Spring naar bijdragen

gewoon drinken

Flipje

Aanbevolen berichten

Zojuist heb ik mijzelf voorgesteld bij "wie is wie" maar ook heb ik een ding wat ik mijzelf afvraag.

Is de enige manier om van je probleem af te komen helemaal stoppen?

Wat ik bedoel is dat ik van mening ben dat een mens op zondag in z'n tuintje

moet kunnen zitten met een glaasje bier zonder dat er van misbruik of verslaving sprake is.

Ik erken mijn probleem en ben op dit moment bezig met professionele hulp

maar de gedacht dat ik echt helemaal nooit meer zal mogen drinken vindik maar een raar idee.

Wat zijn jullie meningen en/of ervaringen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Flipje,

Eigenlijk is je vraag het antwoord al samen met het deel dat je bij wie is wie schreef. Ik heb zelf ook lang in die situatie gezeten en nu helemaal gestopt. Je verslaving zoals die nu is zegt je ook dat het verschrikkelijk zal zijn niet meer te drinken... Je zou weer langere tijd geheel kunnen stoppen en dan eens proberen of je 'sociaal' kunt drinken. Punt is alleen wel dat de term 'sociaal drinken' is uitgevonden door verslaafden. Vraag maar eens aan een niet verslaafde welke betekenis die term heeft.. Zijn antwoord zal iets zijn als 'een biertje doen met vrienden?' Een verslaafde wil niets liever dan controle hebben over zijn drinken en dat is nu juist iets wat we niet hebben.. dus het antwoord is eigenlijk simpel. Nee. Hoe normaal het voor een ander mens ook is om op zondag een biertje te drinken...

*Toevoeging*

en dank voor je vraag... ik ben zelf ook nog niet lang gestopt, bijna 4 maanden nu en het helpt mij ook om me eraan te herinneren dat ik het niet kan;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie,

Ik vermoedde je antwoord al een beetje maar dat dat is juist wat je niet wil horen.

Maar het valt niet mee om in je hoofd die knop om te zetten.

Afgelopen zaterdag 1 wijntje en 1 biertje gedronken en vorige week dinsdag 3 biertjes en de dinsdag daarvoor.....behoorlijk misdragen.

Ik doe m'n best.

Nogmaals dank Rickert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie avond Flipje.

Je vroeg bij wie is wie'in hoeverre ben ik verslaafd of een alcoholist. Beide zijn hetzelfde.

Als je verslaafd ben ben je afhankelijk dus in dit geval een alci.

Het idee dat je nooit meer kan drinken, tja daar zal je aan moeten wennen.

Mensen met suiker moeten ook hun hele leven insuline spuiten, het is niet anders. Maar er valt goed mee te leven hoor, als je maar geen alc. gaat gebruiken.

Zorg dat als je trek krijgt dat je maag vol zit. Eet veel want dat stilt de trek. en verder wens ik je heel veel suc6 bij ons forum.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien moet het kunnen Flipje

(voor wie moet dat eigenlijk?)

maar de waarheid is dat van mensen

die al zover zijn geweest dat ze niet zonder kunnen

is dat toch wel erg veel gevraagd.

In de vier jaar dat ik hier schrijf kan ik die mensen op één hand tellen

dus misschien geeft dat antwoord op hoe groot die kans voor jou kan zijn?

mijn vraag aan jou zou zijn

hoe lang ga jij erover doen om je gelijk te zoeken/halen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Flipje

Voor mij heeft het gewerkt om direct de beslissing te maken nooit meer!!!

Niet sociaal.

Niet stiekum.

Niet een klein slokje.

Niet voor de gezelligheid

Niet omdat ik het verdiend had.

Niet nog eentje dan.

Niet omdat ik het nodig had.

Niet kan niet slapen.

Er valt nl niet met jezelf te discuseren met drank op

Maar ja das mijn mening...in ieder geval succes en go for it :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Flipje,

Goed draadje, is vaak een onderbelichte bijverschijnsel van AdB.

Alcoholverslaafden hebben idd de schrik van "Oei, nooit meer drinken?" als ze

eenmaal doorhebben dat ze dit probleem hebben.

'Alcohol' blijft de rest van je leven (mijns inziens dan) een beladen onderwerp.

Het is ook onze Westerse cultuur. En cultuur is aangeleerd gedrag. De rest

van de maatschappij gaat hiermee gewoon door, en jij moet een ander

gedrag gaan aanleren. Of beter gezegd: een andere levensstijl.

Ik kan je wel zeggen dat na 6 a 7 maanden geen druppel, dat deze

nieuwe levensstijl veel prettiger gaat aanvoelen. Dat je 'nooit' meer

mag drinken wordt dan veel minder belangrijk.

Er is nog wel een groep/categorie zware drinkers die dit nooit willen

accepteren: af en toe gewoon kunnen drinken. Er is een Franse

cardioloog (Olivier Ameisen) die met het middel Baclofen beweert

dat je bij lage dosering 1) van je verslaving af kunt komen en 2)

je 'sociale drinker' kunt worden. Zie ook elders het draadje over Baclofen.

Voor mij blijft het hoe dan ook toch een beladen onderwerp. En de keuze

van niet drinken geeft ook gewoon veel meer rust zonder medicatie.

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Flipje,

Ik ben jaren een minderaar geweest. Eerst dronk ik, op aanraden van iedereen, één dag per week niet, ter herstel van de lever; daarna twee dagen per week niet, want dat was nog beter.

Daarna dronk ik 4 dagen per week niet. Het vervelende is dat alcohol zo wel in je systeem blijft zitten. Mijn grootste trigger is chronische pijn. Op de dagen dat ik niet dronk, luisterde ik beter naar mijn lichaam en ging dan naar bed. Op de dagen dat ik wel dronk, was het extra moeilijk om me aan mijn afgesproken hoeveelheid te houden, want ik wíl helemaal niet naar bed en de alcohol verdooft de pijn tijdelijk. Op die dagen ging ik toch af en toe de fout in.

Mijn man vond dat vreselijk, want hij wist nooit wanneer er weer zo'n struikelpartij boven zijn hoofd hing. Hij was het zo zat! Toen heb ik beloofd om helemaal te stoppen, na de eerstvolgende keer dat ik weer de fout in zou gaan. Dat gebeurde en ik heb me aan mijn belofte gehouden. Nu drink ik al meer dan een jaar niet meer.

Het leven wordt voor mij niet leuker; allerlei dingen die ik weggestopt heb komen naar boven; een keer goed slapen, d.w.z. half in coma liggen, is er niet meer bij enz. Toch is mijn relatie inmiddels van vrijwel kapot, naar behoorlijk goed. De hoeveelheid zaken die de kop opsteken wordt minder en ik kan mezelf weer recht in de ogen kijken, i.p.v. smoezen te verzinnen, te sjoemelen of te liegen.

Bovendien, geloof het of niet, wordt het gemakkelijker. Hoewel mijn man vrijwel dagelijks drinkt, is het voor mij nu zo duidelijk dat dat voor mij niet meer weggelegd is. Ik wil niet meer terug.

De inspanning om niet door te schieten, was veel groter dan de moeite die het me nu kost om niet meer te drinken.

Ik ben vele jaren minderaar geweest, maar na verloop van tijd, gleed ik altijd weer af. Dat zie ik nu in, al heeft het even geduurd. Wat een verloren tijd en verdriet.

Doe wat voor jou het beste is, maar kijk eerlijk naar jezelf. Pas ook je gedrag aan als je het wilt proberen en het lukt toch niet.

Succes!

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Flipje,

Welkom ook hier!

Toen ik je verhaal las dacht ik meteen aan toen ik stopte met roken. Ik zou zo graag op de zaterdagavond na het eten een sigaretje roken. Voor de gezelligheid. Ik heb het nooit gedaan: weet zeker dat ik dan meteen weer op een pakje shag per dag zit.

Dat zelfde besluit wil ik nemen met de drank.

Maar misschien kun jij dat wel heel goed.

Voor me zelf wil ik het risico niet nemen.

Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...