Spring naar bijdragen

Woensdag 10 februari 2010


suusje777

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 221
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoi mensen allemaal,

Lang geleden dat ik hier mijn hoofd (rugzak) heb laten zien. Er is veel gebeurd in de afgelopen maanden. Het gaat goed en niet goed met me. Allemaal dubbel.

Waar zal ik beginnen? Oktober maar, want rond die tijd heb ik dit forum zo een beetje achter me gelaten. Nee, nee, ik heb nog wel mijn steuntroepen, waar ik heel blij mee ben, maar dit forum werd voor mij een te veeleisende opdracht. Dat ligt niet aan jullie, maar aan mijn eigen drang om iedereen steeds maar weer persoonlijk te woord te kunnen staan. Dit forum heeft mij geholpen om van de drank los te komen en dat zal ik zeker nooit vergeten. Vanuit dit forum heb ik vele lieve mensen leren kennen die nu voor altijd in mijn hart zijn gesloten.

In oktober heb ik dit forum de rug toegekeerd, omdat ik me niet meer thuisvoelde. Waarom? 1. Ik denk door de grote toename van deelnemers, ik had er moeite mee. 2. De nieuwe moderatoren tikten mij om de haverklap op de vingers. Ik was dit niet gewend. Ik zat hier toch al 2,5 jaar zonder ooit een vingertje. Dit gaf uiteindelijk de doorslag en ik vertrok. Ik heb nu verscheidene andere wegen gevonden om met lotgenoten contact te hebben voor het mezelf handhaven in het leven van alledag voor iemand die de alcohol laat staan, maar nog de nodige andere beren op de weg kent.
Ik zit dus niet zonder ondersteuning en kom dus ook niet met hangende pootjes terug, maar met een geheven hoofd. Er is leven na de drank (al heb ik mijn terugvallen). Er is vooral een schuldgevoelensvrij leven na de drank.

Even voor de nieuwe mensen. Ik ben een vrouw, nu 50 jaar oud, ik ben getrouwd, heb een zoon van 22 die sinds 1 oktober een studentenkamer heeft, maar pas onlangs echt het nest heeft verlaten en heb een dochter van 19 die vorige week verhuisd is naar een klein apartement. Ze zijn dus een beetje tegelijk het huis uitgevlogen. Dit is echt wennen.
Op 11 april 2007 ben ik gestopt met drinken. Ruim 14 maanden heb ik geen druppel genuttigd, daarna heb ik een paar terugvallen gehad. Het ergste waren ze toen ik ook probeerde te stoppen met roken. Dat laatste heb ik maar opgegeven, het is voor mij te hoog gegrepen. Ik ben sinds begin 2008 in behandeling voor een zware, nu matige depressie. Het schiet niet erg op, maar er zit wel vooruitgang in, al ben ik nog lang niet vrij van de wens om dood te zijn.

20 november j.l. was voor mij een crisisdag. Mijn moeder overleed en dat kon ik niet verkroppen. Ik heb in een vlaag geprobeerd mezelf van het leven te beroven. Ik kwam bij en heb mijn grootmoeder (de moeder van mijn moeder) gevraagd om me te laten opnemen. Drie dagen in de crisisopvang. Eerlijk gezegd zo een beetje de heerlijkste dagen van mijn leven: eindelijk rust.
Daarna moest het leven toch weer opgepakt worden, mijn moeders gedachtenis geëerd worden en haar as verstrooid. Ik en mijn gezin hebben dankbaar gebruik gemaakt van het aanbod van een vriendin van me om ons te rijden en begeleiden.
Na de crematie heb ik wel een fikse terugval gehad. Daar ben ik toch weer uitgekrabbeld, mede dankzij een fikse 'schop' onder de kont van mijn man.
Mijn vader en grootmoeder slaan zich samen behoorlijk goed door deze moeilijke tijden. Er is natuurlijk veel verdriet, maar ook de gedachten aan de kwinkslagen en anecdotes.

Nu gaat het weer ietsie beter met me, maar ik ben er nog lang niet. De nuchterheid helpt wel enorm mee aan mijn come back (om het zo maar te noemen).

Het leven is nuchter toch minder gecompliceerd dan met alle problematische logistiek rond het drinkende leven, als je dat al een leven kan noemen. Ik werk nu al 2,5 jaar aan mezelf en heb toch al veel ontdekt en vooral verworven. Als ik was blijven drinken, dan lag ik vast al twee jaar onder de zoden.

Ik had al eerder ontdekt dat er zonder drank een leven bestond, maar de laatste 3 maanden heb ik echt gezien dat ik in die 'nuchtere' een hele grote vriendenkring heb opgebouwd. Ik die eenzaam en in mijzelf keerd zat toen ik hier op het forum kwam en zag dat er nog andere mensen bestonden die een zware rugzak meedragen.

Wat ik iedereen wil meegeven is dat eenmaal het slavenjuk afgeworpen (hiermee bedoel ik dus de valse vriend alcohol de deur uitgegooid), een mens de tijd kan nemen om zijn verleden en alle pijn uit het verleden te gaan verwerken en een plaats kan gaan geven.

Zolang je drinkt, sta je stil en ga je zelfs achteruit, zodra je stopt, wordt het leven geen rozegeur en maneschijn, maar zeker wel overzichtelijker en behapbaarder, zeker als je daarbij het lef hebt om hulp in te schakelen.

Gooi de schaamte om je alcoholisme overboord en neem die stap naar de hulp die je nodig hebt. Inmiddels is alcoholisme ook erkend als ziekte. Bedrijf-, huis-, verzekeringsartsen enzovoort hebben geheimhoudingsplicht. Schroom niet om je probleem met de alcohol op tafel te gooien. Ook al moet de wens om te stoppen uit je tenen en je hart komen, met de juiste hulp kan je deze cirkel doorbreken. Wees daarbij niet hardvochtig naar jezelf toe. Lopen heb je ook niet geleerd van de ene op de andere minuut. Blijf geloven in jezelf, blijf geloven dat je kan stoppen met drinken.

Ik ga nu een aantal mensen met name noemen die mij zo goed geholpen hebben op dit forum en ik ben mij er van bewust dat ik er waarschijnlijk een aantal zal vergeten te noemen. Mijn hoofd is nog altijd een zeef. Neem mij dus niet kwalijk.
Houtje (superkanjer), Slofje (lieverd), Gem (grote steunpilaar), Marjo (kom op, je kan het, je hebt het in je), Marieke44 (trek je het nu wel?), Spud (eindelijk gewaardeerd), BamBam (knotsknots), Ziza (bang-klap), Vie (bots-bots), Marion/Sneeuwwitje, Stien, Tapas (een groeier en bloeier), Meisje (stille droge dame), Soothe (vallen en opstaan en al meer dan 2 jaar staan), Anna (een regelrechte kanjer), Safi en partner (ook zo een creatieve groeiers), Adam (no problem with eating a cold turkey), Blacky, Water (spetterend en spatterend op het droge gekomen en gebleven), Charlie (mijn stopmaatje), Rufus, KarelK, Calimero, Q, Tina, Bibette (of Bibelle - ik ben de naam kwijt), Kaia (een stille kracht), Hannah, Juffie, Knuffie, Kohtje, Trees, Dhendro, Tasseke, Wingchun nog zoveel mensen op wiens naam ik nu niet kan komen, er zijn er zoveel in die drie jaar dat ik hier ben komen schrijven en lezen. Ook diegenen die ik niet bij naam heb kunnen noemen hebben een plek in mijn ontwikkeling. En er schieten straks vast wel weer een aantal namen door mijn (war)hoofd.

Mijn beide kinderen zijn sinds kort op zichzelf gaan wonen. Het is wennen zo zonder ze, maar ze zijn altijd welkom. Vannacht blijft zoon bijvoorbeeld thuis slapen, onderwijl zijn was draaiende. Mijn dochter zit pas in haar apartementje dus die heeft voorlopig geen behoefte aan thuiskomen. Dat komt wel als het té stil wordt. Ach, het nest is nog warm. Hun kamers blijven voorlopig nog hun kamers met hun bedden.

Loslaten en mijn man heeft het hiermee toch best moeilijk. Ja, een echte moederkloek is die man van me.

Ik heb jullie nu genoeg lastig gevallen, maar hoop wel dat ik duidelijk heb kunnen aangeven dat het doorbreken van die drankcirkel ieders leven kan verbeteren. Het wordt er i.i.g. niet slechter van.

Welterusten. En wie weet kom ik nog wel eens langs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel okee Tas
Er is nog teveel
innerlijke onrust

De testen gelovende
ben ik zo gek als een
deur..

Het is mij om het even
Afspraak over een maand

Eerder beslis ik niets!

Ik zou er niet meer
over na moeten denken

Wat heeft het voor zin?

Het kakelt
en gakt
te hard!

Allemaal..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

corinne
:heart:

er is ook veel gebeurd de laatste tijd......... reden genoeg om je niet goed te voelen
maar gelukkig heb je wel een paar belangrijke beslissingen genomen
A. niet meer drinken
B. de kanjers en steunmaatjes in je leven toelaten.
C. je te realiseren dat het leven toch mooi is

lukt het zingen nog? of heb je dat even op een zijspoor gezet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heee, een maatje!!
ik ben ook zo gek als een deur :D

maar de leukste gekken, zijn de gekken die goed met zichzelf kunnen omgaan.
maar je gaat toch niet heen in de hoop dat je een simpel iemand wordt, die snel tevreden is, weinig hoogdravende wensen heeft en vooral geen gekkigheid uithaalt??

pfff, nog een maand bedenktijd :huh:
sommige dingen moet je onnadenkend doen, jezelf storten in een avontuur!
een maand lang nadenken
en zeker smoezen bedenken om het niet te doen???
daar heb ik nogal het handje van :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gek zijn..........

dat is eigenlijk het enige waar ik me nooit druk om heb gemaakt
als ik er over ga nadenken, ben ik er zelfs wel trots op
ik ben alleen de negatieve dingen in mijn leven zat
en eerlijk is eerlijk
die heb ik negen van de tien keer wel zelf veroorzaakt
daarom ben ik blij met alle hulp die ik kan krijgen
ook een beetje hypocriet
ik wil alleen de leuke kanten van het gek zijn

beslissingen!!!!!
daar valt en staat een leuk leven mee

maar goed, nog een maand de tijd om te bedenken wat je zelf wilt

nu ga ik echt slapen
anders zit ik morgen als een voddebaal voor de rechter
hmmm, warschijnlijk niet erg
kan hij in het eggie zien dat ik een arme sloeber ben :D

ga je ook eens op tijd strekken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo,
Fijn dat je van mij houdt, maar hou eens wat meer van jezelf, je bent het echt waard. Je bent nog een kleiner opdondertje dan ik, maar er zit zoveel pit in je. Gebruik die pit nu eens helemaal voor jezelf. Blijf niet hangen. Ik ben i.i.g. blij dat je nu eindelijk hulp hebt gevraagd. Ga ervoor. Regel 1 (afgezaagd, maar toch waar, heb ik ondervonden): structuur in je dag-nachtritme brengen, structuur in je dagindeling maken.
Dus welterusten en duik onder je dekbed.

Tasseke,
Rechtzaak? Alles is natuurlijk aan mij voorbij gegaan. Goed idee om dan tijdig je bed in te duiken (ook al is het al laat). Succes morgen.


Dames, heren,
Ik heb mijn zoon (die nu al vier nachten te weinig heeft geslapen) beloofd om zijn was straks naar de wasdroger over te hevelen. Tja, dus moet ik nog even op blijven. Ik mag echter uitslapen morgen tot 9.40 uur. En verder hoef ik morgen niks nada niente rien de knots. Behalve stofzuigen (bah).

Slaap lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...