willie Geplaatst 23 november 2009 Rapport Share Geplaatst 23 november 2009 Hallo, Ik heb moeite met al die niet to de point verhalen. Een beetje gepraat om niets Graag bij de feiten blijven vind ik plezieriger. Neem mij. Mijn drank probleem is tussen 3 uur en 5 uur. Overdag heb ik nergens last van. Ook avonds niet S'morgens denk ik geen probleem maar als het drie uur is krijg ik het weer. Ben ik door die tijd heen met trucjes zoals niet meer inkopen dan 3 flesjes. Optijd eten. Afleiding zoeken. Lukt het me dan ben ik weer trots op mezelf. Ik weet dat het nog tijden door gaat Maar op een goede dag wanneer ik het vol houd breekt de cirkel Daar geloof ik in MAAR DAN MOET IK WEL VOLHOUDEN Willie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 23 november 2009 Rapport Share Geplaatst 23 november 2009 Hallo Willieik begrijp dat het voor jou niet to the point ismaar voor een ander weer wel.Wat belangrijk is dat jij hier komt halen wat jij nodig hebten misschien ook mee kunt brengen wat een ander nodug hebt.Daar zijn we voor om jou en onszelfte helpen alcohol de baas te leren worden.Op welke klokrijd, of feestdagentijd, of verjaardagstijd ook.We hebben allemaal onze eigen valkuilen, dat maakt niet uit, toch?Maar dat je hier steun en hulp komt vragen dat is wel belangrijk.Want we kunnen het niet alleen en dat hoeft gelukkig niet.Wat je niet aanspreekt, kun je scrollen met je muis,en wat je wel aanspreekt daar heb je meestal ook wat aan.Ik ga nu uitloggen, maar ga op de dagdraad tussen 15.00 en 17.00 uur, al is het ter afleidingwat kan het je schelen, alles wat helpt mag in deze strijd, zolang je jezelf of een ander maar niet kwetst of neerhaalt. We zijn allemaal met hetzelfde bezig.Succes ermeeJane Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 23 november 2009 Rapport Share Geplaatst 23 november 2009 Willie, zie het als een soort huiskamer, soms wordt de tijd gevuld met ditjes en datjes maar als jij om 3 uur tegen het plafond vliegt van de trek log dan in en meld datzeker weten dat je dan geholpen worden want daarvoor zitten wij in die huiskamer, er is dan altijd wel iemand om je door die uren heen te loodsen.Dat is een beetje hoe het forum werkt. dus hopelijk zien we je om 3 uur????je bent van harte welkom!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Otje Geplaatst 23 november 2009 Rapport Share Geplaatst 23 november 2009 Willie het is geen gepraat om niets. Ik vertel hier hoe ik omga met het niet drinken. Nu is dat door met mn nieuwe hobbie bezig te zijn. Buikdansen en kostuums maken. Deze hobbie ben ik gaan doen toen ik gestopt was met drinken. Het borduren brengt mij in een stemming waardoor ik niet meer aan drinken denk. Het dansen is vele malen leuker dan drinken. Als het even kan wil ik van mn hobbie mn beroep maken. Begrijpt u wel ? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erik Geplaatst 23 november 2009 Rapport Share Geplaatst 23 november 2009 To the point / To your point daarin zit een verschil natuurlijk. Zoals Woman schrijft, we schrijven ook over je leven inrichten zonder drank. Zo heb ik van Woman van het weekend nog de shimmy geleerd Zo schreef ik vandaag over hardlopen, dat ik dat weer doe is een direct gevolg van niet drinken. Het helpt mij enorm zoals een ander borduren helpt. Die inrichting van de dag, ontspanning zoeken zonder drank, genieten, leuke dingen doen en gezond bezig zijn met mijn lichaam. Dat lijkt mij allemaal erg belangrijk, anders zou er na het stoppen een soort leegte zijn. In dat "niets" zou ik gelijk een beretrek krijgen! (waarbij ik niet bedoel dat je je dag zo overvol moet plannen dat er geen gaatje is en geen tijd zelfs om aan drank te denken, dat breekt een mens op namelijk) Als ik over hardlopen schrijf is dat enerzijds omdat ik trots ben en dat wil delen maar daarnaast is het ook een voorbeeld van hoe ik met stoppen omga, voor wie het lezen wil. Stoppen met drinken is imo meer dan het nalaten van de routines rondom drinken, het is in hoofdzaak het creëren van nieuwe gewoontes. Ik doe echt inspiratie op bij andere van hoe zij hun leven inrichten en andere doen dat wellicht op bij mij. Maar als je het niet lezen wil dan scroll je toch gewoon verder en lees je slechts wat jij lezen wil. Maakt mij niet uit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Otje Geplaatst 23 november 2009 Rapport Share Geplaatst 23 november 2009 Graag gedaan hoor Eric :D:D:D:D quote: Originally posted by: erikZoals Woman schrijft, we schrijven ook over je leven inrichten zonder drank. Zo heb ik van Woman van het weekend nog de shimmy geleerd . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mariam Geplaatst 23 november 2009 Rapport Share Geplaatst 23 november 2009 ik begrijp het wel, willie. ik heb het ook, maar misschien moeten we de weg nog even vinden. voor mij is ook de tijd na het werk het moeilijkst, voor mij helpt het zo lang mogelijk uitstellen en dan pas vanaf 20.30 en dan kan ik het met 3 volhouden, meestal.Maar het lijntje is te dunm er hoeft maar iets te gebeuren of het gaat weer mis en om dan weer terug te gaan, dat is moeilijk.Mijn internetbehandeling moet nog beginnen, probeer nu van alles uit, lijkt soms wel dat ik daardoor juist meer trek krijg, omdat je er zo mee bezig bent.mariam Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 23 november 2009 Rapport Share Geplaatst 23 november 2009 Daar heb je gelijk in Mariam.Er gingen je velen vvor op dezelfde manieren de meesten vinden het veel gemakkelijker om te stoppenwant het geeft zoveel rust.je hoeft niet voortdurend met jezelf te plannen, onderhandelen, proberen, falen en weer opnieuw.Nee een keer een besluit en hup wat anders met je tijd gaan doen, er komen steeds leukere dingen.En ook minder leuke natuurlijk, want daarvoor dronk je.Maar meestal valt het mee, als je de minder leuke dingen accepteerten er misschien wat mee moet, alsnogwant de drank stelde eigenlijk alleen uitwat toch kwam of moest gebeuren.Ik zou zeggen, sluit een pact met jezelf of een mede nieuwe ADB-ervoor een week, help elkaar dagelijks of mog vaker(dat kan extra per pb) en kijk wat het je btrengt.Je kunt altijd terug naar waar je nu mee worsteltals je nog wilt dan.Jane Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mariam Geplaatst 27 november 2009 Rapport Share Geplaatst 27 november 2009 Ik moet toch zeggen dat het mij wel tegenvalt. jane heeft mij wel bericht, maar ik maakte mij vreselijke zorgen over bloeduitslagen, heb dit op de dageraad gezet, maar vond geen steun. gelukkig was het onterecht na bezoek huisartsi.Ik heb zoveel vragen, maar heb niet het idee de antwoorden hier te vinden. Heb een beetje idee dat het forummen is met oude bekenden. dan denk ik, daar zijn andere mogelijkheden voor, zoals MSN. hyves etc. hier komen mensen die hulp nodig hebben en niet staan te wachten op onderonsjes.Ikzelf zit ook op een forum van stiefgezinnen, daar is het anders, kun je meteen je vraag kwijt, zoiets als een dageraad is daar bijzaak, dit forum lijkt erop te steunen.Weet niet hoelang ik blijf, ben teleurgesteld.mariam Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Otje Geplaatst 27 november 2009 Rapport Share Geplaatst 27 november 2009 De dagdraad is erop gericht je dagelijkse leven in te richten. Zonder alcohol verandert je leven compleet. Hoe richt je dat in ? Dat bespreken we op de dagdraad.Dus dat betekent dat er berichten staan als: vanmorgen ben ik opgestaan en ik heb eerst een wasje gedaan voordat ik koffie ging zetten. Dat lijkt niet interessant maar dat is het natuurlijk wel, als je na tientallen jaren de hele dag met een kater in bed liggen en tekenfilms kijken ineens de was al doet voordat je koffie zet. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en er zijn geen hulpverleners aanwezig. Dat betekent dat je weleens geen reactie krijgt. Soms komt een reactie pas later. Voor mij is de dagdraad een soort dagboek, ik schrijf mijn ervaring over het stoppen met alcohol en hoe dan nu verder leven op dit forum. Als ik een reactie krijg ben ik superblij, en als ik me goed voel reageer ik zelf. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willie Geplaatst 27 november 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 november 2009 MariamMisschien hebben we iets aan elkaar.IK ben ook pas begonnen.Vandaag twee biertjes maar ik had trek in meer.Niet gedaan. Ik moet en zal er doorkomenIk heb genoeg gezopen slap geluld enz enz enzTien dagen doe ik het nu en ik heb 120 flesjes niet gedronken.Steeds hou ik mij die dingen voor.Ik heb wel wat lichamelijke klachten nu ik niet meer zoveel drink.Oke we spreken elkaar?Groeten Willie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 27 november 2009 Rapport Share Geplaatst 27 november 2009 Jeetje willieals je het uitgespaarde geldopzij zet, kun je je een mooie beloning in hetvooruitzicht stellen!Zo door gaan dus:present: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 28 november 2009 Rapport Share Geplaatst 28 november 2009 Willie en Mariam. Vraag duidelijk aandacht voor dat geen waar jullie mee zitten. Schrijf het desnoods heel duidelijk je gevoelens op en je krijgt wel antwoord. Zo niet stel je vraag nog een keer. Maar heb niet gelijk kritiek op de wijze waarop het forum draait. Dat is vaak gewoon goed. Als er iemand met grote problemen zit, wordt er door iedereen gereageerd en raad gegeven. Kan ff duren.Als je je problemen op schrijft ben je meestal al wat kwijt. Gewoon omdat je op dat moment al stil staat bij de rotgevoelens die je hebt.Hopelijk zien we jullie bij de dagdraad. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 28 november 2009 Rapport Share Geplaatst 28 november 2009 Goedemorgen!Willie en anderen,Ik wil graag reageren op het onderwerp "trek tussen 3 en 5 uur".Ik heb het eerste half jaar mateloos veel geleden onder deze vorm van trek. Ik was gewend om omkwart over 4 de dagelijkse literfles witte wijn open te trekken. Daar begon ik dan aan tijdens het koken,vandaar dat ik lang moeite heb gehad met koken zónder wijn.Ik had daar een paar truukjes voor bedacht nl de keukenwekker zie hier:de keukenwekkerMaar wat me het meeste geholpen heeft is:VERANDERING VAN GEWOONTE.Als je nl. de éne gewoonte weglaat, moet je er een andere voor in de plaats krijgen / nemen / zetten / maken. Ik zat de eerste tijd om half 4 of eerder mijn eten klaar te zetten (bv. aardappels in de pan, groente schoongemaakt) en ging dan TV kijken (nam bv. iets op op TV ik heb heeeeeeeeel veel TV gekeken in die tijd, maakte niet zoveel uit wát). Om 5 uur zette ik het eten op en om half 6 gingen we aan tafel.dus: TIP 2 : VROEG ETEN (ik heb daarna nl. geen trek meer).Bijkomend voordeel: mijn dagritme en dat van de kids is geheel veranderd, we eten nu altijd vóór 6 uur of uiterlijk om 6 uur en daar zijn we allemaal aan gewend.Je hebt dan een lange avond voor de boeg met veel energie om dingen te doen die je anders uitstelt omdat je om 9 uur nog aan iets moet beginnen dat moeilijk is.Dan: zoek iets wat je kunt drinken zonder dat het veel calo's heeft:TIP 3 : ZOEK EEN VERVANGING.ik ben verslaafd aan de Spa Rood. Kan me voorstellen dat iemand dat niks vindt, dus hier zijn alle alternatieven voor jullie verzameld: Alternatieve drankjesDit zijn de drankjes die we (de langer-gtestopten) vanaf 2006 verzameld hebben en zelfs op de site van Tactus staan omdat ze dat zo'n goed idee vonden.Een alcoholist moet nu eenmaal altijd een vol glas hebben staan, is mijn ervaring. Maar er hoeft géén alcohol in te zitten!TIP 4: WEES ALERT OP HALT; Hunger, (dus knabbel iets wat niet te veel kwaad kan), om 4-5 uur of 's avonds, bv. Japanse zoutjes, droge crackertjes met een smaakje, of maak een schaaltje voor jezelf met bv. augurken als je dat lekker vindt, ik noem maar wat. Ik eet regelmatig een pot augurken leeg bv. hebben haast geen calorieën.Anger: als je boos bent> de neiging is om die emotie "weg" te drinken maar je kunt ook iets anders doen, bv. het opschrijven een brief maken, of iets anders. In ernstige paniekaanvallen die je niet meer kunt beheersen kun je je arts vragen om een zeer lichte dosering bv. librium. Dat is alleen voor de eerste tijd dan hè. Lonely: als je je eenzaam voelt: zoek een maatje op msn of die je mag bellen. Ik had een vriendinnetje die in dezelfde fase zat en ik heb haar vaak gebeld. Als je het gevoel kunt "uiten" is het vaak niet zo scherp meer.Tired: moe zijn: bij mij een grote trigger. Las dus voldoende rust in. Als je eten al "klaarstaat" kun je even gaan liggen/zitten/hangen op bank of bed, een wekker zetten en eruit komen als het eten "op" moet.Deze vier zijn echt heel belangrijk!TIP5 5: Als je de internetbehandeling doet (en als je die niet doet> ga die dan doen! Het is gratis en anoniem, je kunt je aanmelden op www.tactus.nl) krijg je ook meer zicht op je trekmomenten en kun er beter mee omgaan en leer je ook "surfen" op dat gevoel door het doen van ontspanningsoefeningen. TIP 6: ga aan het forum hangen. Juist het kletsen over andere dingen dán alcohol is soms juist bijzonder nuttig. TIP 7: (maar dat doe ik pas sinds een week) zet een mooi boek als luisterboek op je mp3 (ik wil je best uitleggen hoe dat moet) en zet dat op je hoofd terwijl het 3 uur is. Dan ben je geestelijk afgeleid en het helpt mij fantastisch bij een pijnlijke therapie die ik moet ondergaan. En dan nog iets persoonlijks van mij: ik lag gisteravond in bed en dacht aan het forum. Omdat ik hier al bijna 4 jaar op schrijf, reageer ik meestal wel. Maar 1. ik heb een idiote week gehad en ook niet eens meer bijgelezen (maar had jouw noodkreet wel zien staan ) 2. ik was bekaf en toen gebeurde het dat ik me realiseerde, dat ik eigenlijk vond dat IK had moeten reageren dacht ik: nu heb ik een mens in nood laten "zitten" terwijl ik ervaring heb met dit moeilijke tijdstip.Toen heb ik me moeten realiseren dat niet alleen de mensen die al langer droog staan de korter gestopten moeten en kunnen redden. Ik heb ook mijn eigen reddingsplan moeten maken. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze niet reageren. We zitten hier niet met een getekend contract om nieuwe(re) mensen te helpen. Ik doe het overigens graag en ook vaak, helpen met het overkomen van inmiddels aan mij bekende problemen waarvoor ik iets bedacht heb, maar het gaat erom, dat je hier niet kan gaan "klagen" dat je geen reactie krijgt.Begrijp me goed, dat is geen verwijt, al lijken mijn woorden daarop. Ik heb alle dingen die ik hierboven heb geschreven, uit moeten vinden, moeten horen, ik heb geluisterd, boeken gelezen, álle draadjes met Tips en Adviezen doorgespit (inmiddels ken ik ze wel omdat ik hier al zo lang ben).... dan kom je verder.Maar maak nooit een ander verantwoordelijk!Het "ditjes en datjes" heeft in de loop van de jaren zijn nut méér dan bewezen. Sterker nog, het forum zag er in 2005 heel anders uit, en ik ben één van de mede-grondleggers (ahum) van deze nieuwe structuur. Tactus is er erg tevreden over, de meeste mensen ook. Misschien moet je nog wennen aan deze structuur, dat is niet erg.Blijf schrijven en je komt verder! Maar ook lezen! Ik kan je bv. de Cirkels van Van Dijk zeer aanraden. Voouit, voor één keer dan nog: De cirkels van Van DijkIk stuur je dit bericht ook per pb. Dan weet ik zeker dat je het leest als je inlogt. Ik wens je alle succes en sterkte!En je kunt van mij aannemen: je kómt over die trek heen, echt waar, maar je moet er wel wat voor doen. Ik heb er nauwelijks meer last van. In mijn ervaring duurde het (ik ben gestopt in okt. 2005 en in de zomer 2006 was het wel over ) een aantal maanden, waarin het steeds minder werd, maar wél gemener, omdat het de kop opsteekt als je het niet verwacht. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mariam Geplaatst 28 november 2009 Rapport Share Geplaatst 28 november 2009 Hoi willie en de rest,Ja ik denk dat we veel aan elkaar kunnen hebben, zal je pb-en.en wil niet als klager overkomen, absoluut niet mijn bedoeling geweest. ik had gewoon wat anders verwacht. ik begrijp nu beter waarom de dageraad er is, maar vind dit soort "zijsprongen "ook erg waardevol. er een thema aan koppelen en dan vind ik een bepaalde opmerking over "aandacht "niet terecht.Ik hoop hier steun en herkenning te vinden en zoals ik in een eerdere opmerking zei, ik moet de weg nog even vinden.En houtje, bedankt voor je uitgebreide reaktie, heb er veel aan, heb internetbehandeling, net begonnen.mariam Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Otje Geplaatst 28 november 2009 Rapport Share Geplaatst 28 november 2009 Mariam, voor een thema draadje kun je terrecht bij de afdeling "Thema's rondom alcohol". Welke opmerking over "aandacht"vind je niet terrecht ? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mariam Geplaatst 29 november 2009 Rapport Share Geplaatst 29 november 2009 oke, bedankt! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden