Spring naar bijdragen

dinsdag 21 oktober 2008


blacky

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

muy bien don agua , dat is goed spengels :-)
met de kleine misty gaat alles viento en popa= wind in de zeilen , ze is er door denk ik .
moet haar alleen nog leren dat het bakje van droogvoer van y & y niet haar kattenbak is , en zeker niet op een ogenblik dat ik op het kleine paleisje zit met mijn pijama op mijn enkels :)
zo ik ga douchen en aan de arbeit , lekker vleeseke op mij boetrham verdienen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bonjour,

De derde die meedoet, alhoewel het water hier 2/3 van de dag wordt afgesloten. Ik zal zo wat flessen en pannen moeten vullen.

Ik was gisterenavond doodmoe en heb de hele nacht heerlijk geslapen. Vanmorgen heb ik een enorme energie, die ik in goede kanalen moet gaan leiden. Anders wordt het een zooitje.

Mijn dochter zou gisterenavond bellen, maar niets gehoord. Ik had dat min of meer ingecalculeerd, zodat ik er niet al te erg door van slag was. Wij gaan kijken wat dat vandaag wordt.

Ik probeer 's morgens altijd wat te mediteren en wat te lezen. De Dalai Lama was gecompliceerd vanmorgen, maar ik vond deze Chinese wijsheid:

WETEN HOE JE IETS MOET DOEN, IS GEMAKKELIJKER DAN HET DOEN.

De Griekse filosoof Epivcetus zei eens:

Het zijn niet de dingen zelf die ons in verwarring brengen, maar onze meningen omtrent die dingen.
Daarom moeten wij,wanneer wij gehinderd, in verwarring gebracht of gekwetst worden, niemand anders de schuld geven dan onszelf.

Ja Blacky, hoe gaat het met de kleine Misty?

Het wordt vandaag vast een mooie echte herfstdag. Genieten maar!


Liefs
:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tis altijd makkelijk om andermans mening te citeren!
En al hemaal als je daar een oordeel in verpakt!
Nietwaar plusjamais.......

blacky, fijn dat het kleine poezebeest het goed doet!
Fijne werkdag!

Water, je vakantie al begonnen????
Al beetje gewend aan het idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen: ha, al vroeg op de morgen aan het filosoferen.

Blacky: ook goedemorgen! en werkse.

Plus: spijtig dat je dochter gister niet belde, het moet toch wel heftig geweest zijn de laatste ontmoeting.

Nou Joan, we waren de laatste en nu een van de eersten. Ik heb me ook laten verleiden gisteravond om te reageren. Geen spijt van overigens. Zeker als ik met een nuchtere kop schrijf, praat en doe, dan denk ik... niks gedronken, gewoon helder in de bol.

Het werken heeft me gisteren dus goed gedaan. Komende week een drukke week, dus hoppatee... gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!

Ik heb weer veel geleerd de afgelopen dagen.
Zowel virtueel als in real life!
Dat kan er dus gebeuren als je stopt met drinken.

Mezelf geweld aan doen door me "nederig" op te stellen naar anderen.
Want ik had toch "geen recht van spreken" als alcoholisch loeder.
Stapje voor stapje, zo nu en daan eens op mijn smoel gaan...
Maar mezelf oprapen en doorvechten.
Het begint zijn vruchten af te werpen!

De wereld vergaat niet als je een eigen mening hebt.
Integendeel. Jezelf wegcijferen is pas gevaarlijk.
De lieve vrede bewaren zodat een ander zijn gang kan gaan...
Dan stapelt alles zich op en breekt er pas een emotionele en niet meer
realistische storm uit!

De gedachten aan drank 2 dagen geleden, kwam doordat ik Klaas direct aansprak
op zijn negatieve gedrag! En zie! De wereld verging niet!
Vroegguh zou ik daar een bepaalde mate van alcohol voor nodig hebben...
Nu, hadden we een man-tot-man gesprek en voordat het moddergooien zou gaan worden,
heb ik de knoop doorgehakt.
Er was genoeg gezegd, nu allebei er eerst iets voor jezelf mee doen.
Het heeft alleen maar positief uitgepakt. Al was de eerste stap doodeng!
Duidelijk zijn. Dat levert wat op!

Daarom leer ik hier veel. Eerst om mijn alcoholprobleem aan te pakken.
Verder om daarna het leven weer onder ogen te zien!

Heb vanochtend de draad van gister nog even doorgelezen...
En vind dat je het heel duidelijk verwoord, Joann!
Je mening is heel helder en je bent nergens grof!

Have a nice day! :)

Water, fijn dat je het laatst zo op hebt genomen.
Ook weer van geleerd!

De angstige die langzaam uit haar holletje kruipt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo: zeer herkenbaar wat je schrijft. Bij mij begon de neerwaartse spiraal vorige week door toestanden op mijn werk. Ik mijn mond maar houden en niks zeggen. Ik moet leren om me uit te spreken en oh wat is dat moeilijk. Dit forum is voor mij ook het echte leven. Juist doordat je elkaar niet ziet en daardoor ook niet afgeleid kan worden en geen vooroordelen kan vormen zie je alleen het geschreven woord. Natuurlijk heeft dat zijn beperkingen, maar het wordt dan wel helder.
Marjo: dus... goed van je om met Klaas te spreken! Ik had ook een goed gesprek met mijn man en samen moeten we leren hoe we hier verder gaan. Met vallen en opstaan, als we maar blijven luisteren naar elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja An, dat voelt absoluut goed!
Vooral omdat we het nu nuchter doen en er geen drankjank aan te pas komt!
Het opnieuw leren leven heeft ijd nodig. Heel veel tijd...
Maar dat hindert niet. Dat moeten we leren.
Het hoeft geen haastklus te worden. Maar elke keer iets meenemen
om er iets mee te doen! De tijd die wij nodig hebben om ons lang verstopte
zelf weer toe te laten! Step by step!
En zonuendan kan het natuurlijk geen kwaad om je stil te houden..
Voor jezelf accepteren wie je bent en dat ook durven uitdragen!
Goed hè An! Wat een leerproces... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen allemaal

als ik naar buiten kijk verwoordt het weer behoorlijk mijn gevoelens. donker, erg vochtig en behoorlijk somber.
ik ben in ieder geval blij dat ik mijzelf weer heb aangemeld. het leven zonder drank geeft heel veel prettige voordelen maar nu kamp ik met de problemen die opgelost moeten worden en loop behoorlijk tegen een muur op. Erg logisch want ik heb behoorlijk wat mensen gekwetst en mijn geloofwaardigheid is behoorlijk gekelderd.
hierdoor verloopt alles behoorlijk stroef en ik ben geneigd om iedereen de schuld hiervan te geven. ik ben dan gisteren uit woede en teleurstelling de kroeg ingedoken en een paar biertjes gehaald.
na een nacht niet slapen maar piekeren moet ik toch tot de conclusie komen dat ik de problemen los moet laten en het bij mijzelf te zoeken maar dat geeft niet echt een prettig gevoel van inzicht.
maar goed vandaag is er weer een nieuwe dag en die ik weer positief probeer te benaderen en danwel nuchter.

tasseke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben blij dat ik het gisteren toch aangezwengeld heb. en Joann en Pip, ik snap jullie reactie nu ook beter, nu jullie hebben uitgelegd wat er voor jullie speelde. Het blijkt maar weer dat zaken opstapelen niet werkt omdat het er dan ongenuanceerd uit kan komen en het uit het verband worden gerukt. Er is ook niks mis met iemand wijzen op zijn of haar gedrag en wat het met je doet, het was alleen de manier waarop het gebeurde waar ik helemaal niks mee kon. Inhoud en betrekking strookten niet met elkaar en dat is wat in het dagelijkse leven ook vaak gebeurt en tot verwarring leidt. De manier waarop iets gezegd wordt kan dan zo hard binnen komen dat de inhoud niet meer zichtbaar is.

Ik heb daar zelf op het werk ook vaak moeite mee (en vooral mee gehad), dat iemand iets zegt maar het op een manier zegt dat ik er heel onzeker van wordt, meestal vraag ik dan door en blijkt er inderdaad nog het een en ander achter te zitten, opgestapelde irritaties, situaties van weken daarvoor. Dat kan me dan best pissig maken omdat op het moment dat iets speelt niks gezegd wordt en ik dus niks door heb, maar al de opgestapelde irritaties later samen zorgen dat ik teveel over me heen krijg in 1 keer. Vroeger raakte ik dan in paniek, het voelde zo als alles of niks. Ik kon de kritiek ook niet loskoppelen van mij als persoon en de wereld stortte in. Ik melde me dan ziek en dan moesten er eerst weer gesprekken gevoerd worden voor ik weer terug durfde te komen. Na 7 jaar op deze plek(werk) herken ik het patroon en kan ik het nu loskoppelen. Dat is een fikse les geweest. Vorige week gebeurde het weer, kritiek, dat ik dit en dat toen en toen. En ik kon het aanhoren zonder in paniek te raken en ook uitleggen hoe de kritiek voor mij voelde. Ook kon ik duidelijk maken dat deze kritiek nu al 7 jaar speelt en dat we er ons druk over kunnen blijven maken of dat we misschien moeten accepteren dat ik zo in elkaar zit (de kritiek gaat er elke keer weer om dat ik als er ergens veel druk achter staat dat ik het overzicht verlies en chaotisch en eigenwijs wordt en niet meer luister en fouten ga maken) en dat je mij geen haastklussen moet geven en ik ze ook niet aan moet nemen.

affijn, ik heb weer een boel woorden nodig om iets duidelijk te maken maar voor mezelf wordt het wel steeds duidelijker. Hopelijk kunnen jullie het ook nog volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie nu pas hoe mijn berichtje mooi aansluit op jouw bericht Marjo. Het is een hele klus om te leren kritiek te geven en te ontvangen en vooral leren die kritiek los te koppelen van ons hele 'zijn'
Kritiek gaat over gedrag, niet meer en niet minder. Alleen hebben we dat als kind misschien niet echt geleerd en voelde dat niet zo.

en vandaag ben ik heerlijk vrij en ga ik verse bibliotheekboeken halen, informatie bij de fietsenmaker opdoen over een motortje op mijn zware fiets, beetje tutten en eigenlijk nog hardlopen hihi. Als ik daar de moed voor kan vinden want mijn rug zit erg vast en doet zeer.. oja, zal ik dan eindelijk maar eens de fysiotherapeut gaan bellen?? loop al 3 weken met een verwijsbrief op zak, en de tandartsrekening moet nog naar de verzekering, als ik die weer terug kan vinden.. affijn, genoeg te doen vandaag!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas, ik kan je prima volgen, je weet het zoals altijd heel helder te verwoorden!!

Voor mezelf is het tegen een issue aanlopen dat niet alleen hier speelt maar ook in RL,
en ook al heel lang.
Mijn mening werd niet gevraagd, noch op prijs gesteld...
dus heb ik mijn mond leren houden omwille van de leefbaarheid...
voor anderen dus!
Nu pas begin ik ook een beetje te luisteren naar mezelf, vindt ik het belangrijk wat ik denk en voel,
en durf dat hier en daar schoorvoetend te tonen!
Dan merk je pas dat als je irritatie oppot dat het er uiteindelijk heel ongenuanceerd uit kan komen.
Het doet niks af aan de boodschap maar wel aan de toon van de boodschap...!

Omdat ik hier al wat langer ben kan ik nu ook de groei van het forum zien!
Toen ik hier net begon waren dit soort discussies niet mogelijk, dat werden gelijk rellen waarbij je haast gedwongen werd om partij te kiezen...
Ik heb het forum niet direct meer nodig om droog te zijn/blijven...dat lukt me prima met mezelf!
maar het oefenen van dit soort gesprekken....dat vindt ik toch wel heel waardevol!!
Ik leer ervan...en dat werkt door in RL!
Dus thanx voor de les!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom net terug van lesgeven. Ik loop hier een beetje doelloos rond, voordat ik echt aan de slag ga.
Ik ga zo meteen even de draad van gisteren lezen, omdat daar toch weer dingen gebeurd zijn.

Joann, ik begreep je opmerking niet helemaal, misschien had dat te maken met het draadje van gisteren. Dat heb ik dus gisteren nog niet gelezen. Ja, ik citeer graag anderen, omdat ik daar vaak wat aan heb. Wil het het niet lezen, sla je het gewoon over. Doe ik ook.

Ja met mijn dochter loopt het nog niet echt lekker, maar dat had ik ook niet verwacht. Er is meer tijd voor nodig. Ze gaat wel bellen een dezer dagen of uren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

plus..

ik las jou citaat als een oordeel naar mijn mening die ik voor het eerst openlijk ventileerde!
(zowel gisteravond, als later vanmorgen)
Ik snap nu dat je hetniet zo bedoelde!!
Misschien als je de draad van gister en mijn berichten van vanmorgen hebt gelezen, dat je mijn reactie dan enigzins kunt plaatsen??

ps, ik hoop dat je dochter snel belt, lijkt me heel naar om zo langs elkaar af te leven, terwijl je al zoveel lief en leed hebt gedeeld!!
Ik duim voor je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He, ik ben blij dat er weer wat dingen hier opgeklaard zijn.
Ik heb inmiddels hardgelopen door de regen langs het water en wat leuk was was dat vandaag net de strontrace aan de gang is. Oude platbodems die zich zonder motor moeten voortbewegen. Ook wel eens leuk om sneller te gaan dan de schepen naast je. Die moesten jagen of bomen. Nu eerst douchen en dan de stad in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net de hele draad van gisterenavond doorgelezen.
Het was weer heel heftig. Ik zit hier natuurlijk ook nog niet zo lang en heb toch al best een paar keer een flinke tik gehad. Dat doet natuurlijk altijd pijn, maar ik probeer dan zoals ik als goede lerares zelf zeg. Van fouten leer je. Kijk ernaar en doe er wat mee.

Ik vind dat dit een probleem is tussen Houtje en Pippi. Dat heb ik al meer gezegd. Houtje heeft mij veel geholpen. Ik ken de achtergrond niet van Houtje en ook niet van Pippi. Soms komt er een puzzelstukje naar boven en dat sla je dan ergens op. Wat ik wel weet is dat pijn heel erg is en dat waarschijnlijk niemand morfine zomaar krijgt. Ik heb altijd al gezegd dat ik hier het medicijngebruik enorm hoog vind.

Wat ik jammer vind is dat iemand zich waarschijnlijk vandaag en de volgende dagen in de steek gelaten voelt. Ja, sommige mensen zijn fijngevoeliger dan andere. Hier schrijft er nog zo een. Het is vervelend voor jezelf, maar inderdaad ook voor anderen. Je voelt de dingen eerder en heftiger.

Ik vind het fantastisch als mensen een idee verdedigen. Het 12 stappenplan. Kijk uit dat het geen dogma wordt. De meeste dingen die ik hierin gisteren gelezen heb, zijn de dingen die je normaal zou moeten doen, maar die zoveel mensen op deze wereld niet meer doen, of vergeten te doen. Luister naar je innerlijke ziel. Voelt het goed of niet en ook daarin verschilt iedereen. Zo'n 12 stappenplan werkt dan misschien niet ook niet voor iedereen. Dring nooit jouw ideeen op aan iemand anders. Zo werkt het niet.
Ik moet voor mijzelf zeggen dat Ziza mij geen zin heeft gegeven om naar de AA te gaan, als ik die dan ook al had. Je zegt dan wel dat jij alles wat de anderen hebben meegemaakt die jij nu coached of sponserd, zelf hebt meegemaakt. Dat wil niet zeggen dat jij die anderen dan ook kunt helpen. Het voelde alsof jezelf vond dat je hoger op de WEG was. Gevaarlijk naar mijn idee. ik zal dan ook de volgende bijdragen overslaan. Deze manier van uitdragen werkt bij mij niet.

Pico. Ik ben jaloers op je. Ik moet nog 3 maanden wachten voordat ik eindelijk aan de internetbehandeling mag beginnen. Doe je best en beterschap.

Trees, succes met de ellende bij jouw thuis.

Ik ga nu echt werken en vanavond intuitief schilderen. Ik ben heel benieuwd en zie er naar uit.
Ik probeer die leegte maar wat op te vullen. Het helpt wel als ik gewoon iets heb om naar uit te kijken.

Ik lees vanmiddag nog wel wat mee.

Houtje: lees mee en probeer te relativeren. Moeilijk, maar toch.

Liefs
:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
tasseke

het leven zonder drank geeft heel veel prettige voordelen maar nu kamp ik met de problemen die opgelost moeten worden en loop behoorlijk tegen een muur op.


Hoi Tasseke,

Goed dat je de muur even verplaatst naar hier, stoppen met drinken is 1 en dan je leven aanpakken zonder die roes is nog een minstens zo heftige 2de... goed dat je dat onderkent nu bij jezelf, blijkbaar had je die biertjes gisteren nog even nodig om tot deze conclusie te komen.
Het geeft je dan nu wel geen prettig gevoel van inzicht, maar uiteindelijk, stapje voor stapje, zal je toch merken door het zelf te ervaren hoe je leven en alles wat ermee te maken heeft in positieve zin verandert als je de problemen nuchter aangaat, zoals het is.
Voor mij is daarin het delen hier heel belangrijk geweest, het zet de dingen weer in perspectief en werkt relativerend, zodat ik niet meer helemaal in dingen op ga maar er meer van een afstandje naar kan kijken, meer waarnemer dan lijdend voorwerp kan zijn.
Het natte sombere van buiten kan ook ergens verfrissend zijn, het dwingt je even naar binnen te kijken. Maak het maar gezellig voor jezelf en verwen jezelf met lekkere/leuke dingetjes, gun jezelf ook tijd daarvoor. Je bent namelijk met een heel belangrijke transformatie in je leven bezig, en dat verdient een :present: !

Liefs,
Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Werd zelf in het begin nog wel eens aangevallen, omdat ik het had over scrubben en maskertjes en Japanse baden. Als een masker of de aanschaf van een mooi boek je van een glas kunnen weghouden, dan is het goed besteed.

Ga ervoor! Het is vandaag misschien een trieste dag buiten, maar de natuur maakt zich op voor een nieuwe lente. Huil de dingen weg die pijn doen, schud ze van je af als de bladeren aan de bomen en maak je op voor een nieuw leven.

Liefs:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das een goeie Marjo, geen recht van spreken hebben.

Dat is wat ik me afvroeg toen ik dronk.
Heb ik wel recht van spreken nu ik per dag de kluit belazer
Ongrijpbaar, glibberend tussen oneerlijkheid, list en bedrog.
Hoe vertel ik mijn kinderen wat goed is of niet terwijl ik mijzelf niet aan mijn gemaakte afspraken houd?

Het geweten knaagt, maar je hebt altijd recht van spreken.

Waarom iemand niet voor je mening uit komt kan allerlei oorzaken hebben die in het verleden liggen, zelf nog eens aangedikt .
Of niet praten kan ons goed van pas komen om de ander machteloos te maken.
Of om jezelf te beschermen tegen aanvallen van buiten af omdat je niet met kritiek kunt omgaan.
Het kan zijn dat men, zoals ik heb geleerd, pas spreekt wanneer je aan de beurt bent en daarom nog steeds schipperend het goede moment afwachtend, de woorden gewogen op een schaaltje durft te ventileren.
Meestal op het verkeerde moment

Ik gaf mijn mening niet meer omdat ik bang was ter verantwoording te worden geroepen.
Op mijn woorden terug gepakt te worden.
Mijn drankgebruik moest koste wat kost niet ter sprake komen.
Niet alleen ik ben van die houding de dupe geworden, mijn naasten iedem dito.
de irritaties stapelen zich al gauw torenhoog op met de desastreuse gevolgen vandien.
Woede uitbarstingen, verwijten, niet luisteren naar elkaar, het onderwerp uit het oog verliezen, deur met een klap dicht deur van de kroeg open en daar uithuilen vergezeld van grote glazen drank.
Even stoom van de ketel.

Na gestopt te zijn met drinken ontdekte ik dat de boodschap uit het verleden die mij zoveel angst bezorgde in contact leggen met mensen, in nieuwe situaties niet gegrond was.
Toen ik wist hoe mijn angsten om de confrontatie uit de weg te gaan waren ontstaan kon ik daar in nieuwe situaties mee leren omgaan.
Dus leren omgaan met kritiek, ik hoorde alles maar ik heb nu leren luisteren, geen verwijten meer maar bij het onderwerp blijven, nietmet oplossingen komen aandragen.

En erg belangrijk was, stoppen met vluchten en ontkennen.
En vluchten en ontkennen heeft veel gezichten.
Daardoor de ander niet in de steek laten maar serieus nemen.
En door dagelijks te oefenen in de praktijk kan ik mensen na een meningveschil nog recht in de ogen blijven kijken en dat kon ik vroeger niet.

En Joan, dat zijn best wel grote stappen.
Je gaat goed.

Op naar de garage, grote reparatie die veel geld kost en daar kan ik nog steeds moeilijk mee omgaan.
Omgaan met geld uit geven.
Bang in financiele problemen te komen.
De verlammende angst van vroeger ,uit de tijd dat ik niet zonder drank kon, bang uit financiele nood niet meer te kunnen drinken,komt dan dicht bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat vind ik een heel interessante discussie: hoe reageer je op kritiek en: hoe geef je die kritiek zelf?

Ik kan het meest met ongezouten, maar niet grove en/of bedekte kritiek. Steken onder water heb ik niks mee en die snap ik ook nooit. En kritiek achteraf - sez Tapas - dat vind ik helemaal erg. Het idee dat iemand al tijdenlang iets zit op te potten en het niet heeft gezegd. Dan kan je er toch ook niets aan veranderen of er over praten, of een compromis sluiten.
Wel moet ik leren, dat bijna niemand het waardeert of er op zit te wachten, om kritiek te krijgen. Ik moet de illusie loslaten dat je je eigen harde, leerzame ervaringen over kan brengen op een ander. Blijkbaar wordt dat vaak als een aanval gezien. Mij verbaast dat nog steeds, maar ook hier is het een oefening voor real life.

De tikken voor mijn kop die ik hier gekregen heb, waren zeker in het begin vaak pijnlijk. Nu niet meer zo. Ze hebben me geleerd om meer rekening te houden met hoe anderen kunnen denken, al vind ik die meningen soms nog zo "ver weg" van hoe ik denk. En dat is nog steeds een moeilijk punt. Een verbeterpuntje, zou je kunnen zeggen. En ook, soms grijpt me hier een reaktie aan en vraag ik me af, hoe kan iemand zo denken? Ook dat moet maar losgelaten worden.

Dat is ook de reden waarom ik hier niet zo vaak meer meeschrijf. Maar de interesse naar iedereen blijft wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...