Spring naar bijdragen

Zondag 3 augustus 2008

Tatum

Aanbevolen berichten

Maar waarom nou die inlegkruisjes? Drup, je spreekt in raadselen voor mij.

Kirky, je schrijft aan floor dat gedeelde smart halve smart is. Maar is dat zo, wat bedoel je daarmee. Jij hebt toch niet gedronken, hoe kan het dan gedeelde smart zijn. Ben ik nieuwsgierig naar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 430
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:

Originally posted by:
BamBam

Maar waarom nou die inlegkruisjes? Drup, je spreekt in raadselen voor mij.

Kirky, je schrijft aan floor dat gedeelde smart halve smart is. Maar is dat zo, wat bedoel je daarmee. Jij hebt toch niet gedronken, hoe kan het dan gedeelde smart zijn. Ben ik nieuwsgierig naar.

Als je de smart van de ene met tweeën deelt, heb je twee halve smarten....zoiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kun je je morgen es gaan bedenken Floor hoe je dat zou kunnen aanpakken, die pijn over je moeder. Als dat een oorzaak is is dat iets om mee aan de slag te gaan. Ik heb gemerkt dat niets pijn wegneemt. Ik heb ook wat je noemt, een belast verleden, en dacht dat de pijn minder zou worden door te drinken. Maar gek genoeg nam de pijn alleen maar toe.

Bijna iedereen die hier schrijft heeft zijn of haar eigen sores. En toch ben ik nu van mening dat niets, maar dan ook niets het waard is te gaan drinken. De vraag is wel hoe je je pijn aan kan pakken. En dat is niet gemakkelijk, niet simpel en niet in twee dagen voorbij. Maar Floor, het is te doen, ook zonder drank. Ik hoop dat je dit, als je nuchter bent, nog es terugleest. Misschien haal je er iets uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de pijn niet minder wordt, mijn eigen ervaring is juist dat de pijn erger wordt, is het verstandig er toch een keer doorheen te gaan. Dat kan een lange weg zijn. Het doel is de pijn, die je nu draagt en waar je niet mee overweg kunt, een plek te geven, althans dat te proberen. Pijn ergens over hebben duurt een tijd om te verzachten, misschien gaat het nooit helemaal over. Zoals ik al zei, door te drinken wordt de pijn niet minder, misschien zelfs wel erger. Daarbij veroorzaakt het drinken nog een heleboel andere pijn, waardoor de chaos alleen maar groter wordt. Pak de pijnoorzaak aan, Floortje, en zoek daar hulp bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
kirky

har

ik bedoel het als volgt , als je je smart deelt met een ander lijkt het wel als of het minder word .

zo luid ook een spreekwoord als ik mij goed herinner

en nee ik heb niet gedronken

Ik snap jou wel Kirky, wou BB even op weg helpen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza, ik ben het met je eens dat mijn nuchter blijven afhangt van mijn geestelijke conditie. Ik heb vele jaren gedronken omdat ik dacht dat ik het leven en alles wat daarbij kwam kijken nuchter niet aan kon. Ik dronk om het effect, net als jij. En alles wat mij maar enigszins ontregelde en onzeker maakte vroeg om dat effect, en dus begon ik weer te drinken.

Ik heb geen sponsor, zoals jij, maar ik heb het geluk een goede therapeut en enkele goede vrienden gevonden te hebben. Ik werk actief aan mijn geestelijke conditie. Zoek andere manieren om oude problemen aan te pakken, en leer inzien dat mijn oude 'oplossingen' niet werken. Als iets mij raakt, als er een probleem opdoemt waardoor ik in de war, of ontregeld raak (of denk te raken), als ik bang ben of uitzinnig blij, dan bel ik Soothe of een van de vrienden die mij begrijpen, maak een gedachtenschema en bespreek het achteraf met mijn therapeut. En iedere keer dat ik onbeschadigd door een kleine schommeling, of een grote crisis in mijn leventje kom zonder naar mijn oude 'oplossing' te grijpen, ben ik een stukje sterker.
Daardoor is de obsessie ook uit mijn leven verdwenen.

Houtje, het spijt me heel erg voor je, hoe deze dag verlopen is. Ik ben het met de anderen eens, geen schuldgevoel, je voelt je nu zo al rot genoeg.
En, zowel Ziza als Houtje, in het kader van wat er vandaag gebeurde, wil ik even terugkoppelen naar wat Ziza schreef. Ik denk dat ook Houtje wel weet Ziza, dat ze machteloos staat tegenover alcohol. Ik ken Houtje goed genoeg om te weten dat er meestal geen obsessie is. Meestal!
Gisteravond kreeg Houtje het bericht dat haar oom overleden is, en dat herinnerde haar aan het recente overlijden van haar moeder. Nietwaar Houtje? Daarbij heeft ze al wekenlang pijn aan haar schouder, en neemt ze naar mijn bescheiden mening érg veel hooi op de vork.
Ik denk Houtje, dat jouw geestelijke conditie vandaag, onder deze omstandigheden, bepaald niet optimaal was. En onder die omstandigheden kwam je een belofte na (het diner verzorgen voor een groot gezelschap) waarmee je eigenlijk teveel hooi op de vork nam. En dat terwijl zowel vanmorgen die fles rode, en vanmiddag die fles witte wijn voor je neus stond. De perfecte omstandigheden om te laten gebeuren wat er gebeurde.
Er MOET wijn in dat gerecht, schreef je. Ik heb de afgelopen twee jaar al een paar keer een gerecht gemaakt ZONDER wijn, whiskey of wat vereist was, om de simpele reden dat ik het niet in huis wilde halen. Het is anders, misschien niet zoals het MOET, maar het was wél lekker. Om de simpele reden dat eten dat met liefde en zorg is bereid (en ik weet dat jij dat doet) lekker is.

Mijn geestelijke conditie kan ik op peil houden, door daar zelf heel hard aan te werken, en sterker te worden van iedere moeilijke ervaring waar ik op een goede, adekwate manier doorheen sluis. Maar ik ben het met Sneeuwwitje eens dat soms gebeurtenissen waar je geen enkele invloed op hebt, je geestelijke conditie hard onderuit kunnen halen.
Dan is het zaak - zoals jij ook doet Ziza, door je sponsor te bellen - de 'hulptroepen' in te schakelen. En vooral ook om hulptroepen te hebben. Voor sommige mensen is de stap naar de AA enorm groot, en ook de stap om tijdig een andere vorm van hulp in te schakelen. Ik weet niet waarom je niemand gebeld hebt Houtje, waarschijnlijk vond je dat in het gezelschap te moeilijk. En wil je vooral ook niemand lastig vallen. Je weet nu dat dat een valkuil is, dus bel een volgende keer dat je in gevaar bent wel!

Mensen, het is een heel verhaal geworden, maar Houtje's ervaring van vandaag, en de les van Ziza, gaven mij even de behoefte om voor mijzelf te overdenken hoe het voor mij is. En ik denk dat het dit is, op het moment. Een gevaar van een ernstige verstoring van je geestelijke conditie is denk ik voor iedereen op een armlengte afstand, en daarmee ook dat eerste glas of die fles, of dat blikje. Daarom is het zaak niet alleen te werken aan onze geestelijke gezondheid, maar ook aan onze vangnetten, reddingslijnen en hulptroepen, voor die situaties waarin we het niet alleen kunnen redden. En voor mij geldt, dat ik absoluut niet in staat ben het alleen te redden, als ik het moeilijk heb. Dat toegeven was voor mij misschien nog wel moeilijker, dan toegeven dat ik machteloos sta tegenover drank.

Een fijne avond nog, allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kirky,
Overleg met je arts over de bijwerkingen die je van de Refusal ondervindt. Elk medicijn is een belasting voor je maag. Als er iets is met je maag, leidt dit tot moeheid. Misschien dat maagzuurremmer daar aan kan helpen. Misschien kan overstappen op Antabus ook de oplossing zijn. De werkzame stof, Disulfiram, is hetzelfde, maar het (chemisch) omhulsel anders. Maar ik ben geen arts, dus vraag hem/haar om advies.
En deze vind ik een goeie van je: "het leven is soms zo zwaar dat het niet langer voldoet aan de arbowet .eigenlijk zou je niet zo zwaar mogen tillen "

Houtje,
Bel me maar op mijn mobiel zodra je bij bent. Ook midden in de nacht!
En wil je als de donder het volgende uit je hoofd zetten: quote Stommerd, looser, mislukkeling, ttrut.
unquote, want jij ben GEEN stommerd, GEEN looser, GEEN mislukkeling en GEEN ttrut!
Weet je nog wat je tegen mij zei? En geen schaamte, want dat is een gevoel waar je niks mee kunt.
En ik kook niet meer met drank in het eten. Er zijn alternatieven genoeg om een gelijkaardige smaak, zoniet betere smaak te verkrijgen. En een alcoholvrije! Zelfs de kaasfondue is in mijn huis alcoholvrij!

Spud,
Leuk spelletje is het. Ik heb alle levels al gehad. Ben weer van het begin begonnen. Leuk!

Druppeltje,
Als je Wannes in de hoek zet, kan hij ons niets vertellen.

Pippi,
Waar ben je? Thuis inmiddels. :)

Allen,
Ik had Gem een berichtje gestuurd met groeten uit Nl.
Krijg net bericht terug dat ze het ontzettend naar zin heeft, lekker uitrust en de groetjes voor ieder.

Ziza,
Dat soort preken is nu niet iets waar ik iets aan zou hebben als ik in Houtjes schoenen stond.
Ze heeft zichzelf al voldoende gestraft en jij geeft haar een trap na.
Laatst zei je nog dat je het niet goed vindt dat iemand hier adviezen en raad gaat geven.
Geldt zeker niet voor jezelf? Je bent een man en niet een HM, god, boeddha of weet ik wat je nog allemaal kunt verzinnen. In mijn ogen trouwens heel erg zielige en machteloze fictiefiguren die er maar een potje van gemaakt hebben met al hun 'geschepper'. De Etruskische, Griekse en Romeinse goden zijn een stuk geloofwaardiger.

Floortje,
Raap jezelf bij elkaar. Morgen werkdag, dat gaat je dan wel lukken.

Hier is het weer niet droog, de hemelsluizen staan wijd open. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Floortje, we wennen er al aan! Ik begrijp, dat je morgen echt stopt. Zoiets toch.

L'histoire se répète!!

Moet je je niet eens een tijdje laten opnemen. Iedere dag de berichten dat het weer fout zit.
Je wordt een beetje koekkoek eenzang. Je wilt blijkbaar drinken. Dat hoeft niet iedere dag gemeld te worden!! Het zou beter zijn, als je voor het eerste glas iets liet horen.
Dit leidt tot niets.

Floortje, je zal daadwerkelijk de koe bij de horens moeten vatten, dit lijkt nergens op.

Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...