Spring naar bijdragen

werken en drank


Lelie

Aanbevolen berichten

Wat is eigenlijk je vraag precies Krik?

Werken en drank gaat voor mij niet samen. In de tijd dat ik dagelijks dronk kon ik goed de grens bewaken. Wel drinken maar niet zoveel dat ik er de volgende dag last van had. En zeker geen drankkegel op het werk.

Ik weet van een aantal verhalen van mensen hier op het forum wel dat ze behoorlijk in de problemen gekomen zijn op hun werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: krikkemikje
Ik bedoel ook hoe je werk en drank combineert.
Als je elke avond drinkt dan merken mensen op je werk dit op den duur.

En jezelf bent brak en dat valt ook op.

Hoe het is juist ben je daar ook door ontslagen bijv.quote>



Nee ik ben niet ontslagen. Ik dronk niet zoveel dat ik brak was de volgende ochtend.
Je zoekt hier nu tips hoe je drank en werk kunt combineren? Ik dacht dat je bezig was met stoppen?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: krikkemikje
Ik bedoel ook hoe je werk en drank combineert.
Als je elke avond drinkt dan merken mensen op je werk dit op den duur.

En jezelf bent brak en dat valt ook op.

Hoe het is juist ben je daar ook door ontslagen bijv.quote>


In mijn situatie is het prima te combineren met werk. Niet brak en geen ontslag. Enkel sinds juli vorig jaar veel stemmingswisselingen die zowel in de privé omgeving als op de werkvloer zichtbaar waren. Ik heb tijdig gekozen voor hulpverlening omdat ik het zelf niet trok. Ondanks die gesprekken kon ik de knop nog niet omzetten. De handvaten die ik aangereikt heb gekregen pas ik nu sinds kort toe en dat gaat goed.
Ook thuis en op de werkvloer is dit zichtbaar. Maar ik ben er nog lang niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: krikkemikje
tuurlijk stop ik maar wil juist horen hoe het jullie gegaan is.quote>


zo tuurlijk is het niet hoor... maar super dat je de stap gemaakt hebt.

ik dronk ( toen ik nog werkte) net genoeg om er de volgende dag geen last van te hebben.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krikkemikje WELKOM

interessante vraag waar ik meteen even bij stil sta

hoe heb ik dat gedaan, na mijn avonddienst nog drinken tot vaak een uur of 2-3

vaak 2 flessen achterover geslagen

klok,klok,klok....was net water......

vervolgens ladderzat je nest in om vervolgens 6.30 eruit te gaan voor de kids

want dat heb ik wel altijd heel trouw gedaan, bij tij en ontij opgestaan voor de kinderen

hoe laat en hoe zat ik ook mijn nest indook

hoofdpijn, misselijk.....maar vooral niets laten merken!!??

'heb slecht geslapen vannacht' (brak)

'denk dat ik grieperig word' (rode ogen)

de bekende smoezen denk ik

de walm van alcohol kwam nog uit mijn toeter.......'het aroma komt je tegemoed'

gewoon doorgaan, vooral bij een dagdienst de volgende dag....

zeker op mijn werk

soms ergens even terug trekken in een hoekje als niemand het zag

hondsberoerd met een flinke kater, blij als ik straks naar huis kon gaan

de uren aftellende....

om vervolgens die avond weer in hetzelfde patroon te vervallen

zelfs wel gehad dat ik op mijn werk heb gezegd onverwachts visite te hebben gehad

en dat het een latertje was geworden

volgens mij hebben ze dat nooit geloofd

ik heb me wel altijd compleet ingezet op mijn werk, hoe beroerd ik ook was

en ik heb me echt zelden ziek gemeld daarom

doorgaan, doorgaan, doorgaan........

crisis, als ik het zo schrijf

wat ben ik vreselijk geweest, walgelijk!!!!!

nou ja, dat is gelukkig geweest en ik kan het toch niet meer veranderen

maar...... zo wil ik het nooit meer hebben!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook nooit verstek laten gaan wegens een drank-kater. Wel af en toe een uurtje later komen opdagen.

En, maar dat is van geheel andere orde: op het werk drinken.

Dat heb ik nauwelijks gedaan hoor, maar in de periode dat ik als externe ingehuurd werd bij een bedrijf waar ik dus sowieso een speciale en vrije functie had, liep ik na de lunch wel eens even naar de AH om daar een 20 cl flesje wijn te halen.

Of twee.

Maar, nogmaals, dat is echt maar een paar x gebeurd.

Die lege flesjes gooide ik dan wel in andermans prullenbak weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klopt ja. Ik denk dat het bij mij niet eens zozeer persé alcohol is als wel gewoon een onmatig karakter. Ik zou in principe aan alles "verslaafd" kunnen raken:

- als ik een zak snoep eet moet ie leeg

- als ik kleding ga kopen koop ik niet de ene of de andere jurk, maar alle zes

- met alcohol dus ook onmatig, als ik de eerste heb genomen.

Als ik het niet neem, dan mis ik het niet ook. Het is dus niet zo dat ik cravings heb of ontwenningsverschijnselen. Het is meer zo dat als ik ergens aan begin, dat ik daar dan in het extreme toe ga. Naar mate ik ouder word, wordt dit wel iets beter. Op sommige fronten kan ik mezelf inmiddels aardig beheersen, gedurende langere tijd. Vandaar dat ik nog steeds denk dat minderen een optie is. Maar dan moet ik mezelf wel te allen tijde matigheid aanmeten. Soms voelt dat saai en gecontroleerd, dan wil je gewoon los gaan. Meggie de Jong schreef in haar boek: slechts 2 glaasjes port? Laat dan maar zitten, daar heb ik niks aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bella, als ik je lees denk ik juist dat matigen een utopie is.

Bij mij wel weet ik wel zeker.

Ben nu 58 en blijf onmatig. Op mijn wilskracht, goede voornemens,

therapie-inzichten, kan ik een hele poos een héél eind komen,

maar mijn karakter en verleden verander ik niet. Ik heb alles bij kunnen

schaven, ben redelijk tevreden met hoe ik het nu doe, waar deep down,

zit nog steeds dat gat, en ik blijf het vullen met vervangende troep. Misschien ooit hoor,

ik blijf hopen, dat ik het kan en leer. Maar zolang ik dat niet kan blijf ik mijn verantwoording met drank maar het meest serieus nemen; vandaag die 1e NIET!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane, dank voor je reactie! Altijd fijn om te lezen hoe mensen het doen die (een deel van) mijn verhaal in zichzelf herkennen.

Ik ben nu 35, maar heb ook niet het plan om tot mijn 58e door te modderen hiermee hoor. Wat me wel opvalt is dat de onmatigheid en extremiteit minder wordt, naarmate ik ouder word. Maar, de aard van het beestje verander je niet.

Ik drink (dronk?) regelmatig bij gelegenheid 2,3 glaasjes. Vooral bij wijn of port liet ik het bij dat aantal, omdat ik na 2 of 3 rode wijn gewoon echt klaar ben met rode wijn. Dan voelde ik me prima en stopte daarna. Dit geeft mij hoop dat ik het blijkbaar (soms) wel kan.

Op andere momenten stapte ik dan na de rode wijn over op iets anders, meestal wodka. Dat was voor mezelf dan het punt dat ik de fout in ging. Die wijntjes vond ik dan nog wel kunnen, maar waarom heb je daarna nog méér nodig? Waarom ga je, als je buitenshuis een borrel of etentje hebt en 2 wijntjes op hebt, thuis nog door en neem je er daar ook nog minimaal 3 of 4? Dat thuis doordrinken, dat vind ik echt niet passen bij matigheid, en vind ik ook ziekelijk: je hebt de smaak van alcohol geproefd, en je wilt meer meer meer, en doorgaan en doorgaan. Ik ga nooit door tot ik er bij neerval; doorgaans drink ik maximaal tussen de 5 en 7 eenheden, en daarna ga ik naar bed, maar ik ben dan wel doorgegaan tot ik alcoholtechnisch bevredigd ben. En daar zit de "fout". Ik ben ook gek op koffie, maar drink geen 8 koppen koffie achter elkaar. Al zou ik er niet ziek van worden (wat ik wel word), dan nog zou ik het niet doen, gewoon omdat het raar is en je weet dat het ongezond is.

Toch doe ik dat met alcohol regelmatig wel, ongeveer de helft van de keren dat ik drink. Het feit dat er nog een andere helft is van drinkgelegenheden waarbij ik wél matig kan zijn, is hetgeen dat me hoop geeft dat het kan. Die andere helft, dat mag duidelijk zijn, niet.

Overigens sluit ik niet uit dat ik de strijd tussen de twee helften op den duur zo vermoeiend ga vinden, dat ik het opgeef en inderdaad volledig stop. Want vermoeiend is het. Als je er maar 2 neemt ben je daar ook heel bewust mee bezig. Dan geeft het rust om er nul te nemen, dat ben ik met je eens hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net als jij Bella,

heb ik( tot aan mn 55ste)

merendeel zo gedronken dat het acceptabel leek.

Kocht gewoon 1 fles wijn, of 2 of 3 sterke biersoorten

en meestal kon ik het daarbij laten. Bij een ander gedroeg ik me goed.

Maar thuis had ik geen echte sociale controle of wachtte tot partner op bed lag.

Of niet, kwam ook voor. Ik dronk nooit overdag en dacht dat ik dan wel veilig was.

Maar ik was er afhankelijk van. Ik kon overdag boodschappen doen zonder zelfs aan drank

te denken. s Avonds tegen 20 u. kwam er een gevoel van: ik moet nog even de koffie

of iets onbenulligs aanvullen, en dan kwam ik meestal met bier thuis.

Ik kon keurig 2 dagen niet drinken en dan inees elke dag "moeten".

Ik was er te veel mee bezig. En had steeds vaker de drang om dagelijks te kopen.

Het sluipt erin dat ik mijn grenzen verleg(de).

Zoals ik hier inmiddels al 2 1/2 jaar lees, ben ik eerder regel als uitzondering.

Ik lees jou een beetje als een jongere versie van mezelf ha ha.

Je bent gewaarschuwd:D

En jouw voordeel is nu dat je dit forum al jong hebt ontdekt. Gebruik het goed meis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn dat je dit allemaal vertelt! Ik zie jou idd ook als een oudere versie van mezelf! Ben dus erg blij dat ik je "ontmoet" heb!

Als je nog wat jonger bent, heb je idd heel snel de neiging om te denken dat het wel meevalt. Daarbij komt dat ik laat begonnen ben met drinken, pas rond mijn 25e. Het duurt dan wel even voordat je gaat nadenken over de gevolgen en tegen de tijd dat je dat gaat doen (2010) is het er al behoorlijk ingeslopen. Ik ben er nu wel heel serieus mee bezig hoor. Heb ongeveer alle boeken die erover bestaan gelezen of ben ze nog aan het lezen, en heb ook die dagboekbehandeling van Brijder al gedaan. Overigens vond ik ze daar wel heel relaxed en vrijblijvend. Een waarschuwing kwam er eigenlijk nooit.

Ben erg blij met dit forum, en met jouw ervaringsverhaal! :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bella,

grappig ik ben ook 35 maar hoop toch echt dat ik nu volhoud. minderen heb ik ook zeker 2 jaar in mijn hoofd gehad, maar is gewoon geen optie. Sinds 31 dec 2011 gestopt. Elke dag dat ik niet drink streep ik weg op een kalender die ik heb hangen in de kast en sta even stil bij wat ik al bereikt heb. Vertel mezelf dat ik trots op mezelf mag zijn, want aan zelfvertrouwen ontbreekt het nogal bij mij. Mijn man wees me er vandaag weer op door drammerij van de kinderen, dat ik mezelf dan laat gaan en boos wordt op de kinderen en ga schreeuwen tegen ze. Vooral als ik moe ben heb ik daar snel de neiging toe. Iets wat fout is, ik weet het en wil veranderen.

Ik lees veel herkenning op het forum, vandaag dat ik nu weer regelmatig ff me laat zien en hier wat neer pen. Gewoon fijn om even tegen iemand te kunnen praten :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...