Spring naar bijdragen

Maandag 7 april 2008


Mai

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:


Originally posted by:
Har

Eerst nog effe flink boeren............buuuuurrrrrrpppppppp. Hoi, hoi ik ben erelid
B)

Komt ie Ziza, aantal vragen aan jou:


- wat komt eerst, uit je eigen ervaring....minderen of stoppen? ; in mijn geval op zeer ongelukkige en vooral pijnlijke wijze voor mij en mijn omgeving minderen.


- mag wie mindert ook stoppen? ; natuurlijk en andersom natuurlijk.


- gaat die dan over naar het andere forum? ; als hij of zij dat wil


- krijgt wie (alleen maar) mindert een aantekening onder zijn icoon? ; onnodig er zijn twee forums.


- ga je als je terugvalt naar het minder dan minderen forum? ; als je doel stoppen is nee. als je doel minderen is ja. maar je vraagstelling hier is een beetje vaag en ik weet niet exact wat je bedoeld hier.


- hoeveel minderaars zijn er eigenlijk op dit forum? geen idee.


- hoe sterk sta jij in je schoenen als je niet over minderaars wilt lezen? Maakt voor mij persoonlijk niets uit. sterker nog als iemand wil drinken dan moet hij of zij dat gewoon doen.


- deze discussie gaat eigenlijk over niets, want de minderaar van gisteren heeft besloten niet te drinken...hoe zou dat volgens jou komen? ; moet je haar vragen en niet mij.


- had ze dat ook wellicht op een minderaarsforum voor elkaar gekregen? ; ik heb geen glazen bol.


- willen degene die willen minderen zich nu bij de uitgang melden..optie? ; lijkt me klinklare onzin best erelid.


- wie zijn volgens jou de minderaars?; moet je hen vragen.


- heb je last van de minderaars? ; ik niet.




Wel even voldoende.




Maar het is maar een MENING Har...gebaseerd op ervaringen in verschillende 12 stappen groepen... wat daar werkt kan hier ook werken...maar het HOEFT niet van mij... het is het forum van Tactus en die bepalen de regels... en wie weet wat ze doen in de toekomst... en ik kan niet meer dan die regels respecteren...

De enige voorwaarde om op het "forum" te schrijven dat als doel heeft te stoppen met drinken is een verlangen te hebben om te stoppen met drinken... en of je nu nog steeds drinkt of al gestopt bent maakt niets uit...en hoe je dat doet maakt ook niets uit...

Hetzelfde geldt voor een "forum" dat als doel heeft om te minderen... de enige voorwaarde is een verlangen om te minderen met alcohol; meer niet...

Groetjes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha,

Har, ik had dan al heel wat keren van forumonderdeel moeten wisselen ;)

Ik haal hier uit het forum wat voor mij van belang is. En dat zijn heel wat mooie dingen. En ook van minder mooie dingen leer ik.

En toch vind ik het heel fijn dat in mijn AA-groep iedereen wil stoppen. Voor de nullijn gaat. Anders zou het niet voor me werken.

Kijk zo haal ik het beste uit beiden.
Maar ik hou het nu wel droog, en dat lukte eerder niet.

fijne avond,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu zwak je toch af wat je eerder gezegd hebt; natuurlijk mag jij die mening hebben.
Ik heb ook een mening zonder af te zwakken wat ik hier zeg. Daar sta ik voor.

Maar goed, ik zal er niet voor uit de weg gaan iemand die wil minderen te steunen en daarbij kan ik mijn overtuiging om te stoppen alleen maar goed gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar half juli ben ik gestopt met drinken. Voor die tijd was ik ook wel eens "gestopt" met allerlei methodes. Zo van, dan drink ik alleen nog op bepaalde dagen en anders niet, bijvoorbeeld.
Voor mij lukte dat niet. Want ik begon toch steeds weer met drinken. In het begin van stoppen vond ik dit forum, en de internettherapie. Toen ik een poosje gestopt was met drinken, vond ik mezelf weer een beetje terug, met heel veel gevoelens. Daar hebben sommigen van dit forum nog een staartje van meegekregen, hoe ik toen van me af zat te bekken. Ik hoop dat de getroffenen, het net als ik wel een beetje komisch vinden en zich niet meer gekwetst voelen. Het was een moeilijke tijd. Ik heb nu bijna mijn kindje van negen maanden gelegd, dat wil zeggen, negen maanden droog. Is nog geen feit om feest om te vieren, wat is nou negen maanden. Wel valt het me op dat ik de laatste dagen steeds de volgende droom heb:
Ik baar een kind. Iedereen staat om me heen en roept, zuchten nu, en persen! Ik zeg, krijg de pest, en ga naast het bed STAAN om mijn kind te baren en vang het zelf op.
Tot mijn verbazing is het een jongetje. Ik had altijd aan een meisje gedacht. Wat moet ik met een jongetje? Ik weet niets van jongetjes.
Zegt voor mij dat mijn drankloze leven iets is wat ik niet ken en mag gaan ontdekken. Met net zoveel liefde en verwondering als ik voor dit gedroomde pasgeboren jongetje zou hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie, dat is een mooie droom. Een nieuw leven! Het is er zomaar ineens.

Ja Har dat is ook een verschil. Net zoals het elke keer weer lastig blijkt om alleen via de mail contact te hebben. Een misverstand is er zo en de emoties kunnen dan hoog oplopen.

Ondertussen heb ik yoga-oefeningen gedaan en ga nu opslomen.

voor straks terusten!

Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'k geef het op... niet te doen, jullie hebben veel te veel geschreven de afgelopen dagen en dat haal ik niet meer bij. Geeft niet, heb ik nog wat om na te lezen voor als ik eens even niets te doen heb (HA!).

Ik hoop dat het iedereen goed gaat.
Feli's voor de jubilarissen, kracht voor de volhouders en wijsheid voor de nadenkers gewenst!

Over tot de orde van de dag. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit forum heet niet 'stoppen met drinken' maar 'alcohol de baas'! Dat is een doel wat we hier nastreven, ieder op zijn eigen manier, met of zonder valpartijen.
Het leuke is dat we allemaal verschillend zijn en daar leer ik juist zoveel van. Soms is er herkenning, soms totaal niet, maakt allemaal niks uit.
Zolang we elkaar niet doelbewust kwetsen mag alles hier van mij.

Pfft ik ben kapot zeg, wat een drukke dag. Werken, en een middag vol afspraken, fysio gehad en voorlopig mag ik niet meer hardlopen en moet ik vooral veel rek en strekoefeningen doen om mijn kuiten weer in model te krijgen. Balen!
Daarna in sneltempo mijn bureau-hoek afgebroken, tussendoor snel gegeten en daarna mijn nieuwe tweedehands bureau opgehaald en in elkaar gezet en daar zit ik nu aan te werken, is nog wel effe wennen.

En nu ga ik eindelijk eens relaxen pffffffft!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel goed van je, Fruitvlieg!! Succes!!


Hier ook een druk dagje, opgepast van 10 tot 2, en van 4 tot 9....Jaja, morgenochtend weer, woensdag weer en dan s'avonds het nachtleven weer in.
Geeft niks, die drukte, heb tenminste geen eens tijd om te denken aan drinken....(ook geen behoefte aan, aan beiden niet..:D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoihoi,

Bedankt voor de felicitaties. Ik voel me zeer vereerd dat er mensen zijn die dit bijhouden. Zelf krijg ik dat namelijk niet voor elkaar (toch een beetje een Korsakopje? :$ ).

Ik zie dat de discussie nog steeds over stoppen/minderen gaat. Gisteravond heb ik mijn bijdrage daar al over gegeven, ik kan slechts praten over mijzelf, niet over een ander, en voor mij zit matig drinken er niet in.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van opsplitsing van het forum, immers, zoals ik gisteren al schreef, vooral door de verhalen van mensen hier ben ik uiteindelijk tot dat inzicht gekomen dat ik niet matig kan drinken, en uiteindelijk gestopt.
Wel moet ik bekennen dat ik het eens ben met degenen die hier al eerder gemeld hebben dat voor een alcoholist matig drinken tot de onmogelijkheden behoort. Wat niemand hoeft te hinderen het toch eerst te proberen. Ik vind het fantastisch als Safi de uitzondering op die regel is. Als je kunt drinken op de manier die jij beschrijft Safi, is er inderdaad geen reden om het niet te doen. Wat ik me alleen afvraag is: is dit voor jou geen enorme kwelling? Word je na twee biertjes, of wijntjes, of likeurtjes niet bijna gek van de drang naar méér, die je dan uren, dagen moet onderdrukken? Zo was het namelijk voor mij. Ik ga dan ook niet uitproberen of ik misschien ook een uitzondering ben, want ik weet zeker dat ik dat níet ben, en ben veel te blij dat ik niet meer hoef.

Marjo vroeg vanmorgen hoe het nu is, en hoe het voor mij geweest is. Over het antwoord op met name die eerste vraag zit ik even na te denken. Hoe het geweest is weet ik nog al te goed; geen jubelverhalen hier, geen gejuich dat ik me zoveel beter voelde. De eerste weken voelde ik me zwak en ellendig, en vloog ik af en toe tegen de muren op van de trek. Het was zo verschrikkelijk, dat ik nog steeds zeker weet dat ik dat beslist niet nog een keer wil doormaken. Alles leek bij mij veel langer te duren dan bij anderen: de afkick, de lichamelijke klachten, en geestelijk heb ik nog heel lang aan de alcohol vast gezeten. Na zo'n twee maanden belandde ik in een diepe depressie, mijn hele leven leek loodzwaar en donker. Mijn gedachten raasden voortdurend chaotisch door mijn hoofd, ik dacht 24 uur per dag aan minstens 3 dingen tegelijk en kon dat niet stopzetten. En tot overmaat van ramp kwamen er ineens allerlei verdrongen herinneringen weer naar boven. Ik wist me absoluut geen raad, en heb lange tijd het idee gehad dat ik beter af was toen ik nog dronk. En tóch wilde ik niet terug, want ik wist dat ik toen ik stopte op het randje van de afgrond stond. En ondanks al mijn ellende wilde ik niet springen.
Uiteindelijk heb ik me over mijn angst om erover te praten heen gezet, en heb hulp gezocht. Eerst bij mijn huisarts, die me doorverwees naar zowel de bedrijfsarts als maatschappelijk werk, en uiteindelijk (en dat duurde voor mijn gevoel eeuwig) ben ik bij een psycholoog beland van wie ik nog steeds therapie krijg. Ook slik ik antidepressiva, want ik ben in feite al een heel groot deel van mijn leven chronisch depressief, wat ik onderdrukte met alcohol.

Als je me vraagt hoe het nu is, moet ik zeggen dat mijn leven op dit moment een heel stuk beter is dan toen ik nog dronk, en ook beter dan toen ik nog maar twee maanden, een half jaar of zelfs een jaar gestopt was. Voor mijn gevoel was er eerst een scherp dalende lijn naar de bodem van een diepe put, waar ik slechts uitklauterde om in een nieuwe put terecht te komen. Ik heb de bodem van vele putten gezien, en gek genoeg op iedere bodem iets geleerd. Op een gegeven moment ontdekte ik zelfs dat het geen kwaad kan eens een poosje op die bodem te blijven zitten, te wennen aan de duisternis en beginnen dingen te zien en te ervaren. Nog later leerde ik er zelfs op vertrouwen dat er in iedere put iets van een weg naar boven is, hoe zwaar ook, en dat je zelfs halverwege die put even kunt uitrusten.
Die 20 maanden van niet drinken zijn eigenlijk een voortdurende weg naar vooruitgang, naar verbetering geweest, al zag ik dat lang niet altijd. En omdat ik er nog lang niet ben, omdat ik nog steeds in ontwikkeling ben, heb ik hoop dat het nóg beter kan worden.
Want ja, mijn leven is wel beter geworden, maar dat betekent niet dat het ineens één groot feest is. Nog steeds word ik regelmatig geconfronteerd met één van die redenen die ik had om te drinken, en ik ben me daar op het moment erg van bewust. De behoefte om mezelf te verdoven met drank is er niet meer, maar er zijn nog steeds heel veel situaties die ik niet goed aan kan, emoties die me dreigen te verzwelgen, paniekaanvallen en over het algemeen is mijn leven nog steeds niet gemakkelijk. Ik dronk niet zonder reden, al is niets een reden om te drinken. Zoals Soothe al zei: het leven gaat door, maar dan zonder drank.
Daar staat tegenover dat elke moeilijke situatie die ik doorsta zonder drank, iedere emotie die me níet opslokt, en het feit dat ik me nog steeds staande hou in mijn leven me steeds een stukje sterker maakt. Iedere overwinning, hoe klein ook, is er een van mij en niet van de drank. Ik leer ervan dat drank helemaal niets oplost of draaglijker maakt, integendeel! Mijn grootste beloning is, dat ik weer een gelukkig gezin heb met twee kinderen die van me houden en trots op me zijn, en voor wie ik er kan zijn als ze me nodig hebben. Dat ik na 13 jaar weer in staat ben een relatie te hebben, van iemand te houden en te durven geloven dat die persoon ook van mij houdt.

Als iemand me vraagt of je ineens een fantastisch leven krijgt als je stopt met drinken, of je ineens dolgelukkig wordt, dan zeg ik "nee, het leven blijft gewoon het leven". Niet moeilijker, soms wel harder, omdat zeker de eerste maanden alles veel harder binnenkomt. Maar ook niet gemakkelijker of leuker. Niet drinken geeft je wel de kans je leven weer in eigen hand te nemen, problemen aan te pakken als ze zich voordoen in plaats van te vluchten in een roes. Je mogelijkheden beter te benutten.
En als iemand me vraagt of dat het waard is om te stoppen, dan zeg ik "ja".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil zelf ook nog wat zeggen.

Ik heb mezelf lopen slepen sinds vrijdagavond. De hele zaterdag had ik het moeilijk en zondag ook. Als ik werkelijk had willen drinken had ik het allang gedaan.

Misschien waren de woorden niet genuanceerd gekozen, ze kwamen voort uit een emotie. En die emotie duurde maar voort en maakte me moe. Heel moe.

Iedereen mag me er om veroordelen, maar als ik die stap niet had genomen door zondag op het forum te komen was ik zeker gaan drinken. Dat is nu niet gebeurd. Het forum heeft me geholpen om droog te blijven staan.

Anna heeft gisteren een zeer zinnig stuk geschreven waarin veel herkenning voor mij zat. Het is nog te vroeg om te zeggen "ik ga nooit meer drinken", het is voor mij te laat om te zeggen: "ik ga door met drinken".

Ik zit er tussenin, in een soort niemandsland. En elke dag dat ik droog blijf wordt ik een stukje sterker. Een stukje meer zoals zovelen op dit forum die al een tijd gestopt zijn.

Ik hoop dat iedereen nu de kracht kan vinden om hiervoor begrip te vinden en deze discussie te beeindigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fantastisch Floortje! Volg gewoon je weg in dat niemandsland, in de richting waarin je nu gaat, want je gaat goed. Het was zeker goed eerst hier te komen, voordat je ging drinken, en ik ben blij dat je het niet gedaan hebt.
Ik heb nooit gezegd dat ik nooit meer ga drinken, en dat zeg ik nog niet, want ik weet niet wat de toekomst in petto heeft. Nooit is veel te absoluut, maar je kunt je wel voornemen vandaag niet te drinken, ook al heb je misschien niet zo'n fijne dag. Die dag wordt beslist niet beter als je wel gaat drinken, en de volgende dag ook niet met die kater.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het leven leuker dan toen ik nog dronk. Er zijn hier heel wat droef-verhalen van mensen die zeggen, nee het is niet leuker. alleen maar nuchterder. Nou, het is toevallig wel leuker als je niet drinkt.
Het is ten eerste heel basaal: je hoeft niet meer als een gek te bedenken of je weer zal gaan drinken en waar je het zal gaan halen.
Er komt een open plek in je hoofd: hee, ik kan iets anders gaan doen dan drinken.
Na een tijdje kan je stappen gaan nemen om je leven te verbeteren.
En na weer een tijdje kan je weer gaan voelen en keuzes maken. Zelf... keuzes... maken.
Gweldig toch?
Wat niet weg neemt dat je niet af en toe even een oil-check nodig hebt om aan lotgenoten te peilen of je nog op de goede weg zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, dank vor je woorden, ook bij mij komen er steeds weggestopte herinneringen boven, waar ik eigenlijk wel over wil schrijven, maar nu nog niet kan.

Ik ben heel blij voor je dat jij weer een lieve partner hebt gevonden, het is je gegund!!

En wij onthouden al die mijlpalen niet hoor, die staan bij "tips en adviezen", onder het kopje mijlpalen dus...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Floor, dat jij de aanleiding bent geweest voor een discussie die hier is ontstaan, is niet hetzelfde als onrust veroorzaken door je gedrag; integendeel zelfs...door op het forum te komen heb je zelf de knop weten om te draaien en bent daardoor een voorbeeld hoe het forum voor je kan werken en dus ook voor anderen.
Je hebt het goed gedaan en dat kan niemand je afpakken :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi!
Terug van school. En de eerste gedachte die me overvalt is dat iedereen om mij heen er voordeel uit haalt doordat ik niet meer drink. Ook al buitelen emoties en gevoelens nog op flinke kracht door mijn hoofd. Waarschijnlijk straal ik toch al meer rust en een minder verkrampt zijn uit. Als ik doorga met niet drinken zal dat in ieder geval beter worden, omdat ík het ben die weer langzaamaan begint te spreken en niet de altijd jagende, naar drank hunkerende, elke dag herstellende en afkickende drinkende alcoholist. Dus, nu al winst. Volop. Maar ik moet het wel zien. En juist door mijn relatie naar mijn dierbaarsten toe, zie ik dat het best. En heb ik weer een grote motivatie om door te gaan.
Ik heb met veel plezier je verhaal gelezen Anna. Het is herkenbaar en je geeft duidelijk aan dat het bij iedere nieuwe stap beter wordt, omdat je de trots plukt van je eigen kracht, stap voor stap. Logisch is ook eigenlijk wel dat je zegt dat dit pas achteraf steeds groter wordt, na het nemen van die stap of juist ook even rust. Tijd lijkt alweer de grootste vooruitgang. Je zegt dat het leven niet opeens één groot feest wordt, toch lees ik feest in je verhaal. Als je omschrijft in welke diepe putten je bent beland en uiteindelijk weer uitgekropen. Dan zou dat een nieuwe definitie kunnen zijn van het woord feest. Het feit dat wanneer je stopt met drinken je een verantwoordelijk en volwassen besluit neemt voor jezelf en de mensen om je heen. Als je verteld over je gezin, je nieuwe liefde, dat lijkt me feest! Alleen je hebt het niet voor niets gekregen. En dat je veel hebt geleerd over een innerlijke kracht waarover je beschikt! Mooi.
Dat lees ik ook in het verhaal van Floor. Je bent door een barriëre gegaan die jezelf niet voor mogelijk hield. Tóch heb je het gedaan, het is je gelukt. En misschien geeft dat ene stapje je weer moed om verder te gaan om je grenzen te verleggen.
En met alle verhalen van alle mensen hier, onstaat een stuk verbondenheid zodat je opeens in staat kunt zijn juist wél die andere beslissing te nemen. Zodat het moed geeft om krachtig te zijn. Om weer te geloven in jezelf en in het leven. Want we weten dat alcohol in bepaalde mate een zeer vernietigende werking heeft. Voor je lichaam, je geest maar ook op het leven zelf, wat je eigenlijk niet waardig keurt. En met het zetten van een eerste stap erken je een diep verborgen geluk. Nl. dát je niet afhankelijk hoeft te zijn om in het levensgeluk te mogen delen. Er te zíjn met alle gevoelens van blijheid of depressie, zonder de regie uit handen te geven aan hetverraderlijke bewind alcohol. Het besef van een keus. Desnoods elke dag opnieuw. En dat stemt mij aan het eind van de dag met een voorzichtige trots, dat ik mij ben, een heel klein beetje blij!

Met vallen en opstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Floortje jouw woorden zijn mijn woorden. Ik snap je helemaal, en we mogen toch zeker wel een kans krijgen. We hebben schijnbaar even tijd nodig. Niemand weet hoe ons leven eruit ziet. We doen het rustig aan en tegelijkertijd gaan we toch harstikke goed. Floortje kop op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of mijn leven verbeterd is na het stoppen? JA, in alle opzichten want het kwartje is nu eindelijk eens gevallen...ben er al lang genoeg mee aan het stoeien geweest gebied de eerlijkheid mij te zeggen en daar bedoel ik niet alleen de drank mee maar ook het handelen van mij, het eigenaardige persoontje :angry::D Maar ik zal het moeten onderhouden, dat is duidelijk.

Ik wens jullie allen een kortere weg toe ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...