Spring naar bijdragen

Maandag 13 juni 2011


Yvonne

Aanbevolen berichten

quote:


Originally posted by: fleurtje

Maar het wordt vervelend lezen als het elke keer weer gaat over datgene waar overmatig gebruik van drank voor zorgt.
Waarom daar niet de focus wat meer opleggen en bespreken hoe je dat in kan ruilen voor iets anders dan naar de drank te grijpen. Daar heb ik meer aan dan aan persoonlijke negatieve ervaringen van een ander. Die heb ik genoeg van mezelf.

Niet dat het niet wordt aangehaald hoor. Misschien is het gewoon omdat ik niet veel nieuws lees van tijd tot tijd.



Dat komt Fleurie omdat er iedere keer weer nieuwe mensen bij komen. We blijven dan toch een beetje hangen denk ik. Daarom gaan er soms ouderen weg omdat ze dat al zo vaak gelezen hebben.
Van de andere kant houd het mij wel scherp om daar toch iedere keer weer mee bezig te zijn.
Maar misschien zou jij eens kunnen schrijven wat je er allemaal voor in de plaats kunt zetten?
Ikzelf meen dat ik dat al wel doe. Ik schrijf vaak waar ik mee bezig ben zo de hele dag.
Maar soms moeten we ingaan op mensen die er net zijn, en dat kan ik alleen door mijn eigen ervaringen keer op keer te schrijven.

Een buitengewoon goeie morgen Har.:present:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 298
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

quote:


Originally posted by:
bolletje

quote:


Originally posted by:
fleurtje




Maar het wordt vervelend lezen als het elke keer weer gaat over datgene waar overmatig gebruik van drank voor zorgt.


Waarom daar niet de focus wat meer opleggen en bespreken hoe je dat in kan ruilen voor iets anders dan naar de drank te grijpen. Daar heb ik meer aan dan aan persoonlijke negatieve ervaringen van een ander. Die heb ik genoeg van mezelf.




Niet dat het niet wordt aangehaald hoor. Misschien is het gewoon omdat ik niet veel nieuws lees van tijd tot tijd.








Dat komt Fleurie omdat er iedere keer weer nieuwe mensen bij komen. We blijven dan toch een beetje hangen denk ik. Daarom gaan er soms ouderen weg omdat ze dat al zo vaak gelezen hebben.


Van de andere kant houd het mij wel scherp om daar toch iedere keer weer mee bezig te zijn.


Maar misschien zou jij eens kunnen schrijven wat je er allemaal voor in de plaats kunt zetten?


Ikzelf meen dat ik dat al wel doe. Ik schrijf vaak waar ik mee bezig ben zo de hele dag.


Maar soms moeten we ingaan op mensen die er net zijn, en dat kan ik alleen door mijn eigen ervaringen keer op keer te schrijven.



Dat begrijp ik ook wel bolletje. En ik beweer helemaal niet dat het niet wordt aangehaald.Het is miss meer de posting van Bambam die me plots dat gevoel gaf. Niet dat er iets mis mee is dat zeker niet. Maar wat is dan het veranderen van alles juist? Wat heeft ze dan veranderd? Daar mis ik dan weer een streep.
Ook bij anderen mis ik het soms. Vooral bij diegenen die al heel lang droog staan. Soms is het een gewone mededeling die je dan krijgt te lezen en geen bredere kijk op dingen waar ik dan wat mee ben.
Hoe ik het invul? Ik zou het niet weten...ik dobber maar wat aan. Elke zo nu en dan krijg ik zware klappen en adem me er door.
Miss is het muggezifterij. Ik kan daar wel wat van :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by: jopie
fleur,



Voro mij was drank niet alleen een middel om te vluchten, weg te zijn (de roes)

maar inderdaad ook een middel om creatief, volledig grenzeloos en dus creatief te denken en te zijn,

ook vaak alleen. Ik heb tijdens die 'braspartijen' de meest onvoorstelbare oplossingen gezien en gevonden, die ik zonder drank niet zou hebben durven zien. En vele daarvan hebben ook daadwerkelijk geleid tot een verbetering, of tot iets dat daadwerkelijk iets opleverde (en ja, vele ook niet)



Soms zelfs dronk ik om zon situatie geforceerd te creeeren. HOe idioot het ook moge klinken. Lastig was het dan om precies die grens te bewaken tussen nog net creatief denken, en volledig onzin blaten en half bewusteloos op de grond te vallen. Maar de schrijfsels die ik dan de volgende ochtend vond waren allebehalve onzinnig.



In feite betekent dit alles dat ik met drank op bepaalde grenzen, niet alleen normatief maar ook qua mogelijkheden los kon laten. Dat lukte zonder drank op toen niet. Later realiseerde ik me, dat als ik dat met geestverruimende middelen kon (idg drank) het er gewoon in zou moeten zitten, en dat ik dus alleen maar zeg maar het deurtje zou moeten vinden om dat stuk van mezelf te vinden zonder drank. Vertrouwen (in mezelf), grenzeloos durven denken (het is immers alleen denken, nog niet doen), en mezelf toestaan te fantaseren bleek het toverwoord.



Héél herkenbaar!
Maar hoe laat je de angst voor het falen los? De geremdheid, de onzekerheid, etc..
Hoe vind je dat stukje door al die beperkingen heen die je voelt zonder alcohol?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar hoe nuchterder ik word, hoe beter ik dingen kan relativeren.




Geweldig Denker!!!
Had je dat een week terug kunnen vertellen maar
dan had je het nog niet geloofd of had de
boodschap toch iet doorgekomen.
Ben blij dat het zo goed gaat!!!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
fleurtje

quote:


Originally posted by:
jopie


Maar hoe laat je de angst voor het falen los? De geremdheid, de onzekerheid, etc..


Hoe vind je dat stukje door al die beperkingen heen die je voelt zonder alcohol?



Het klinkt misschien heel cliché maar faalangst daar kom je alleen overheen als je onderneemt, dingen doet, en zien dat je het kunt. En niet al te hoge eisen stellen aan jezelf. Als je de eisen te hoog stelt kun je er nooit aan voldoen en dat is dan weer een bevestiging voor je faalangst. Niet al te perfectionistisch bezig zijn.
Je mag fouten maken, daar leer je van.
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar bij mij heeft het wel gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
fleurtje


Héél herkenbaar!


Maar hoe laat je de angst voor het falen los? De geremdheid, de onzekerheid, etc..


Hoe vind je dat stukje door al die beperkingen heen die je voelt zonder alcohol?



Laat de koppeling met de alcohol los.
Maak alcohol heel klein; geef het geen betekenis. De betekenis die ik er aan gaf zat tussen m'n oren.

Doe iets of beleef iets voor het eerst zonder alcohol, bijv. hier op het forum een avond lol hebben
zonder drank en merken dat je grappig kan zijn zonder alco, zomaar kan lachen zonder alco.
Zo stapje voor stapje ontdekken wat je allemaal nog meer kan zonder alco, waarvan je voorheen
dacht dat kan ik nooit zonder borrel. Kijk eens wat je nu al wel durft/kan zonder borrel.

Ik kan nu alles zonder drank wat ik met drank kon en ik kan zelfs meer dan ik met drank kon.
Niet dat ik nu alles durf of kan, maar dat zijn dingen die ik met drank ook niet meer kon of durfde.
Maar dat ik nu alles kan wat ik met drank kon vind ik een geweldig gevoel.
(Niet dat ik alles doe wat ik met drank deed, gelukkig niet ;) )

Dat ik geen drank meer nodig heb wil niet zeggen dat ik nooit meer trek heb, dat is er soms nog wel,
maar ik weet dat het overgaat, dat ik de volgende dag altijd opgelucht ben dat ik er niet aan
heb toegegeven. Ik weet ook dat bij trek me iets dwars zit, nog steeds kijk ik daarnaar,
wat zit me dwars, waar voel ik me niet prettig onder, waar wil ik voor weg, wat wil ik liever niet voelen
maar verdoven, laten verdwijnen. Daar doe ik dan wat mee want ik wil niet meer terug naar
mijn ontkenning, mijn vluchtgedrag en naar de bevestiging van dat vasthouden aan iets negatiefs nuttig is,
aan illusies, verleden, hardnekkige overtuigingen of wat dan ook. Met los van alco heb ik de
afgelopen 2 jaar zoveel meer losgelaten en in het begin vond ik dit eng, loslaten zonder te weten
wat er voor in de plaats komt, maar het is goed, angsten verdwijnen (ben bv van m'n tandartsangst af,
die ik zo'n 30 jaar had) en durf komt er voor in de plaats. Langzaam,kleine stapjes, ik groei ahw
terug in mezelf, want er was weinig meer mezelf waar ik nog waarde aan hechtte,
behalve misschien illusies, dromen, fantasieën en een fles waar ik dagelijks de bodem uit probeerde te drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag met zijn allen.
Ik lees hier heel erg interessante dingen, waar ik veel aan kan hebben, want ik blijf maar steken in dat cirkeltje drinken/niet-drinken.
Vooral dhen (ja natuurlijk ;) ) en jopie zeggen rake dingen. Ik merk ook dat fleurtje er mee worsteld, maar momenteel kan zij er beter mee om dan ik momenteel.
Antabus dan maar terug nemen, al was het elke dag. Ik blijf er in geloven en moet dit gevecht winnen, of ik word overwonnen, en dat kan ik niet toestaan.
Vanmiddag zit ik in noorderlandje, ga shoppen in Rosada. Ga ik bekenden tegenkomen ?? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
bolletje

quote:


Originally posted by:
fleurtje


quote:


Originally posted by:
jopie




Maar hoe laat je de angst voor het falen los? De geremdheid, de onzekerheid, etc..




Hoe vind je dat stukje door al die beperkingen heen die je voelt zonder alcohol?





Het klinkt misschien heel cliché maar faalangst daar kom je alleen overheen als je onderneemt, dingen doet, en zien dat je het kunt. En niet al te hoge eisen stellen aan jezelf. Als je de eisen te hoog stelt kun je er nooit aan voldoen en dat is dan weer een bevestiging voor je faalangst. Niet al te perfectionistisch bezig zijn.


Je mag fouten maken, daar leer je van.


Makkelijker gezegd dan gedaan, maar bij mij heeft het wel gewerkt.



Maar hoe leer je dat?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
dhen

quote:


Originally posted by:
fleurtje




Héél herkenbaar!




Maar hoe laat je de angst voor het falen los? De geremdheid, de onzekerheid, etc..




Hoe vind je dat stukje door al die beperkingen heen die je voelt zonder alcohol?





Laat de koppeling met de alcohol los.


Maak alcohol heel klein; geef het geen betekenis. De betekenis die ik er aan gaf zat tussen m'n oren.




Doe iets of beleef iets voor het eerst zonder alcohol, bijv. hier op het forum een avond lol hebben


zonder drank en merken dat je grappig kan zijn zonder alco, zomaar kan lachen zonder alco.


Zo stapje voor stapje ontdekken wat je allemaal nog meer kan zonder alco, waarvan je voorheen


dacht dat kan ik nooit zonder borrel. Kijk eens wat je nu al wel durft/kan zonder borrel.




Ik kan nu alles zonder drank wat ik met drank kon en ik kan zelfs meer dan ik met drank kon.


Niet dat ik nu alles durf of kan, maar dat zijn dingen die ik met drank ook niet meer kon of durfde.


Maar dat ik nu alles kan wat ik met drank kon vind ik een geweldig gevoel.


(Niet dat ik alles doe wat ik met drank deed, gelukkig niet
;)
)




Dat ik geen drank meer nodig heb wil niet zeggen dat ik nooit meer trek heb, dat is er soms nog wel,


maar ik weet dat het overgaat, dat ik de volgende dag altijd opgelucht ben dat ik er niet aan


heb toegegeven. Ik weet ook dat bij trek me iets dwars zit, nog steeds kijk ik daarnaar,


wat zit me dwars, waar voel ik me niet prettig onder, waar wil ik voor weg, wat wil ik liever niet voelen


maar verdoven, laten verdwijnen. Daar doe ik dan wat mee want ik wil niet meer terug naar


mijn ontkenning, mijn vluchtgedrag en naar de bevestiging van dat vasthouden aan iets negatiefs nuttig is,


aan illusies, verleden, hardnekkige overtuigingen of wat dan ook. Met los van alco heb ik de


afgelopen 2 jaar zoveel meer losgelaten en in het begin vond ik dit eng, loslaten zonder te weten


wat er voor in de plaats komt, maar het is goed, angsten verdwijnen (ben bv van m'n tandartsangst af,


die ik zo'n 30 jaar had) en durf komt er voor in de plaats. Langzaam,kleine stapjes, ik groei ahw


terug in mezelf, want er was weinig meer mezelf waar ik nog waarde aan hechtte,


behalve misschien illusies, dromen, fantasieën en een fles waar ik dagelijks de bodem uit probeerde te drinken.




Maar dit weet ik allemaal wel..het is dat niet wat ik bedoel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe leer je dat lieve Fleurie.
Ik heb het een heel stuk geleerd door mezelf als mens te gaan zien. En dat is niet altijd gemakkelijk hoor.
Heb altijd tegen anderen geroepen, je mag fouten maken daarvoor ben je mens, maar ikzelf moest het altijd tot in de puntjes goed doen. Dat deed ik ook met schilderen zo.
Als je kijkt naar die Eng. Buldog die ik geschilderd heb, is dat een exacte kopie van de orginele foto. Dat is geschilderd met het fijnste penseel. en dat is een schilderij van 40-60.
Als ik nu schilder, dan weet ik alleen waar de fouten zitten een ander niet. Maak ik fouten dan maak ik me er niet zo druk meer om, het lijkt net of ik nu het gevoel heb van, och laat maar ik maak me niet meer zo veel uit. Op een gegeven moment was ik een beetje moe gecorrigeerd. En dat was het punt bij mij waarop ik voelde dat ik wat meer accepteerde dat ik ook fouten kon maken.
Dacht altijd van ik moet het goed doen voor die ander, die moet het mooi vinden. Maar het was bij mij ook de angst om kritiek te krijgen, en wat heel belangrijk was, was dat ik projecteerde, ik was zelf diegene die die hoge eisen aan mezelf stelde, ik was zelf degene die zo negatief naar mezelf keek.
Toen ik dat ECHT VOELDE, dus helemaal van binnen, kon ik veranderen, maar ik ben een type dat moet voelen en niet moet weten met het koppie.:)
Hoop dat dit een beetje een antwoord is op jouw vraag.
Wat je ook kunt doen is jezelf de opdracht geven dat je 3-4-5 fouten per dag bewust gaat maken en die fouten zo laten. Dan kun je eens kijken hoe je je er bij voelt.
Het kan best zijn dat je het er erg moeilijk mee krijgt maar dan weet je tenminste wat er onder zit en kun je het veranderen.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi mensen,

'k voel me niet al te best op 't ogenblik. 'k heb trek in een hele hoop bier. Maar dat gaat niet. Dus heb 'k b'hoefte aan afzondering, de stilte, aandacht voor mezelf en vooral... een grote huiver voor woorden. *retraite buddhist style*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Excuus dat ik zomaar even inbreek.

Meestal meld ik me wel in de ochtend maar vannacht is
mijn vader plotseling opgenomen in het ZH dus wat hektiek alom.

Ik ben zo ontzettend blij dat ik nuchter ben en in staat om
hem bij te staan.

Wellicht meld ik mij vanavond of morgen weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...