Spring naar bijdragen

Vrijdag 3 april

diane

Aanbevolen berichten

Pip
je bent af en toe nodeloos kwetsend
iedereen hier heeft zijn rugzak gevuld met onaardige ervaringen
als een ieder reargeerd op een onaardige manier naar een ander ,kan dit forum maar beter opgeheven worden
zeker je zal het nu niet makkelijk hebben
een ander ook niet
wees altijd allert op de nood van de ander
zelfmedelijden helpt niet
voor dat je je potlood nu gaat slijpen om mij aan te vallen ,relativeer dan ,het pakkie aan van de ander zal je ook niet willen dragen
weet je wel hoe zielig ik ben?
mijn bepakking bestaat uit astma,reuma,diabetes,huidkanker en slecht funtionerende nieren,lopen is mij vaak niet mogelijk
toch ben ik niet zielig
tel je zegeningen elke dag
leef elk uur alsof het je hele leven is
heb altijd respect voor een ander
zoek elke dag de positieve dingen van het leven
kijk naar buiten ,de zon schijnt
wees altijd positief naar elkaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 191
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Weet je wat ik nog wel het aller jammerste vind Pip, volgens mij ben je een heel lief mens.
Maar die behoefte om een schop na te geven naar iemand die al op de grond ligt is geen leuke karakter trek.
Ik zou daar aan werken.

Je kan toch echt niet je eigen berichtje na lezen en dan beweren dat dat opbouwende kritiek was?
Maar gelukkig doe je het naar mij, ik kan het wel hebben.
Je bent namelijk geen familie van me dus daar zit geen oud zeer.

Pip take care

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat een andere zienswijze op een probleem of een gevoel toch wel zinvol. Het gaat niet om wie er gelijk heeft maar iets zien vanuit een andere hoek kan soms heel verhelderend werken. De waarheid bestaat nauwelijks in dit soort situaties; het is jouw manier van beleven maar die ander beleeft het anders. Door andere meningen kan je meer inzicht krijgen in de belevingswereld van diegene die jou wat aan doet. Door proberen te begrijpen waarom die ander bepaalt gedrag heeft kan je ook leren om het bij die ander te laten en minder jou zelf te laten raken.

Vb. Ik heb 15 jaar geleden al jaren in therapie gezeten, uiteindelijk werd besloten om mijn moeder naar de therapie te halen. Mijn ouders waren trouwens erg kwaad dat ik in therapie zat "je gaat de vuile was toch niet buiten hangen" . Goed mijn moeder gaat uiteindelijk en mijn hulpverleenster stelt haar 1 vraag: "hoe was de relatie met uw moeder". Ik mocht er niet bij zijn maar kreeg later te horen dat mijn moeder het hele therapie-uur heeft zitten huilen en ze weigerde ooit nog terug te komen. Er zit bij haar zoveel pijn over haar eigen jeugd en haar latere leven en die zal ook niet meer weggaan. Veel dingen in mijn jeugd die ronduit niet mogen gebeuren naar een kind zijn toch gebeurd omdat ouders handelen vanuit hun machteloosheid.

Hoe bizar het misschien ook klinkt; mijn mening is dat als je hun pijn kan zien en daar begrip voor op kan brengen je wat beter kan accepteren waarom ze jou pijn hebben gedaan. Dit is zeker niet goed praten dat ze jou pijn hebben gedaan, nee dat had niet mogen gebeuren. Maar dat inzicht zullen ze zelf moeten krijgen, als ze dat krijgen zullen ze ook hun fouten naar jou erkennen, als ze dat inzicht nooit krijgen zal jij nooit de erkenning van hun voor de jouw aangedane pijn krijgen. Een kind wat pijn heeft moet leren die pijn een plek te geven in zichzelf, hoe moeilijk en ontrecht dit misschien ook aanvoelt, zonder het om te zetten in schuldgevoel of in een ander pijn willen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi, ik wil ook wel eens met jou meedenken. Misschien heb je er wel iets aan. Of kun je het later wel waarderen als je het nu niet doet. En er je voordeel mee doen.

Waarom voel jij de behoefte om om de haverklap mensen te veroordelen en de les te lezen? Je bent altijd wel heel snel met 'jouw waarheid en inzichten'. Is het misschien zo dat je dan minder met jezelf en je eigen problemen bezig hoeft te zijn? Denk je dan: Och, het valt met mij allemaal nog heel goed mee in vergelijking met die of die? Ben je gefrustreerd omdat je zelf de knop niet om krijgt? En ga je daarom schoppen naar anderen?

Ik herken het geschop wel. Ik deed het ook toen ik nog dronk. Ik had ook snel mijn mening en mijn oordeel klaar. Hoefde ik niet te veel naar mezelf te kijken. Het was de arrogantie van de alcoholist die maar niet van de drank afraakte en daardoor erg gefrustreerd was. En zich vastklampte aan mensen met wie het zogezegd nog slechter gesteld was, zodat mijn eigen probleem wat minder erg leek. Toch voelde ik me geen haar beter nadat ik eens 'flink mijn mening had gezegd'. Mijn eigen drankprobleem werd er niet minder om en het hielp me ook niet om ermee te kappen. Ik voelde me achteraf alleen maar schuldig en beschaamd. En die gevoelens verzoop ik dan weer. Cirkel rond.

Je schrijft hier al heel lang en elke dag. Ik ga er dus voor het gemak maar van uit dat je een alcoholprobleem hebt en daarmee worstelt. Helpt het je van de drank af als je naar anderen schopt of hun problemen eens goed analyseert en vervolgens hoopt dat die anderen daar hun voordeel mee zullen doen? Ik dacht het niet. Voel je je er beter door? Ik dacht het niet. Wat hoop je er dan mee te bereiken? Wat brengt het je? Levert het je voordeel op? Je gaat me niet vertellen dat het puur altruïsme is. Dat je alleen maar hoopt een ander daarmee te helpen. Dat je hoopt dat een ander daardoor inzicht krijgt... 'Het is voor je eigen bestwil...' Met die frase wordt anderen soms het grootste onrecht aangedaan.

Pippi, kijk nou eens naar jezelf. Naar je eigen leven en hoe jij dat doet en of jij het allemaal zo goed doet. Het helpt je geen zier vooruit om steeds maar de splinter te zien in andermans ogen en de balk in je eigen oog intussen niet op te merken. En geloof me, ik spreek uit ervaring.

Ik hoop dat je zelf ook de knop vindt en hem om kunt draaien. Je zult vast een stuk positiever in het leven komen te staan. En het zou me niet verwonderen dat je jezelf dan wel voor de kop wilt slaan om wat je hier allemaal verkondigd hebt 'voor de bestwil van anderen'... En ik spreek alweer uit ervaring.

Het is gemakkelijk om steeds te kijken naar mensen die het in jouw ogen slechter doen dan jij. Het is moeilijk om eerlijk naar jezelf te kijken en de balken in je eigen oog te moeten zien. Om te zien hoe je er een puinhoop van gemaakt hebt en zoveel tijd verspild hebt die je nooit meer in kunt halen. Hoe je fouten gemaakt hebt die je nooit meer recht kunt trekken. Het is nog harder om die nuchter onder ogen te zien. Zonder verdoving. En een manier zien te vinden om daarmee om te gaan en je leven om te gooien zodat de behoefte aan verdoving steeds minder wordt, tot je ineens beseft dat je ze niet meer nodig hebt.

Dat wens ik jou toe, Pippi, dat je die knop vindt. Dat je milder en positiever in het leven gaat staan. Het voelt zoveel beter!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo, ik heb een link voor je:
http://shginfo.nl/forum/
Over huiselijk geweld. Ik heb er ook wel eens verhalen gelezen over jou situatie, ben er nu niet meer actief dus weet niet wat voor verhalen erop staan.
Kijk maar eens, misschien is het wat voor je, zo niet dan kun je deze posting als niet verzonden beschouwen....
Sterkte xx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag drink ik niet... zojuist weer besloten.
Voorheen deed ik dat s'morgens al, maar ik weet nu, dat ik het DAN nog niet echt zeker kan weten.
Op de middag wel, want dan heb ik het soms moeilijk.
Niet dat ik trek heb of zo, maar het is wel sh@t hier thuis en daar heb ik dus geen zin in.
Maar ik drink niet.

Ik ga lekker eten koken.
Ik ga proberen de stemming hier te verbeteren, zonder mezelf als schuldige aan te wijzen.
Ik ga vanavond in bad zitten en kijken of er een leuke film ligt ergens.

Dus mensen,
nieuwe kansen,
nieuw begin.

Ik zou zeggen, we beginnen weer opnieuw.
Alles en iedereen heeft zich uitgesproken, wat ik dus heel knap vind!
Nu nog eens kijken of we dat hier thuis 'het echte leven' ook voor elkaar krijgen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben nu erg moe je druk maken over iets kost veel energie
had al de nodige energie verbruikt door een grote en voor dit seizoen de laatste pan erwtensoep te koken
manlief zal wel zeggen ,lekker een kopje voor mij en de rest voor je meiden en mijn moeder
lekker ding ben je weer
trek me dus weer terug
hou het droog,dan doe ik het ook

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het eerlijk gezegd nogal een grap.
Een alci die een ander met 2 eenheden drank (oke, geen glaasjes, maar toch ook geen kratten) ziet lopen en dat beschamend vindt. Hihi.

Goed vorig weekend dus wat gedronken en nu een nieuw weekend.
Ik onderzoek mijn gedachten en dat is helpend.
Waarom zou ik ook maar 1 glas willen? Ik kan geen zinnig antwoord bedenken dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk geloof ik niet zo in voor- en nadelen Wing.
De voordelen blijken altijd nep. En als je wilt denk je niet meer na.

Het was lekker in het restaurant zo bij het eten.
Verder merkte ik dat ik de neiging tot beschuldigen kreeg. Dat heb ik niet gedaan maar het was er wel.
Ik word er kleingeestiger van.
Goed om me dit te herinneren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik wil even iets delen, voordat ik ga bijlezen.
De meesten die me al langer kennen, weten dat straat en pleinvrees gevolgd door paniekstoornissen, mij lang hebben geplaagd. En dan zoop ik maar weer eens,om dat te verdrijven. Maar daardoor kwam ik eigenlijk in een viceule circel. Angst, niet naar buiten durven, zuipen. Dan wel naar buiten, in de overtuiging zie ik kan het wel ( door de roes). Even later paniekaanval, dokter, opname ziekenhuis, op de hartbewaking, want ik heb het toch aan mijn hart!!!!! Al werd mij al een kleine 40 jaar verteld je hart is gezond je mankeert er niets aan. Maar neen ik wist het beter, ik heb het wel aan mijn hart. Drink je niet te veel? hoe kom je daar nu bij, die paar glazen wijn! Op een gegeven moment een fles rode wijn per dag, in het weekend soms 2 en dan nog het nodige bier. Maar daar ligt het toch niet aan!!! Op 7 augustus 2006 besloten, om eens te gaan stoppen met drinken. En zo langzamer hand de pijn op de borst, de paniekaanvallen, DE ANGST VOOR EEN HARTAANVAL, VERDWENEN. Weer gaan hardlopen, kortom aan mijn conditie gewerkt. En op mijn 60ste loop ik de 5 km in 26. 47 min. Ik ben vanmiddag met de racefiets weg geweest en ongeveer 50 km van ons huis afgeweest EN DAT OOK NOG ALLEEN!!!!!
Ik heb vanmiddag in mijn eentje op de fiets zitten huilen van geluk. IK HEB MIJN LEVEN WEER TERUG.
Ik ben nu echt weer een gelukkig mens. En dat alleen door die gore smerige k%t drank te laten staan.
Ik heb het te danken aan de Tactus therapie, het forum en de AA.
Zo dat wilde ik even kwijt, op deze mooie dag.

Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
ferry

Hallo allemaal,

Ik wil even iets delen, voordat ik ga bijlezen.

De meesten die me al langer kennen, weten dat straat en pleinvrees gevolgd door paniekstoornissen, mij lang hebben geplaagd. En dan zoop ik maar weer eens,om dat te verdrijven. Maar daardoor kwam ik eigenlijk in een viceule circel. Angst, niet naar buiten durven, zuipen. Dan wel naar buiten, in de overtuiging zie ik kan het wel ( door de roes). Even later paniekaanval, dokter, opname ziekenhuis, op de hartbewaking, want ik heb het toch aan mijn hart!!!!! Al werd mij al een kleine 40 jaar verteld je hart is gezond je mankeert er niets aan. Maar neen ik wist het beter, ik heb het wel aan mijn hart. Drink je niet te veel? hoe kom je daar nu bij, die paar glazen wijn! Op een gegeven moment een fles rode wijn per dag, in het weekend soms 2 en dan nog het nodige bier. Maar daar ligt het toch niet aan!!! Op 7 augustus 2006 besloten, om eens te gaan stoppen met drinken. En zo langzamer hand de pijn op de borst, de paniekaanvallen, DE ANGST VOOR EEN HARTAANVAL, VERDWENEN. Weer gaan hardlopen, kortom aan mijn conditie gewerkt. En op mijn 60ste loop ik de 5 km in 26. 47 min. Ik ben vanmiddag met de racefiets weg geweest en ongeveer 50 km van ons huis afgeweest EN DAT OOK NOG ALLEEN!!!!!

Ik heb vanmiddag in mijn eentje op de fiets zitten huilen van geluk. IK HEB MIJN LEVEN WEER TERUG.

Ik ben nu echt weer een gelukkig mens. En dat alleen door die gore smerige k%t drank te laten staan.

Ik heb het te danken aan de Tactus therapie, het forum en de AA.

Zo dat wilde ik even kwijt, op deze mooie dag.

Ferry.

Het doet mij echt goed om dit te lezen! Ik kan me voorstellen dat je daarom kan huilen van geluk.
Dit is echt MOED. Moed is geen roekeloos gedrag, maar het OVERWINNEN van je ANGST!
Geniet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie middag allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Het wordt tijd dat ik nog eens een gesprek voer met mijn moeder.
Wat geweest is, kan niet meer veranderd worden en de reactie van mijn moeder toen was ws door angst ingegeven. Maar ik zou graag willen weten hoe ze daar zelf mee verder geleefd heeft. Ik kan me zo voorstellen dat het haar ook niet in de koude kleren is blijven zitten.
Nu zit ze zonder stem, volgende week is het pasen en dan is de hele familie bij elkaar, maar voor daarna wil ik wel eens op korte termijn afspreken om rustig te praten. Iets wat altijd veel te weinig gebeurd is, want altijd waren mijn grootouders daar ook. Privacy hebben mijn ouders maar weinig gehad en hebben ze nog steeds maar weinig.
Beter laat dan nooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wingchun,
Het gaat wel goed met mij. Veel beter dan met Safi. Zij wordt nog steeds uitgespuugd. Ik ben aanvaard en een aantal fouten is gewoon toegegeven. Mijn ouders en familie zijn mensen met tekortkomingen net als ieder mens en daar zijn ze zich wel van bewust. Ze hebben ook hun rugzakken gedragen en te dragen.

't Is weer bijna etenstijd. Ik ga me maar eens in mijn vrijetijdskleding steken.

Het individu is kwetsbaar. Kinderen zijn heel kwetsbaar. Elk mens is heel kostbaar en heel kwetsbaar. Laat ik maar voorzichtig omgaan met iedereen.

Eet smakelijk!

Tot later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...