Spring naar bijdragen

vrijdag 15 januari

Vie

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 177
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoi Willie,

Ja, thee is inderdaad niet te zuipen! Ik drink het nu ook maar het is echt verschrikkelijk. Decafe is beter. Ik wordt ook zo weeig van thee. De Gemberthee gaat wel. En frisdrank hoef ik ook niet want daar krijg je alleen maar meer dorst van.

Ik voel me trouwens al wel veel happier sinds ik maar 10 glaasjes wijn per week drink nu twee en een halve week. Barst van de energie en het gevoel dat ik de hele wereld aankan!! Maar val wel moeilijk in slaap nog maar dat heb ik er wel voor over.

Sterkte met je jicht en je verdere proces.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dar. De maatschappij staat voor een afgrond?
Iedere hoogbeschaafde cultuur dreigt naar de verdoemenis te gaan, waarom? Men kijkt niet meer wat echt belangrijk is. Alleen maar gericht zijn om status te maken, meer te willen hebben, aan een grotere cariére bouwen. We zijn bijna over de top, en duvelen weer met een rotvaart de ravijn in. Het is in de geschiedenis al zo vaak gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ervoer een groot gevoel van vrijheid en dankbaarheid toen ik vanmiddag naar huis reed. De weilanden nog wit, reetjes in de wei, beetje nevelig en schemerig. Gevoel van vrijheid dat ik los ben van mn obsessie van de drank. Vrijheid dat ik nu een keuze kan maken en niet meer hoef. Vrijheid dat ik door iemand te helpen ook mezelf help, vrijheid op mn zieke zwager te bezoeken, vrijheid van zijn.
Dankbaar voor de kansen die er liggen, dankbaar voor al die lieve en geweldige mensen die er in de afgelopen 3,4 jaar op mn pad gekomen zijn. Dankbaar voor mn alcoholloze leven en dankbaar dat ik aan mezelf kan werken, aan groei. Dankbaarheid voor zoveel dingen. Dingen die ik eerder niet of veel minder zag en ook kon zien.

Nu voor mn kacheltje, honden ronkend in de mand, ff in de rust. Getwijfeld of ik naar de groep zou gaan(AA) maar ervoor gekozen hier te zijn in mn huissie, genieten van al die dingen en even stil zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal. Mijn weekend ziet er als volgt uit. Vanavond drink ik niets. Morgenavond drink ik niets.
Zondagmiddag heb ik een receptie. In het verleden zou ik voor de receptie thuis het nodige drinken. Op de receptie zelf zoveel mogelijk naar binnen werken. En na de receptie thuis ook weer doorgaan. Nu is mijn plan voor zondag als volgt. Voor de receptie niets drinken. Op de receptie met mate wat drinken.
En na de receptie thuis ook niets meer drinken. Als ik dit weekend zo kan invullen ben ik trots op mezelf.
Vorig weekend droog, dit weekend alleen met mate op receptie. In deen 28 jaar is het zo geweest.
Nu ga ik even een band plakken want ik zou best een grote fles bier of wijn lusten. (maar ik doe het niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sjaak, als je het ok vind om ongevraagd advies te krijgen,
In het boek "Uit je Bol"
Adviseren ze dat als je dan toch een keer wilt drinken om dan elk glas af te wisselen met een glas water (spa ofzo)
Ik heb dat vorig jaar ook eens gedaan, en het beviel me prima.
Misschien heb je er iets aan.
Goed dat je afspraken met jezelf maakt. Goed eten van te voren, of tijdens, is ook belangrijk !
Morgen wordt voor mij een test, maar met een groen pilletje erin maak ik me geen zorgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bol, hoe heb jij die zaken aangepakt. Je geeft Sjaak advies, kun je ook delen vanuit je eigen ervaringen. Hoe doe jij dingen, hoe pak jij die zaken aan, hoe heb je dat gedaan, waar loop en liep je tegenaan? Welke gevoelens heb je daarbij? Wat zijn je triggers?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bolletje. Met mate drinken denk ik gewoon met de sociale drinkers mee. Vroeger dronk ik het dubbele onderhand van de rest. Mooi stiekem, maar toch. Ik denk een stuk of 8 a 10 glaasjes.
Als het melukt zoals straks beschreven heb ik in mijn ogen al een enorme overwinning bereikt.
Woman, morgen een test? (Ik heb nog niet alles gelezen, er komt de hele tijd vanalles tussen)
Wat voor iets is dat groene pilletje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bambam ik heb deze dingen in het verleden zelf mee gemaakt. Nam me voor om niet of soc. te drinken. Dat is me een paar keer gelukt. Zelfs 2x met de carnaval. Voelde me erg trots. Verder had ik me een paar keer voor genomen niet te drinken, maar dat was niet gelukt. De gevoelens die ik toen had waren teleurstelling, het gevoel dat ik waardeloos was, zwak en weer een rede om toen te gaan drinken.
Maar slik nu al lang refusal dus is het een stuk makkelijker dan toen. Heb nu vaak geen moeite als ik naar een feest ga.
De tijd dat ik echt veel dronk is ruim 30 jaar geleden. Dus moet ver terug denken.
En de triggers van toen??????? Daar was ik toen nog helemaal niet mee bezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Alkelei, het kan best zijn dat ik na een tijd moet zeggen: "Sjakie, sociaal drinken kun jij niet, dus we drinken maar helemaal niet meer!!" Ik ben ook nog maar aan het zoeken naar de juiste ballans. Maar gezien alles wat ik hier lees van mensen die er ervaring mee hebben, kan het in de toekomst best zijn dat ik de beslissing neem nooit meer te drinken. Maar ik ben in eerste instantie een bietje eigenwijs.
Woman, ik hoop echt dat morgen voor jou een overwinning wordt, dat je een lekker blij gevoel hebt van YESSSS!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De mensen die het wel kunnen zijn geen alcoholist. Er gebeurd ook iets in je brein als je drinkt. Het wakkert aan als je die eerste weer neemt. Daarna krijg je last van craving; je lijf en brein willen meer. Eén is teveel en 10 niet genoeg. Maar wellicht is het goed dat uit te proberen. Lastig is wel dat het velen niet lukt om dan weer te stoppen. Het klinkt misschien overdreven maar er gaan erg veel mensen dood aan teveel drank en aanverwante ziekten.

Sjaak, waarom jezelf afvragen of je wel of niet nooit meer kunt drinken. Mij help het om de keuze te maken vandaag niet te drinken. Dat kan ik overzien. Morgen is pas morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zullen zien Alkelei, ik ga d'r in ieder geval stinkend mijn best voor doen.
Ik ga nu een eind met de hond lopen en dan lekker slapen. (mijn tweede alcoholloze vrijdag in 28 jaar!)
Jongens en meisjes, bedankt voor jullie steun en advies, nog een fijne avond en tot morgen!
Welterusten!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bambam, ik had jouw berichtje nog niet gelezen. Diep in mijn hart weet ik dat je hoogstwaarschijnlijk gelijk hebt. Maar ik ben ook nog maar net bezig om alles in een vormpje te gieten en het kan best zijn dat ik radicaal het roer om moet gooien. Maar vooralsnog wil ik eerst even dit proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap je wel Sjaak. Toch, Ik zie het op mn AA groep, de wanhoop, de walging, de boosheid, het verdriet. Het is zo jammer dat iedereen zijn/haar eigen wiel steeds opnieuw zelf uit wil vinden. Maar ja, dat snap ik ook, heb zelf 24 jaar gedronken. Misschien kun je luisteren, lezen en dan je conclusies trekken. Ik wens je kalmte, koed en wijsheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...