Spring naar bijdragen

Maandag 7 september 2009


Gast Fibo

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Ik heb gisterenavond iets gezegd over mijn ongenoegen over het ongenoegen van anderen m.b.t. dit forum.
Misschien toch goed om hier nog iets over te zeggen.

Het kwam er eigenlijk op neer: als je het hier niets meer vind waarom kom je dan nog
en vertel je alleen maar over jouw ongenoegen over alles en iedereen.
Eigenlijk is dat wel zo, wel hoop ik ook aangezet te hebben tot nadenken. Mij heeft het ook geholpen anders had ik vandaag dit
dagdraadje niet geopend.
Als 'oudgediende' kan het geen kwaad om je te realiseren dat ik niets heb aan een bepaald soort berichten
waarin alleen maar op anderen wordt gevit, zonder dat het iets nieuws of positief brengt, of zelfs wat negatiefs dat aanzet tot nadenken.
Als er dan een poging wordt gedaan door iemand van 'leg dat eens uit', dan wordt het stil aan de andere kant van de lijn. Jammer.
Ik begin er dan steeds minder van te snappen en denk dan inderdaad: opzouten, wat doe je dan nog hier.

Een nieuwe lichting, ik vind dat ik daar met mijn vier maanden ook nog toe behoor.
En dan komt er afgelopen weekend zomaar iemand binnen op dit forum die als een jong hondje overal kijkt, snuffelt en zijn sporen achterlaat.
Ik vond dat het in het begin maar niks die berichtjes van Vladimir. Nu een paar dagen later zie ik dat alweer totaal anders. Ik heb namelijk gezien
dat hij precies die draadjes weer omhoog haalt die toch wel erg leuk, nuttig of interessant zijn, voorzien van zijn eigen originele commentaar.
Ook Hannah had een goed idee om een draadje te openen met computervragen.
Had ik overheen gelezen, maar Vladimir had dat weer omhoog gehaald.
Zo is oud en nieuw toch weer leuk gecombineerd. Toch ??

Vandaag zit mijn vakantie er weer op. Ik zal dus wat minder op het forum zitten, overdag al helemaal niet.
Ik word door mijn baas namelijk niet betaald om te forummen ;)

Nu is het tijd voor koffie en om mijn vakantiestof weg te douchen.

Maak er een fijne dag van en ga niet te snel weg bij dit forum. Dat zou jammer zijn. We hebben toch de kennis en de ervaringen van de 'oudgedienden' nodig.





Fibo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 227
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedenmorgen Fibo en Tijn!
Positief bericht van jou Tijn, lekker geslapen dus, heerlijk is dat dan he en fit opstaan.
Fibo, ik ben er nogal wat minder maar klikte eigenlijk meteen met Vladimir, lekker aktief en schrijft leuk.
Helemaal prima dus en verder scroll ik gewoon over dingen heen waaraan ik mij anders zou irriteren, zitten zat fijne mensen hier dus prima forum.
Morgen vier ik mijn vier weken droog trouwens, ga ik in maanden tellen! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Dar, ik plak even mijn text neer uit de draad van vanacht.
Toch weer leuk om er te zijn!

Jawel, ik leef nog en lees heel af en toe nog steeds.
Ben een beetje forummoe, niet alleen deze hoor, gewoon internetmoe eigenlijk.
As. dinsdag 4 weken geen slok gedronken, valt me nog steeds mee!
Wel ben ik verbaasd de laatste 2 weken ca.
Wat heb ik de afgelopen tien jaar met mijn leven gedaan?
Wie was ik, wie ben ik?
Hoe voelt blijdschap en verdriet nuchter aan?
Confrontatie naar confrontatie!
Stoppen viel me giga mee maar nu is het tijd om niet voorbij te gaan aan al die jaren die ik merendeel in een roes doorging, ik word langzaam wakker lijkt het.
Nu terugkijkend op de eerste droge weken heb ik het idee dat ik zelfs toen niet nuchter was.
Nee, ik dronk geen slok maar blijkbaar zat het nog in mijn systeem, terugkijkend merk ik dat aan mijn gedrag en mijn waarnemingen.
Ik wil niet meer drinken al heb ik soms momenten dat het mij wel lekker lijkt zo even een biertje maar dit is veel mooier in vergelijking met die periode.
Ik ben nog steeds blij ermee, ben aardig mijn leven aan het verbouwen, leef op het roken na giga gezond, wel nog steeds dramatische slaapproblemen.
Maar ik ben op de goede en fijne weg!

Weer aangepast: haha Dar, je had het al gelezen dus :D
Yep, gaat goed, ik duikel even onder de douche, om 9 uur een afspraak en heb zin om te kneuteren...
Lees: lekker douchen, ontbijten, was er alvast in enz enz.
Kom vanmiddag nog even aanwaaien maar eerst even vragen hoe het met jou is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus dat komt bekend voor: dat het nog in je systeem zit, grappig, kwam ik pas na twee weken achter, de eerste twee weken ging ik uit mijn dak. Zo van: zie mij dit even knap doen, helemaal trots op mezelf haha! Daarna werd het ietsie moeilijker maar nog steeds trots en blij maar nu op een 'normale' manier.
Ben ook weg, fijne dag alvast :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal, zoonlief moet weer naar school dus dat is vroeg opstaan. Ik heb vannacht weer goed geslapen en het nuchter wakker worden bevalt me wel.
Ik voel me op dit moment een stuk minder depri dan gisteren, maar dat kan helaas van het een op het andere moment omslaan weet ik uit ervaring.

Ik wens jullie iig allemaal een fijne maandag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook goede morgen Dar,en de rest ook natuurlijk!
dacht ff stiekum te kijken,en weer weg te wezen,betrapt!
twimc, gaat goed met ondergetekende,mijn dagbehandeling start vrijdag,en ik ben letterlijk en figuurlijk aan het afkicken van die enorme berg medicijnen die ik slikte,en dat is haast nog moeilijker dan stoppen
met drinken!!

wat een mega-idee! dat computervragen-forum! ik ben net iets verder dan "hoe zet ik mijn pc aan?"
maar daar heb je het dan ook wel mee gehad!

Els,je zou kruidenthee ""welterusten" van Kneipp eens kunnen proberen,hielp mij altijd goed!
"slaap" nu helaas nog met oxazepam,maar daar komen we ook wel weer vanaf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allen,

Ik kan niet anders zeggen dat ik een zeer goed weekend heb gehad en daarvoor zelfs een zeer goede week in mijn huidige tumultueuze leventje. Een weekje die zeer veel perspectief biedt voor voor mijn toekomst, maar ik ben er nog niet. Maar daar vermoei ik jullie even niet mee.

Els, fijn je weer te lezen en dat het goed met je gaat. Ik herken je pinten van vermoeidheid en het gevoel elasof je gedronken hebt zonder dat gedaan te hebben. Dar bevestigd het ook. Ik ben na vandaag 6 weekjes droog en heb precies hetzelfde. Regelmatig denk ik wel eens van, "het lijkt wel of het niet uitmaakt of ik de vorige dag gedronken heb..., ik voel me nu net zo als toen". Niet dat ik me dan "verrot" voel ofzo en een kater heb ik natuurlijk al helemaal niet, maar er is een soort van loomheid waarvan ik voorheen dacht dat het door de drank van de vorige dag kwam.
De eerste 2 weken idd Els, toen was ik megafit en daarna wisselde dat af met vermoeide momenten. Moet ik wel zeggen dat het aantal uren dat ik slaap ernstig minder is (zoals vannacht ook weer 5 / 6 uurtjes). Ik denk dat daar voor mij nog veel te winnen is, maar mijn leventje laat nu even minder slaap toe omdat ik de tijd zo hard nodig heb.

1 geluk heb ik wel (m.n. ten opzichte van veel anderen) en dat is dat ik snel in slaap val (ben natuurlijk ook zeer moe) en ik slaap kwalitatief uitstekend. Ik kan echt niet anders zeggen.

Ook herkende ik vorige week van iemand dat ze de eerste week zo veel en zo eng droomde. Dat had ik ook de eerste weken en dat viel me toen ook echt op. Heb ik momenteel ook geen last meer van.

de theorie van Els en van anderen is natuurlijk zo logisch als wat en ik vertrouw er ook volledig op.... Alle gewoonten, giffen, stoffen en patronen moeten gewoon uit ons systeem. Het lichaam moet wennen en reinigen en doet dat ook. Laten we het er op houden dat het dus zo hoort en een goed signaal is en dat we dus goed bezig zijn.

Leuk dat we hetzelfde meemaken (muv de slaapproblemen die je nog hebt) Herkenning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!!

ik heb me schandelijk verslapen en moet ook alweer direct rennen, alles doet zeer en ik ben zo stijf als een plank.
is dat wat julloie bedoelen met een kater wakker worden???
ik sta er eigenlijk niet zo bij stil, niet gedronken dus ook niet die link met een katergevoel.

Zo te lezen is er weer een aardige discussie gaande maar die lees ik vanmiddag wel!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dromen de eerste weken?? nachtmerries dat ik weer gedronken had!
de kast vol lege en volle flessen!
zwetend wakker worden,heel voorzichtig naar de kast,pfff het was maar een droom! brrr!

ja vertel mij wat Dar! heb zelfs in de detox gezeten,zat toen op 9-10 pammetjes per dag! "men"zou mij wel eens rustig krijgen,en toen dat niet lukte stond ik met een nieuwe verslaving op straat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen iedereen!

Sailor afkicken van medicatie heb ik als veel moeilijker ervaren
dan het afkicken van drank.
Het heeft me al met al bijna een jaar gekost om het helemaal uit
mijn lijf en systeem te krijgen, dus ik wens je sterkte!

Ik heb een roerig weekend gehad maar gisteren een prachtige
fietstocht gemaakt met mijn fiancé.
Zit me nu vreselijk op te winden over mijn zoon die na het
weekend bij zijn vriendinnetje te hebben doorgebracht, misbruik
maakt van het griepbeleid op school en dus weer in zijn nest
is blijven liggen:angry:
grrrrrrr!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen allemaal!!!!
Ik heb waarempel ook lekker gelaspen, maar
1 x wakker geweest tussendoor, het gaat steeds beter.
Linde, maak je niet druk
zo tegen kook-tijd kun je ook ineens wat
grieperige verschijnselen vertonen toch?
en zeggen ja jongen, je hebt de verkeerde aangestoken
door thuis te blijven jammer, zelf maar koken nu
(hi hi stook stook zei de heks)
Nee geintje, het is zijn eigen verantwoordelijkheid hoor
en het huiswerk en alles gaat door, dus dat wordt inhalen!
Nou ik ga mijn sportspullen inpakken en lekker spinnen
tot laterzzzzzzzzzzz Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goedemorgen allen,

Een rustige nacht gehad, hoewel ik het dromen ook wel ken, vreselijk wakker worden, het kost soms een paar uur om van het vervelende gevoel af te komen. Heeft er nog iemand wat koffie staan, mn pads zijn op.....Linde ik heb mijn dochter met moeite naar school gekregen, zw voelde zich wat "grieperig" nu ik kon niets ontdekken dus mooi gaan!
Kirky hoe is het met je?
Ik zal maar boodschappen doen, ben geen echt koffiedrinker maar 's ochtends moet ik dat ene kopje hebben....
Tot later en allemaal een loze dag....AS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Ik was gisteren verder niet ingelogd, hoewel ik het niet vierde
kwam een goede vriendin van mij met haar kinderen
(de oudste zit bij mijn dochter in de klas en kunnen het prima samen vinden!)
thee drinken en dat liep uit, werd toch nog heel gezellig.

Wat ik echt overweldigend vond waren AL DIE FELICITATIES gisteren,
tjonge, ik was er echt door geraakt.
Héél hartelijk dank!

Mijn Ex kwam mijn Zoon terugbrengen en bleef pannenkoeken eten
die Dochter had gebakken (handig die zelfstandige kinderen!) en dat
vond iedereen weer heel gezellig. Ik zie de kids dan zó genieten.

Ik heb gisteren verder niet eens aan wijn of zo gedácht.
Het was een verstandige beslissing ooit van me om nooit meer iets in huis te halen.
Het ís er gewoon niet, en bezoek dat langskomt kan van alles anders krijgen.
En een nuchtere gastvrouw!

Inmiddels is de eerste op school aangekomen (neem ik aan) en de tweede
gaat zo weg. Die heeft drie keer in de week tot half 5 school maar begint dan
een uurtje later.

Hier wacht gewoon weer HET HUISHOUDEN. Dus dat gaan we vandaag doen.
Veel strijk en was (een echte maandag wasdag wordt het) en gelukkig verder
niets bijzonders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wijs, al die ochtendverhalen!

@Fibo; stoorde ik je in je machtspositie hier op het forum, als jonge hond? ;)
Jij hebt me sowieso als eerste over de streep gehaald, door je afstandelijke houding en nuchtere kijk op drank.
Waarvoor dank, dank, dank.

@Sailor: Dromen, daar zèg je me wat!

Hier ook; vorige nacht nog droomde ik over een fles sterke cognac, die open op tafel stond.
Net gehaald, bij de nachtwinkel, samen met zo'n 'pipet' met chips.
Gelukkig was er slechts een bovendeel uit, zeg 2 bellen, maar de angst zit er goed in dan, de volgende ochtend.
Toen kon ik dus in geen velden of wegen een fles bespeuren.
Dát is wel lekker wakker worden, dan!

Of die nacht daarvoor; lig ik in bed, droom ik over bier. Over mijn eeuwige trappist.
En over hoe iemand anders mij 100 verschillende vormen van uitschenken aan het leren is.
Nou, daar werd ik dus wakker van; in die droom/fantasie had ik géén zin en ben maar opgestaan ;)

@stopper: goeiemorgen! :musicnote:

Lekker hè, die frisse ochtenden?
Kijken wanneer die loomheid terugkeert, zoals ik las bij Suffertje :angry:
Zelf heb ik dat ook, die stemmingsomslagen.
Dat zijn soms héle kleine dingen, die de rest van mijn dag kunnen verpesten.

-Herinneringen aan onmacht-

Het is zo moeilijk in leven te blijven
Als ook zelfmoord geen optie meer is
Het is zo moeilijk in leven te blijven
Wanneer ik niet ben wie ik wil zijn
Het is zo moeilijk in leven te blijven
Als ik voel dat het hiernaast gebeurt
Het is zo moeilijk in leven te blijven
Terwijl ik zielsveel van mijzelf houd :heart::present:

:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fibo, mooi geschreven,
Het is niet de eerste keer dat dit aan de orde is trouwens, het is een terugkerend proces.
Toen ik hier begon waren we ook opeens met een hele nieuwe groep, daar hadden de oudgedienden toen ook moeite mee.
En dan opeens ben je samen 'oud' en komt er weer jong spul.
Dan ga je zien hoe mooi dat proces is en hoe ver je zelf al staat in je genezing.
Welkom nieuwen, ga ervoor.

Vlad mischien heb je hier iets aan:

Stoppen met drinken, écht stoppen: Stoppen met drinken ?

Als je wilt stoppen met drinken kun je hieronder informatie vinden ter ondersteuning. Het is belangrijk om te weten dat wanneer je al lang en veel drinkt, je fysieke problemen kan tegenkomen waarbij je begeleiding of ondersteuning met medicijnen nodig hebt. Je lichaam is dan zo gewend aan een bepaalde hoeveelheid alcohol dat het geheel uit balans kan geraken. Neem altijd contact op met je huisarts en vertel dat je stopt met drinken. Laat dit ook huisgenoten weten zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.

Verder is stoppen met drinken de eenvoudigste en snelste stap: je doet het gewoon.
Het is een fractie van een seconde, alsof je van de ene plek, waar jij verslaafd bent, springt naar een andere plek, waar jij niet meer drinkt. Zo gemakkelijk is het.

Aan het nemen van deze stap zitten consequenties: je hebt de verantwoordelijkheid voor je keuze. Er zal van alles met je gebeuren. Vervelende gevoelens komen langs; angsten, misschien paniek, zin in drank, veel zin in drank, boosheid, slapeloosheid, lichamelijk ongemak etc. Maar misschien ook mooie dingen zoals helderheid, plezier, uitgerust zijn, tevredenheid, trots, blijdschap, intimiteit, concentratie etc.
Aan al deze dingen hoef je je niet vast te grijpen, ze komen en gaan weer, als wolken aan de hemel. Jij blijft, met je besluit!

Wat kan er fysiek gebeuren? Stoppen met drinken ?

Als je veel en regelmatig drinkt en je stopt plotseling met drinken, dan kan er in je lichaam van alles gebeuren. Dan reageert je lichaam hierop met onthoudingsverschijnselen. Deze reacties hebben te maken met het feit dat je centrale zenuwstelsel en je organen zich aan alcoholgebruik hebben aangepast. Ze hebben zich voortdurend moeten 'verdedigen'. Onthoudingsverschijnselen kunnen in verschillende mate optreden. Dat hangt helemaal af van jouw gezondheid (zowel geestelijk als lichamelijk). Verder hangt het af van hoeveel, wat en hoelang je al drinkt. Zo'n onthoudingsperiode kan zo'n week tot 10 dagen duren. De volgende fases kunnen optreden:

1. De eerste twee dagen (soms langer): je kunt last krijgen van trillingen, misselijkheid, braakneigingen, transpiratie, verhoogde bloeddruk, snellere hartslag en soms kan het zijn dat je dit allemaal tegelijk ervaart.
2. De derde tot en met de vijfde dag: je kunt last krijgen van een vermoeid gevoel, hevige bevingen, enge dromen, ziek voelen. Je lijf is aan het ontgiften.
3. Na de vijfde dag kun je in meer of mindere mate last houden van wat hierboven beschreven is. Ook kan er slapeloosheid optreden. Je huid kan anders gaan aanvoelen, jeukerig of droog, of gaan ruiken. Je kunt afvallen of juist aankomen. Je kunt erge dorst krijgen en een droge keel.
4. Gedurende een wat langere periode zul je in meer of mindere mate lichamelijke klachten kunnen krijgen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, pijntjes, rommelende darmen, aanvallen van eetlust. In deze periode zul je jezelf ook meestal als uitgeruster, frisser en helderder ervaren.

Wat kan emotioneel en mentaal gebeuren? Stoppen met drinken ?
Als je stopt met drinken, snijd je eigenlijk iets door waar je erg aan gewend was. Je doorbreekt een vast patroon. Dit kan pijnlijk zijn. In de eerste dagen kun je je soms angstig en verward voelen. Er kunnen onverklaarbare angsten omhoog komen. Je kunt hevig zwetend wakker worden uit enge dromen. Je kunt rare dingen gaan zien, het zou zelfs kunnen dat je een delirium tremens kunt krijgen. Dat is een soort bewustzijnsvernauwing die met angsten, het zien en voelen van beestjes of andere enge dingen te maken heeft. Je kunt je onstabiel gaan voelen, niet in staat om op eigen benen te staan. Je kunt langere tijd sneller prikkelbaar zijn, je sneller op je teentjes getrapt voelen. Je kunt iets van verlies, gemis of afscheid voelen. Je zou leegte kunnen voelen. Bedenk dan dat leegte tevens betekent dat er ruimte is waarin iets nieuws mogelijk is.

Als je na lange tijd weer zonder alcohol door het leven gaat, kan het voorkomen dat je alles intenser gaat ervaren. Prettige emoties en ervaringen worden scherper maar ook de minder prettige emoties en ervaringen. Kortom: je wordt gevoeliger. Het leven raakt je meer en je komt daardoor meer tegen van jezelf.

Bedenk dat de hierboven beschreven situaties kunnen voorkomen, en dat er vast nog meer reacties mogelijk zijn. Bedenk daarbij ook dat ze allemaal te maken hebben met het ontgiftigingsproces van je lichaam en geest. Dat ze een gevolg zijn van jarenlang alcoholgebruik. Bedenk dat je je uiteindelijk helderder, fitter, schoner, uitgeruster en vooral veel mooier gaat voelen, maar dat je lichaam eerst het gif eruit moet werken. De ervaring van deelnemers tot nu toe is dat ze weinig last hebben gehad van ontwenningsverschijnselen.

Het is raadzaam om de eerste tijd veel tijd voor jezelf te nemen. Gun je lichaam en geest rust en tijd om weer te helen. Vraag daarbij ondersteuning van je naasten en schroom zeker niet om in een vroeg stadium je huisarts op de hoogte te stellen en als nodig is om hulp te vragen. Probeer de komende tijd goed en gezond te eten, en drink veel water of kruidenthee. Probeer iedere dag iets aan rustige lichaamsoefeningen te doen en een moment te zoeken voor inkeer en rust voor je geest. En als belangrijkste wellicht:

Geef jezelf iedere dag een compliment dat jij de stap hebt genomen om opnieuw te beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dit is een mooi gedicht voor allen die last hebben van terugvallen of uitglijders

Het volgende gedicht is getiteld: "Autobiografie in vijf hoofdstukken" en gaat ons allen aan!

1) Ik loop door een straat.
er is een diep gat in het trottoir
Ik val erin.
Ik ben verloren...ik ben radeloos.
Het is mijn schuld niet.
Het duurt eeuwig om een uitweg te vinden.

2) Ik loop door dezelfde straat.
Er is een diep gat in het trottoir
Ik doe alsof ik het niet zie.
Ik val er weer in.
Ik kan niet geloven dat ik op dezelfde plek ben.
Maar het is mijn schuld niet.
Het duurt nog lang voor ik eruit ben.

3) Ik loop door dezelfde straat.
Er is een diep gat in het trottoir
Ik zie dat het er is.
Ik val er weer in...het is een gewoonte.
Mijn ogen zijn open.
Ik weet waar ik ben.
Het is mijn schuld.
Ik kom er direct uit.

4) Ik loop door dezelfde straat.
Er is een diep gat in het trottoir
Ik loop er omheen.

5) Ik loop door een andere straat.


Portia Nelson, geciteerd in Charle L. Whithfield, M.D., Healing the Child Within

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach nu we toch aan het copypasten zijn (Soothe:-)

Iemand die drank- of medicijnproblemen heeft, gebruikt deze middelen om te vluchten en zich daardoor veiliger te voelen in zijn situatie. Alleen op deze wijze meent hij zich staande te kunnen houden. Waarom je vlucht ligt voor iedereen verschillend. Even verschillend is wat je met je vluchtmiddel wilt bereiken.

VLUCHTGEDRAG

Iedereen heeft behoefte aan een veilige plek, waar hij/zij zichzelf kan zijn, zich kan terugtrekken. Het is een normale behoefte en zo'n plek te hebben is een noodzaak. Voor kinderen behoort deze plek het ouderlijk huis te zijn: op alle vlakken van het leven is een kind in ontwikkeling en dus onzeker.

Vanuit de veilige plek thuis moet hij kunnen experimenteren, onderzoeken, en zo vergroot hij zijn kennis omtrent de wereld. Experimenteren kan dus alleen vanuit een veilige achtergrond, vanuit een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Ontbreekt zo'n achtergrond, dan zal het kind minder of niet met zichzelf en de buitenwereld experimenteren en dus minder vaardigheden ontwikkelen. Het blijft achter in zijn groei naar volwassenheid.

Hieruit volgt dat een volwassene, die in de kinderjaren deze veiligheid en geborgenheid heeft moeten missen, zich onzeker voelt in de wereld der volwassenen. Hij blijft de veiligheid stellen boven het experiment, boven het onderzoek. Hij vlucht weg in datgene wat hij als veilig en bekend ervaart.

Voorbeelden: Een partner hebben vanuit geborgenheid en verzorging en
je niet afvragen of je als persoonlijkheid wel bij elkaar past. Geen risico' s nemen, blijven hangen in een veilige saaie baan uit angst voor het onbekende .

Hij vlucht weg uit andere behoeftes, omdat hij eens tot de conclusie gekomen is dat hij faalt als hij op eigen kompas vaart, zelf beslissingen neemt, contacten maakt e.d..

VORMEN VAN VLUCHTGEDRAG:
-De roes zoeken
Je realiteit niet onder ogen durven zien, struisvogelpolitiek. Je vindt je situatie te zwaar, te moeilijk, te ongenietbaar. In een roes voel je dat al1emaal niet.

-Zelfmedelijden
Een gevoel dat iedereen kent en waarin we af en toe wegschieten. Wordt dit tot een levenshouding, dan kan het tot zelfvernietiging leiden. Het houdt je namelijk af van het zoeken naar een uitweg uit je problemen en van zelfonderzoek. Het leidt tot passiviteit en apathie. Bovendien zit in zelfmedelijden als grondhouding iets van "anderen verpesten mijn leven en ik ben slachtoffer".

-Passiviteit
Zich laten drijven op omstandigheden, problemen door anderen laten oplossen. Wachten tot anderen je zaken/problemen geregeld hebben. Later wordt die ander dan verantwoordelijk gesteld voor het misgaan van die oplossingen. Wegkruipen voor de consequenties van je daden, je isoleren, niet aan de slag gaan, afwachten.

-Aanpassing
Je door meningen en ideeën van anderen laten leiden, je conformeren aan de verwachtingen van anderen, soms uit onzekerheid over eigen kunnen, soms uit gemakzucht. Te veel aanpassen maakt iemand boos. Daarop kan dan weer gedronken worden en daar kan die ander dan de schuld van krijgen. Bij aangepast gedrag hoort vaak ondergronds verzet, schoppen tegen regels bijvoorbeeld.

REDENEN OM TE VLUCHTEN:
-Eenzaamheid
Drank vergemakkelijkt het omgaan met anderen; je voelt je vrijer, je durft meer. Of je bent door je drinken geïsoleerd geraakt, eenzaam geworden.

-Onzelfstandigheid/ Onzekerheid
Misschien een gevolg van verwenning (materieel) e verwaarlozing (emotioneel) door ouders. Nu, als volwassene, steun zoeken bij iemand die de ouder- functie overneemt. In huwelijken (of relaties in het algemeen) leidt dit vaak tot strijd. De partner moet zowel partner als ouder zijn. De verslaafde accepteert wel de geborgenheid en de verzorging, maar niét de daarbij behorende dominantie van die partner. De drank kan dan gebruikt worden als middel om de partner op zijn/haar nummer te zetten, als wapen in de strijd. In dit type relatie hoort men vaak: "Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar".

-Faalangst
Presteren om aan te tonen dat je óók iemand bent. Veel bereikt hebben om een minderwaardigheidsgevoel weg te werken of omdat anderen dat van je hebben verwacht.

-Competitiestrijd. De positie wordt dan koste wat kost vastgehouden. Het bereikte niveau kan te hoog zijn, of bij het ouder worden wil men de stap achteruit niet zetten. Drank of medicijnen worden dan gebruikt om zich in die situatie te handhaven (drank verbergen in de bureaulade, thuis stiekem drinken) . Faalangst en je niet aan je grenzen houden horen bij elkaar.

-Ambivalenties
Geen keuze kunnen of willen maken. Blijven hangen tussen twee mogelijkheden. Leven in een onmogelijke situatie en daar niet uitstappen (homoseksueel en getrouwd zijn -de verkeerde baan hebben of de verkeerde partner e.d.) . Drank/pillen als vlucht uit de realiteit.

-Drank/medicijnen om je emoties weg te werken, te vervangen door een ander gevoel dat je prettiger vindt:

-Agressie wegwerken met drank om onverschilliger te worden. Verdriet wordt met middelen: vrolijkheid, zorgeloos zijn.

-Woede wordt met middelen: onverschilligheid. Wrok, rancune wordt met middelen: slapen,
"weg" zijn.

OMGEKEERD:
Zonder drank als een lam gelijk, netjes aangepast en vriendelijk. De drank gebruiken als methode om je boosheid/woede te kunnen uiten. Voor de aangerichte schade voel je je dan niet echt verantwoordelijk. Het gebeurde immers onder invloed.

Om dit soort omzettingen te bereiken heeft iemand steeds meer middelen nodig om het effect vast te houden. De door middelen bereikte toestand is immers onecht! Ware gevoelens laten zich niet blijvend onderdrukken en tenslotte komen ze er ook uit met drank.

Ook slaapstoornissen kunnen tijdelijk verdwijnen met drank en pillen en ook hier valt de tijdelijke werking op, als niet tegelijkertijd ook aandacht wordt besteed aan de oorzaak van de slapeloosheid.

-Drank als manipulatiemiddel:
Drinken om weer opgenomen te worden in de kliniek of om het contact met de hulpverlener te behouden. Drinken om je zeker te stellen van aan dacht en zorg van de omgeving (vrienden, familie). Degene die om deze reden drinkt zal tenslotte toch aan het kortste eind trekken.

-Drinken om het drinken zelf:
Dit is een gevolg van het lichamelijk verslaafd zijn. Het lichaam vraagt om drank en men bedenkt allerlei redenen om dat drinken te rechtvaardigen tegenover zichzelf en anderen. Vluchten uit onprettige gevoelens gebeurt niet alleen met behulp van drank en medicijnen. Andere wegen zijn o.a. : gokken, constant bezig zijn (de workaholic), zorgen dat er steeds lawaai of muziek om je heen is, ervoor zorgen dat je nooit thuis bent enzovoort, enzovoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...