Spring naar bijdragen

Maandag 15 december 2008


An

Aanbevolen berichten

Zo
Een flink dutje gedaan, nu lekker naar buiten. Heb nog wat sapjes en brood nodig. Ik zou kunnen drinken vanavond maar doe het niet. Waarom niet ??? Omdat ik andere dingen heb die op dit moment heel belangrijk zijn in mn leven, en waar ik voor kies. Vanavond drinken is twee dagen beroerd. Vrijdag op vakantie dus ik wil nog wat dingetjes hier afronden , en mn vakantie lekker voorbereiden, nog een goed boek kopen enzo. En het uitzicht op de bodem van de fles ken ik nu wel, daar liggen trouwens geen antwoorden, dus dan wordt het nog een fles en als ik echt in een bui ben nóg een fles. Laat maar. Ik ga lekker croissantjes halen voor morgenochtend met een fijn sapje, en morgen pluk ik de dag zoals ie komt :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Cindy, Bako heeft ook wel een beetje gelijk, rijden onder invloed vind ik gewoon heel erg onverantwoord. Dat is niet alleen destructief voor jezelf, maar kan het ook zijn voor je mede-weggebruikers. En dat weet je zelf ook wel.
Kan me voorstellen dat je je nu erg down voelt.
Ik hoop dat je hier ervaringen opdoet die je helpen op weg naar een leven dat je zelf in de hand hebt.
Kun je vertellen wat je van plan bent met je drankgebruik, minderen of stoppen?

Een ding weet ik inmiddels, en dan puur voor mezelf: drankgebruik is NIET gerelateerd aan de dingen die je overkomen. Integendeel zelfs, je kunt de dingen die je overkomen zonder roes veel beter aan.
Drankgebruik is een keuze die je al of niet maakt. Al het andere (de "ja maar's") zijn gewoon smoezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cyndi en Jozias, fijn dat jullie de weg hier naartoe (weer) weten te vinden. het afglijden is zo gebeurd, de kunst is om er nu weer uit te klauteren en jezelf aardig genoeg te vinden om voor te zorgen. Hier kan en mag dat dus blijf schrijven! en vandaag niet drinken, morgen zie je wel weer maar vandaag dus geen drank! (en zo elke dag weer besluiten)

Hier gaat het goed vandaag, weer een lekker verzorgd koppie haar, net bij de huisarts geweest die me weer vol heeft gestopt met waardering en complimenten en ik kan wel janken zo blij ben ik dat ik weer grip op mezelf heb. Ik had mezelf echt gemist zeg ;) vond er niks aan zonder mezelf!

nou, dikke jas aan, sjaal om en op naar het bos, tot later weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben van plan om te stoppen. Ben geen dagelijkse drinker meer van excessen en na een hele lange tijd is het mis gegaan.
Het spijt me dat ik mensen aan het schrikken heb gemaakt maar ik wilde gewoon eerlijk zijn.
Drank gebruik kan bij mij zeer destructief uitpakken ben ik de enige? Vast niet. Alleen ik noem het ding waar ik spijt van heb bij de naam.
Kan het zo zijn dat ik hiermee spelregels overtreed? En dan bedoel ik de spelregels van het forum en niet van het verkeer natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ervaring met stoppen en weten dat ik het kan sterkt mij.. Ik ben eerlijk naar mezelf maar niet lief naar mijzelf en daar ligt de bottleneck (grappig woord eigenlijk nu ik er zo naar kijk)
Het gaat me lukken maar makkelijk zal het niet worden met al die sociale verplichtingen de komende tijd en de drank die lonkt om het verdriet te verzachten voor het moment.
Gelukkig heb ik fijne mensen om me heen met wie ik kan delen.
Ik zal veel steun kunnen vinden bij dit forum hoop ik en wellicht wanneer ik me beter voel ook kan geven;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik mezelf lief wil vinden dan moet ik lief zijn voor mezelf niet alleen kijken wat ik niet kan maar juist wat ik wel kan zo werkt dat bij mij.Eerlijk zijn is misschien wel verwant aan lef zijn
En de basis van liefde begin immers bij het eigen ik om er maar een quote in te gooien.
Ik weet pecies hoe het werkt dat is het probleem niet en van vele, het doen is de volgende stap.
Toen ik destijds wekelijks naar de AA ging waren er mensen bij die wjaren al droog stonden en toch wekelijks kwamen,omdat ze wisten.

In ieder geval is de fles cola al half leeg van de nadorst en een blik soep opgegeten. Ga zo maar douchen en aankleden en vanavond fris en vol moed naar een afspraak..
het voelt zwaar, maar ik zet door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie avond allemaal,

Ik ben eindelijk hier beland. Was vanmiddag na koor nog eventjes blijven napraten i.v.m. iets dat nog op stapel staat. Daarna naar huis waar zoonlief hard zat te werken aan mijn computer. Ik heb dan ondertussen boterhammetje gegeten en koffietje gedronken. Toen ik aan compu kon, zag ik mijn reminder van gisteravond liggen dat ik nog naar de apotheek moest. Daar ben ik van terug, maar het recept was nog niet binnen. @#$%& Niet de eerste keer. Snel terug naar huis en zorgen om voor vijf uur te bellen. Ja, nu is de belofte dat het er morgen ligt. 't Is ze geraden, want ik heb nog maar 1 tablet en het is niet raadzaam om AD niet in te nemen.

Nu is het dan weer tijd om gelijk aan het bereiden van het eten te beginnen. Dat ga ik dan ook maar eens doen. Tussendoor ga ik proberen wat te lezen. Bah, ik zit net lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cyndi, je liet me wel schrikken, maar dat geeft niet. Ik zit hier niet voor mijn rust, ofzo.
Ja, de kerst en alle feestdagen er om heen kunnen behoorlijk trekken. Fijn dat je begripvolle mensen om je heen hebt.
Mijn ervaring is dat niet-drinken eigenlijk meer verzacht dan die fles. Wie wil er nou met spijt opstaan, met een kater en de hele nare mikmak die daarbij hoort?

Vorige kerst en de jaarwisseling ben ik zonder drank doorgekomen, voor het eerst in ongeveer 25 jaar. Heb eigenlijk niets gemist. En er was ook geen sterveling die aan me vroeg: drink nou eens wat! Ze merkten het niet eens.

Lief voor jezelf zijn vind ik wel belangrijk trouwens. Een tikje verwennerij en iets extra's helemaal speciaal voor jezelf. Dat is beter dan jezelf zogenaamd troosten met een drankje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Cyndi.

Zelfdestructief gedrag herken ik heel goed van toen ik nog dronk. Zelfs nu ik droog sta doe ik daar nog aan met regelmaat. En dat rijden onder invloed, schaam, schaam, dat heb ik ook wel es gedaan. En dat had lelijk kunnen aflopen. Maar dat weet je zelf ook wel.

Je schrijft dat er de komende tijd veel gelegenheden komen waar het moeilijk zal worden om niet te drinken, sociale verplichtingen. Waarom?
Stap 1; toegeven dat je machteloos bent en die eerste laten staan.

Hoe ga je het de komende tijd aanpakken, heb je daar over nagedacht. je kunt het, dat heb je al laten zien door 8 maanden niet te drinken. Waarom ben je destijds weer begonnen.

Marieke, jij schrijft dat december voor jou een moeilijke maand wordt. Ook de vraag waarom? Je wilt toch niet meer drinken. Of het dan december is of augustus, beide keren is niets het waard om te gaan drinken, dus....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit op dit moment vol van verdriet wegens mijn relatie die voorbij is en alle gevolgen van dien. Dan is drank troostend en voel ik me beter,een moment....om me daarna rot te voelen zoals vandaag.
De verleiding van het moment..... De nuchterheid wint zoveel meer en dat is mijn reden dat ik stop.!!
Dat autorijden was gelukkig om 4 uur vannacht en achteraf, toch schrik dat ik mezelf dit aandoe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pip, bekend hoe je je voelt ;), en er is maar 1 remedie heb ik nu ook weer ondervonden en dat is jezelf op de 1e plaats zetten en ruimte houden om in te kunnen bewegen, dus afspraken afzeggen als ze teveel zijn. Wel een ellende met je gebit zeg! daar zou ik ook een extra verschoning voor nodig hebben.
Hou je taai he, we komen er wel, al gaat het niet zonder slag of stoot!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een van de leuke dingen van niet meer drinken vind ik, dat ik bijna nooit meer ergens boos over word. Echt, niet meer kwaad te branden.
En dat is iets dat vroeger, ook voordat ik dronk, niet zo was. Misschien hebben de drankjaren dat wel gedaan, toch iets nuttigs van die ellende dan.

Sta nog steeds in een nieuwe fase, soms een beetje meer dan anders. Een merkwaardige discrepantie: meer bij mezelf, maar ook het gevoel van: ik sta erbij en ik kijk er naar.
Dingen raken me niet meer zo en als ze me wel raken kan ik er toch meer afstand van nemen.
Het bevalt me wel.

Interessante gesprekken gehad met mijn echtgenoot. Hem raken de dingen juist weer wel veel meer de laatste jaren. Misschien ook omdat er zoveel in zijn familie gebeurt.
Gelukkig kan ik hem nuchter te woord staan, en ook iets voor hem betekenen.
Voor mij is het dus niet: mezelf op de eerste plaats stellen, maar nou eens een keertje inleven in een ander.
Niets ten nadele van jezelf op no. 1 zetten!

Een fijn gevoel is, om me niets meer aan te trekken van wat een ander wel eens over me zou kunnen denken. Spreekt het me aan, dan doe ik er wat mee, en zo niet, meteen neerleggen.

Zo, een heel verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een verhaal Vie!
Herken er wel wat in.
Boos worden bijv. Dan moet het wel echt raar gaan..
Meeleven doe ik nog wel. Toch is het bij mij juist minder geworden.
Wel échter, denk ik. Beetje meer nog met mezelf stoeien ook!
Meteen iets neerleggen, uiterlijk misschien.. Maar van binnen kan het
nog wel eens te lang doorsudderen..

Nou deze sudderlap neemt eerst een kopje koffie.
Ik voel me vandaag vrij fris.
Weet het niet anders te omschrijven.
Taal niet naar drank. Het lijkt verdwenen.
Zie ook voor het eerst sinds jaren niet tegen de feestdagen op!

Dacht ik warempel zomaar te kunnen stoppen met roken.
Volgens mij zit ik dan nooit meer... :D
Ben er wel veel mee bezig in het hoofd, hoe en wanneer..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk gezegd Marjo, met jezelf stoeien. Dat klinkt lekker positief en echt leuk!
En zo is het ook, je probeert dit eens, en dat eens.
Het ene bevalt je wel en het andere niet zo.
En soms trek je je wel eens iets aan dat eigenlijk in het algemeen bedoeld is, toch?
Ik vind de laatste tijd vooral van jou en Spud dat jullie zo sterk staan. Dat valt echt op.
Trouwens dat wil niet zeggen dat anderen niet sterk staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Vie. Ja in zijn algemeenheid kan ik wel zeggen,
dat ik steeds dichter bij mezelf kom.
Even wennen, maar wel heel erg mooi.
Hoe ik mezelf verken en steeds meer goed bevind!
Ik trek me nog steeds wel bepaalde dingen teveel aan.
Maar heb het idee dat ik daar dan minder lang in blijf hangen.

Wel mooi hoe je zegt nog steeds in een nieuwe fase te staan.
Ik zie daarin een stukje verwondering. Dat het mogelijk is...
Je staat van jezelf te kijken.
Dat heb ik ook, al ben ik het me nog niet zo vaak bewust.
Meestal pas achteraf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig, een bad!

Ik kwam met behoorlijk wat stress thuis van werk vandaag. Had zin om te drinken en mijn verantwoordelijkheden te vergeten in de roes. Vriend had het eten al klaar toen ik thuis kwam. Lekker gegeten en daarna in bad gegaan met een damesromannetje. Zit nu heerlijk ontspannen met een kop koffie achter de computer. Zin in alcohol is ver weg geraakt. :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja goed hè Marjo, dat je jezelf zomaar nuchter mag verkennen.
Dat je jezelf dat zomaar toestaat! Zonder die nare drankduivel.
Dat je jezelf die vrijheid geeft om jezelf te accepteren zoals je bent
Trouwens, snurken verdwijnt als je niet meer rookt, echt waar! Maar het is net zoals niet meer drinken, je moet er gewoon aan toe zijn.
Achteraf gezien was dat stoppen met roken een fluitje van een cent vergeleken met niet meer drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee, goed van je Floor!

Mag ik vragen waar het vandaan komt, elke keer dat je zin hebt
om te drinken? Heb je bijv. nog drank in huis, of drinkt je vriend?
Jij was toch aan de refusal gegaan, of alleen bij hevige trek?

Ja, dat is fijn Vie. Ik ga gewoon door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook zo grappig, van die twee-minuten gesprekjes met klaas.
We raken eerder de kern, komen nog even op dingen terug.
Het is weer eerlijk. Zoals ik net zei dat het me raakte, zijn verhaal
van gisteravond. Zijn medecompaan, die teveel drinkt.
En dus ook medestanders zoekt. Hoe herkenbaar en hoe erg
als je het nu nuchter aanschouwt allemaal. En je je niet meer hoeft
te verschuilen achter stoer of zogenaamde diepzinnige drankpraat..
Dat je speelt met vuur en en een zeer kort lontje hebt.
Allemaal dingen die weer raakvlakken hebben met wat we net zeiden.
Verwondering. Over hoe mooi het leven ook is. En hoe somber en grauw
als je drinkt.. Negatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo, sorry ik was even elders.

Zin om te drinken komt vooral uit de wens om te ontspannen. Als ik bijvoorbeeld mijn zorgen van mijn werk mee neem naar huis. Of als ik teleurgesteld word. Of moe ben. Maar ook juist als ik vrolijk ben. Om die vrolijke bui dan zogenaamd weer te "vieren".

Ik neem refusal in als ik denk dat ik echt weer ga drinken (lees: daadwerkelijk wijn wil gaan halen).
Wel probeer ik elke dag Revia (trekremmer) in te nemen, maar ik ben helaas niet zo heel erg goed in "elke dag een pilletje" nemen.

En nee/nee. Er is geen drank in huis en vriend drinkt ook helemaal niets. Hij lust niet eens bier. Als ik wel zin heb om te drinken, dan fantaseer ik over een fles bij de winkel halen. Maar daarna denk ik gelijk dan weer aan twee flessen en dan denk ik: "laat maar!". :angry:

Vanavond was het wat stress van de afsluiting van het jaar dat ik meenam op de fiets. Mr. Gremlin ook gelijk mee op de bagagedrager. De gedachte aan een warm bad laat me dan eerst naar huis toe fietsen en daarna ga ik niet meer naar buiten.

Dat was voorheen wel anders. Dan kon ik om 20.45 uur nog heel snel naar de winkel fietsen om wijn in te slaan voor de avond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay, nu snap ik het iets beter Floor!
Knap dat je er niet aan toegeeft dan en afleiding zoekt.
Heb je er nog vaak last van, craving in dit soort situaties?
Zomers heb je je tuin voor je ontspanning en ontlading.
Ik weet dat je tennist, doe je dit ook in de winter? Of heb je
nog andere hobbies. Sorry dat ik zoveel vraag. Maar het lijkt
me zo moeilijk, want je bent net als mij al een poos bezig.
Ik zeik en emmer hier veel, maar heb eigenlijk nauwelijks last
van die hunkering naar drank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...