Spring naar bijdragen

maandag 17 maart 2008


Houtje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 104
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Pippi,
Het gaat er niet om dat mijn zoon op dat moment kennelijk haatgevoelens jegens mij koesterde.
Dat heb ik hem meteen vergeven. Ik heb al eerder geschreven dat ook ik mijn ouders wel eens haatte.
Het gaat erom dat ik (en mijn man) dat in het gezicht geslingerd kreeg. Niet door mijn zoon, maar door psychologen. En dat zij niet aangaven hoe ik met dat gevoel om kon gaan. Zoek het maar uit.
Mijn zoon heeft aan de trainingen daarna veel gehad. Hij heeft het werkboekje dat erbij gebruikt werd ook lang bijgehouden. Het resultaat is dan ook heel positief (geweest).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo werkt het nu eenmaal.... Eerst de cliënt, dan pas de betrokkenen. Vertel me er wat van.

Ben in de kerstvakantie in elkaar gemept door zoonlief. Heb een week niet kunnen funktioneren omdat ik hardhandig met mijn elleboog tegen de muur was geklapt. Gelijk aan de bel getrokken.... Kind kreeg eerst begeleiding en ik werd vandaag (3 maanden later) gebeld of ik eventueel ook nog hulp nodig had.

Grrr... Nu bekijken ze het maar. Na de aanvankelijke angst los ik het nu zelf wel op. Pissed off.

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
pippi

Oké Corinne, maar dat kon jij dus toen niet relativeren?


En hebt het voor waar aangenomen.


Je hebt inderdaad veel hulpverleners die veel fouten maken.



Idd toen nog niet. Ik heb het weggemoffeld en grondig. Ik moest toch doorgaan.

Maar nu, jaren later, komt het ineens bovendrijven en door het gevraag hier, heb ik het op tafel (forum) gegooid. Nu heeft het zijn plek en voel ik me stukken beter. Vraag me af of ik het zonder jullie gekund had. Dus: dank allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Corinne, kregen je man en jij tijdens de trainingen van je zoon niet ook begeleiding? Ik vraag dat omdat mijn zoon ook op jonge leeftijd enkele heel erg moeilijke jaren heeft doorgemaakt. Hij heeft enkele jaren speltherapie gehad, en in die periode had ik als verzorgende ouder ook gesprekken. Tijdens die gesprekken kon ik veel van mijn twijfels en moeilijkheden om met de situaties waarvoor ik gesteld werd kwijt, en ik kreeg ook goede adviezen. Ik heb daar veel aan gehad, met name in de omgang met mijn kinderen.
Ik was toen nog niet aan mijn eigen verwerking en problemen toe, dat besef ik nu, maar ik heb tijdens die gesprekken wel geleerd beter te begrijpen wat er in mijn kinderen omging, en hoe zij de dingen die er gebeurden interpreteerden. Daar ben ik nog steeds erg blij om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dani,
Nee, dat begrijp ik niet. Daar mochten ze toch echt drie maand geleden mee komen.
Maar er is meer in de hulpverlening/maatschappij wat ik niet begrijp. Zoals bij voorbeeld bij verkrachting. De dader wordt vertroeteld, want is o zo zielig, krijgt een korte gevangenisstraf en een tbs'je terwijl slachtoffer in de kou staat en voor het leven getekend is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pipsel, ik heb hier een maatschappelijk werkster waar ik ten aller tijden terecht kan. Maar ben nu even zo kwaad dat ik van geen hulpverlener meer weten wil.

B.t.w. de theatervoorstellingen zijn beide cabaret/comedie, Jorgen Raymann en Roue Verveer. Dus dat wordt ongeneerd in je broek pi**sen.

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,
Tijdens die trainingen, die door een andere afdeling en andere professionals werd verzorgd, kregen we veel begeleiding zodat wij hem bij het toepassen in de dagelijkse praktijk konden begeleiden bij de huiswerkopdrachten.
Uit zijn werkboekje heb ik ook e.e.a. geleerd.
Ben er eigenlijk voorstander van dat elke basisscholier een dergelijke training krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne: je hebt daar veel tijd en energie ingestoken. En waarom zou je zoon jou haten.
Het eerste wat in me opkomt is de vraag: snapte zoontje de ernst en diepgang van het woord???
Mijn man haatte zijn moeder vroeger als kind ook. Nu zegt hij dat het ging omdat hij iets niet mocht. Hij heeft nooit stilgestaan bij dit zwaarwegende woord. Op volwassen leeftijd ging iedere dag naar zijn moeder. Goed dat deze gevoelens toch naar boven komen. Je hoeft je er niet voor te schamen. Jou treft geen blaam en je was een goede moeder voor hem met waarschijnlijk de regels die nodig zijn voor de opvoeding. Jou man, was de grote afwezige, die zeer leuk is omdat hij niet heel de dag hoeft te zeggen wat wel of niet mag.

Wat zijn we toch bang voor de nare herinneringen. We verwerken ze niet. Wat doen we met een dikke etterbult? Zorgen dat het open geraakt, inderdaad de etter en pus moet eruit. Er zal een litteken achterblijven. Maar een litteken waar je trots op mag zijn, want het is genezen en de pijn is weg. Maar durven we nu eindelijk door die pijn heen te gaan.

Fruitvlieg: 'ik vind het heerlijk om dronken te zijn', nou ik vind het VRESELIJK om dronken te zijn. Dit zijn niet helpende gedachten.

Floortje: probeer dat ook eens hier op het forum, open te zijn. NIet voor ons, maar voor jezelf. Op het moment dat je het met anderen deelt is het n.l. geen geheim meer.

VAnavond drink ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne,

Even ter jouwer info.

Mijn jongste zoon van 16 jaar is geadopteerd, woont vanaf zijn 9e in tehuizen omdat hij een hechtingssprobleem heeft, hij is verstandelijk gehandicapt (IQ van 57), is zwaar autistisch. Vorig jaar heb ik vernomen dat hij in die tehuizen al 3 jaar is misbruikt door een medebewoner. Van zijn 9e tot zijn 11e. En als ik zeg seksueel misbruik dan bedoel ik tot gedwongen sex toe. Annaal verkeer en wel.

Je wilt niet weten wat voor klap dit voor mijn kop was. Mede omdat ik al tig keer gewaarschuwd had, mensen gevraagd had om hun aandacht.... en alles werd weggewuifd. Het viel wel mee :(. En ik maar stom vertrouwen in die begeleiders c.q. de leiding van de instelling. Stom dus.

Nee dus....als je het over verkrachten hebt? Mijn zoon is letterlijk en figuurlijk verkracht. De dader loopt nog steeds vrij rond. Ondanks mijn aanklachten. En bewijs wat ik zwart op wit op band heb staan. Is mijn zoon hier mee geholpen? Nee. Ben ik er mee geholpen? Nee. Geen mens die zijn verantwoordelijkheid aan gaat. En ondertussen zit ik hier met een zwaar gefrustreerd kind die als enige uitweg ziet het om zich heen meppen. Leve de hulpverlening....

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij onze kinderen op school geven ze kanjertraining. Een aantal jaren achter elkaar al nu, bij dochter. Zoon dit jaar voor het eerst. Analyseren en handig omgaan met je gedrag binnen de groep. om ook eens te voelen hoe het anders kan, als je je gedrag onder de loep neemt, en het eens anders doet. Voor de geínteresseerden, maar even googelen.

Wou ook wel een kanjertraining voor alcoholisten....

Doeg kanjers, ik ga met het boek naar boven!

Spannend Pippi en doodeng! Sterkte!

An, ik kan me wel vinden in je schrijven. Wanneer dúrven we nou eens!

....
Dani lees je bericht. Wat moet dat vreselijk voor jou en je zoon zijn. ik kan me voorstellen dat je het vertrouwen in de hulpverlening bent verloren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ontzettend grappig om te lezen Dani en Pippi ook...,
ook ik heb theaterbezoek ontdekt tegen JWW.
Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik maximaal 1 uur in de auto ervoor wil zitten en ook weer 1 uur terug maar dat brengt mij tóch in leuke theatertjes in Hoofddorp of Naaldwijk waar ik -in mijn uppie- me toch behoorlijk prettig voel.Theater is leuker dan bv. de bios.
Je hebt er eens een praatje en in theater gebeurt altijd wat.
Ook niet zo duur en ik blijf het natuurlijk af zetten tegen twee flessen per avond.
Moeten we niet een kluppie oprichten. AA. Alleengaande Allesgenieters.
Ook lezingen in clubhuizen volg ik. Marjan Berk, Jan Siebelink, Connie Palmen, Adriaan van Dis
Die toegangskaartjes kosten weinig en het maakt wel dat ik om 17.30 niet aan de JWW ga lopen denken maar hoe doe ik mijn haar en wat trek ik aan vanavond.
Ik eet dan snel wat en ga dan rond zevenen de deur uit. Kom er tegen twaalven weer in en heb dan inmiddels niet de minste trek in wat dan ook. Ja glaasje melk.
Misschien spreken we wel eens iets af.
Thil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Thil,

In de Meervaart hier kosten kaartjes voor Roue Verveer 15 euro. Is nog eens wat anders dan Carré. Jörgen Raymann 20 euro. En op een uur reisafstand. Incl.parkeergarage. Lol.

Vooral frivool bezig blijven.... helpt me te relativeren. En dat meen ik oprecht.

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza, ik waardeer je bijdragen zeer. Ze zijn voor mij geen onbekend leesvoer omdat ik wekelijks de AA meetingen bijwoon, maar 1 ding valt me toch op: je hebt in mijn ogen de neiging om emotionaliteit en rationaliteit op 1 lijn te stellen terwijl het 2 verschillende invalshoeken zijn waarvanuit je gedrag kunt verklaren.
Je kunt bijvoorbeeld gevoelens wel beredeneren maar daar neem je de lading niet mee weg. Zo kunnen bepaalde gevoelens je overvallen terwijl je dacht ze al verwerkt te hebben. Gevoelens liegen niet, ze laten een imprint achter die mede door je karakter bepaald wordt.

Om gevoelens met leugens te vergelijken of van listig gedrag te beschuldigen gaat alleen op als je vlucht in de drank om maar niet te voelen. Een gevoel dient zich niet zomaar aan en ik zie het dan ook als mijn taak om juist in dat gevoel te gaan om te leren er (nuchter) emotioneel mee om te gaan.
Juist de oude pijn herleven die in ons ieder aanwezig is hoort bij het herstelproces, zo leer je met de "nieuwe" pijn omgaan. Wie is een mens zonder emoties? Zo blijft ook de vraag over wat was er eerder? Het probleem of de alcohol?
Ik kan voor mezelf met alle duidelijkheid stellen dat mijn heftige emoties er eerder waren dan de alcohol; ze hadden namelijk met onderliggende gedragspatronen te maken waar LOS van mijn alcoholprobleem naar gekeken moest worden; ze waren namelijk al in de kindheid ontstaan.

Voor de duidelijkheid; natuurlijk heeft alcoholmisbruik aan het verergeren van die problemen bijgedragen maar dat neemt niet weg dat ze qua oorzaak zuiver waren...ze verdienen nog steeds mijn aandacht!
Alcohol heeft er alleen maar angst en boosheid en alles wat niet deugt aan toegevoegd, maar in de kern blijft over wie ik ben (karakter en persoonlijkheid).
Jww is de dempende factor en idd de leugenaar die je de deur moet wijzen, maar Ziza veroordeel je gedrag niet tot in de kern want daarin ben jij aanwezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi hoi

mijn jongste dochter was als kind ook onmogelijk in de omgang naar ons, haar broer en zus en klasgenootjes toe.
Op een gegeven moment ging zij de sfeer bepalen, als we niet toegaven was het huis te klein, enz, enz. Ik zou een boek vol kunnen schrijven over haar daden.
Gelukkig werd er-wel wat laat- aan de bel getrokken door school, en hebben wij ook jaren naar Het JKZ gelopen voor speltherapie voor haar en wekelijks een gesprek met ons, de ouders.
Dit in combinatie met naar een andere school gaan, toen nog lom-school genaamd, heeft haar in een vrolijke, spontane meid veranderd.
En die zgn lomschool???? Ik neem er mn petje voor af, alle scholen zouden op die manier met kinderen om moeten kunnen gaan!

Overigens is dit lekker mn laatste nachtje!!!!
Vandaag droomde ik dat ik dronken was, vreselijk!! Ik was zo boos op mezelf, ik was toch gestopt, potverdorie!!!
Toen ik wakker werd, had ik echt barstende koppijn en heb de fles van mn man leeggedronken....
een flesje AA dat op an nachtkastje stond:D

Zo, tiet vuer een pafske....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An,
Ik heb er nooit wat van gemerkt dat hij mij zou gehaat hebben.
Ach, toen heb ik gedaan wat het beste was en het verdrongen.
Kwam nu terug. Iedereen legt de nadruk op die haatgevoelens, ik leg die op hoe de boodschap is gebracht: dit is geconstateerd, trek nu je plan. Dat wringt.
Maar nu: schluss. Het heeft nu 13 jaar na dato zijn plek gekregen.

Pippi,
Je ex ontbreekt het niet aan zelfvertrouwen.
Begrijpelijk dat jij je zorgen maakt.
Als hij akkoord gaat met het ontslag, heeft hij ws. niet eens recht op een uitkering.
Je hebt als werknemer die bedreigd wordt met ontslag de plicht alles in het werk te stellen om je baan te behouden.

Dani,
Arme jongen. Ja, dan kan ik begrijpen dat je hem bij je houdt ondanks het risico van klappen.

Marjo,
Dan is de school van je kinderen naar mijn idee goed bezig.

Thil,
Een hele aardige remedie tegen trek.

Ik ga me nu stilaan klaarmaken voor de nacht.
Kom zo nog even kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

09 juni.....voorste brij Thil....

quote:


Originally posted by:
Thil

Ok Dani, maar is die Rayman niet eigenlijk van Rotterdam?


Oeweet jij wel wanneer jij die man gaat zien dan?
:D

groetje,


Thil.



Ma. 09 juni....20.15 uur.... Meervaart te Amsterdam. Er is nog een plaatsje vrij op de 2e rang links van het toneel....

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach Corinne, morgenochtend mag ik lekker oppassen....en ik hoef die zooi niet meer, echt niet..

Dani, ik wil nog even op jou reageren..ook bij ons op de instelling komen dat soort dingen wat jij beschrijft helaas regelmatig voor.
Zelf vind ik dat dit idd ook voor een heel groot deel aan de begeleiding ligt.
Van de week kwam ik bij 2 zwaar MVG bewoners op de kamer, 1 man en 1 vrouw, de 1 had een playboy kalender boven haar bed, de ander een kalender met pin-ups....en daar hebben ze echt niet zelf om gevraagd hoor, kunnen ze geen eens. Ik vind dat de kat op het spek binden, want hoe gehandicapt ook, vaak is er echt nog wel het "lustgevoel"...
Dus hoppa, de deur van die "stoute man" maar op slot, want stel je voor dat ie nog eens zoiets doet...
Terwijl ze hem zelf stimuleren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...