Jen Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Ik ben er - gelukkig - niet constant mee bezig, Will, maar het is soms wel belemmerend. Het deed me deugd om te ontdekken dat een schrijver diezelfde angst heeft gehad, en een manier vond om ermee om te gaan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Goeie avond lieve Rekel. Je schreef net Jen dat je een boek wilt gaan lezen over doodsangst. Weet je ook waar dat precies over gaat? Ik heb bij tijd en wijle die angst ook, maar heel vaak, geloof ik dat het leven niet na onze dood, stopt. Ben erg geinteresseerd in bijna doodervaringen, en reincarnatie. Best wel veel ook over gesproken met mijn man en vroeger over gelezen. Dat heeft me, zeker reincarnatie, geholpen om wat minder bang te zijn. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
will Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Ha ja Bollie, dat heeft me ook al heel lang bezig gehouden, en nog. Nu mss nog meer dan ooit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sieraad Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Goed gesprek, iemand? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Het zou een filosofische roman zijn, als ik het goed snap, geschreven door een psychiater. Dit las ik in een interview: Terugkijkend op zijn carrière denkt Yalom dat de dood de belangrijkste van de vier harde feiten is. ‘Doodsangst zit vaak diep weggestopt. Iemand maakt zich bijvoorbeeld druk over geld, of blijft maar wrok koesteren naar zijn partner. Meestal zijn dat niet de dingen waar zo’n persoon écht mee zit, maar zit daar doodsangst achter. Die komt bijvoorbeeld naar boven als iemand zijn dromen aan mij vertelt; daarin laat de doodsangst zich wél zien. Het mooie vind ik altijd dat het hun leven verrijkt als cliënten die angst uiteindelijk recht in de ogen durven kijken.’ Yalom kampte zelf jarenlang met hevige doodsangst. ‘Ik ben vaak ’s nachts zwetend wakker geworden van een nare droom over de dood, ja. Maar inmiddels ben ik er wel overheen. Ik vind de dood nog steeds geen aantrekkelijk idee, maar ik maak me er nu niet meer zo druk over. Ik heb er vrede mee dat ik doodga.’ Dat punt bereik je niet in één keer, zegt hij. ‘Ik heb er jaren over gedaan. Vooral door therapie te geven aan patiënten met terminale ziekten, leerde ik veel over de manieren waarop we ons kunnen verzoenen met de dood. Maar ook de grote filosofen hebben me geholpen. Plato en Epicurus hadden het er al over: dat de dood de kern is van onze menselijke conditie. Ons leven is tijdelijk, en juist dát gegeven maakt dat we in actie moeten komen, radicale beslissingen moeten nemen over hoe we ons leven willen leven. Zo helpt het besef van de dood ons dus ons leven in eigen hand te nemen en daardoor een gelukkig mens te worden.’ Geloven die ik zelf niet, hoewel reïncarnatie me wel kan fascineren. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sieraad Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Dat gaat gemodereerd worden, jopie. Altijd hrzelfde met dat gescheld van jou... *_* Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Originally posted by: IetjefietjeMaar juist de gedachte dat het stopt en er verder niets is na de dood, dat hoeft je toch geen angst in te boezemen? Want daar merk je verder zelf toch niets van. Het lijkt me veel spannender als het wel zo is, dat het doorgaat, want dat betekent wellicht ook dat er wat van je verwacht wordt in het leven nu. En doe je het dan wel goed.quote> Daar heb je helemaal gelijk in - mijn angst is niet erg rationeel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Ja Sier... ikke ps johan willemsen of wat dan ook was me voor dus ga je gang ik log weer uit Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Wat bedoel je Johan? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Ik heb daar wel over gehoord toendertijd omdat mijn man het gelezen heeft. Iet. Schijnt een heel goed boek te zijn. Nou en angst dat het leven en mijn bewustzijn helemaal stopt vind ik ook geen fijn vooruitzicht. Hoezo houd het je meer bezig nu Rekel? Ik kan me voorstellen dat je de hoop hebt je vader en Basma terug te zien. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
will Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Dat was heel grappig bedoeld van Jopie hoor sieraad Ben er even mee weg, bootje losgooien Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 he jopie, mag ik ook nog meedoen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sieraad Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Holist Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Originally posted by: jopiewe kunnen twee pools maken?johan en sieraadVM en jopie?de laatste twee in modder, natuurlijkquote> Daar log in dan natuurlijk weer terug voor in... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sieraad Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Jen, geen hond wil ruzie met jou... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sieraad Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Vm... niet weglopen nu... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Duhus, hoe gaan we het doen dan.... ? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Wel ooit gehoord dat in principe alle angsten die een mens ervaart, terug te voeren zijn naar een oerangst en dat is doodsangst. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gunn Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Ik voel me niet al te best, mensen. Dus duik ik er vroeg in. Welterusten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Das dan drie en de rest kijken of wa, denk t nie he... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sieraad Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Gewoon... stangen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Trusten Gunn slaap lekker. Ik denk dat ik ook maar ga afsluiten. Trusten allemaal en tot morgen weer:lips:. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sieraad Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Haha, jopie...wel eerlijk delen dan, hè Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Een voor een oms te beurt of wa Sier? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jen Geplaatst 3 februari 2013 Rapport Share Geplaatst 3 februari 2013 Originally posted by: bolletjeWel ooit gehoord dat in principe alle angsten die een mens ervaart, terug te voeren zijn naar een oerangst en dat is doodsangst.quote> Dat klinkt me niet onlogisch in de oren. Is de functie van angst ook niet om de kans op overleven te vergroten? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden