Spring naar bijdragen

Dinsdag 26 april


Brugal

Aanbevolen berichten

Walbo GEFELICITEERD met je 80 dagen droog:present:

Hier lekker weer in de tuin geklust en genoten van het mooie weer. Munt gezaaid in de hoop over een paar maanden verse muntthee te kunnen zetten. Zometeen maar even muntthee zetten van gedroogde blaadjes, ook lekker:)
Ik had het al eerder ergens geroepen, maar ik heb nu echt zelden trek in alcohol. Dit geeft de burger moed! Voor diegene die pas gestopt zijn: ik hoop jullie ook, want dat betekend dat die moeilijke trekperiodes na verloop van tijd minder gaan worden. Ik heb niet de illusie dat het over gaat, maar als het zo blijft dan teken ik ervoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 223
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

@Gunn: zat nog even te denken: je vraagt tips om te minderen en eigenlijk geef je met de vraag al aan dat je in de gevarenzone zit. Mensen die 'normaal' met alcohol kunnen omgaan, kunnen 2 biertjes of 2 glazen wijn drinken voor de smaak en het daarbij laten. Ze kunnen dagen niet drinken, zonder daar bewust mee bezig te zijn: ze denken er niet aan. Mensen zoals ik (en als ik jouw inname zo inschat jij ook) drinken dagelijks, kunnen bij hoge uitzondering een dag overslaan, maar zijn er dan wel mee bezig. En altijd op zoek naar de grens: hoeveel kan ik drinken zonder problemen op het werk of wat dan ook te krijgen. En gaandeweg wordt het meer. Ik zat in een drinkperiode doordeweeks op 2 of 3 halve liter 'kanon' per dag (11,6%) en vaak nog een half litertje gewoon bier tot slot en dat in 2 uur tijd, en daarna in slaap vallen. Het is dat ik vaak thuis kan werken, anders had ik echt problemen met mijn werk gekregen. In het weekend nog een fles wijn erbij en als ik sterkedrank in huis haalde, de ene kopstoot na de andere. op vrije dagen vaak op de klok kijken om te zien of het al 'borreltijd' was (ik begon altijd eind van de middag).

Lang verhaal kort: ik kan niet in jouw hoofd kijken, misschien zit ik er helemaal naast, maar ik zou je de tip willen geven om stoppen te overwegen. Sluit me bij Bolletje aan: minderaars hebben zelfbeheersing nodig en doorzettingsvermogen, Ik denk dan ook dat het voor mensen met een alcohol probleem op de lange termijn 'makkelijker' is om helemaal te stoppen dan te minderen....

Hoop dat je er wat aan hebt en wat je ook kiest: succes met je pogingen om iets aan je alcoholgebruik te doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gunn, je schrijft het heel makkelijk op dat overschakelen.. als het ook zo makkelijk IS...en dat altijd zo makkelijk is, oke, maar anders ben ik bang dat ik me bij Erik moet aansluiten...

Ekster, heerlijk he dat rommelen in de tuin?
Munt ruikt ook zo heerlijk.
Ik heb ook allerlei kruiden in grote potten in de tuin staan.
Nu nog dille erbij... was afgelopen weekend nergens meer te krijgen hier helaas.
En inderdaad, ik heb je zien worstelen... ook een keer op je 'bek' zien gaan... maar jeetje, wat gaat dat goed...

aanpassing: foutje in zin verbeterd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Yvonne, ben zelfs 2 keer op mijn bek gegaan:) Maar kreeg daarna steeds meer het gevoel: die kater, dat balen en schuldgevoel wil ik nooit meer! Het is ook zo'n aanslag op je zelfvertrouwen:o Je neemt je voor niks te drinken en toch doe je het...Verslavingsgedrag:$
Voel me nu sterk, maar ben me ook bewust van het gevaar daarin.

Hier gezaaid: bieslook, knoflook, munt, wortelen, radijs, sla, vlindermengsel en binnen nog citroenen en avocado's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[ Maar niemand van ons heeft er persoonlijk last van als JIJ drinkt.




Mupke: gelukkig maar, dat moest er ook nog bijkomen....
heb er zelf al genoeg last van gehad.

Maar ik schreef gisteren niet omdat ik me er ook voor schaam...

Voor jullie misschien niet erg, maar zo voelde het voor mij...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bolletje,

Okay, dan maar bij het begin beginnen.
Allereerst, een biecht. 'k heb een bewogen verleden; 'k ben al jaren aan 't sukkelen. Psychisch en emotioneel. De ene therapie na de andere gehad en vervolgens langdurig arbeidsongeschikt verklaard. 'k werk nu bij de Vincentius Vereniging als vrijwilliger om in ieder geval 'iets om handen te hebben'. 'k word bijgestaan door Dr. de G. (psychiater) en een hulpverlener die wekelijks mijn woning aandoet en helpt met het huishouden, financien, etc. Mijn drinken is uiteraard ter sprake gekomen, maar word vreemd genoeg niet als ernstig beschouwd. Tuurlijk, ze dringen erop aan om te minderen/stoppen, maar zolang als ik (in hun ogen) geen gevaar voor mezelf ben, wordt het gedoogd. 'k slik de nodige medicatie en modder maar wat aan.

Dit is, kort geschetst, mijn huidige situatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gunn wat is het Vincentius? En wat voor 'n soort vrijwilligerswerk doe je? Hoeveel dagen is dat?
Tja en je had het net over je lever. maak je je daar erg zorgen over? Hij moet in ieder geval heel hard werken om en de medicatie en de drank te verwerken. Maar maak je je erg zorgen dat je lichamelijk iets gaat mankeren dan?
Verder schrijf je dat je wat aan moddert. Dan krijg ik het gevoel dat het leven voor jou moeilijk is. Geen inhoud heeft en je je mischien vaak nutteloos voelt.
Vreemd dat een psych. zich niet zo druk maakt om jouw drinkgedrag. Je drinkt gewoon erg veel ook al neem je het misschien zelf nog niet zo serieus. Misschien komt dat nog wel maar het is erg moeilijk om, als je psych. in de knoop hebt gezeten, niet naar de fles te grijpen. Het verdoofd en je voelt ff helemaal niets. Even rust in je hoofd, even niet denken of voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfff Gunn, das een heel verhaal.
Als ik het goed begrijp hebben psychische problemen de overhand.
Het drinken wordt eigenlijk gezien als een minder groot probleem.
Gewoon stoppen met drinken zou ik kunnen zeggen.
En als je geen verdere problemen hebt dan het drinken alleen en de gevolgen daarvan is dat al moeilijk genoeg.
Maar er zit als ik het goed begrijp veel meer dus.
Is het een idee om zelf te beginnnen over jouw drinken tegen je hulpverlener?
Zelf aan te geven dat JIJ het een probleem vindt?
Vragen hoe het stoppen te combineren zou zijn met het werken aan de overige problemen?
Gunn, knap dat je het hier vertelt allemaal.
En ik hoop dat je aan het forum hier een hoop zult hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gunn ..

min of meer een lotgenoot.

Werk al twee jaar niet meer. Doe begeleid wonen en budgetbeheer. Véél therapie (persoonlijkheidsstoornis). Mijn familie zegt me dat ik moet gaan werken. Ik kan hen niet uitleggen waarom ik dat niet doe zonder innerlijk furieus te worden.

Gaan werken, iets opbouwen is al dat ik wil, een liefje vinden, misschien zelfs een huis kopen. Maar het kan niet. Mijn faalangst en perfectionisme is allesoverheersend. Komt nog mijn alcoholisme bij.

Praat hier, Gunn.

We kunnen het overwinnen. Op dit forum zitten een heel aantal enorm krachtige mensen.

Rae.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bolletje,

De Vincentius Vereniging overziet charitatieve projecten en activiteiten in Nederland. De Voedselbank is er één van (daar werk ik drie dagen in de week, Wo/Do/Vr). Ze hebben ook de zogeheten VincenShop, waar mensen die een weinig liquide zijn, zeer goedkoop kunnen winkelen. Daar ben ik één á twee dagen per week te vinden. Maandag en/of dinsdag.

Dit legt het allemaal wat beter uit: http://www.vincentiusvereniging.nl/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rae, wat moet dat moeilijk zijn... zo graag willen werken en tegelijk weten dat dat niet gaat lukken.
En dan niet duidelijk aan de mensen om je heen kunnen uitleggen WAAROM niet.
Heb je het er wel met ze over gehad?
Misschien in dat geval (als zij het niet vatten) een idee om eens met een hulpverlener een gesprek aan te gaan met iemand uit jouw familie ... dus dat de hulpverlener het misschien wat duidelijker kan maken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:D Rea ik ken het hierzo ook familie die zegt werken en niet zeuren. en wat drinken betreft gewoon niet in huis halen. :o nou dan heb je ook zoiets van schiet mij maar lek. het is natuurlijk goed bedoelt maar ik heb er niets aan. in tegendeel ik ga me nog meer opvreten en voel me nog meer onbegrepen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...