Spring naar bijdragen

Hoe willen jullie zien dat het forum draait?


bolletje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

'k Vind de probleemstelling van Bollie erg correct, en de meningen erover zijn per definitie zo uiteenlopend als er mensen zijn.

quote:


Originally posted by:
jopie

het lijkt me een illusie

te denken dat je door afspraken hier

het forum kunt 'veranderen'

als je dat al zou willen.




Deels waar, afspraken hier zijn niet in staat om de dynamiek van het forum te veranderen. Maar dergelijke discussies zijn wel erg interessant voor de ontwerpers en beheerders voor het forum. En zij zijn wél in staat beweging te brengen. Zij hebben uiteindelijk aan de start structureel mede bepaald hoe de discussies en de dagdraad er vandaag uitzien. Zij kunnen ook stappen ondernemen om mensen die vandaag uit de boot vallen door allerlei redenen (maar evenzeer nood hebben aan dit forum) er toch bij te betrekken.

Fijn initiatief, Bol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er met respect omgegaan wordt met iedereen, hoeft er nooit geen ban uitgedeeld te worden lijkt mij. Vaak zie je dat mensen proberen een ander er van te overtuigen dat zij gelijk hebben, maar vergeten dat anderen dat gevoel ook hebben. Ikzelf heb dat ook hoor. Vaak wil ik me verdedigen omdat ik het gevoel heb, aangevallen te worden. Ik heb erg veel moeite met kritiek ook al is het positief bedoeld, ik voel het toch altijd als heel negatief, en ga daardoor gauw in de verdediging. Daardoor reageren anderen ook weer geirriteerd, en daardoor ontstaat er vaak een nare woordenwisseling.
Als ik nu eens probeer om een betere uitleg te vragen wat die ander precies bedoeld te zeggen, i.p.v. gelijk al in de verdediging te gaan. Maar ja dat is bij mij nu juist de grote moeilijkheid. Ik schiet al in de verdediging, en daardoor komt de boodschap helemaal verkeerd binnen.:(:o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
bolletje

Luzac, bedoel je dan dat de mensen alleeen een dagboek bij houden. Kunnen anderen daar dan wel op reageren? Anders verliezen we toch een groot stuk contact met elkaar. Ik vind juist dat dat zo belangrijk is.


Maar wat je wel kan doen is een nieuw draadje openen waarin je mensen uit kan nodigen een dagboek bij te houden. Als het niet lukt dan wil ik het wel voor je doen hoor. Geef maar aan hoe jij daar over denkt.
:)



Een pact sluit je af met anderen en beloof daarin dat je die dag, week of maand, gaat proberen om niet te drinken.



Iedereen kan er gewoon op schieten, dat blijft onveranderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De dagdraad volgen kost gewoon veel tijd en energie. Ik vond het ook niet zo makkelijk in het begin. Maar heeft me toch erg geholpen. Schrijven wat me bezighield, maar soms ook tijdverdrijf. Ik ben blij dat ik die tijd er in gestopt heb. Ik merk nu ik minder lees, op vakantie ben geweest, niet alles en iedereen volg, de dagraad minder belangrijk voor me is. Toch lees ik af en toe toch nog, gewoon om niet te vergeten. In het leven zie je om je heen zoveel voorbeelden waar mensen kennelijk geen enkel probleem met alcohol hebben. Voor je weet denk je dat ook weer van jezelf.

In de eerste weken las en schreef ik ook veel in thema's en tips. Ook heel nuttig en minder "kliekvorming" of "ons kent ons" gevoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morningstar zegt:

We moeten toch goed met elkaar om gaan of ligt dat nu aan mij?

We willen elkaar toch steunen in dit?

Anders had je ook geen forum.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Beste Morningstar,

Morgen sta ik 45 maanden droog.
Dit had ik nooit zonder steun bereikt.

Ik vind dit een overbodig draadje.
Eens in de zoveel tijd laait deze discussie weer op.
Al vier jaar lang komt dit tersprake.

Ik vind, dat ik veel steun geef, en dat al heel lang.

Men zegt, dat men meer vliegen met stroop dan met azijn vangt.
Maar men zegt ook dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

Ik houd niet van doodknuffelen en vind dat weinig helpend.

Als iemand om de paar dagen terugvalt, moet ik hartjes en roosjes uitdelen.

"Ach lieve lieverd, morgen weer een dag".
"Je kan het hoor, je ben een sterk vrouwtje/mannetje".
"Morgen weer een dag hoor, trek het je niet aan".
"Je leert steeds bij hoor, niet te krampachtig"."
"Kan ons allemaal gebeuren hoor" ( vaak de andere terugvallers)

Ik zou persoonlijk zou niet zo benaderd willen worden ,en
ben ook niet zo benaderd.


Dus Morningstar, neem mee waar je wat aan hebt en laat het andere rusten.
Zo is er voor ieder wat wils!

Een groet en sterkte op uw weg.

@ Rae hoi,

Dit is echt van alle tijden.
Er is al zoveel over gebabbeld.
Neem mee waar je wat mee kan.
Natuurlijk pikte ik in mijn tijd ook de dingen eruit, die mij vooruit hielpen.
Er zijn hier veel verschillend gevederde vogels.
Eens was het ook voor mij een strijd,
dat zal ik nooit vergeten.
Hoe het voelt om te stoppen is mij wel duidelijk,
dat ik nooit meer terug wil ook.
Maar ook ik zeg nooit, nooit.
Niet omdat ik twijfel, maar omdat de realiteit laat zien, dat het kan gebeuren.
Waarom de één ander wel en de ander niet.


Het beste Rae.


@ Spike hoi,

Ik bemerk geen kritiek.
Wat is kritiek? Even de zin en onzin rond drinken aantikken
vind ik geen kritiek. Beetje chargeren.;)
Als het echt de spuigaten uitloopt is er een moderator.

Ik heb me doorgaans redelijk ontspannen gevoeld hier.

Gelukkig, behoor ik niet in de categorie, die zich moet overtuigen.
Ik ben reeds overtuigd, dat drank niet de aangewezen weg is.

Spike, ga goed en sterkte.


Voutje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehe, Soothe,

Ik voel me lichtjes aangesproken omdat uiteraard mijn naam vermeld staat in je berichtje.

Begrip niet zo goed wat je boodschap is, naast het het feit dat je voor jezelf nogmaals beschrijft wat belangrijk voor jou is. En daar hoop ik trouwens uit te leren.

Los van jouw reactie, Soothe, wil ik toch wijzen op een soort redenering dat niet zo evident is, namelijk dat de sterken het halen en de zwakken het onderspit delven. In veel reacties op deze vraag van Bol heb ik toch het gevoel dat mensen iets te gauw verkondigen dat 'je plaats moet nemen, jezelf moet opdringen, je mannetje moet staan'. En dat terwijl bepaalde prachtige mensen daar helemaal niet in staat toe zijn om allerlei redenen.

Ik wou dat het vangnet van dit forum breder was. :)

Groetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by: Rae
Los van jouw reactie, Soothe, wil ik toch wijzen op een soort redenering dat niet zo evident is, namelijk dat de sterken het halen en de zwakken het onderspit delven. In veel reacties op deze vraag van Bol heb ik toch het gevoel dat mensen iets te gauw verkondigen dat 'je plaats moet nemen, jezelf moet opdringen, je mannetje moet staan'. En dat terwijl bepaalde prachtige mensen daar helemaal niet in staat toe zijn om allerlei redenen.

Helemaal mee eens Rae. Niet iedereen is in staat om nu eens flink te gaan staan te schreeuwen dat ie aandacht wil hebben. sommigen kunnen dat heel goed, anderen hebben daar meer moeite mee.
En dan kunnen we wel schrijven, kom voor jezelf op, of laat jezelf horen, een goeie leersituatie voor je, maar als het gewoon niet in die mens zit, niet in zijn of haar karakter, dan dwing je iemand heel onnatuurlijk te zijn. iets waar hij naderhand hopeloos mee in de knoei kan komen . :)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een forum is een levendig iets. Waar ieder zijn of haar eigen inbreng kan hebben. Dat moet ook zo blijven m.i. Geen regeltjes van hoe we moeten reageren op een ander. Geen eenheidsworst.
Het zou niet alleen saai zijn, maar ook nog eens heel onecht.

Ik denk ook dat we met elkaar niet de illussie moeten hebben dat we iedereen hier kunnen helpen. Wij zijn geen hulpverleners. Het forum is een mooie plek waar we ervaringen kunnen delen, soms elkaar opbeuren, motiveren. Maar meer ook niet.
Er komen hier echt mensen voorbij die andere hulp nodig hebben. Meer hulp, individuele hulp, opname, noem maar op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje en Rae,

In mijn verhaaltje staat dat er altijd steun is.
dat was wat Morningstar aangaf.

Ze zei, we zijn hiet toch voor steun.

Ik ben van mening, dat er veel steun is.
Is het niet mijn steun, dan wel een ander.
Daarom zeg ik, haal eruit waar je mee voort kan.
Waar je in jouw persoonlijke situatie wat aan hebt.
Nergens spreek ik over plaatsen bevechten.




Rae ik was niet erg duidelijk, er was geen kwoot.

Quote,
Maar dergelijke discussies zijn wel erg interessant voor de ontwerpers en beheerders voor het forum. En zij zijn wél in staat beweging te brengen
Unkwoot
Dit is wat ik bedoel Rae, deze (dergelijke) discussies komen altijd weer opborrelen.
Het uit de boot vallen.
Van mij mag er naar een oplossing gezocht worden hoor.
Het speel al zo lang, dat ongehoord voelen.
Word er moe van, misschien heb ik hier mijn tijd gehad.


En verder inderdaad een aardig verhaaltje, hoe ik het heb ervaren.

Beetje TV kijken.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Soothe en Fleur: Dat is nu een reactie waar ik op doelde.
De opmerkingen 'De herrieschopper' en 'De oproerkraaier' zijn op de persoon gericht en
dragen niet inhoudelijk mee met de discussie. Dat is een sfeer van intimidatie opwekken die ongewenst is.
Ik kan zo'n attitude in ieder geval niet waarderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joris

Ik nam wat je neerschreef niet als persoonlijk (in die zin dat ik er wakker van lig), voor alle duidelijkheid maar voelde me lichtjes aangesproken Eerder omdat ik mijn reputatie ken, niet omdat deze mij persé altijd stoort.

Maar ik vind dit deel uit je posting

Maar er zijn zeker ook egoïsten en
lieden die er een wat agressieve houding op na houden. Die stiekemerds, verraden zichzelf
wel door hun afwijkende postings op dat moment.

redelijk bot. Je wapent jezelf met dezelfde middelen terwijl je een ander met de vinger wijst. Namelijk door een aantal van ons ondermeer egoïsten, agressieve schrijvers en stiekemerds te noemen. Het komt héél superieur over.
Vandaar de gechoqueerde emotions.

De ondertekening herrieschopper was om de gechoqueerde emotions kracht bij te zetten en op het absurde ervan te wijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Fleur, Soothe en Jopie,

Kennelijk heb ik een uitdaging voor wat betreft botheid en niet fijngevoelig zijn.
Ik zal proberen daar meer rekening mee te houden. Ik weet wel van mezelf
dat ik in dit soort 'metacommunicatie'-onderwerpen kies voor een meer provocerende
benadering. Hiermee komen dan vaak wel onderliggende sentimenten naar
boven.

Neem mij in ieder geval voor meer uit het hart te spreken dan vanuit het Ego.
groet,
J.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...