Spring naar bijdragen

Zondag 7 december 2008


An

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hallo allemaal,
Om meteen maar met de deur in huis te vallen, ik heb gisteravond gedronken, meteen weer een fles wijn. En het ging zo goed, nu weet ik niet hoe ik me voel. Heb ik het nu helemaal verpest?
Was het het waard? Nee, eigenlijk niet, bij elk glas denken, dat moet je niet doen, maakt het echt niet lekkerder.
Geef me alsjeblieft wat oppeppers, die heb ik hard nodig nu....
Juicy.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juicy, ga naar Tips en Adviezen (zoeken doet je goed, je komt van alles tegen) naar de Tips bij terugval. Ik kan ze wel voor je kopi:eren maar zélf zoeken is beter.

Anders stuur je maar een pb-tje.

Ik (her)ken de situatie ben ook niet helemaal in 1 x van 100 naar 0% gegaan, maar een paar uitglijers gehad, evengoed gaat het nu hartstikke goed, dus die ene uitglijer hoeft dat succes niet in de weg te staan.

Sterkte!

Een uitglijder is geen terugval, maar laat het geen terugval worden meis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Juicy,

Weet je al doende leert men.
Nu weet je in ieder geval zeker dat je niet meer hoeft te drinken.

Sterkte vanavond en ben niet te boos op jezelf.
Je bent gewoon een mens met een hele vervelende kl@te verslaving.
Weet je ieder mens heeft iets hoor.
Maar jij bent sterker dan die verslaving dat heb je de afgelopen weken al bewezen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Liefs, Tine

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Juicy, dat gevoel had ik ook bij mijn uitglijder(s). Het zijn er twee of drie geweest. Eén grote, van een fles wijn, en twee keer 2-3 glaasjes, en tijdig gestopt.
Ik heb een tijd als onderschrift gehad: sinds xxx op weg naar een nieuw leven. Dat nieuwe leven heb ik inmiddels wel bereikt. Dus ik heb die "reis" gemaakt en ben niet ergens op een verlaten station blijven hangen maar weer in de trein gestapt.
Dus het hangt ervan af hoe je er mee omgaat: is het een moment in je leerproces, dan ben je ADB aan het worden, zo zie ik het. En dat proces is dan begonnen op de dag dat je aan die reis begonnen bent.

Snap je het wat ik bedoel? En ADB is niet een absoluut begrip, maar JOUW ogen tellen, hoe die het zien. Niemand beoordeelt of jij ADB bent, alleen jij zelf. Als jij hier goed uitkomt, en uitgegleden bent maar toch doorgaat met je reis, vind ik het een uitglijder en geen terugval.

Ik kan overigens zelf het topig over terugval ook niet vinden, ben toch aan eht zoeken voor je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje, op het moment zien mijn ogen een onoverkomelijke misser. Aan de andere kant, als ik, zoals jij schrijft, verder op het ingeslagen pad ga, is het een uitglijder, geen terugval.
Daar kan ik me waarschijnlijk wel aan vasthouden, dat klinkt al veel positiever.
Ook ik kom er wel uit. Met hulp van jullie, dat wel.
Dank daarvoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

laat ik de mensen x km doen , om ze een uur later buiten te zetten omdat ik het niet aan kan volk rondom mij te hebben :$
juicy het is spijtig dat je gedronken hebt , maar de dagen welke je niet gedronken hebt die tellen ,daar heb jij iets geleerd waardoor je met vallen en opstaan ergens uitkomt .
ik hou mijn schuiversdag aan omdat ik weet dat het voor mijn eigen van belang is , zou er anders teveel met foefelen , maar alle periodes welke ik niet gedronken heb maken mij sterker om die eerste te laten staan .
ach ja gaan jullie maar wandelen met de honden ............. ik binnen kort ook :heart:
en nu ga ik diepzetelduiken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juicy,

Hier de Vuistregels bij een Terugval

Vuistregels bij een terugval
auteur Dirk, iZZa Gent
Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.
(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)
--- Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie.
--- Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest").
--- Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.
--- Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.
--- Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:

- Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?
- Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?
- Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?
- Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val?
- Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?

--- Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
- gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.
- Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...
- Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.

--- Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam):
- Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden.
- Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juicy: precies een uitglijder is geen terugval. Je telt hoe je zelf wilt tellen. Of je telt niet. Je gaat verder met niet drinken. Ga je niet schuldig zitten voelen, dat is totaal zinloos.
Je moest het blijkbaar nog even merken. Nu weet je het weer, vol goede moed vooruit!!!!!!!!!!
Vandaag, daar gaat het om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P

R A F - team, zijnde Rufus, Anna en Ferry,

2 jaar en 4 maanden!

:rose: H :present:
:rose: A :present:
:rose: R :present:
:rose: T :present:
:rose: E :present:
:rose: L :present:
:rose: I :present:
:rose: J :present:
:rose: K :present:
:rose::present:
:rose: G :present:
:rose: E :present:
:rose: F :present:
:rose: E :present:
:rose: L :present:
:rose: I :present:
:rose: C :present:
:rose: I :present:
:rose: T :present:
:rose: E :present:
:rose: E :present:
:rose: R :present:
:rose: D :present:

:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P:D:camera::clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig, jullie steun.
En die tips van CPAS print ik uit.
Dank jullie wel, ik voel me al een stuk beter en weer gemotiveerd om gewoon door te gaan met stoppen (klopt die zin wel? haha).
Deelname aan dit forum is wat dat betreft het beste wat ik heb kunnen doen. Er is altijd wel iemand.
De internethulp is ook goed voor mij, maar niet a la minute.
En oh ja, ik heb net de restjes drank door de gootsteen gekieperd.
Nu ga ik lekker op mijn gemak het eten klaarzetten en me weer bezighouden met de voordelen van niet drinken.
Dank en groetjes,
Juicy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An,
:)

Pino,
:)

Carolien,
:)

Pippi,
:)

Albertina,
:)

Blacky,
:present: {{{{{{{{schouder}}}}}}}}

Safi,
:)

Marjo,
Rustig aan dan breekt het lijntje niet. Nu zorgt je lichaam er al enige dagen voor dat je het rustig aan moet doen. Als nu straks weer de energie volop door je heenstroomt, ga dan niet meteen weer als een tornado alles doen. Denk erom dat je ook in je energierijke periodes rust nodig hebt, ook al geeft je lichaam dat dan niet aan.
Ja, ik weet het wel: ik zeur en verwijt ketel de pot dat ie zwart ziet.
Ik ben ook soms eenzamer met mensen om me heen dan wanneer ik echt alleen ben.
Ik beken ook dat ik nu al beginnende ben met inkakken. Toch teveel hooi op mijn vorkje genomen. Ook bij leuke dingen moet ik leren NEE zeggen, maar ja, bij niet leuke dingen moet ik me soms dwingen om juist JA te zeggen. Ach, dat eeuwige zoeken naar evenwicht ... :huh:

Soms weet ik ook niet wat ik wil. Dan zou ik graag iemand hebben die me vasthoudt, maar ondertussen duw ik zo iemand weg. Deed ik als kind al. Ik durf me niet te geven.

Kaia,
Je overwegingen van 10.38 en 10.50 zijn ook aardig bij mij passend. Ik kan je dus geen antwoord geven.

Water,
Je ouders zijn vast blij dat ze je weer zien.

Lunalee,
:)

Har,
Nu, achteraf, durf ik wel te zeggen dat ik blij ben dat ik mij aan de AD heb laten zetten. Maar AD is symptoombestrijding, heel nuttig, maar de therapie is toch het belangrijkste. Daarmee verwerf ik inzichten en krijg ik handvatten. Alles zal een keer zijn plek krijgen en wie weet word ik nog een vrolijk vogeltje dat in staat is om zichzelf te zijn of dat durft te zijn.

Tapas,
:)

Ik voel me ook dikwijls schuldig omdat ik mij zo ongelukkig voel, terwijl mij niets ontbreekt en nooit heeft ontbroken op materieel vlak. En dan ga ik me nog ongelukkiger voelen door dat schuldgevoel en dan ontstaat die neerwaartse spiraal die zo moeilijk te doorbreken is. Al mijn leven lang zwem ik als een zalm stroomopwaarts. Rust heb ik korte tijd gevonden in drank, totdat deze zich helemaal tegen mij keerde waardoor de stroom waartegen ik opwaarts zwom nog veel sterker werd. Nog steeds zwem ik door en eens zal ik de bron van de stroom bereiken en de eeuwige rust.

Spud,
Ik ben maar zo vrij geweest om je dictaat van ander gedrag in oude situatie op te slaan.

Anna,
Al op jonge leeftijd depressief en er niet van willen horen. Dan kwam een periode waarin het me te veel werd en ben zonder het te beseffen gaan drinken om de depressie te onderdrukken. Foute boel, want alcohol is wel een erg verslavend goedje, dus al snel had ik meer en meer en meer nodig en dan komt een moment dat de alcohol een averechts effect geeft, maar ik kon er niet meer mee stoppen. Ik moest drinken. Moeten, moeten, moeten; er was geen lol aan. Ben ik blij dat ik daarvan af ben.

Ook al worden volgend jaar dan bepaalde medicijnen niet meer vergoed, dat gaat mij toch niet weerhouden van ze te gebruiken. Per slot van rekening heb ik ze dit jaar en de voorafgaande jaren ook zelf betaald. Eerst door het bedrag af te romen dat je aan het eind van het jaar terugkreeg en vorig jaar door het verplichte 'eigen risico'.

Marieke,
:)

Wingchun,
:)

Fish,
Als het een niet al te indiscrete vraag is, zou ik graag willen weten wat je studeert.

Floortje,
Goed idee om wat meer met je schoonzusjes te doen. Wil ik eigenlijk ook wel. De afstanden zijn echter groot (in km en reistijd).

Tine,
Je hoeft het leed van je medeforummers niet op je schouders te torsen. Je steunt de mensen het beste door een blijk van medeleven en niet door in een dip te raken.
Trouwens gefeliciteerd: je zit op drie weken. :present: :present: :present:

Kirky,
:)

Juicy,
Als je op een onbekend pad loopt, kun je struikelen. Dan sta je weer op, veeg je knietjes af en ga gewoon verder. Niet bij de pakken neerzitten. Je hebt voor jezelf gekozen door dit pad te nemen. Het leidt echt naar betere tijden, maar je moet nog leren om om de putten heen te lopen. Dat komt allemaal goed.

Houtje,
:rose:

OK, ik raap me weer bijeen en ga aan de was!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje,
Slingers slijten, ook de virtuele. Ik vond het tijd voor een nieuw design ;) .
De beide machines kunnen het nu weer zonder mij af de komende 2,5 uur.
Ik zit alleen te dubben (en dat kan niet te lang) of ik nog voor het eten zal douchen en me in mijn schone pyjama stoppen of dat ik eerst een dut ga doen. Ik denk dat ik maar ga douchen.

Tot straks allemaal en voor de eters: smakelijk eten.
Hier boerenkool met rookworst op verzoek van zoonlief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedeavond iedereen,

Blacky, wat een slecht nieuws! Je moet je zo onmachtig voelen op die grote afstand. Je doet er goed aan heen te gaan. Mijn man heeft ook aantal chemo's doorstaan. Hij wilde niet dat ik meekwam, maar ik ben een paar uur later toch gegaan en toen was hij ontzettend blij en de volgende keren ben ik altijd meegegaan. Je kunt niet veel. ZIjn hand vasthouden, misschien wat voorlezen, praten over vroeger of wat dan ook. Meestal gaat het de volgende dag al weer wat beter.

Laat hem ook veel champignons eten, bietensap drinken, ananas en indien mogelijk een acupunctuur behandeling om de lever te ontlasten. Je geneest er niet van, maar het helpt wel om je lichaam sneller te ontgiften en je beter te voelen. Het werkt echt.

Heel veel sterkte en liefs:heart:

Caro:)

Gisteren en vandaag mooie dagen gehad met 2 van mijn vriendinnen.

Voor de komende week staan een aantal dingen gepland, zodat ik ergens wat houvast heb.
Maandag- en donderdagavond een balletles en donderdagmorgen een rebelancing. Daaromheen werk en wat creatieve plannetjes en een grote wandeling met mijn baggerlaarzen.

Voor iedereen die het niet heeft gered, jammer maar er is niets verloren. Ook met een dieet kun je weer opnieuw beginnen.
Persoonlijk tel ik dagen niet dat ik niet drink. Ik weet wat ik wil en wat mijn doel is en dat is voor mij genoeg.
VInd het ook niet interessant om met tennissen te winnen, wel om het goed te doen en mooie punten te maken.

Liefs en fijne avond:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky en Carolien, tjee wat een rotte berichten, beiden veel sterkte.



Corinne bedankt voor de felicitatie, wat gaat de tijd toch snel.


Ik ga me nu opmaken voor het sport journaal. Om te kijken naar de Montferlandrun, want daar heb ik vandaag ook aan mee gedaan. En daar ben ik maar wat trots op. Kijk en dat had ik als ik nog zou drinken, op mijn buik kunnen schrijven.

Mensen, een prettige avond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de ommekeer
1/Hoop in plaats van wanhoop
2/Vertrouwen in plaats van vertwijfeling
3/Moed in plaats van angst
4/Gemoedsrust in plaats van verwarring
5/Zelfrespect in plaats van zelfverachting
6/Zelfvertrouwen in plaatsvan machteloosheid
7/Het respect van andere in plaats van medelijden en verachting
8/Een zuiver geweten in plaats schuldgevoel
9/Echte vriendschap in plaats vaneenzaamheid
10/Een regelmatig leven in plaats van een doelloos bestaan
11/De liefde en het begrip van onze gezinnen in plaats van hun twijfels en angsten
12/De vrijheid van een gelukkig leven in plaats van de slavernij van een alcoholische obsessie.
Ik vindt de ommekeer zo mooi !! wilde hem graag met jullie delen, voor ieder die hem wilt lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne: wat ben je weer lekker actief aan het schrijven. Iedereen schrijft een beetje zomaar van alles vandaag heb ik het idee, je brengt alles weer bij elkaar.
Het zijn rare dagen. Geef mij maar gewoon regelmaat. Ben aan het proberen te herstellen, zodat ik morgen weer aan de slag kan. Brrr...

Albertina: morgen ook weer een opstart maken?? In ieder geval alvast sterkte toegewenst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

poeh, een buurtwandeling die duurde van 12 uur tot 6 uur... dat was iets te lang geloof ik al was het ook leerzaam maar wel iets te veel prikkels zo op een middag
dus stuiter ik weer vrolijk verder op mijn voetjes. Aan het eind van de wandeling een wijntje bij een buurbewoner maar voor mij keurig een glaasje fris en ik was niet eens jaloers op de anderen. Moet wel weer oppassen dat ik niet weer teveel hooi op mijn vork neem, en te enthousiast ben.

Eerst maar eens mezelf voederen, brood met olijven, feta en turkse worst!
en een glaasje fris!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...