Spring naar bijdragen

3 februari 2013


Dune

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 191
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goeie avond lieve Rekel.

Je schreef net Jen dat je een boek wilt gaan lezen over doodsangst. Weet je ook waar dat precies over gaat?

Ik heb bij tijd en wijle die angst ook, maar heel vaak, geloof ik dat het leven niet na onze dood, stopt.

Ben erg geinteresseerd in bijna doodervaringen, en reincarnatie. Best wel veel ook over gesproken met mijn man en vroeger over gelezen. Dat heeft me, zeker reincarnatie, geholpen om wat minder bang te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou een filosofische roman zijn, als ik het goed snap, geschreven door een psychiater.

Dit las ik in een interview:

Terugkijkend op zijn carrière denkt Yalom dat de dood de belangrijkste van de vier harde feiten is. ‘Doodsangst zit vaak diep weggestopt. Iemand maakt zich bijvoorbeeld druk over geld, of blijft maar wrok koesteren naar zijn partner. Meestal zijn dat niet de dingen waar zo’n persoon écht mee zit, maar zit daar doodsangst achter. Die komt bijvoorbeeld naar boven als iemand zijn dromen aan mij vertelt; daarin laat de doodsangst zich wél zien. Het mooie vind ik altijd dat het hun leven verrijkt als cliënten die angst uiteindelijk recht in de ogen durven kijken.’

Yalom kampte zelf jarenlang met hevige doodsangst. ‘Ik ben vaak ’s nachts zwetend wakker geworden van een nare droom over de dood, ja. Maar inmiddels ben ik er wel overheen. Ik vind de dood nog steeds geen aantrekkelijk idee, maar ik maak me er nu niet meer zo druk over. Ik heb er vrede mee dat ik doodga.’

Dat punt bereik je niet in één keer, zegt hij. ‘Ik heb er jaren over gedaan. Vooral door therapie te geven aan patiënten met terminale ziekten, leerde ik veel over de manieren waarop we ons kunnen verzoenen met de dood. Maar ook de grote filosofen hebben me geholpen. Plato en Epicurus hadden het er al over: dat de dood de kern is van onze menselijke conditie. Ons leven is tijdelijk, en juist dát gegeven maakt dat we in actie moeten komen, radicale beslissingen moeten nemen over hoe we ons leven willen leven. Zo helpt het besef van de dood ons dus ons leven in eigen hand te nemen en daardoor een gelukkig mens te worden.’

Geloven die ik zelf niet, hoewel reïncarnatie me wel kan fascineren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Ietjefietje
Maar juist de gedachte dat het stopt en er verder niets is na de dood, dat hoeft je toch geen angst in te boezemen? Want daar merk je verder zelf toch niets van.
Het lijkt me veel spannender als het wel zo is, dat het doorgaat, want dat betekent wellicht ook dat er wat van je verwacht wordt in het leven nu. En doe je het dan wel goed.quote>


Daar heb je helemaal gelijk in - mijn angst is niet erg rationeel.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb daar wel over gehoord toendertijd omdat mijn man het gelezen heeft. Iet. Schijnt een heel goed boek te zijn.

Nou en angst dat het leven en mijn bewustzijn helemaal stopt vind ik ook geen fijn vooruitzicht.

Hoezo houd het je meer bezig nu Rekel? Ik kan me voorstellen dat je de hoop hebt je vader en Basma terug te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: bolletje
Wel ooit gehoord dat in principe alle angsten die een mens ervaart, terug te voeren zijn naar een oerangst en dat is doodsangst.quote>


Dat klinkt me niet onlogisch in de oren. Is de functie van angst ook niet om de kans op overleven te vergroten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...