Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 231
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Geplaatst

Ik ben het in zoverre wel met Ferry eens, dat iemand die voortdurend blijft terugvallen waarschijnlijk meer hulp nodig heeft dan alleen dit forum. Wilskracht, begrip en ondersteuning is niet voldoende, het vereist een gedragsverandering, en ook acceptatie van een hele hoop ongemakken die de eerste maanden op je weg komen. Niet iedereen lukt dat zonder directe hulp. Daarbij wil ik me niet uitlaten over wat voor soort hulp dat dan moet zijn.

Voor mij was de internetbehandeling en het forum een goede start, maar dat bleek op langere termijn niet voldoende. Ik heb hulp gezocht en gevonden via huisarts, bedrijfsarts, maatschappelijk werk en ben uiteindelijk terecht gekomen bij een psycholoog. Mijn gedrag veranderen, en de manieren waarop ik mijn leven en mensen ervaar, kan ik niet helemaal alleen aan. En dat vind ik geen schande!

Geplaatst

Albertina, ik zal proberen het uit leggen, als het niet duidelijker wordt, nog een keer vragen, dan ontstaan er geen problemen;).
Ik vind als ik iedere keer zeg, god wat jammer heb je nu weer gedronken:present:goh meid, dan probeer je het morgen maar weer eens en kijk dan maar of het je lukt.

Maar verdorie wat maak je me nu weer, gedronken, je hebt toch gezegd, ik stop,nou kom op dan je afspraak &&&&%%%%% na.

Is het zo wat duidelijker, wat ik bedoel??????????????

groet, Ferry.

Geplaatst

Mijn leven was al één lange lijdensweg geworden.
Toen ik stopte met drinken werd daar hervallen nog eens aan toegevoegd.
Mijn toenmalige begleidster heeft me nooit laten vallen om mijn hervallen.
Blijkbaar heb je dat in deze periode nog nodig, vertelde ze mij.

En dat klopt, ik stopte met drinken maar miste de handvaten om met het leven zonder drank te kunnen omgaan.
Ik schaamde me dood als ik moest bekennen wéér te zijn hervallen.
Gezin ontchoogeld, vertrouwen weg.
En zo glipte mijn nieuwe bestaan zonder drank telkens als los zand door mijn vingers.

Tot ik in de gaten kreeg dat ik van mijn herval kon leren.
Ik kreeg kritiek van mensen die me met waarschuwende vinger terecht wezen.
Geen opbouwende kritiek, maar in de woorden hoorde ik hun eigen angsten doorklinken.
Ze werden nerveus van mijn hervallen.

Ik werd door een deel van mijn vrienden met open armen ontvangen.
Mensen die mij vertelden met niet te veel woorden dat ik ook na een herval welkom was.
Dat ik in geval nood altijd kon aankloppen.
Zij wilden er voor mij zijn.

Geleerd heb ik uit deze ervarigen welk nieuw pad ik wilde kiezen en lopen.
De eerste groep deed uitspraken doorspekt met onzekerheden en waarschuwingen op basis van angst.
Het leek verbazend veel op de manier waarop ik ben groot gebracht.
Deze kant van het leven had me niets gebracht.
Mede hierdoor ben ik gaan drinken.

Mijn keuze viel op de tweede groep die mij vertelde dat ik er mocht zijn met mijn goede en minder goede kwaliteiten.
Wij hebben niet het recht over jou te oordelen.
Je bent en blijft altijd welkom.
Deze groep mensen stuurde me bij daar waar het nodig was zonder mij te veroordelen om mijn terugval.

Ik ontdekte dat de rode draad door het AAprogramma liefde is.
En dat dit programma op den duur een levenstijl moet worden.
En op de vraag hoelang je met dit prograam bezig moet zijn (lang geleden hier gelezen) is mijn antwoord, een leven lang.

Geplaatst

Een helegoeieavond allen,
Hier alles nog droog en kits. Wat die recidivisten betreft, naar mijn bescheiden mening is een ieder die telkens maar weer terugvalt na een paar dagen/weken of maanden, maar het toch blijft proberen, in ieder geval op de goeie weg! Hij/zij is er zich in ieder geval van bewust dat ie/ze een serieus probleem heeft.

Groetjes..............................

Geplaatst

Ferry,

Ik zit nu een maandje op dit Forum, door omstendigheden meer dan ik normaal zou doen, uit sommige berichten kan ik opmaken dat een aantal zaken die beter open besproken kunnen worden via PB besproken worden, dat vind ik geen open forum, jammer!!!!.

Ik denk dat forum bedoeld is om anderen waar mogelijk te ondersteunen en zoals Pippi al schreef gebeurd er teveel achter de schermen, het schrikt mensen af.

En je boodschap is mij geheel duidelijk Ferry, mbt de harde lijn, ik dacht heel even dat je als AAer het programma zo naar buiten wilde brengen.

Excuus op zijn plaats, Tina

Geplaatst

Lieve Stien,

Als ik zo iets tegen jou zou zeggen, dan is dat niet bedoelt als een aanval of een verwijt. Maar een doel van medeleven en kom op, ga ervoor en laat die kl%te drank staan.

Maar op een manier, dat het je wel aanspreekt, denk ik dan.

Geplaatst

Precies waar ik altijd bang voor ben, terugvallen. Dat doe ik al zo lang ik drink. Een eerdere keer is het gelukt 8 maanden niet te drinken, en ook al doe ik het nu per dag, ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat ik dat jaar wil volmaken. Maar wie zegt wat er daarna gebeurd, ik hoop dat ik dan genoeg bagage heb om verder te kunnen met nuchter leven. Voor wie echt anders wil, zit er maar één ding op, jezelf veranderen... ten diepste. En nee ik heb geen hekel aan recidivisten, ik vind het wel moeilijk ze te steunen, want wie weet nu wat werkt, de harde of zachte manier. Ik denk dat het belangrijk is dat die persoon zich gehoord voelt, serieus wordt genomen, er niet zo verdomd alleen voor staat. En dat is de kracht van het forum! Komt niet elke bekeerde alcoholist voort uit hervallen...

Geplaatst

hey treezebeezeke ,
hoe gaat het met jou ??
lieve mensen nog een iets en dan ga ik af sluiten .
hoe goed iemand ook gaat ivm het niet meer drinken oordeel niet te hard over een ander want , wat indien jij morgen diegene bent die onderuit gaat ??
en NEEN ik keur het niet goed maar laat ieder in zijn/haar tempo de weg vinden naar een nuchter leven .
voor sommige is is spijtig ooit te laat
slaapzacht en sweet dreams
en nog eentje voor spud
je zegt dat je geld gestolen hebt omdat je honger had , maar waarom heb je dan eveneens de sigaretten gestolen ??
omdat geld alleen geen geluk brengt

buenas noches:rose:

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...