Spring naar bijdragen

Vrijdag 12 Februari 2010


AlbertRemmo

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 348
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:


Originally posted by: Alf
Tina

In het voorbeeld heb ik enkel aan willen geven dat stoppen

altijd mogelijk is, omstandigheden of niet, er is geen excuus

van 'ik kan het niet want...ik ben ziek, ik ben alco. bv.

Bij de AA wordt terugval op die manier ook benaderd, in het ziektemodel dus:

ja, je bent ziek dus is een terugval te verwachten, kun je er niks aan doen, jouw schuld niet enz.

Denken in een ziektemodel heeft nadelen (en voordelen )

Volgens de RR theorie kun je er wel iets aan doen...zeggen ze dus



Alf, nog ff. Wat jij zegt over de AA klopt mijns inziens niet. Toen ik net naar de AA ging dacht ik dat alle groepen hetzelfde functioneerden. Dat blijkt niet het geval te zijn weet ik nu. Sommigen werken veel met de Stappen, anderen niet. Sommigen werken met een sponsor, anderen niet. Er zijn zelfs groepen die het concept van een Hogere Macht, God, zoals een ieder die persoonlijk aanvaard er uit hebben gegoid.
Wel kan gesteld worden dat binnen de AA alcoholisme gezien wordt als een ziekte, een allergie. Er gebeuren responsen in je lichaam en daardoor wil ik meer drinken als ik die eerste neem. En als ik die eerste neem wil ik ook de tweede.
De allergie voor drank houdt ik; daar ben ik inmiddels van overtuigd. Dat wil niet zeggen dat ik me daarbij neer hoef te leggen. Ik geeft toe dat ik machteloos sta tov de drank. Dat houdt voor mij in dat ik veel zaken moet veranderen in mijn leven. Zaken, die misschien zo op het oog, niet zoveel met drank te maken hebben. Ik probeer eerlijk te zijn. Ik probeer mezelf te leren kennen, ik leer hoe ik ervoor sta. Ben ik hyper, waarom, wat is er dan en belangrijker; wat kan ik eraan doen. Heb ik last van teveel afspraken= druk dan kijk ik ernaar en zeg dingen af. Ik ruim, voor zover mogelijk, de rotzooi van mn verleden op. Dat geeft mij rust en ruimte. Dat houdt in dat ik minder snel naar de drank zal grijpen. Ik probeer stres te vermijden want daar reageer ik niet goed op. Ik ga op tijd naar bed, ik ga op tijd slapen. Ik maak een planning voor mn week zodat ik niet rusteloos word. Wnt ook dat is niet goed voor me. Ik tracht me te focussen op 1 ding en niet, zoals ik bijna altijd dee, zes dingen tegelijk willen doen.

Point of the matter is, voor mij, A: Dat als ik alles blijf doen zoals ik het deed, er niets verandert en de kans dat ik terugval in oude patronen groter is/gaat worden. En ik wil niet meer drinken.

Ik heb je link niet gelezen, wilde ff reageren op een klein stukje van wat je schreef.
Weet je, mij maakt het niet meer uit hoe iemand het wil noemen. Ik wil niet meer drinken en weet dat ik het zonder hulp niet kan. Ik weet ook dat ik patronen dien te doorbreken omdat ik anders te snel terugval in die oude meuk. En ook dat wil ik niet meer.

Voor mij werkt het om bezig te zijn met de Twaalf Stappen vd AA. Ik heb geen moeite met mijn Hogere Macht. Ik weet niet of God bestaat. Wat ik wel weet is dat ik God niet ben en dat ik het in mn eentje niet gered zou hebben.

Ik heb al menige stap gezet, richting herstel, en ik ben een steeds tevredener wordendende herstellende alcoholiste. Ik sta 3 jaar en 5 maanden droog. Heb veel meegemaakt in die tijd en ik heb het nuchter doorstaan. Mijn leven en hoe ik erin sta wordt alsmaar beter. Dat vind ik fijn en ik gun het iedereen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat ik geleerd heb is me nederig opstellen. Ik weet het, bij velen heeft dit woord een negatieve klank. Had het bij mij ook. Nu niet meer. Ik zie nederigheid nu als mezelf open stellen om te leren. Luisteren naar anderen en de dingen die werken op mezelf toepassen. Op die manier vind ik uit welke manieren voor mij goed werken. Ik tracht mn verzet op te geven.
Ik kan misschien wel niet drinken op wilskracht, maar vlgs mij word ik dan nooit een nuchtere alcoholist. Ik heb nu grip op mijn leven. Gek genoeg heb ik dat verkregen door mezelf over te geven, te accpeteren dat MIJN manier al die jaren niet heeft gewerkt.

En voor mij paste daar ook een diagnose bij, adhd, een psychiater die mn depressie behandeld heeft, overleg met mn huisarts, therapie en de AA. En het forum niet te vergeten natuurlijk. Zeg maar een totaal pakket.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alf, ik vind dat ik je mn excuus moet maken. Ik vroeg naar je onderschrift, waarom het er niet meer staat. Eigenlijk wilde ik vragen of je nog droog staat. Sneaky van mij.
Ik zag je teller niet meer en dan ben ik eigenlijk meteen ongerust. Ik ben dan vaak bang dat mensen gedronken hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staan daar dan nog meer urnen ? Ziet het er mooi uit ?

quote:


Originally posted by:
BamBam

Woman, we hebben mn vader bijgezet, in zn geboorteplaats, in een muur waar plaats is voor een urn. Steen ervoor met simpele tekst.




Alf, je onderschrift is weg. Tel je niet meer?




Fijne avond allen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Woman, deze muur was nog leeg, andere kant was vol. Ach ja, wat is mooi?
Iedereen heeft daar andere ideeën bij. De andere kant was wel een beetje 'vol'. Ik heb de schurft aan plastic bloemen en tja, die krijg je er gratis bij als de 'buurman'/ buurvrouw' die wel krijgt:-)
Daar is nix aan te doen dus maak ik me niet druk over. Ik ben blij dat ik nog es ff kan gaan. Weet niet of ik dat ga doen, mss wel, mss niet.
Het is een stenen muur, niet bijzonder mooi ofzo. Funktioneel. Z'n steen is mooi zwart, glanzend met witte letters.

Jongens en meisjes, ik ga mn mandje opzoeken:lips:
Slaap wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wou je nog een filmpje sturen Bam , maar dat doe ik later nog wel es!!

Apocalypsche now, marlon brando die het heeft over "a diamond bullet , right through my fore head the strenght!! the strenght!!"

Later ooit! Je bent sterk!!!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK Teveel
De maars...

Er wordt gesproken van een dierlijk brein en een 'nieuw' brein
termen overigens die gewoon in de neurologie gebezigd worden
ook wel corticaal en subcorticaal en verder hersenstam genoemd
Het nieuwe brein, neocortex, is dus eigenlijk het brein wat ons menselijk maakt
Daarmee denk je, plan je, en neem je beslissingen. Een dier reageert instinctief.
Volgens RR kun je daarmee dus ook je (dierlijk) overlevingsmechanisme mee
sturen en dat denk ik ook. Angst voor honden, het donker en vliegen kun je allemaal afleren.
En niemand wordt als alc. geboren (50% genetisch, rest omgevingvariabelen).
Is dus aangeleerd en een hele sterke verbinding geworden die zich ook nog eens
heeft gegeneraliseerd, het begon klein: he, ik voel me beter, vrijer als ik wat drink..)
tot het summum: ik kan het leven niet aan zonder drank. Dat maakt stoppen ook
moeilijk en volhouden nog meer ('nooit meer drinken..')
Een aantal mensen wordt depressief, ik ook, als reactie op het stoppen,
het Dbrein denkt nog steeds dat er nu iets vreselijks gaat gebeuren
want geen drank en maakt je dat duidelijk
Het gaat dus lang duren voordat mijn menselijke hersenen ervan doordrongen zijn dat leven zonder drank heel goed mogelijk is
Ik denk dat belonen daarom ook zo belangrijk is, het leggen van nieuwe verbindingen. Je maakt
iets naars mee en je drinkt nu niet, dat levert misschien iets moois op, dat vasthouden
en dat heel veel meemaken en er ook oog voor hebben zorgt uiteindelijk voor
overtuiging dat leven zonder drank(het eerdere summum) heel goed kan, zelfs veel beter.

Ik had een 'maar'
maar heb er nog eens over nagedacht en
vind het geen maar meer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

VM, dat is ook voor jou weggelegd! Ik ben niet altijd sterk, ook vaak niet. Ik ben wel bereid het werk ervoor te doen. Ik luister naar mn sponsor(vaak dan toch) ga naar de meetings, doe mn stappenwerk, schrijf met regelmaat een tiende stap, ben bezig met mn negende en het voelt goed. Het ruimt op.
Het is niet gemakkelijk maar he; who ever said life was going to be easy???

Willing to go to any length...
Gun jezelf een BB en de Twaalf en Twaalf. Daar staan de Stappen in beschreven. Isse niet duur en wie weet spreekt het je aan. Idee wellicht. Later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dank je Bam :)
:present:

Ik ga mn pecee uitzetten.
Doggie uit, en dan heb ik nog een toetje in de koeler.
Ben wel een beetje zwaarmoedig geworden van Jane Eyre. Zwaar hart.
Ben nu begonnen met hand en vingeroefeningen voor het dansen. Handjes moeten ook mooi tijdens het dansen. Pinken omlaag anders is het net of je een sigaret vasthoudt. Alles beetje losdraaien en strekken. Gek om te doen met je handen maar ook wel weer fijn, doorbloeding wordt beter en leuk want als ik mn hand uitsteek op de fiets doe ik dat met een sierlijk gebaar (dat gaat dan vanzelf)
Hup nu actie, lekker slapen. Doegdoeg xx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lees wel heel veel mooie en diepzinnige dingen op dit forum.
Zou graag nog een poosje blijven maar ga toch maar naar bed al heb ik geen slaap.
Snap het eigenlijk niet, was vanmorgen ook om half vijf op, de hele dag vergadering en nog steeds klaarwakker..

Even nog, of ik nu in mijn stoel zit of wakker in bed lig maakt ook niet veel uit...

Harry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn laatste bericht
heb ik geplaatst
zonder dat ik tijd had om de vorige berichten te lezen..
ga ik nog even doen, BB bv.

Dehndro (die heb ik al gelezen)
Ik denk dat we het uiteindelijk over hetzelfde hebben
Die 2deling heb ik ook al aangegeven is kunstmatig en werkt zeker int begin
maar het is geen ploeteren en zeker niet verzet of temmen, dat heb ik ook aangegeven
het is er en je kunt het niet negeren. Ook geen wilskracht, het is een begrijpen waarom
die enorme drang er is, het overleven, en dat dit gebaseerd is op een verkeerde aanname
nl dat je niet zonder kunt. Maar dit geldt voor alle verkeerd aangeleerde gedragingen, vliegangst pleinvrees
Uiteindelijk streef je naar één geheel, wat je in feite al bent. Een kunstmatige scheiding is slechts een hulpmiddel.
Overigens wil het niet zeggen dat ik de RR theorie verdedig, ik zie er alleen wat aardige
punten in, ik haal eruit wat voor mij handig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alf en wat met genetica? Ik geloof 20 % genetica de rest educatiie!

Als je een probleem hebt met in het brein dan, nucleus basalis accesorius, of de nucleus amydale die niet goed functioneert, dan is dat nog op te lossen met educatie!!!

Wij zijn oud, ok allez ik ben 43 en de rest weet ik niet , maar Alf, educatie is enorm belangrijk!!! Wat de genetische achtergrond ook is!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alf en wat met genetica? Ik geloof 20 % genetica de rest educatiie!

Als je een probleem hebt met in het brein dan, nucleus basalis accesorius, of de nucleus amydale die niet goed functioneert, dan is dat nog op te lossen met educatie!!!

Wij zijn oud, ok allez ik ben 43 en de rest weet ik niet , maar Alf, educatie is enorm belangrijk!!! Wat de genetische achtergrond ook is!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bam
Eerst een antwoord op je verontrusting
Nee, ik drink niet, nu niet morgen niet.
Die teller, grappig, daar vragen meer mensen verontrust naar..
Die loopt gewoon door hoor, maar ik vond het na die 100 dagen weer tijd
voor iets anders. Heb iets behaald en nu een nieuwe fase in, althans
zo voelt het, nu aan het werk, mn proefperiode zit erop, zoiets.

En de AA, ik heb niets tegen de AA, ken het nauwelijks en wil het ook niet
in discrediet brengen, geef alleen weer hoe er in de RR, de link dus, over gedacht wordt
en dat verhaal over ziekte sprak mij dan weer aan..
Verder doe ik hetzelfde, ik onderzoek, loop bij een psych, zoek ander werk(vandaag weer
een soll. eruit), pak hier wat uit en daar wat mee, lees het forum, zit nu thuis en herstel van een matige burn-out etc. en zoek op internet, dus vandaar die link..
Een ieder doet ermee wat ie wil, ik ook.
Ik heb niet de antwoorden, maar wil wel begrijpen en verder met mn leven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...