Spring naar bijdragen

zondag 22-5


igor

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 258
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Wanneer ben je AdB? Schreef gisteren al dat ik aan het wankelen ben over het stoppen. Wil ik dit wel?
De laatste tijd nogal bezig met overpeinzingen, dDeels over drinken maar vooral over: wie ben ik? En waarom doe ik bepaalde dingen zoals ik ze doe? En dan ook, in relatie tot anderen.
Ik heb de afgelopen week een programma gezien wat daar erg goed bij aansloot en me een stuk verder bracht. Mooi toeval dus. :)
In het programma werd gesteld dat we snel geneigd zijn ons te gedragen naar de groep waarin we ons op dat moment bevinden. Geldt ook voor het forum denk ik. De norm is hier (voor de meerderheid) niet drinken. En dat gaf mij ook lange tijd het gevoel dat drinken fout is en ik het (dus) niet mag. ik probeer(de) me te conformeren aan de groepsnorm.
De vraag of ik dat wel wil en of dat bij mij past speelt in mn hoofd. (maakt het mij gelukkig, of een beter mens?)
Ditzelfde geldt trouwens ook op andere vlakken.
Gisteren had ik een lang gesprek met een kennis. Leuke man ook. :$ Op een bepaald moment gaf hij een nogal stellige mening over iets. Mijn 1e impulsreactie was bijna om met hem mee te gaan in zijn mening. Omdat ik misschien wel vaak denk dat een ander zich daar prettig bij voelt. Maar ik deed het toch niet. Want dan zou ik niet mezelf gebeleven zijn.
En nu kijk ik terug op een erg leuk gesprek met deze man. Juist omdat ik bij mijn eigen beleving bleef.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk beschreven heb. Of misschien is bovenstaande voor jullie niks nieuws maar leven jullie allemaal altijd al naar jullie eigen normen en zijn minder gericht op de groepsnormen, je sociale omgeving.
Wat ik ook eigenlijk wilde aangeven is, hoe ik op dit moment bezig ben. Met AdB maar ook heel erg in mijn ontwikkeling richting sociale contacten. Wat een hot item is voor mij. Veel fouten in gemaakt in het verleden.
Ik ga er misschien later een aanvulling op geven. Of misschien MOET ik er later een aanvulling op geven. Als blijkt dat jullie denken: wat kletst dat mens nou voor onzin.
:huh::D:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenstaand heb ik ook geschreven omdat het aanhaakte bij een paar dingen die ik hier gisteren en vandaag las. Je gaat hechten aan de mensen hier - 'de groep' dus. Schreef Von vanochtend over en Dinah gisteren. En omdat we (ik wel) gaan hechten aan een aantal mensen hier gaan we ons best doen om erbij te horen.
Ik stop even anders schrijf ik 5 pagina's vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog eentje dan :D
En juist omdat we (IK) erbij willen horen gaan we ons ook nogal snel slecht voelen als we over de lijn stappen.
Ik wil nu wel eens uitzoeken hoe het me vergaat als ik wat langer stil sta bij het Waarom. waarom doe ik iets wel of juist niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil nog wel eens boos worden :D

Ik kan je helemaal volgen Mups. Ik denk voor mij persoonlijk dan dat ik net altijd als eerste reactie iets anders doe of van mening ben als de groep waarin ik verkeer. Ik wil altijd het wit zijn als er overheersend zwart is en zwart als er overheersend wit is. Voor de rest ben ik best grijs.
Het gesprek tussen Teveel en Dinah vond ik ook vree boeiend en mooi. Ik denk dat een groep het beste functioneert met wit, zwart en grijs.
Naar mijn mening ben je altijd heel 'standvastig' geweest in je keuzes. Anderzijds kan een groepsdynamiek inderdaad bepalend zijn. Ik denk nog steeds dat het hier minder 'aantrekkelijk' voor minderaars omdat die minder beloond worden voor hun prestaties. Ik merk ook dat er velen in dezelfde richting zwemmen en zich vasthouden aan eens een alcoholist, altijd een alcoholist terwijl het gaat om ADB. Niet meer of minder. Die mening deel ik nog steeds niet.
Je twijfel is eigen denk ik aan het besluit dat je nam. Maar ik denk dat het beter is jezelf de ruimte te geven om daar op zijn tijd op terug te komen. En het te doen om de juiste reden. De meesten vinden dat er geen enkele goede reden is om te drinken voor een alcoholist. Ik ben daar niet mee akkoord ;)

Maar wat je zei doet me aan iets heel opvallends denken. Iets heel kleins maar :D
Je moet er eens op letten hoe vlug iemand een koosnaampje van een ander overneemt. Noem ik jou bv een tijdje muppie zal je zien dat een heel groot deel volgt. Ik vind dat best grappig :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij wordt het tijd dat er eens meer de nadruk wordt gelegd op je eigen indenteit.

Het groepsgevoel is er inderdaad en uiteraard komen hier normen en waarden uit voort.
ik vindt het alleen jammer dat die normen en waarden benauwend over kunnen komen, wat overigens weer te maken heeft met je eigen intepretatie.
het valt mij altijd op dat er veel mensen zijn die denken dat je helemaal droog moet staan en denken zichzelf te moeten rechtvaardigen als dit niet lukt.

ik heb nooit algehele onthouding gepredikt, wel een harde en rechtvaardige blik op je eigen kunnen of desnoods onmacht.
Het belangrijkste is dat je de alcohol de baas bent en niet andersom.

Misschien ervaar ik het verkeerd maar ik wil mijzelf niet schuldig voelen als ik een wijntje neem op vrijdag en ik wil zeker niet anderen een schuldgevoel aanpraten.
dus wat is nu het probleem?
dat er gedronken is of dat er anderen bezorgd zijn, dat je niet aan het beeld van anderen hebt voldaan?
Daarom kijk naar je eigen persoonlijke wensen en kunnen en niet naar de normen en waarden van een groep.

dit bedoelde ik in het algemeen dan, niet op iemand specifiek




BRAND!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
borretje

Nou, dat valt dan weer reuze mee.

Op Blondie na dan..



Bor, ik had er niets over willen zeggen.....
Maar wil nu toch even reageren..
Denk niet zozeer dat het echte boosheid bij Blondie is, meer een groot gevoel van machteloosheid.
Dat jij een paar biertjes drinkt.. wie ben ik om daar een oordeel over te vellen?
Ik vraag me wel af hoe dit bij je zoontje moet vallen.
Jullie hebben een hele lange weg achter de rug..
En als ik het goed begrepen heb is dat alles gekomen naar aanleiding van jouw drinkgedrag.
Het kan best zijn dat hij niet thuis was op het moment dat je die biertjes nam.. maar de lucht blijft hangen.
EN vaak hebben kinderen dondersgoed door hoe de vlag er voor staat.
Hij kan niet de afweging maken of jij ADB aan het drinken bent of....
En vanuit dat oogpunt vraag ik me af of je er verstandig aan hebt gedaan.


Maar goed, ik kwam heel even binnenvallen... moet er ook gelijk weer vandoor jammergenoeg....
Later luitjes...


:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb me ook voor genomen om nooit meer te drinken..maar de laatste tijd komt toch elke keer het gevoel van waarom nooit?
Op het gebied van minderen heb ik alles al geprobeerd maar is altijd mislukt
en ik durf het gewoon niet meer uit te proberen..maar de gedachten nooit meer een goed glas wijn te drinken maak me nog steeds depri

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He daar allemaal! ouwe bekenden en nieuwe frummers.
In alle stilte, los van dit forum heb ik mn strijd gestreden, met succes, ik drink sinds al maanden niks meer en nog belangrijker de trek is helemaal weg.

Het kan dus toch!
Mup..hoe is't? en met alle andere strijders?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

snoepje kijk waar het gevaar zit. ik moet/mag niet thuis drinken want dan sla ik door. ik heb afgesproken om alleen (niet in m'n uppie hoor) buiten de deur te drinken want dan weet ik dat ik niet te ver doorzak, omdat ik bang ben dat ik gekke dingen doe en als ik met de auto ben kan ik sowieso niet drinken. dus voor mij is de druk van nooit meer mogen drinken weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het algemeen,


Voor wie of wat nemen jullie de beslissing om totaal droog te staan?
De normen en waarden van de groep of voor jullie zelf?

ik zelf heb een giga gevecht gehad, geheel droog, geheel doorweekt, weer geheel droog, weer geheel doorweekt.
beetje pootjebaden om vervolgens weer geheel onder te duiken.
Ik heb mezelf jarenlang een mislukking gevonden omdat ik niet kon voldoen aan de standaard normen en waarden.
Vervolgens leidde dit onomkeerbaar tot een debacle.

nu kies ik alleen nog voor mijzelf, niet meer voor groepsnormen en waarden.
het is wel gecompliceerder omdat ik niemand ook meer de schuld kan geven dan alleen mijzelf.

Bor,

ik begrijp dat je iets hebt gedronken en ik begrijp ook wel de bezorgdheid van de medefrummers, de weg is lang genoeg geweest.
Maar het blijft je eigen verantwoordelijkheid hoe je hiermee wilt omgaan

hoe heb je het nu ervaren om het te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...