uit te kunnen oefenen.

Benthe, geen hanekam dit keer, eigenlijk gewoon kort en weer lekker in model, dus nu maar extreem in kleuren, extra stark rot van Henna bovenop en de zijkanten donkerbruin.. haalt de gelaserde blauwe ogen lekker op!! haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb trouwens gisteren dat onderzoek gedaan van wies, ze onderzoekt of mensen met een alcoholprobleem bereid zijn om dit via internet aan te pakken. Onderzoek wat nodig is om meer internettherapie aan te kunnen bieden, heb vorige week trouwens ook aan een onderzoek meegedaan van de VU met hetzelfde doel. Internettherapie is nogal een hot item momenteel en de universiteiten en instanties merken langzaam dat dat de nieuwe trent gaat worden, en tja, daar zijn wij een goed voorbeeld van toch?! en die onderzoeken zijn weer nodig om subsidies en geld los te krijgen, zo werkt het nou eenmaal in nederland!

Ik snap ook goed dat het als bedreigend wordt ervaren, maar wie weet heeft Wies zelf ook een alcoholprobleem joh!.. studenten, vertel ons wat.. vroeger...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemiddag saam!!!

Die katten van ons weten wat he.........die van mij heeft vannacht het hele stuk spek, wat ik meegekookt had in de erwtensoep, met de bedoeling het vandaag op brood op te eten, van de aanrecht gejat en samen met de hond opgevreten....shitterdeshit...:D
Wel lachen trouwens, de hond heeft nog nooit zo'n dorst gehad....Maar hopelijk houdt ie er niks aan ove, want varkensvlees is erg slecht voor honden he.

Moest wel lachen om het champagneverhaal trouwens, hopelijk komt ie vandaag wel op tijd opdagen!!

Benthe, weer wat geleerd, wat te doen als je een oorontsteking hebt....haha...ach ja, zo heb ik ooit ook wel eens droogshampoo onder mn oksels gespoten. (gelukkig geen deo op mn haar..)

Maar ik ga nog even het heerlijke zonnetje in en lekker shoppen, dus veel plezier allen en tot vanavond!!

O ja, Joan, als je dit leest, ik hoop dat de koorts gezakt is en je je weer gauw beter voelt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie, droogshampoo onder je oksels? Hè, wat ordi nou zeg, zoiets geks heb ik nou nog nooooooit gedaan!
Gaat alles naar behoren met jou? En onder behoren versta ik, wat jij voor je zelf onder behoren verstaat.
Hihi, hondje Max heeft laatst de kattenbakjes leeggevroten, hij was de hele dag daarna aan de dunne.

Voor de ziekjes Joann en Femmy: nogmaals heel veel beterschap.

Tapas ik had je minstens met een piercing en een tattoo terugverwacht, wat ben je toch aangepast de laatste tijd.
Veel succes met de verjaardag vanmiddag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus ook nergens grenzen, alles moet bij mij leeg zijn
Ik had gisteravond een bakje pruimen gehaald en ja hoor helemaal leeg, dat heb ik vannacht geweten:wacko:
Maar altijd nog beter dan 's nachts om de wc pot hangen, omdat ik teveel gezopen heb.

Xienix, ik vind het ontzettend knap, dat je ondanks alles niet bent gaan drinken. Hij is het echt niet waard, op deze manier sta je helemaal boven hem. Klasse meid:present:

Femmy, beterschap.

Bammetje, gewoon blijven schrijven. Ik vind je niet zeuren. Je bent voor mij een voorbeeld, want je laat zien, dat je ondanks alle sores en negatieve gevoelens wel van de alcohol kunt blijven.
Ik vraag me wel af, of het nu de alcohol is waar je naar een jaar nog steeds behoefte aan hebt, of dat het de teleurstelling is, dat je had verwacht dat het zonder alcohol allemaal rozegeur en maneschijn zou zijn in het leven.

Karinneke, ik ben ook een alleendrinker en kan me je gevoel wel voorstellen, vooral als de fles de hele avond staat te wachten om opgedronken te worden. Je hebt je alcohol verleden nu mooi afgesloten met champagne, dus vandaag dag 1.

Benthe, ik moest lachen om die nagellak in je oren midden in de nacht, maar goed dat je niet naar de huisartsenpost bent gegaan, omdat je oren zo prikten. hihihi had je vast remover gekregen.

Ik heb ook al weleens met een zatte kop op een verjaardag een handje vol nootjes willen nemen. Ik graai dus in die bak ,wil de nootjes opeten, zie ik dat ik in een asbak heb zitten graaien en mijn hele hand vol met peuken heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...