Spring naar bijdragen

Maandag 7 april 2008


Mai

Aanbevolen berichten

quote:


Originally posted by:
adam

Ik ben door schade en schande wijs geworden en bij mij heeft het ook veelste lang geduurd




Adam, ik ben het met An eens en wil graag het volgende aanvullen:

Waarom gun jij "die anderen" niet dezelfde weg als dat jij hebt afgelegd? Misschien wil je anderen behoeden voor een moeilijke weg, maar soms lijkt het er op dat iedereen met hetzelfde probleem dezelfde weg moet volgen. De een wat eerder de ander wat later. Daarom is er ook zoveel herkenning binnen het forum.

Je zou mensen kunnen ondersteunen door vooral jouw eigen ervaring te delen en vooral iedereen zijn verhaal te laten vertellen. Mocht er een onderwerp aangesneden worden dat je echt niet ligt, dan mag je altijd scrollen hoor!!

En vergeet niet dat ook hier op het forum niet alles is wat het lijkt. Ook ik lijk te willen minderen, terwijl ik nu op dag 12 van droog-staan zit. Bij mij is het de angst van de alcohol geheel loslaten, een hele andere wereld binnen stappen. Ik voel me er nog niet aan toe om dat zo zwart-wit op te schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemiddag lieve mensen,

Eigenlijk heb ik niet veel bijzonders te melden,
alles gaat hier zijn droge gangetje. :D.
Lekker gewerkt vandaag om5.15 begonnen dus lekker vroeg vrij.
Het weekend naar de sauna geweest, nou daar was ook niets mis mee.
Dus kortom het gaat gewoon saai goed.
Ik heb het draadje niet gelezen, ik zag alleen een hoop slingers voorbij komen.
Dus, alle jubilarissen, Van Harte!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal

Daar kom ik weer ff binnen vallen, ik lees meer dan ik schrijf lijkt wel en wat ik zo jammer vind is dat er toch vaak dingen verkeerd opgevat worden waardoor mensen verdriet kunnen hebben!
Hoe ontzettend fijn dit Forum ook is het blijft een nadeel van mailen, je hoort geen intonatie, ziet geen gezichtsuitdrukkingen etc en daardoor kan het wel eens flink verkeerd uitpakken zo ben ik zelfs een vriendin kwijtgeraakt!
We gingen met de tijd mee en van bellen gingen we mailen en zo probeerde we een onenigheid uit te praten en het liep steeds verder uit de hand en er werd steeds meer verkeerd begrepen totdat we nu helemaal niet meer mailen.
Anyway ik denk toch dat eenieder 2x na moet denken over wat je schrijft want zo zie je maar een mens is zo gekwetst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net toch even het draadje gelezen, de discussie wel of niet minderen, zal deze ooit ophouden te bestaan?
Wel of geen alcohilist, ja ik ben er een, da's zeker.
Voor mij bestaat er geen gematigd drinken, vorige week dacht ik even dat ik het zou kunnen nee eigenlijk ook weer niet, ik moest gewoon, terwijl ik eigenlijk geheel geen zin in drank had.
Gelukkig is het bij 2 glazen gebleven. Maar eerlijk gezegd was het verlangen er alweer na het 1e glas,
de fles moet leeg.
De trigger was er onmiddelijk weer.
Oh, wat ben ik vreselijk blij dat ik de rest heb weggeflikkerd, echt waar had ik nu dan geweest?
Nergens, terug bij af.
Nee voor mij is minderen geen optie dat heb ik gezien, nadat ik na 10 jaar toch weer eens wilde proberen
of ik het wel kon, sociaal drinken, nee dus.
Mijn kleine uitglijder van verleden week ten spijt, weet ik, stoppen is voor mij de enige optie.
Mensen die denken of willen proberen te minderen c.q.sociaal te drinken, mogen van mij.
Maar als je alcoholist bent is dat geen optie, nooit.
Toch wil ik nog even gezegd hebben, dat wat mij betreft een ieder welkom is op dit forum,
een ieder die iets aan zijn alcohol gebruik wil veranderen,of daar twijfels over heeft, is wat mij betreft welkom.
Als je hier maar niet in beschonken toestand schrijft.
Zo dat wou ik nou effe kwijt.
;)


Zin aangepast. En een stomme taalfout.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik weer....

Ik heb gemerkt dat ik de laatste 3 jaar ook veel gedronken heb door mijn handicap, bekkeninstabiliteit, ik kan alles maar niks lang (in een notendop) wat veel frustratie teweeg heeft gebracht en waardoor niks meer is zoals voor de zangerschap
Ik heb de afgelopen week veel meer last dan anders en denk nu ook dat ik natuurlijk steeds verdoofd was waardoor het geestelijk en lichamelijk makkelijker te dragen was....
Maar realiseer me ook dat er tegelijk ook een brok spanning bij kwam door het in huis te halen en ik Overal veel en veel te diep op in ging als ik gedronken had wat dus iedere dag was wat heel veel ruzie teweeg heeft gebracht en natuurlijk alle ander klachten en kwalen die je krijgt van langdurig veel te veel drinken.
Nou ja dubbel dus maar zoals Houtjes spreuk: "Leven is niet zachter maar wel Helderder"!

En dat wou ik ff kwijt en nu ga ik lekker Roti maken, dan maar lekker eten :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Iemand heeft een alcoholprobleem als hij of zij dat vind...
Het gaat niet om de hoeveelheden , wat je verloren hebt etcetc...
En of je nu wilt minderen of helemaal wilt stoppen maakt niet uit... beide oplossingen voor het alcoholprobleem horen hier thuis op dit forum... en hoe je dat gaat aanpakken staat iedereen hier vrij om te doen hoe hij/zij wil...

Echter mijn mening is dat het beter zou zijn om het forum te splitsen in stoppers en minderaars...
Stoppen en dan bedoel ik ook 100% niet drinken is toch heel wat anders dan minderen...het is een wereld van verschil...en ik ben er van overtuigd dat stoppers elkaar veel beter kunnen helpen met hun ervaringen en hetzelfde geldt voor minderaars...

Er zijn ook veel alcoholisten die denken dat zij in de klasse van minderaars horen en op elke manier aan zichzelf willen bewijzen en aan de buitenwereld dat zij de uitzondering zijn op de regel...ik heb het zelf jarenlang volgehouden op die manier..en wat een hel was dat...maar dat geldt voor mij...

Ik ken ook mensen die van de een op de andere dag zonder noemenswaardige problemen zijn gaan minderen ... kan ook dus...

Ik kende ook mensen die ook gingen minderen en nu dood zijn... kan ook dus...

Zelf ben ik blij dat ik niet meer hoef te experimenteren om uit te vinden wat ik ben...

Als iemand kan minderen prima , als iemand kan stoppen en gestopt blijven ook prima...
Vroeg of (te) laat komen mensen er zelf wel achter in welke klasse ze behoren...

Love and peace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Loud en clear Ziza, Mijn ambitie is, het zo als jij te doen, zonder marchanderen. En zo kan ik nog wat namen noemen. Het éne glaasje en me daarna weer trachten te beheersen, is iets wat niet werkt.
Het brengt een geestelijke en lichamelijke teloorgang te weeg, waar ik nu, met dank aan de "hardliners"uit begin te komen.

Ziza bedankt voor het sharen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza, ik begrijp jouw mening, maar veel zin zie ik er niet in. Dan kan je wel blijven opsplitsen want dan krijg je weer een groep die het nooit meer over drank wil hebben of nooit meer grappige dingen wil zeggen of... begrijp je wat ik bedoel? Een paar maanden geleden was hier iemand die opperde, dat ze het forum gesplitst wilde hebben in mensen die grappige dingen wil vertellen en mensen die serieuze dingen te melden hebben. Dat lijkt me niet te doen, net het Italiaanse (en tegenwoordig Nederlandse) parlement, al die splinterpartijtjes. We hebben hier met elkaar, met mensen te maken die allemaal op een bepaalde manier met drinken te maken hebben en daar moeite mee hebben. De een wil het zus en de ander zo.

De discussie ontstond vandaag (alweer). Adam, ik schrijf hier soms veel en soms weer niet veel, mee omdat ik er voor mij nuttige dingen uitpik, en soms omdat ik denk iets nuttigs te kunnen melden. In het begin dat ik hier schreef, stortte ik me ook wel eens flink op mensen die alweer waren gaan drinken, of "toch wel een paar wijntjes" konden hebben. En ik ergerde me er ook aan dat de ene dag werd gezegd: nu heb ik de knop om, nu kan ik het! En de volgende dag: ach, ik heb maar twee biertjes op, maar dat kan best, ik doe het immers op mijn manier. Dan denk ik ook wel eens, ja daaag! Maar weet je, iedereen doet het op haar of zijn manier. Laat een ander maar. Als je het zelf maar doet zoals jij het goed vindt. Relax!
Trek je de reakties ook niet teveel aan. Je bedoelt het goed en hou je aan jouw doelstellingen.

An, ontzettend veel succes met je tentamen deze week! Nog maar twee dagen.

RAF, van harte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo maar even midden in de discussie duiken. Veel tijd heb ik niet.
Gisteren heb ik omstandig uitgelegd hoe ik via moeizaam minderen tot stoppen ben gekomen.
Bij de gewone ambulante verslavingszorg ben ik gesjeesd. Waarom? De dwang om meteen, subiet te stoppen.
Hier ben ik geslaagd. Waarom? Ik mocht hier met minderen proberen. Veel mensen vertelden dat ze zijn gestopt, omdat het hun niet lukte om te minderen. Goh, ging ik denken, ik ben ook al twee jaar bezig met minderen met een stop van bijna 2 maanden ertussen; misschien moest ik ook maar eens proberen om helemaal niet te drinken.
Als ik nu op een forum met alleen minderaars gekomen was, was ik vast nog aan het drinken.
Als ik meteen op een stoppersforum was gekomen, zou ik meteen afgehaakt zijn en was ik vast nog aan het drinken.
Als hier niemand zou komen vertellen dat hij/zij gaat drinken of gedronken heeft, omdat hij/zij dat niet durft te zeggen. Tja, dan wordt die hij/zij ook van hieruit in een isolement geduwd. Ik dacht niet dat dat de bedoeling van het forum is.
Verder houdt de zucht naar drank van een ander mij alert. Op de momenten van trek die ik gehad heb, kwam ik ook hier.
Er zijn hier mensen die al droog stonden voordat ze op het forum kwamen.
Er zijn hier mensen die al tig pogingen ondernomen hebben voordat ze het forum vonden.
Er zijn hier mensen die pas onlangs beseft hebben dat hun drankgebruik de spuigaten uitloopt.
En er zijn mensen die nog volop drinkend op het forum komen voor hulp. Ik dronk ook nog volop toen ik op het forum kwam en tegen het eind van de avond had ik dan toch weer voor mekaar om een fles wijn geleegd te hebben.
Laat iedereen toch zijn weg vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie: ha, dank je. Langzaam moet het iets gaan worden, maar oh wat gaat het allemaal langzaam. Heel het weekeinde kon ik niks doen, veel bezoek hier en dan weer de draad oppakken. Ik kan me nu zo ontzettend verheugen op mijn 'vrijheid'. Hoe graag ik ook heb gestudeerd, maar op een gegeven moment is het gewoon genoeg. Ik verheug me om hier thuis van alles te doen. Ik heb er weer zin in.
Ook de depri buien lijken verdwenen te zijn. Heeft toch wel lang geduurd. Als ik woensdag klaar ben, ... als , dan hang ik hier de vlag uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de feleicitaties, alweer 20 maanden, wie had dat ooit gedacht. Nou ik in ieder geval niet.
Maar nu ik terug kijk, ben ik erg blij met die genomen stap. Het is nog steeds de beste stap, die ik in mijn leven heb gezet. Ik voel me fitter, ook gezonder, een betere conditie. En veel gelukkiger. Ik was vanmiddag in de haven, want het seizoen is weer begonnen. Er heerste een gezellige drukte. En op een gegeven moment, zegt er iemand bij ons aan de steiger, kom we gaan naar het clubhuis, een beerenburger pakken. Maar ik zei, neen bedankt, ik hoef niet meer. En dat gaf me een trots en goed gevoel. Ik ben wel even wezen kijken en heb een cassis gedronken. En zag de rest, alweer, aardig slap lullen. En toen dacht ik. Hé heerlijk, dat ik daar niet meer bij hoor. En ben weer lekker terug aan boord gegaan om, verder te poetsen. En daarom, durf ik te zeggen, mensen laat toch die eerste staan.

Anna en Rufus, we gaan gewoon door, met adem halen en deze ingeslagen weg.

groet, Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ferry ik was destijds lid van een zeilvereniging en daar was het ook steeds flink drinken, zeker als de boten weer van de helling werden gelaten na het winterseizoen. Heel knap van jou dat je nee zei tegen de "lenteborrel". Jij staat morgen niet met een kater op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Adam, ik voel me geroepen op je post te reageren. Allereerst kan ik me je emoties en je standpunt goed voorstellen.
Je bent hier sinds kort op het forum en wenst helemaal te stoppen met drinken. Kan me de domper voorstellen als er over innemen gesproken wordt op een manier die associaties bij je oproept.
Ik ben het met je eens dat we hier niet eindeloos/overloos over iemands drinkpatroon moeten praten als die persoon continu in herhaling valt en niet daadwerkelijk stappen neemt. Zo iemand ben ik hier ook liever kwijt dan rijk; we zitten hier niet voor onze zweetvoeten!
Het is een serieuze aangelegenheid om hier op dit forum aanwezig te zijn. Duidelijk!

In het algemeen.

Maar ik zie toch een verschil als het personen betreft die qua bedoelingen van goede wil zijn en hun strijd met open vizier voeren. Uiteraard hoeven wij niet in de verleiding gebracht te worden met opmerkingen als genieten van/ik heb het verdiend en meer van dat soort dooddoeners met die strekking. Je mag van die ander verlangen dat hij of zij weet welke opmerkingen hier passen en welke niet, zeker als ze kwetsend voor een ander kunnen zijn of een ander in de verleiding brengen.

Bedenk dat hier op het forum ook situaties voorkomen waarbij een Adb'er aangeeft met de fles in de hand te staan; wat doe je dan? Loop je er voor weg omdat het erg dichtbij komt of geef je ondersteuning? Ja, je kunt elkaar zelfs virtueel helpen, dat is al verschillende keren gebleken.
Die strijd die de ander voert wordt op dat moment ook jouw strijd en ik kan je verzekeren dat dit aangrijpend is maar tegelijk blijkt dan de meerwaarde van dit forum: we zijn hier om elkaar te ondersteunen!
Wat mij betreft kan een trap onder de kont ook als ondersteunende maatregel gezien worden maar bedenk dan wel dat je het voor die ander doet en niet vanuit eigen frustraties omdat je er niet mee geconfronteerd wil worden.

Als iemand die zijn probleem wil aanpakken aangeeft volgens een vooropgezet plan om te minderen en de mogelijkheid openlaat om volgens afspraak (doel stellen) 1 of meerdere dagen te drinken, om uiteindelijk tot stoppen of definitief minderen te komen dan zie ik geen probleem als dat hier bespreekbaar wordt gemaakt. Moeten we hier mensen gaan buitensluiten die daar hun weg in willen vinden? En nogmaals, (discussie gisteren) snel genoeg blijkt uit de posts of die persoon daar integer mee om gaat, dat vertrouwen mogen we elkaar hier toch wel schenken lijkt me zo.

Voor ons geldt n.m.m. dat we onze eigen weg mogen zien te vinden; wederzijds respect hoort daarbij.
Niemand kan het voor jou weten en niemands wil is wet hier. Minderen of stoppen...laat die keuze aan de ander over, maar als je je geroepen voelt om die ander op dingen te wijzen moet je het zeker niet nalaten....als je die ander helpt kan dat ook jou ten goede komen; de strijd is immers NOOIT gestreden.
Door de ballonetjes van die ANDER heenprikken zie ik als hetzelfde proces waar je zelf mee stoeit of mee gestoeid hebt; enfin dat brengen we hier met z'n allen dagelijks in de praktijk.

De AA bijvoorbeeld valt onder de zelfhulpgroepen en blijkt een krachtige werking te hebben; we zijn deskundigen onder elkaar die geen blad voor de mond nemen.
Dit forum voorziet in de behoefte om ons gedrag/probleem bespreekbaar te maken, de 12 stappen ontbreken weliswaar maar je merkt aan mensen gaandeweg dat ze wel degelijk uit eigen wil vooruitkomen op hun weg....volgens mij hebben we dat aan elkaar te danken.
Vergis je niet in de impact die we hier op elkaar hebben, zowel positief als negatief. Heel mooi dat het overwegend positief is en degenen die hier blijven komen zijn daar het bewijs van.

Phoeh...het is een heel epistel geworden. Ik merk dat ik de behoefte heb om te schrijven over hoe ik het forum na mijn 2 maandjes hier, ervaar. Voor mij een belangrijk beschouwend onderdeel van de dag geworden waarbij ik in mijzelf duik om me te sterken van Jww af te blijven, samen met jullie.

Scrollen mag hoor, ik wil niemand vermoeien ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben je erbij in slaap gevallen, ouwe reus? :D

Forum splitsen? Nee toch zeker! Wij stoppers zijn toch de voortrekkers nietwaar? :D
Wat een onzin om etiketjes te gaan plakken; stel voor om dan eerst een ballotage commissie op te richten onder voorzitterschap van Ziza.
Sorry hoor, kan dit niet serieus nemen om ontelbare redenen, waar ik nu effe geen zin in heb om die te plaatsen. Heb honger, ga een paard verslinden..mjam!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Har,

Toch ben ik wel benieuwd naar je redenen Har... misschien wil je mijn stukje nog een keer goed lezen...

O ja ... ik ben wel de voorzitter van de ballotage commissie van de vereniging van mensen die onzin schrijven en ik kan je met genoegen mededelen dat we jou gelijk erelid hebben gemaakt... ;)

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond,
de eerste werkdag van de week zit erop!

Alles gelezen hebbend wil ik toch een duit in het zakje doen.
Helemaal niets meer drinken is een methode die bij werkt bij mij (tot nu toe!). Voorheen jaren geprobeerd te minderen met slechts een armetierig resultaat. Ik ben dus geneigd om mensen te zeggen dat ze ook moeten stoppen, want wat bij mij werkt kan ook bij anderen werken. Dat blijkt ook hier!
Ik ben daarbij geneigd te vergeten dat ik ook vele jaren heb aangemodderd, voordat ik tot het besef kwam dat mijn kans van slagen groter is door helemaal niet meer te drinken!
Ik heb het echter ZELF proefondervindelijk moeten vaststellen. Ik zou voorheen niet geluisterd hebben naar anderen. Ook al had ik de eerste periode hier op het forum wel de intentie ooit weer gematigd te drinken. Inmiddels ben ik daar vanaf gestapt.
Mijn drang om anderen te bewegen helemaal niet meer drinken zo bij mij zelf geen resultaat gehad hebben, dus waarom bij een ander wel?
ik kan dus uitsluitend vanuit mijn eigen leerproces adviseren. Niet meer en niet minder!

Ik zou er niet aan moeten denken op een forum te zijn met alleen mensen die willen stoppen. Het is leerzaam voor mij om te zien hoe anderen dingen ervaren, dus ook pogingen om te minderen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst nog effe flink boeren............buuuuurrrrrrpppppppp. Hoi, hoi ik ben erelid B)
Komt ie Ziza, aantal vragen aan jou:

- wat komt eerst, uit je eigen ervaring....minderen of stoppen?
- mag wie mindert ook stoppen?
- gaat die dan over naar het andere forum?
- krijgt wie (alleen maar) mindert een aantekening onder zijn icoon?
- ga je als je terugvalt naar het minder dan minderen forum?
- hoeveel minderaars zijn er eigenlijk op dit forum?
- hoe sterk sta jij in je schoenen als je niet over minderaars wilt lezen?
- deze discussie gaat eigenlijk over niets, want de minderaar van gisteren heeft besloten niet te drinken...hoe zou dat volgens jou komen?
- had ze dat ook wellicht op een minderaarsforum voor elkaar gekregen?
- willen degene die willen minderen zich nu bij de uitgang melden..optie?
- wie zijn volgens jou de minderaars?
- heb je last van de minderaars?

Wel even voldoende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier geen drup meer. Tot zover.
Want dan kan ik me focussen op de rest van mijn leven dat nodig weer/nog geleefd moet worden.
Neem ik hem wel, dan is de focus snel verschoven. Jullie raden het al, dan zal het juist mijn leven weer gaan beheersen, terwijl ik druk bezig ben dat juk hard van me af te schudden.
Dat gezegd hebbende, maakt mij dat geen haar beter of slechter dan iemand anders :D, Integendeel!
Daarbij wil ik aantekenen dat ik moeite heb met het verlekkerde aankondigen van het nuttigen van een of andere alcoholische versnapering... Maar dat ligt aan mijn eigen verwrongen brein waarschijnlijk!!!

Zo, dan ga ik nu naar de beide 10-minuten gesprekken op school. Nuchter.
See you later..

Trouwens, wat een gewauwel. laat ieder zelf beslissen hoe die het doet... Of niet ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza: love and peace: heerlijk altijd om je te lezen.

(aanpassing: hier even een splitsing gemaakt, want onderstaande betreft niet Ziza).

Veel zaken gaan me momenteel te ver hier. Ik heb er niks mee. Als we nu gewoon allemaal naar onszelf kijken hebben we de handen vol, zou ik zeggen.
Beetje aardig zijn voor elkaar, niet gelijk met die grote wijsvinger etc. etc. Hoogmoed komt voor de val.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...