Spring naar bijdragen

vrijdag 28 december 2007


ferry

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 503
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Och krijg toch lekker de p*st, dit is toch niet normaal? Steeds wordt er gezegd dat ik en sommige anderen kinderlijk antwoorden, of niet volwassen schrijven. En dan krijg je zo'n rijm-gedoe? Hartstikke grappig en inventief, maar doe me nou toch even een lol zeg. Is dat jullie manier van niet drinken? Prima, en kun je ook rijmen op prima?
Nou, ik wens iedereen een heel fijn welterusten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja Corinne ik denk dat je wel gelijk hebt. Ik voel me door het hele boek gebeuren ook een beetje verdrongen en niet begrepen. Ik denk een beetje hetzelfde gevoel wat degene hebben die opeens lazen dat er een boek geschreven ging worden.
Er werd gelijk gepraat over tweedeling op het forum en voorkeur selectie, waardoor ik nu zelf ook het gevoel heb dat ik in een bepaald kamp ben geduwd. End at anderen die niet meeschrijven zelf ook het gevoel hebben dat wij in een ander kamp zitten of denken dat we daar zitten.
Het zal wel weer overgaan als er meer gewenning naar het boek toe is.
Maar het voelt niet meer als een warm bad, maar dat zullen anderen ook wel overkomen want ik heb het vaak genoeg in anderen hun berichtjes gezien.
Bovendien werd ik vandaag wakker met een gevoel van, Goh het enige waar ik zin aan heb is met de hond wandelen, boodschappen doen en eten koken en verder niets, wat tv kijken, hier op het forum schrijven. Maar is dat wel gezond?
Ben ik depri?
Doe ik wel genoeg, druk ik wel genoeg stempel op mijn leven?
Vliegt het niet aan me voorbij?
Dan bedenk ik me wat voor advies ik hier van de behandelaar van Tactus kreeg, nl dat als dat het gene is wat mij op dit moment gelukkig maakt dat ik dat dan gewoon met een geluks gevoel moet doen. En me daar niet schuldig over moet voelen.
Maar soms is dat moeilijk vooral voor ons schorpioenen;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mieke je hebt gelijk, ik maak me druk om niks. Of niet?
Daarom ga ik er maar uit.

Weet je het is maar net wat je verwachtingen zijn, of waar je behoefte aan hebt. Dat zei ik eerder al, het is wel grappig, zo'n spelletje, maar momenteel wil ik liever iets serieuzer. Maar dat is dus mijn behoefte, niet die van een ander.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe dan blijf je toch lekker hier? Hoeveel nachtjes moet je nog wachten voordat je lief er weer is?
En ik woon boven een vuurwerkwinkel dus hier zit ook een echte bibberaar onder de tafel aan mijn benen geplakt. We hebben de muziek al hard aan en dit is nog ehet begin. maar negeren is het beste of kalmering tabletten. Die Bach rescue lijkt me ook wel wat.
Met Oud en Nieuw zo tegen 10 uur nog een keertje met de hond eruit en dan niet meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul Watzlawick (Villach, 25 juli 1921 - Palo Alto (Californië), 31 maart 2007) was een Oostenrijks-Amerikaanse psycholoog en filoloog die bekend staat als een van 's werelds meest vooraanstaande communicatiewetenschappers. Hij is vooral bekend door de door hem opgestelde vijf communicatieaxioma's.

De vijf axioma's

Paul Watzlawick Ph.D. heeft vijf axioma's opgesteld. Deze niet bewezen stellingen die wel als grondslag worden aanvaard, zijn de basis voor iedere communicatie.

[bewerk] Axioma I

Het is onmogelijk om niet te communiceren.
Ieder gedrag is een vorm van communicatie. Omdat er niet zoiets bestaat als antigedrag, is het onmogelijk om niet te communiceren.

Storing in de communicatie kan ontstaan als:

* de communicatie ontkend wordt (niet antwoorden);
* de communicatie afgewezen wordt ('Met jou wil ik niets te maken hebben');
* de communicatie eenzijdig wordt beëindigd.

[bewerk] Axioma II

Iedere communicatie bezit een inhouds- en betrekkingsaspect. Laatstgenoemde classificeert de eerste en is daarmee dus een metacommunicatie.
Naast de inhoud van een interactie speelt ook altijd de relatie tussen de personen in de communicatie een rol. Als deze goed is dan is er meer wederzijds begrip en dat heeft invloed op de inhoud.

Storing in de communicatie kan ontstaan als:

* een slechte relatie het praten over de inhoud bemoeilijkt;
* onenigheid over de inhoud op de relatie wordt overgedragen;
* men probeert de relatie uit de communicatie te houden.

[bewerk] Axioma III

De aard van een betrekking is afhankelijk van de interpunctie van de interacties tussen de communicerende personen.
Interpunctie is het interpreteren van interacties in termen van oorzaak en gevolg. De zender en ontvanger interpreteren hun eigen gedrag als een reactie op dat van de ander. Een voorbeeld hiervan is een conflict waarbij er steeds heftiger op elkaar wordt gereageerd. Er wordt bijvoorbeeld boos gereageerd omdat de ander dit ook deed. Op een gegeven moment kan niemand meer vaststellen wie of wat de oorzaak van de ruzie was. Men is dan geneigd om toch een punt te noemen dat de oorzaak was van de ruzie. Dit verstoort echter de communicatie. Men heeft een keuze in de manier waarop men reageert op de ander. Dit biedt de mogelijkheid om afstand te nemen, in gesprek te blijven, de inhoud niet uit het oog te verliezen en de relatie veilig en goed te houden.

Storing in de communicatie kan ontstaan als:

* het eigen gedrag gerechtvaardigd wordt door het gedrag van de ander;
* er selffulfilling prophecy optreedt: men neemt een houding aan waardoor een reactie wordt uitgelokt, vervolgens ziet men zich bevestigd in zijn mening en verandert de houding niet.
* er onder dwang een punt in de communicatie wordt genoemd als oorzaak.

[bewerk] Axioma IV

Mensen communiceren zowel digitaal als analoog.
Niet alleen het gesproken woord, ook wel digitale communicatie genoemd, maar ook niet-verbale, analoge uitingen, zoals bijvoorbeeld lachen en wegkijken, hebben een boodschap. De digitale communicatie is gericht op de inhoud en de analoge communicatie zegt meer over de betrekking/relatie. Deze twee moeten bij succesvolle communicatie overeenstemmen met elkaar. Men moet dus non-verbaal ondersteunen wat men met woorden zegt.

Storing in de communicatie kan ontstaan als:

* de analoge communicatie verkeerd wordt geïnterpreteerd;
* een van de gesprekspartners zich niet bewust is van zijn eigen analoge communicatie;
* de analoge en digitale communicatie niet overeenstemmen;
* als een van de beide vormen overheerst;

[bewerk] Axioma V

Communicatie tussen mensen is symmetrisch of complementair, afhankelijk of de relatie gebaseerd is op gelijkheid of verschil.
In de communicatie kan er sprake zijn van het weg proberen te nemen van verschillen, er moet overeenstemming worden bereikt. Ook kan er nadruk worden gelegd op de verschillen, zodoende kan men elkaar aanvullen en tot inzichten of leren komen. Beide vormen zijn nodig om communicatie succesvol te laten zijn.

Storing in de communicatie kan ontstaan als:

* de gesprekspartners enkel overeenkomsten zoeken;
* de gesprekspartners teveel op hun standpunten blijven staan en geen overeenkomsten zoeken;
* er gebruik wordt gemaakt van macht, hierdoor ontstaat afhankelijkheid of onzelfstandigheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn lief is 3 januari weer hier, maar ook zonder hem doe ik het goed. Beetje stoer, weet ik wel, tenslotte heb ik de drie jaren hiervoor het ook goed zonder iemand gedaan. Is trouwens wel grappig, twee katten plus een hond zitten onder het bureau met de knallen buiten.
Als we het maar zonder drank doen is het goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mn beste Delta, welkom terug. Altijd fijn als mensen er weer zijn. Mooi icoontje heb je uitgezocht.
Waar gaan we de komende tijd naar toe? Zou je de gedragscode zo nu en dan nog wel een x op de draad willen zetten. Ben nogal vergeetachtig de laatste tijd. Mn psych zegt dat het van mn depressie kan komen, ik wijt het zelf meer aan een selectief geheugen. Tja, liet zelfs de hond al buiten staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...