Spring naar bijdragen

Zondag 16 september


Calimero

Aanbevolen berichten

Hier nog een gezellig stukje info over onze lever. Hebben jullie nog wat te doen vanavond.

Alcohol ondergaat in het lichaam een reeks chemische veranderingen. De lever is het orgaan waar meer dan 90% van het ontgiften van alcohol en de verwijdering ervan plaatsvindt. Alcohol kan niet worden opgeslagen en moet dus worden afgebroken. De lever heeft een beperkt vermogen om alcohol te verwerken en de afbraakproducten van alcohol zijn giftig voor de lever. Daarom kan buitensporig alcoholgebruik leiden tot leverbeschadiging en tot een aandoening die in het algemeen wordt aangeduid met de term alcoholische leverziekte.


Risicofactoren
De factoren die bijdragen aan het ontstaan van alcoholische leverziekte zijn vooral de geconsumeerde hoeveelheden alcohol maar ook genetische factoren kunnen een rol spelen (waarbij sprake is van een erfelijke gevoeligheid voor de schadelijke effecten van alcohol).
Vrouwen zijn gevoeliger dan mannen voor de schadelijke effecten van alcohol, omdat ze over kleinere hoeveelheden van het maagenzym alcohol dehydrogenase beschikken, dat nodig is voor het metaboliseren (het ontgiften) van alcohol.


Gevolgen van alcohol voor de lever
De beschadiging van de lever als gevolg van overmatig alcoholgebruik kan in ernst variëren. Er worden over het algemeen drie vormen van leverbeschadiging onderscheiden: leververvetting, alcoholhepatitis en alcoholische cirrose.
Leververvetting is vaak het eerste stadium van alcoholische leverziekte. De consumptie van alcohol leidt tot een verhoogde productie en verslechterde uitscheiding van vetten in de levercellen. Dit effect is minimaal wanneer kleine hoeveelheden alcohol worden geconsumeerd, maar bij overmatig alcoholgebruik leidt dit tot de opeenhoping van vetten in de levercellen. In dit stadium zijn de levercellen nog niet beschadigd en is de aandoening (leververvetting) omkeerbaar als de patiënt het alcoholgebruik staakt.
Alcoholhepatitis houdt in dat de levercellen door overmatig alcoholgebruik worden beschadigd, hetgeen weer resulteert in een ontsteking van de lever.
Alcoholcirrose. Patiënten die aan alcoholhepatitis lijden en alcohol blijven drinken, hebben een hoog risico op de ontwikkeling van cirrose. Cirrose is een aandoening waarbij een steeds verdergaande beschadiging van de levercellen optreedt. De levercellen die door de alcohol worden beschadigd, worden vervangen door littekenweefsel.
Het is niet zo dat door alcohol veroorzaakte leverproblemen altijd in de bovengenoemde drie stadia en volgorde optreden.


Verschijnselen
Patiënten met alcoholische leverziekte kunnen verschijnselen hebben die niet in verband worden gebracht met (de ernst van) de onderliggende leverziekte. Sommige patiënten hebben geen verschijnselen, terwijl andere lichte tot gematigde verschijnselen hebben die duiden op een slechte gezondheid. Denk hierbij aan een ziek gevoel, vermoeidheid en misselijkheid. In gevallen waarin sprake is van een gevorderd stadium van alcoholische leverziekte (ernstige alcoholische hepatitis en/of cirrose) kunnen geelzucht (geel worden van de huid en ogen), buikwaterzucht of ascites (ophoping van vocht in de buik) en buikpijn optreden. Ook kan de patiënt bloed braken als gevolg van een beschadigd bloedvat in de slokdarm. Bij levercirrose kunnen namelijk spataderen (varices) in de slokdarm ontstaan die kapot kunnen gaan en een bloeding veroorzaken.

Sommige patiënten krijgen last van alcoholverslavingverschijnselen. Daartoe behoren geheugenuitval, hallucinaties, rusteloosheid bij gebrek aan drank, geagiteerd gedrag, afnemend concentratievermogen en wisselende stemmingen. Ook kunnen er verschijnselen optreden als gevolg van complicaties als encefalopatie (hersenstoornis). Daaronder vallen veranderingen in het verstandelijk vermogen, de persoonlijkheid, sufheid, onduidelijk praten, desoriëntatie en uiteindelijk coma (een toestand van diepe bewusteloosheid waaruit men niet kan worden wakker gemaakt).


Diagnose
Er kunnen diverse tests worden gedaan om leverbeschadiging aan te tonen. Aan de hand van de testresultaten kan ook de ernst van de ziekte worden vastgesteld. Daarnaast kan een echo (een methode die gebruikmaakt van geluidsgolven) van de buik worden gemaakt om een beeld van de lever en de omliggende organen te krijgen. Soms wordt een leverbiopsie uitgevoerd. Hierbij wordt een monster van het leverweefsel verwijderd voor microscopisch onderzoek. Dit onderzoek is speciaal bedoeld om de ernst van de leverbeschadiging vast te stellen.


Behandeling
De behandeling van alcoholische leverziekte hangt af van het stadium van de ziekte. In alle gevallen is stoppen met drinken (staken van het alcoholgebruik) en gezonder eten de eerste stap. In het geval van leververvetting kan de aandoening hiermee genezen, evenals in het geval van lichte alcoholhepatitis. Wanneer het gaat om een ernstige vorm van alcoholhepatitis is ziekenhuisopname vereist. Wanneer ernstiger verschijnselen optreden, zoals het braken van bloed als gevolg van beschadiging van de aderen in de slokdarm, is een spoedingreep noodzakelijk. Behandeling is ook vereist als er complicaties optreden, zoals een gezwollen buik (ascites) en coma (encefalopatie). Kijk voor meer informatie bij 'Ascites' en 'Hepatische encefalopatie/acuut leverfalen'. Bij sommige patiënten met een gevorderd stadium van alcoholische leverziekte, is de lever ernstig aangetast. Bij dergelijke patiënten moet wellicht een levertransplantatie worden uitgevoerd.


Zelfzorg
Stoppen met drinken
Stoppen met drinken is voor patiënten met een alcoholische leverziekte (in welk stadium dan ook) absolute noodzaak. Hierbij kan een alcoholontwenningsprogramma of therapie helpen. Voor sommige mensen is het gebruik van een sedativum korte tijd noodzakelijk (waarbij de dosis iedere dag wordt verlaagd) om het alcoholgebruik op een veilige manier af te bouwen.

Aanpassing van het voedingspatroon
Veel patiënten zijn ernstig ondervoed. Alcohol, dat zeven calorieën per gram bevat, komt meestal in de plaats van voedzamere voedingsproducten. Deze alcoholcalorieën zijn 'lege' calorieën, die geen enkele voedingswaarde hebben. Ondervoeding kan het vermogen van een patiënt om tegen de ziekte te vechten en nieuw weefsel aan te maken, aantasten. Ook kan ondervoeding optreden als gevolg van misselijkheid. Voor mensen met een alcoholische leverziekte is het van belang een calorie- en eiwitrijk dieet te volgen met veel fruit en groenten. Daarnaast kunnen vitaminen- en mineralensupplementen worden aanbevolen. Als patiënten veranderingen merken in hun geestelijke toestand, kan het nodig zijn de eiwitinname te beperken. Bij ascites (ophoping van vocht in de buik), kan het nodig zijn de zout- en vochtinname te beperken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Femmy:
Een griep wordt vaak onderschat. Het doet zo'n aanval op je immuunsysteem (afweermechanisme) dat zelfs een gezond mens zich een half jaar erna nog moe en lamlendig kan voelen. Kun je nagaan wat het met ons doet die net in een herstelperiode van lijf en leden zitten. Vervelend voor je maar geef er aan toe zou ik zeggen. Voel mezelf ook niet altijd even super en wil soms ook sneller. Maar dan hou ik me voor dat ik niet van mijn lijf in een paar weken mag verwachten dat het hersteld van wat ik in 15 jaar heb aangericht. Mij heeft een lekkere douche net goed geholpen, voel me weer helemaal herboren.

Soothe:
Goed van je dat je zo stevig in je schoenen bent blijven staan. Ik denk dat ik zelfs voor de koffie bedankt zou hebben en hard rennend naar huis was gegaan onder het mom van ik kwam alleen de pomp maar halen en ik heb geen tijd, er zit thuis iemand op me te wachten. :)

Benthe:
Bedankt voor de tip, het werkt. Als dankje: :present:

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EEND MET WHISKY

Koop een eend van ongeveer 5 kg.Twee grote flessen Schotse whisky. Spekreepjes en een fles olijfolie. De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout. De oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden. Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky. De whisky opdrinken tijdens het voorverwarmen van de oven. De eend op een vuurvaste schotel leggen en een tweede glas whisky inschenken. Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten. Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vullen met whisky. De glaven opdlinken en de scherven van het eeiste glas oplaapen nog een haiff glav insjenke en opdlinke. Na en haiff uui , de hoven opedoen om deeend te sjekkn. Blantwonezalf in de padkamer ganaale en op de povekand van de linkerand toen. Denove opedoen naadatet eerste glaf leeggis en de sjotel vastpakke. De blantwondezalf op de binnekand van de regtehantoen en deent oprape. Deent nogis oprape en met nen nantdoek de bwantwondesalv van deent vege. Ze hande ontvette me viskey en de tupe ssalf veeroprape. Tkapotte galzzopvege endeent terug in dehove doen. Deheent oprape en dove eers opedoen. De twwwiede fjes biski pedoen en overeindzette. Opstjaan van de vjoer ent vetssspek ondrde kas vege. Nogis opstjaanvan de vjoer en tochma blijve zjitte. De bles op de gjondzjette. Uide fjes djinke wande glave sijn op of kabot. Denove aftette deooge sljuite en omvalle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrolijke boel is het hier!

(Ik moest bij al die alcoholistengrappen denken aan een medebewoner van de kliniek, die - toen hij een literfles jenever op de toog zette, van de slijter te horen kreeg: "Wilt U het meenemen, of drinkt U het hier zo op?")

Verder ben ik vooral heel moe.. Ik ga dus maar gewoon het verstandigste doen: slapen.

Prettig weekbegin iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo voor mij stilaan tijd om naar bed te gaan
toen ik nog dronk was ik ook graatmager en ppff nu weet ik nog altijd niet of ik verdikt ben door het stoppen met drinken of door mijn navel operatie , nu ja het mocht de kilos erbij want ze vergelijkten mij met zo een harnas uit de middelleeuwen rinkel rinkel rammel rammel deden mijn botten ;-((
bedankt voor de grappige zaken welke hier geschreven zijn doet goed he lachen
corinne zoals jij heb ik de laatse tijd enorme last van duizeligheid en tuitende oren soms met het gevoel flauw te vallen , ik heb dit vroeger ook al gehad en stak het op mijn drank misbruik maar blijkbaar is het bij mij omdat ik soms aan bloedarmoede lijdt ??
morgen eens tijd maken om te dokteren allez ikke he .
heb vanavond wel rood vlees gegeten en nu juist een potteke fruitcoctail zou naar het schijnt helpen ??
xienix 19 was mijn ma haar nummer en ook mijn nummer 19 heeft iets magisch voor mij proficiaat je gaat goed:present:
slaapzacht lieve mensen :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Blacky,
Krijg jij dorst van het schrijven?
Al het negatieve zal ook iets positief in zich hebben.
Ja, dat denk ik ook.

@Charlie,
Die vind ik beter.

@Houtje,
Alles rose, maar geen rose olifanten.
Welterusten.

@Peppaschooter,
Dat is een heel aardige.

@Xienix,
Slaap lekker.

@Soothe,
Terusten.

@Benthe,
quote
Corinne, ik hoop dat ik ook niet verder af zal vallen. Ze zeggen nu al tegen me dat ik niet meer kan douchen omdat ik dan tussen de waterstralen in spring.
unquote
Zover laat ik het niet komen. Heb er trouwens al wat aan gedaan: ik heb net een bak caramelvla gegeten.

@Houtje,
Een verhaal om een nachtmerrie van te krijgen.

@Dani,
:)

@Charlie,
Ik belief die eend niet meer. HA HA HA HA.

@Soothe,
Spoed gekeken van avond? Zo niet: toeval.
Kwam diezelfde mop in voor.

Mensen ga zo door en ik kom niet meer bij van 't lachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,
Ik log eigenlijk alleen maar even in omdat ik een paar bladzijdes terug mijn naam ergens had gelezen in verband met mijn lange reis. Nou, de terugreis was nog langer, want ik heb vreselijk in de file gestaan. Verder wel genoten van de zon in het zuiden des lands, lekker gebarbecued en en enkele verhalen uit de oude doos voor de 1001e keer (kan ook 1002e of 1003e zijn hoor, daar wil ik vanaf zijn) aangehoord.
Ik ben dus heelhuids thuis, zo droog als de woestijn, en ga nu mijn bed opzoeken.

Soothe, klasse joh, pomp ophalen in de kroeg en een kopje koffie drinken!:present:

Houtje, misschien heiligschennis, maar een nachtje in een bak koud water met een scheutje chloor? Of overstappen op roze, ook mooi!

Ik geloof dat iedereen verder een goede dag had, klopt dat? Mooi zo, hou vol!

Welterusten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...