Spring naar bijdragen

woensdag 12 maart


Houtje

Aanbevolen berichten

quote:


Originally posted by:
safidepafi

En nu lees ik bv dat Har ook wel graag sociaal wil blijven drinken.


Hooo Safi, dat zeg ik niet. Zelf wil ik er een dikke punt achterzetten omdat het met sociaal drinken uiteindelijk toch weer verkeerd is gegaan. Ik wil het op aangeven van Tactus bespreekbaar maken; zij laten dit open. Ik wil er niet aan maar ben benieuwd naar hun argumenten.
Bij Novadic (verslavingszorg) wilden ze ook graag dat ik daar naar keek; ze hebben me niet kunnen overtuigen. Geen druppel meer voor mij, zoals ik het nu zie.
Dat jij het probeert is prima, niets op tegen natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 169
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

An, er spoken me zoveel dingen door mijn hoofd, maar hij heeft eens een enorme boze bui gehad, maar uiteindelijk kreeg ik niet alleen verwijten, maar ook z'n zorgen en gedachten naar mijn hoofd geslingerd. Hij maakt zich zorgen om m'n gezondheid. Toen ik veel te veel dronk, at ik dagen helemaal niks en werd te dun. Nou ben ik al een beetje met gewicht enz bezig, maar dit was natuurlijk niet goed. En pomp je dan ook nog per dag zowieso 1 liter wijn en 4 liter bier je lichaam in, tja...Hij maakte zich zorgen me te verliezen en wat het voor de kinderen voor gevolgen zou kunnen hebben als ik zou gaan drinken voor ze op bed lagen. Dan zou ik dronken zijn en van de wereld en zouden ze aan hun lot zijn overgelaten. Daar was hij heel erg bang voor. Gelukkig is dat laatste niet gebeurd en ik voel me met de dag sterker en weet, dat het me gaat lukken te stoppen. Maar zijn angst om mijn gezondheid is terecht. Ik heb al een negatief zelfbeeld over mezelf en vind me eerder te dik dan te dun (welke vrouw niet) en als ik door blijf drinken, ben ik sneller bij mijn ouders dan me lief is. Dan zie ik mijn kinderen niet opgroeien. Zijn angst om mij en mijn drinkgedrag uit zich bij hem in woede, omdat hij de angst niet kan verwoorden. En als hij boos wordt terwijl ik niet gedronken heb is ook wel logisch, want ik dronk ook vaak stiekem. Maar hij snapt mij gelukkig na vanmorgen ook wat beter. We komen er wel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

orleando ,
wat klinkt wat jij hier schrijft mij bekend in de oren .
gisteren nog vertelde mijn partner mij dat indien ik in spanje blijven drinken was zij wel een one way tichet naar belgie zou genomen hebben .
en ja ergens begrijp ik hun frustratie en boosheid wel , de laatse tijd denk ik altijd meer en meer stel dat het omgekeerd was , en dat zij de drinkster was geweest zou ik het dan allemaal gepikt hebben ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Orleando: ja dat klopt, je schreef dat jullie gesproken hadden, nu maar hopen dat hij niet meer boos wordt terwijl jij niks drinkt! Ik had ook een goed gesprek met mijn man. Ik zei tegen hem dat hij aan de zuip gaat als ik stop met drinken. Had hij zelf niet zo door, zei hij. Jaja?? Proberen duidelijk te maken dat ik echt niet wil drinken. Dat hij me moet ondersteunen etc. Voor de zoveelste keer.
Onze relatie is gelukkig wat verbeterd sinds december. Hij doet een stuk aardiger in ieder geval.
Dat hebben we wel nodig he Orleando, een beetje liefde, het is al zwaar genoeg allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky, ik heb het hier wel vaker geschreven: ik was allang bij mezelf weggegaan.
Pieker wel vaker over dit alles. Waar is het fout gegaan? Wanneer veranderde 2 biertjes bij een zomerbbq in al die liters troep? Waarom beloof ik steeds vanalles en maak die beloftes niet waar? Terwijl ik zelf als kind zoveel beloofd kreeg en als dat niet gebeurde ik zo teleurgesteld was. Ik heb veel voor m'n kiezen gehad in mijn leven zonder drank, waarom denk ik nu niet meer zonder te kunnen? Waarom drink ik af en toe dan wel, terwijl ik er notabene niet eens zin in heb?
Alllemaal vragen waarop ik de antwoorden niet we. En als ik het zelf al niet eens begrijp, hoe kan ik het een ander dan uitleggen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje, ben zo blij met jou! Het avondeten is zo goed als af, hoef alleen alles straks warm te maken. Zo even met doggy blokje om en dan langs de glasbak voor de groentepotjes dan he!
Het was een goede tip van jou en ik blijf dit nog wel even doen, ondanks dat ik geeneens zin in drinken heb. Het voelt gewoon goed de boel langzaam weer onder controle te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo hallo, Houtje ik dacht echt dat je een ban had. Weet je nog dat de mensen die een ban hadden een paar weken geleden, nog even konden vertellen dat ze die hadden voordat ze echt van het forum werden gehaald?
Ik pas mijn berichtjes trouwens nooit aan, tenzij het om een taal- of typfout gaat. Wat ik geschreven heb, heb ik gedaan. Volgens mij gaat dat over verantwoording nemen voor wat je doet en schrijft. Het zou wel erg gemakkelijk zijn om eerst iets te schrijven en het dan weer weg te halen zodra het door anderen al is gelezen.
Hoe dan ook, na het gedoe van gisteren was ik geschrokken en kwam je berichtje even flink binnen Houtje. Dus vandaar dat ik in de verdediging ging.
Ik denk ook wel dat RV een ban zal krijgen Har, dat was helemaal niet netjes meer wat ze schreef, en ze heeft veel mensen daardoor innerlijk in opschudding gebracht. Toch ben ik het met je eens dat het zonde is als iemand zo duidelijk hulp vraagt, al is het op een heel onhandige manier, recht heeft op piëteit. Ik hoop ook voor haar dat ze haar defensieve houding kan laten varen en eens een keer kan bedenken dat niet iedereen de vijand is.

Over drinken: het komt niet bij me op om nog ooit te willen drinken. Dat is gewoon niet voor me weggelegd, want ik ga dan toch weer aan de zuip. En ja, ik vind berichten van mensen die af en toe nog "een glaasje" nemen, bedreigend. Maar dat ligt helemaal aan mij en neem ik een ander niet kwalijk.

En nog even wat dagelijkse zaken: straks komt de dierenarts voor Max, die heeft nota bene een ingegroeide teennagel. Het lijkt wel een oude vent en hij is pas vier.

An ik was in de commotie vergeten om jou te schrijven, maar ik dacht wel aan je. Je MOEST drinken vorige week, zei je. Dat stemmetje ken ik ook. Ik ben benieuwd waarom je toegaf aan dat stemmetje, want eigenlijk wilde je het niet. Ik vind het erg jammer voor je maar geloof zeker in jouw intentie om niet meer te drinken. Je hebt het hele carnaval overleefd en nog veel meer dingen.
Zou je voor jezelf op willen schrijven wat er nou zo moest dat je weer dronk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

orleando ,
een verslaving heb je niet van een dag op de andere , allez ikke toch niet .
ik heb bijna een kwart eeuw gedronken dus ik kan niet van vandaag op morgen niet meer aan drank denken .
waarom dronk ik nog terwijl ik er eigenlijk geen zin in had , omdat ik verslaaft ben he orleando .
de drank is of was machtiger als ik , nu neem ik alle middelen die men mij aanreikt om toch maar niet te drinken .
har toen ik met de internet behandeling begon schreef mijn hulpverleenster ook dat ik kon proberen met een a twee glasjes te drinken , maar ik wist dat ik dit niet kon , dat verleden had het mij al genoeg bewezen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik merk bv ook an mijn kinderen, dat ik goed bezig ben. Toen ik elke dag mezelf klemdronk, was ik de volgende dag ontzettend chagerijnig en had barstende koppijn, moe enz enz. Wilde alleen in bed blijven en daarna weer drinken zodra zij er 's avonds inlagen. Maar nu komen ze vaker naar me toe om iets te vragen, ik word platgeknuffeld en ze lachen meer.Ik doe soms wel eens alsof ik heel erg boos ben, maar dan met een gek stemmetje en dan komen ze niet meer bij. Heerlijk, lachend en genietend grut. Wat heb ik dan veel gemist (en zij ook)...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie middag allemaal,

Vanochtend mijn werk weer gedaan. Ik vind het echt prettig dat ik die structuur nu al weer kleine 6 maanden mag hebben. Het heeft mij in vele opzichten geholpen. Regelmaat is kennelijk toch belangrijk voor iemand met emotionele problemen. Die regelmaat was ver te zoeken toen ik nog volledig werkloos was. Soms wekenlang thuis en dan ineens 2 of 3 keer in één week sollicitatiegesprekken, waarop dan later in de week of de week daarop de negativiteit weer binnenstroomde samen met de afwijzingen. En dan zou ik mijn huidige vastigheid moeten opgeven als ik tegen één of ander (tijdelijk) baantje van 24 uur meer aanloop. Mooi niet, mij niet gezien. Deze baan past prima bij mijn huidige gezondheidstoestand.

Gisteren was er idd een niet al te prettige discussie. Ik heb me zelfs kwaad gemaakt. Tja, dan had ik maar moeten uitloggen. Ik hoop echt dat RV professionele hulp gaat aanvaarden. Meer kan ik niet zeggen.

Wat de steeds terugkerende discussie betreft van wel of niet drinken. Tja, het forum is er niet alleen voor hen die willen stoppen en gestopt blijven met drinken, maar ook voor diegenen die wat aan hun alcoholgebruik willen doen door te minderen. Ik begin er niet meer aan, voor mij is het niet weggelegd, daar heb ik me ook volledig bij neergelegd en vindt het ook prima zo. Maar net als in RL voel ik soms iets van spijt dat ik niet meer kan drinken. Maar tot hier toe ervaar ik dat niet als een trigger en ga ik niet denken van: zou ik dat ook niet kunnen. Nee, ik ben vooral blij dat ik niet meer hoef te drinken. Voor mij was het leuke aan drinken eraf, ik moest drinken.
Dus lieve mensen die niet drinken vandaag: ik doe lekker mee.

Ik hoop dat de storm het treinverkeer niet te veel in de war gooit. Man en zoon moeten er straks nog door om thuis te geraken. Mijn baas is ook maar met de trein gekomen. Ze vindt het alles behalve prettig rijden met van die rukwinden. Voor de grap zei ze nog dat ze wel naar mij toekomt als ze niet kan thuis geraken. Ja, hoor, ze mag wel komen.

Vannacht heb ik slecht geslapen en een nachtmerrie gehad waar mijn dochter een rol in speelde, maar ik heb geen idee meer waar het over ging. 'k Ga vanmiddag maar wel een lekker dut doen.


Orleando,
Toen ik mijn eerste stoppoging ondernam via de verslavingszorg van de Bouman, ondervond ik ook weinig steun van man en kinderen. Het kostte me ontzettend veel moeite en om de haverklap zat ik ook weer aan de wijn. De repliek van mijn man was dan: helpt niet veel, die verslavingszorg. Tja, dat is geen aanmoediging. 't Was me uiteindelijk gelukt enigzins droog te blijven. Er volgde geen compliment o.i.d. En toen kwam de terugval, duurde toch bijna 7 maanden. Ik schopte om me heen of (en dat was meest het geval) ik was zo apathisch als wat. Alleen volgieten was nog interessant. Toen ik hier bij de therapie begon, heb ik meteen aan mijn man gevraagd om aanmoedigende steun, dus dingen als 'goed dat je vandaag niet gedronken hebt' zeggen. Dat werd niet alle dagen gezegd, maar negatief commentaar kreeg ik niet meer en dat heeft geholpen, veel geholpen. Verwacht alleen niet dat iedereen je nu op dit vlak gaat vertrouwen. Vertrouwen is hier pas de laatste maanden aan het groeien en begint ook wel wat vaste vorm te krijgen. In mezelf heb ik wel weer vertrouwen en dat is ook heel belangrijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie: dat is een moeilijk vraag, waarom ik moest, want als ik dat weet, ben ik een stap verder.
Het begon ermee dat hier het huis vol met drank stond en van alles georganiseerd moest worden. Trigger 1. Heel druk met werk en studie: stress trigger 2, maar het ergste was en dat kon ik pas naderhand weten dat mijn hormonen me weer eens crazy maakte. Ik zit in de overgang. Ik word depressief, agressief, boos, zwaar emotioneel, moe en het giert door mijn lijf heen, en dat wil ik allemaal stil krijgen, want ik moet zoveel!!! Nu heb ik dat weer gehad en voel me 'normaal' en voelt alles ook niet meer als zwaar en veel.
Dus waarom moest ik zonodig?? waarom niet iets anders verzinnen??? is er een andere uitweg?? gewoon ondergaan??? Hier kom ik nu nog niet uit. Maar door internetbehandeling ben ik wel al tot dit inzicht gekomen. Want ik kan best niet drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne: maar jij drinkt nu al heel lang niet, wat doe jij dan in die periodes?
Vorig jaar was ik wel bij de huisarts en die kon me wel hormonen geven, maarja dan moest ik stoppen met roken. En dat lukt niet zo goed. Ja en veel rusten zei de arts. Doe ik ook zoveel mogelijk, maar dat kan niet altijd. Werken is werken.
Nu ik terug denk is dit volgens mij ook een van de oorzaken geweest dat ik weer begon. Balen hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An elke dag schrijf ik in mijn dagboek: waarom heb ik niet gedronken?
Ik verplicht me om dit dagboek elke dag twee keer in te vullen op vaste tijden. 's Morgens om negen uur en 's avonds om zeven uur.
Heb jij al een eigen dagboek? Niet van Tactus of van een ander, maar helemaal van jezelf?
Er moeten van mij altijd drie dingen in staan: wat heb ik leuk gevonden;
Wat heeft me geërgerd of pijn gedaan en waarom;
Wat zet me op het goede spoor.

Ik denk dat jij je best naar voelt dat je weer hebt gedronken. Dat je daar flink van baalt, dat je toch weer bent begonnen. Dat geeft een klap in je eigen gezicht misschien, dat je je eigen vertrouwen hebt beschaamd.
Hier een grote knuffel, want je bent een prachtvrouw. Je hebt gekozen voor een studie, dus deels heel erg voor jezelf. Denk je dat je nog meer voor jezelf kan kiezen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne, ik heb van jouw verhaal 1 zin voor mezelf aangehaald, jij hebt weer vertrouwen in jezelf. Ik dus niet...En zolang ik mezelf niet vertrouw zal een ander het ook niet doen...
Ik kan trouwens ook niet voor de gezelligheid een slokje meedrinken. Ik ben dan niet meer gezellig, maar heb maar 1 ding in m'n hoofd: alles moet zo snel mogelijk leeg en ik moet zo vlug mogelijk vol...Dus minderen is voor mij ook geen optie, alleen stoppen helpt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mannen,

Scroll hier maar overweg. Niks interessants voor jullie.

quote:


Originally posted by:
An

Corinne: maar jij drinkt nu al heel lang niet, wat doe jij dan in die periodes?


Vorig jaar was ik wel bij de huisarts en die kon me wel hormonen geven, maarja dan moest ik stoppen met roken. En dat lukt niet zo goed. Ja en veel rusten zei de arts. Doe ik ook zoveel mogelijk, maar dat kan niet altijd. Werken is werken.


Nu ik terug denk is dit volgens mij ook een van de oorzaken geweest dat ik weer begon. Balen hoor.



An,
Welke periodes bedoel je?
Als je bedoelt de keren dat ik wel ongesteld ben, dan ben ik chagrijnig, snel geïrriteerd, heb ik veel pijn en ben ik wankel als een tol en gieren de emoties. Dat duurt dan bijna 2 weken. Ik rust dan vooral heel veel.
Ik ben naar de huisarts gegaan toen ik net 42 was, want toen bleef het voor het eerst uit. Het bloedonderzoek wees uit dat ik al volop in de overgang zat. Ik zat toen al op 2-3 flessen wijn per dag. Omdat ik toevallig weer ongesteld was toen ik op afspraak kwam (de kerstvakantie zat er tussen) heeft ze mij terug aan de pil gezet. Van de andere hormoonbehandeling was zij niet gecharmeerd en idd zou ik dan moeten stoppen met roken. Toen mijn terugval in september 2006 in volle gang was gebracht, ben ik met de pil gestopt, zonder overleg met mijn huisarts. Dat gaf me ontzettend veel rust. Die hele periode dat ik de pil slikte steeg mijn inname ontzettend tijdens mijn periodes. En die werden alsmaar langer en heviger.
Van november 2006 tot oktober 2007 ben ik niet ongesteld geweest. Je kunt je wel voorstellen dat ik enorm baalde toen ik begin november 2007 weer ongesteld werd en als van ouds heftig. Maar: geen reden om trek te krijgen of te gaan drinken. Dat is echt over. Gelukkig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by: Vie
Ik denk dat jij je best naar voelt dat je weer hebt gedronken. Dat je daar flink van baalt, dat je toch weer bent begonnen. Dat geeft een klap in je eigen gezicht misschien, dat je je eigen vertrouwen hebt beschaamd. q]

Dankzij de hulpverlening van Tactus kon ik weer omgaan met deze gevoelens. Ongelofelijk welke positieve inzet daar is. Kijken naar wat wel goed ging en begrip hebben voor een situatie.
Veel begrip heb ik nooit gehad. Ging jaren naar AA, maar daar blijft toch die klemtoon liggen op de verslaving en wordt er nooit gekeken wat er eigenlijk speelt. Of: dat zijn allemaal smoesjes om te gaan drinken: 'eigen schuld dikke bult'. Ik stel het nu wel erg zwart wit, maar zo kwam het wel bij mij over.
Het is alles of niks.
Zoals nu, waar we met Orleando over hebben. Is het zo dat de drinker alle schuld heeft, de bozerik??
Als er in een gezin een familielid iets heeft heeft heel het gezin een probleem. Het is niet correct om alles naar een persoon te schuiven. Kijk als je er niks aan wilt doen dan is het wat anders. Maar als de wil er is....
Ook wat betreft naar het verleden kijken, wat heb ik mijn kinderen tekort gedaan etc. dat is niet opbouwend. Als ouder kan je ook iets anders krijgen en doe je je kinderen tekort. We leven nu en het is nooit te laat om dit weer goed te maken. Mijn kinderen zijn het levende bewijs dat het weer helemaal goed kan komen.

Ik baal er dus wel van, maar kan nu ook zien, dat ik mijn best doe en dat het gewoon niet altijd even gemakkelijk is.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vul het alcoholschrift van de Tactus in. Dat is het enige wat ik op het gebied van alcohol doe.

Begin dit jaar ben ik wel elke dag gaan opschrijven wat goed ging (iemand hier had aangegeven dat te doen om uit de put te blijven of te komen). Het helpt wel een beetje en daar ben ik blij mee. Ik tel mijn zegeningen dus. Ik wil toch zo graag weer de baas zijn over mijn emotionele gedachtengang.

Orleando,
quote
Corinne, ik heb van jouw verhaal 1 zin voor mezelf aangehaald, jij hebt weer vertrouwen in jezelf. Ik dus niet...En zolang ik mezelf niet vertrouw zal een ander het ook niet doen...
unquote
Het heeft wel enige maanden geduurd voordat ik weer vertrouwen in mezelf kreeg! Dat was bepaald niet gelijk nadat ik gestopt was. Dat moest ook groeien en daarvoor had ik ook steun nodig.
quote
Ik kan trouwens ook niet voor de gezelligheid een slokje meedrinken. Ik ben dan niet meer gezellig, maar heb maar 1 ding in m'n hoofd: alles moet zo snel mogelijk leeg en ik moet zo vlug mogelijk vol...Dus minderen is voor mij ook geen optie, alleen stoppen helpt.
unquote
Tja, dat was en is niet ook niet voor mij weggelegd. Water, sap, koffie, thee, dat kan allemaal wel en weet je, dat bevalt me uitstekend. Ik drink niet en mensen raken daar aardig aan gewend. Ik nog het meest.
Zolang je leert van een terugval of van een craving, groei je in het stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor iedereen die er wat aan kan hebben:


Vuistregels bij een terugvalauteur Dirk, iZZa Gent

Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)

· Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie.

· Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest").

· Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.

· Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.

· Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:
o Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?
o Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?
o Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?
o Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val? o Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?

· Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
o gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.
o Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...
o Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.

· Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam): Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden. Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank jullie nogmaals
dank jullie nogmaals

hihihi

zie net pas dat ik een scheeltje had, dat krijg je he, als je stiekum vanaf je werk gaat forummen. Ik heb heerlijk gelunched, geitenkaas met noten, vijgen, sla en een heerlijke balsamico dressing.
smullen dus, Echt lekker!

De laatste tijd krijg ik ook weer af en toe stiekum dat gevoel van, ach ik kan toch wel af en toe eens bij het eten drinken ofzo, vind het ingewikkeld soms, net of ik een verbod heb en als 'ik bepaal het zelf wel' typje kan ik daar niet altijd even goed mee omgaan. Toch kies ik nog steeds voor niks drinken, omdat ik weet dat ik me zelfs na 2 wijntjes bij het eten toch schuldig ga voelen en daar heb ik geen zin in. Maar soms vind ik het ook erg lastig hoor!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...