Kohtje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Ik hou niet van soft en ook niet van keihard. Ik hou van wat goed voor mij is. Toen ik pas had erkend dat ik een alcoholprobleem had, had ik aaien over m'n bol nodig. Dat hielp niks, maar ik had ze nodig. Ik kwam er op den duur zélf achter dat ze niets hielpen doordat ik constateerde dat ik gewoon door bleef zuipen. Hopend op -daarna- weer een aai. Toen ik tenslotte ten einde raad was kwam ik er achter dat ik mezelf alleen kon helpen door keihard aangepakt te worden door anderen en ook door mezelf keihard aan te pakken. Niet door gekwetst te worden of mezelf te kwetsen, maar door confrontatie met anderen en mezelf en de werkelijkheid onder ogen te zien. En de werkelijkheid was keihard: ik was een lamzak, een nutteloos, in m'n eigen wereldje opgesloten profiteur van de goedheid van anderen. Dat in te zien deed me de schellen van de ogen vallen. Ik wilde anders leven, ik wilde -op hoe kleine schaal dan ook- een nuttig en waardevol lid van onze maatschappij zijn. En dat kon ik alleen als ik zou stoppen met drinken.Nu ik mijn eigen verkeerd ontwikkelde karaktereigenschappen leer zien (met hulp van het 12-stappenprogramma, medeverslaafden en vooral ook mijn sponsor), kan ik werken aan het verbeteren daarvan en in plaats van me in mijn eigen wereldje op te sluiten (een wereldje met vele (voor)oordelen over van alles en iedereen en vooral veel schuld van anderen) geef ik nu toe dat ik niet perfect ben en dat niemand perfect is, maar in plaats van naar de verschillen tussen mensen te kijken probeer ik nu zoveel mogelijk de overeenkomsten te zoeken. En die zijn er legio. Dit forum heeft nog altijd een plekje in m'n hart omdat hier de basis ligt van mijn herstel. Maar groeien betekent ook dingen loslaten en nieuwe dingen oppakken. Nu is het meetingbezoek waar ik veel uit haal. Maar ook voorlichting geven in klinieken, andere mensen die op zoek zijn naar herstel m'n levensverhaal vertellen, en naast dat alles een "gewoon" leven leiden, zonder alcohol, zonder mezelf als het centrum van mijn kleine universum te zien. Ik leer mezelf zien als klein onderdeel van een groot geheel.Dit forum heeft, sinds ik het ken, altijd bestaan uit bolaaiers en kontschoppers, soms combinaties daarvan. En het bestaat tevens uit mensen die behoefte hebben aan een aai en anderen die een schop nodig hebben. En ja, soms zou ik de bolaaiers een schop onder de kont willen geven en de kontschoppers een aai over de bol. Maar wie ben ik? Ik ben net als jullie een verslaafde die ook niet altijd weet wat goed is maar wel goede bedoelingen heeft.Bedankt voor het luisteren/lezen..
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Hoi Kohtje,Dit is nu een bericht zonder vooroordelen, zonder iemand het gevoel te geven dat deze verkeerd doet maar uit verschillende ooghoeken bekeken. Hier kan ik iets mee.Ikzelf kan echt heel moeilijk iemand een schop onder z'n kont geven, hem confronteren met z'n drinkgedrag, wie ben ik?Wel kan ik proberen begrip op te brengen voor iemand en ook mijn eigen verhaal te schrijven. Vorige week nog had ik de keuze gemaakt om met mijn verjaardag te gaan drinken, en heb dit met veel moeite op het forum geplaatst. Dus deel ik met anderen.Soms denk ik wel eens, houd dat veroordelen naar anderen, proberen het forum naar jouw hand te zetten, nu nooit op.Soms denk ik, pobeer mensen in hun waarde te laten. Iedereen doet z'n best om de mensen te helpen en iedereen doet het op zijn eigen unieke manier.O en dank voor je bericht.
TheMerovingian Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Heb me vanochtend hier op het forum kort voorgesteld. Ben heel hartelijk verwelkomd , waarvoor veel dank.Begrijp inmiddels de kritiek en op- en aanmerkingen van o.a. Wimmelt , Fibo en Adam.Ook voor de reactie van BamBam heb ik begrip.Heb (nl. ook) het gevoel gekregen , dat ik in een soort 'naaikransje' terecht was gekomen.Een 'schop onder de kont' zal niet altijd de juiste oplossing blijken , maar "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden."Met respect voor alle betrokkenen!
blondie6173 Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Goedemiddag allemaal,Vanmorgen vroeg om 7 uur de deur uitgestapt naar Drup om te helpen met uitpakken...Wat een werk zeg, nu weet ik weer waarom ik nooit en te never meer wil verhuizen, maar beetje bij beetje schiet het al aardig op...Banjo en Caro en Struikrover ook mogen ontmoeten en wat een scheetjes zijn dat zeg (ook jullie Caro en Drup) Nu op voor de bbq met de buurt... Ieder zn eigen drank meenemen dus het wordt voor mij weer lekker grapefruitsap Weinig problemen mee, als ik erbij nadenk dat ze morgen allemaal met een kater opgescheept zitten en ik lekker fris en fruitig aan mn therapie kan beginnen;)Dag 43 vandaag en ook vandaag neem ik de eerste niet !!! Dune en Igor en Susana : Ook vandaag de eerste niet ? Fijn om te horen dat jullie elkaar gaan steunen en neem van mij aan het werkt !!! Kohtje/BamBam, thnx voor jullie open en duidelijke bijdragen... Leer er veel van !!!
Kohtje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Heeee Bolletje,iemand confronteren met z'n drinkgedrag is nog geen schop onder de kont geven. Die schop kan iemand nodig hebben om in dat drinkgedrag verandering teweeg te brengen. Maar het is verkeerd om die schop uit te delen als je hem eigenlijk zélf nodig hebt... dan zou het meer op het uitleven van frustraties lijken. Met andere woorden: alleen delen uit ervaring, niet uit hoe je het zelf graag zou willen doen maar niet voor elkaar krijgt. En complimentjes zijn natuurlijk ook belangrijk, maar dan alleen voor behaalde resultaten. Een complimentje voor een voornemen heeft mij voornamelijk in "dagdromen" doen belanden.
TheMerovingian Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 quote: Originally posted by: BamBamIk kan wel retehard uithalen naar Dune maar zou het wat oplossen? Iemand is er pas aan toe als iemand er aan toe is. M.a.w. : "Pappen en nathouden ?" ('ergens halfslachtig mee doorgaan').Zie ook : http://www.onzetaal.nl/advies/pappen.php
Kohtje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Blondie, gaaf meid. Dag 43 is toch maar mooi 43 x 24 uur.. en dag na dag wordt de parelketting steeds langer. Succes met de behandeling. En veel plezier tijdens de bbq.
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Nou Ron laat jij dan maar zien hoe jij mensen wilt helpen, want daar ben ik heel benieuwd naar. Als jou manier de juiste is, zullen er ook mensen mee gebaat zijn. Maar ik ben heel benieuwd.En pappen en nat houden betekent voor mij heel iets anders hoor. Hier wordt daar volgens mij niet aan gedaan.Maar ik wacht met spanning jouw inbreng af.
blondie6173 Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Thnx Kohtje, zo had ik het nog niet bekeken:DDat is dus 43x24 uur = 1032 uur;) Klinkt super !!!
moontje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 tjee nog nooit zoveel op het dd geweest als vandaag.....Maar ik ben me aan t irriteren aan de bet weters onder ons.Nou de een heeft een soft aanpak nodig en de ander heeft een harde hand nodig.De een heeft steun van de wederhelft en de ander niet.Ik mag me gelukkig prijzen met een partner die me steunt en jammer genoeg(hmmm denk toch dat t gewerkt heeft) een hard regiem.Mijn man heeft me in de zwaarste periode alles afgenomen geld en kaarten........kids mochten klikken als ma alc haalde.Baalde op dat moment maar t heeft gewerkt.En had ik een uitglijder dan kreeg ik ze goed op mijn donder maar de lieve woorden op de pact deden meer dan de uitbrander.Iedereen heeft een moment van zwakheid en achter iedere alcolist schuilt een mens met problemen.Ik ben elke dinsdag bij de AA en het valt niet elke keer mee maar men ziet de mens achter de alcohol en het verhaal.Sterkte iedereen enne elke dag is er weer een.gr moontje
Dune Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 weet niet zo goed hoe ik moet reageren, ik zat er vandaag zo verdrietig bij, en vond de aai over de bol juist heel prettig.Als jullie me allemaal hadden uitgescholden had ik vrijwel zeker meteen weggebleven!Ik was al verdrietig van mezelf, en als dat nog eens zou worden ingevreven was dat geen winst geweest.in plaatst van dat laatste werd ik geknuffeld en werd er naar iets positiefs gezocht, mijn leermoment.Ik heb daardoor kunnen relativeren.wat m.i. dan weer wel winst is ;-)
moontje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 dat bedoel ik nu.wat heeft het voor een zin iemand af te kraken als ie zijn fout heeft in gezien?
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Juist Blondie zoveel dagen al droog. Geweldig meis, dat geeft energie en een positief gevoel, ik kan het niet anders omschrijven hoor.Van mij een dikke Ik hoop dat er nog heel veel dagen mogen volgen. Je wordt er alleen maar sterker van en bent een groot voorbeeld voor menig ander die net begint en daar voor open kan staan
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Lieve Moon en Dune. Ik blijf op deze voet verder gaan, hier voel ik me ook het prettigst bij. Als mensen een andere aanpak willen, zullen er ook wel weer mensen op dit forum zijn die daar aan kunnen voldoen. Voorlopig ben ik een tevreden mens.Tja en er zijn nog meer forums die misschien beter functioneren voor deze mensen, niet iedereen kan het hier naar z'n zin hebben. Ik kan nu eenmaal niet zo maar hard en confronterend zijn als iemand zich rot voelt. Dat gaat niet.
TheMerovingian Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 quote: Originally posted by: Dune@Ron, Doe jij ook mee met Igor en Dune? We nemen vandaag niet het eerste glas!! Heb niet meegedaan , maar....Is het jou gelukt ?
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Oké Fibo, ik zal het aanpassen.
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 quote: Originally posted by: ron49quote: Originally posted by: Dune@Ron, Doe jij ook mee met Igor en Dune? We nemen vandaag niet het eerste glas!! Heb niet meegedaan , maar....Is het jou gelukt ? Kijk Ron, als dat nou de manier is die jij bedoeld, gaat dat je denk ik, niet lukken hoor.
TheMerovingian Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 quote: Originally posted by: bolletjeEn pappen en nat houden betekent voor mij heel iets anders hoor. Hier wordt daar volgens mij niet aan gedaan. Jij bedoelt dit ? "Volgens hem gaat het hier om het Bargoense woord pappen voor 'zuipen, brassen'; nathouden 'zal dan' op hetzelfde neerkomen (zichzelf nathouden, oftewel doorgaan met zuipen)."Je hebt gelijk.Eerlijk gezegd , ik kende de uitdrukking alleen als : 'ergens halfslachtig mee doorgaan'.
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Jettebet, sorrie ik had je wel gelezen maar stoorde me. Kwam die trek bij jou altijd s'middags? Een p[aar mensen schreven dat en ik weet niet meer wie.
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 ikzelf had het vorige week nog. En dat na ruim een half jaar droog staan. Dat kan op de gekste tijden naar boven komen. Ik wilde met m'n verjaardag eens flink gaan zuipen, waarom ik had het toch verdiend na zo lang droog staan???? Ik ben toch zo sterk de hele tijd geweest? En dat bleef maar malen zoiets van "Yes dadelijk mag ik, en ik kon me er echt al op verheugen, voelde zelfs alweer de behoefte aan de lichamelijke kick, dat gevoel in m'n maag als ik dronk. Gelukkig kon ik het toch op een sterker moment hier opschrijven. Maar je zou die vraag eens aan de echt oudgedienden moeten vragen. Niwi of zo, die weten of het minder wordt.Ron de uitdrukking pappen en nat houden betekend voor mij sussen en het weg wuiven er niet serieus mee omgaan, het niet zo nauw nemen. Nou ik weet van mijzelf dat ik dat hier niet doe.
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 quote: Originally posted by: jetsetHet overviel me ineens, sorry. Dank! (wat gek trouwens dat het nu ook gewoon helemaal weg is, bijna onwerkelijk, had jij dat ook toen je het hier gedeeld had, bol?) Jet dat had ik ook ja. Daarom is het zo goed om te delen, om het op het forum te zetten. Na een min. of tien werd het bij mij een stuk minder en daarna was er niets meer dan alleeen een hoop rust, heerlijk was dat. Ik kon me weer op andere dingen richten en was niet meer bezig met de drank. Ik ging echt helemaal uit m'n bol, en was iedereen zo dankbaar dat hun mee geholpen hadden.Merkte wel dat ik te lang gewacht had met vertellen want voelde daarna ook de spanning weg zakken, maar om de stap te zetten, het op het forum te schrijven vond ik toch wel erg moeilijk hoor..Ja dat is de kracht van het forum denk ik dan maar, ik kan het ook niet anders verklaren.
TheMerovingian Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 quote: Kijk Ron, als dat nou de manier is die jij bedoeld, gaat dat je denk ik, niet lukken hoor. Van mij uit was het puur medevoelen , noem het belangstelling.Hoe en/of zou jij het hebben gevraagd ?
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Ron. Belangstelling als je die zin zo schrijft, komt bij mij niet over als belangstelling, als je weet dan Dune het moeilijk gehad heeft.Maar goed ik wil er over op houden als je het goed vind.
bolletje Geplaatst 22 augustus 2010 Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 Jet, sterke Stans. Geweldig joh:heart:
igor Geplaatst 22 augustus 2010 Auteur Rapport Geplaatst 22 augustus 2010 ik zie blondie . is het goed gegaan vandaag?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden