Spring naar bijdragen

zaterdag 12 Jan. is al gauw boven Jan. ;-)

Diesel

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 224
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sterkte Jootje... en eet smakelijk zo..

hier een rare dag vandaag...

kat weer de poten genomen, wel weer gevonden gelukkig...

tenen die los lagen in m'n schoenen ( man! wat was het koud!)

vanavond op verjaardag.... ik heb al gezegd...geen biertje geven...dus dat doet ze niet.:)

gaat goed komen!!!...even wat gezelligheid opzoeken straks.

Spaghetti-saus staat zachtjes op te warmen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oh ik zit nu al een aantal dagen aan de vochtevenwichtcapsulles ... kan je melden...

Pies me gek!!! hihihi

is van lanoiB ... helpt op meer vlakken, maar dat kon ik op dit pakje niet lezen, want ze hadden er een alarm sticker op geplakt..

(slimmerds )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Jootje: ik begin weer bij te lezen en zie jouw zaterdagmiddagtrek!

Niet toegeven hoor, want je voedt je verslaving. Gezond eten en drinken en een hoop afleiding zoeken! Je kunt het want je hebt het al; eerder gedaan.:present:

Ondanks het duffe hoofd (en hoofdpijn) toch twee uur op mijn kamer gewerkt. Ik ben trots op mezelf.

Nu verder lezen.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lenie!! Veel plezier vanavond.

Dochter woont weer thuis. Ze is dit weekend nog een weekend weg met vriend + familie, maar morgenavond zie ik haar weer.

Ze is trouwens geslaagd voor al haar tentamens en omdat ze niet hoeft te herkansen is ze nog 3 weken vrij :huh:

En ik ben een pizza aan het maken. Van Danerolles (zoals de croissants). met daarop een combinatie van champignons, paprika, ham en kaas. Pieper gaat. Eten is klaar. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Lenie: die kat geeft je, geloof ik, meer beweging dan je lief is.:D Gelukkig heb je hem weer gevonden.

Vanavond lukt het je. Dat weet ik zeker. Je hebt een goed plan en het duidelijk gezegd.

@ Acer: wij hebben een G & G waar we altijd drank halen. Enige tijd geleden heb ik de (aardige) man gezegd dat ik van de blauwe knoop ben geworden. We kopen dus alleen maar de drank voor manlief. Het went al.

@ Jootje: meld je vanavond of het je gelukt is niet te drinken? Doorzetten hoor.

@Tatum: heerlijk dat je dochter weer thuis gaat wonen. Ik weet dat je her erg graag wilde.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had vorige week een verjaardag waarbij de jarige me niet anders kende dan gezellig meedrinkend. Ik had een fles voor haar meegenomen (dan was ik hem kwijt), maar ik heb meteen gezegd dat ik niet meer dronk. Het was geen probleem.

In ieder geval wens ik je een hele gezellige avond. Nu ga ik aan het eten.

Tot later.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bammie, FELICITADOS!

Jan Modaal natuurlijk ook, maar ons Bammeke hep bij mij wel wat spesiejaals, ze is er met mijn muze vandoor gegaan! Maar zo'n meid, of meiden zelfs, gun je van alles.

Goe gedaan, Jootje!

Als je mij nu als stokouwe af en toe op zwart ijs ziet vliegen zou je ook niet zeggen dat ik op de lagere school zeer tegen mijn zin nooit goed kon schaatsen, of in ieder geval niet bij de besten hoorde.

Heb ooit 'n hele kortebaan wedstrijd gewonnen in de eerste klas lagere school door heel hard naast m'n slecht aangebonden korte houtjes te rennen, hahaha.

The lonely short distance runner

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ouwe kanjer Haddock:sun:

Hier de hele dag balen. Kraan van de badkamer lekte nog een iniminidruppeltje. En blijf ik er dan met m'n poten af maar nee hoor, dat moet helemaal goed zijn. Dus ik de kraan er weer af en kijken of ik niet andere rubbere ringetjes en bevestigingspunten had liggen. Ja hoor na een kwartier zoeken in een ijskoude schuur had ik ze. Wie wat bewaard heeft wat hé Bol dacht ik nog. En met goeie moed geprobeerd die dingen weer aan de kraan te draaien, draai ik het hele zaakje kapot :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: Ik brulde van kwaadheid en had zo de hele douche in gruzelementen geslagen. En ik ken mezelf, ik word niet gauw kwaad ook niet op mezelf maar als dat er wel aan zit te komen moet ik opletten. DUS ZIT IK DE HELE DAG AL ZONDER WATER. Maatje gebeld "Ja ik kom eraan even nog wat doen, helemaal niemand gezien. God wat heb ik daar toch een hekel aan.

Nou komt er morgen gelukkig iemand anders dus maar eens kijken voor een andere badkamer.

Héhé zo dat was mijn gemopper, nu lekker eten.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand van de AA vertelde mij een keer dat alcoholisme een ziekte van verlies is.

Ik vroeg hem waarom ik er nog steeds niet slaag om er daadwerkelijk mee te stoppen.

Zijn antwoord was letterlijk en figuurlijk zeer ontnuchterend.. “Jij hebt nog niet genoeg verloren om er echt mee te wíllen stoppen”

Sommige mensen verliezen hun partner, kinderen, familie, huis of baan door de drank. Dat geeft wel weer dat drank een tegenstander is die niet snel in te tomen is. Want wie laat dit nu allemaal vrijwillig gebeuren?

Je zou vrijwel direct antwoorden “een normaal mens laat dat niet toe”

En toch gebeurd dat dagelijks over de hele wereld.

En zijn alcoholisten dan ook niet “gewone”mensen, met hun tekortkomingen en zwakheden?

Alcoholisten zijn altijd bijzonder overmoedig, wij denken dat we de situatie best kunnen mannen. Dat lijkt ook zo, zeker voor het eerste glas,..

En “één glaasje kan geen kwaad, iedereen doet het overal en altijd…”

Bovendien is altijd een passend argument voor handen.. “Jongens, dit moeten we vieren met bubbels” of “me zelden zó rot gevoeld, ik moet nu een borrel”

Kijk maar eens tv… in élke uitzending van pak hem beet een halfuurtje word er in bijna alle gevallen drank gebruikt. De personages zijn aan het feesten, of ze zitten flink in de penarie..

Een “normaal mens” zal dat niet eens zo opvallen, maar voor iemand die zo vaak en veel met drank “bezig” is, is het een bevestiging van wat we willen denken. Het is heel gewoon om te drinken.

Het “bezig zijn met drank” beperkt zich overigens niet tot drinken zelf, maar vaker nog de gedachte eraan “zal ik vandaag, of zal ik niet… of anders morgen”

Zelf denk ik dat er een grijsgebied ligt tussen gezellig drinken en probleem drinken.

Het gebied is wel enorm groot, de wereld ertussen is een plek waar het nog alle kanten op zou kunnen. Mogelijk is erfelijkheid een doorslaggevende factor van wat het gaat worden.

En dan kan je nog een splitsing maken tussen probleemdrinker en drinken om even niet na te hoeven denken, zonder dat daar een direct negatief gevoel aan ten grondslag ligt.

In de literatuur word het laatste nauwelijks genoemd.

Het word gesteld als een vrij zwart witte materie. Of je bent een gezelligheidsdrinker, of je bent een probleemdrinker die direct naar de fles grijpt als het moeilijk word.

Ik pas in geen van beide categorieën..

Ik nam één glaasje om mijn voldane gevoel te vieren,.. Om met in het roesje te wentelen die me een glimlach op het gezicht kon toveren…

Het tweede glaasje zou dan gevoel dan vast nog net iets intenser maken..

Met het derde glaasje is de roes compleet, en het effect maximaal, althans dat is wetenschappelijk vastgesteld…

Maar na 3 glazen interesseert de wetenschap mij echt geen barst meer!

Met hoofd geeft aan dat er meer moet komen, om nog meer van dit positieve effect te krijgen…

De waarheid is dat ik tegen die tijd reddeloos verloren ben..

De rem is totaal kapot, de grens word schaamteloos overschreden.

En ik verander van een tevreden drinker in een persoon die de vat op mezelf volledig ben kwijtgeraakt..

Het piepkleine dunne stemmetje in mij word grofweg het zwijgen opgelegd door nog een slok,. of een glas, of een fles!

En ik laat het gebeurden, met al mijn verstand?!

Wie geeft nou vrijwillig de regie van zijn verworven leven zo snel en makkelijk uit handen??

Is het lekker?

Op een katerochtend besef ik dat het meestal niet lekker was/is..

Bij het leegkappen van wat resten drank, meestal rosé, protesteren mijn neus en maag hevig.

De geur is doordringend en zuur,.. Heftig…

Het heeft meer iets weg van wat onderin het keukenkastje thuishoort om een WC te ontstoppen, of een plaag ongedierte resoluut uit te moorden, of hardnekkig klakaanslag te lijf te gaan…

Bizar dat ik dit goedje enkele uren als een zaligheid beschouwde..!

Het zelfs tot me nam!

Er zijn alcoholische dingen die ik wel lekker vind… op een snikhete dag,.. Een ijskoud rosébiertje, of een piepklein Baylies drankje.. Dat je meer neemt als een bonbonnetje.

Maar deze dingen volstaan niet om een roes te bereiken.

En dus zijn redelijk nutteloos als ik een drinkentijdstip in plan.. Of snode plannen heb om het te gaan doen..

Het totaal stoppen is een proces, en niet eenvoudig.

De zin “ik neem nooit meer iets” is een simpele, maar zo werkt het niet…

Wanneer is iets een probleem, is dat de omgeving, de samenleving, het gezin of jezelf die zal bepalen of het drinken van mij als een probleem word beschouwd, of het zelfs is….

Voor mij lag die grens lange tijd op het gegeven, als er geen gekke dingen gebeurden of geen gevaarlijke situaties ontstaan, is het drinken geen al te groot probleem….

De grens ligt volgens mij voornamelijk op drankgebruik of drankmisbruik…

Maar waar ligt die grens dan?

En wie bepaald dat dan?

In de hulpverlening word als eerste onderzocht of je “alcohol afhankelijk” bent.

Gelukkig door die test kwam ik heen. Dat ben ik niet.. Verleidelijk is dan meteen om te denken dat het wel meevalt met mij.

Maar hierin word voornamelijk bekeken of mijn lijf afhankelijk is,… het bekende trillen als het lijf schreeuwt om stoffen die je tot je moet nemen.

Maar mijn hoofd is een ander verhaal!

Mijn hoofd denkt er voortdurend aan…

Hetzij met de nare gevolgen, of het altijd terugkerende schuldgevoel. Maar als grootste aspect het afwegen, verlangen en toeleven naar het moment.

Die worsteling is iets om doodmoe van te worden.

Maar hoe kan je gedachten stoppen? Hoe kan je je hoofd vertellen dat het een andere richting op moet denken?

Het is vreemd en onnatuurlijk. Net zoals ik vroeger als kind probeerde om met mijn denken te denken dat ik nergens aan moest denken… Dat lukt niet.. Want je denkt op dat moment dat je nergens aan wilde denken. En daarmee doe je het toch alsnog?

Vaak voel ik mij “De hond van Pavlov” het bekende verhaal.

Na de eerste opwelling om drinken te plannen, sla ik alles over… de afweging, het verstandig kijken naar de actie op zich, en de wetenschap dat ik het beter niet kan doen.

Zinloos… de hond zal kwijlend reageren op de bel!

Kan ik het frisse, fruitige en actieve gevoel van de ochtenden dat ik niets heb gedronken niet onthouden?

De avonden dat ik geniet van TV, of een heerlijk boek,.. En voldaan en fris op de bank zit met een kopje koffie zijn ook lekker!

Buiten het lichamelijke comfortabele gevoel, voel ik mij ook sterk, en voldaan.

eigenlijk zou dat hele complete fruitige gevoel verslavend moeten zijn..

wat zou dat de boel overzichtelijk en een stuk eenvoudiger maken!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een geweldig herkenbaar stuk Dune,

Ook dat gedeelte waarin je schreef over hoe het rook, als je de rest in de gootsteen kiepte.

Azijn, of iets om het toilet mee schoon te maken.

Helemaal waar!

Laten, we dat gedeelte onthouden, als we ineens weer zo'n zin hebben in een glaasje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...