Spring naar bijdragen

mijn moeder drinkt te veel


Chanti

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en misschien heeft iemand een tip voor me. Mijn moeder is een stevige drinker, anderhalve fles witte wijn per avond. Elke dag.
Ze stoot iedereen van zich af. Ik ben met drie zussen en wij zijn allemaal het huis uit. ze heeft geen sociale contacten meer. Als wij haar er op aan spreken, dan ontkent ze eea.
Of ze zegt dat het haar probleem is en niet het onze. Als ik ga aankomen met professionele hulp, dan gaat ze dat weigeren. Ze vertelde me gisteren, eindelijk, dat ze wil gaan minderen. Wij willen dat ze helemaal stopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Chanti,

Je moeder moet zelf willen, of minderen of stoppen. Als ze er zelf niet achter staat, wordt het niets.
Hoe triest het ook voor jullie is. Misschien een idee, laat haar hier eens meelezen. Kan ze op andere gedachten komen. Is maar een suggestie. Veel sterkte.

Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Chanti,

Ik ben ook een moeder, en ik dronk ook teveel. Niet iedere avond zoveel, maar toch wel iedere avond een paar glazen wijn. Mijn kinderen zeiden op een gegeven moment ook dat ze vonden dat ik teveel dronk. En ik heb dat ook lang ontkend, of ik kwam met uitvluchten zoals dat ik verder niets leuks heb.

Toch hebben hun opmerkingen me wel aan het denken gezet. Maar toegeven dat je inderdaad teveel drinkt is een moeilijke eerste stap, daar gaat een heel bewustwordingsproces aan vooraf. Als je moeder nu aangeeft dat ze minder wil gaan drinken, is dat al een eerste stap. Mijn advies is: verwijt haar niet dat ze niet meteen helemaal wil stoppen, maar steun haar in haar doel. Ze moet het echt zelf willen en zelf doen, zoals Ferry al zei. En je zou haar inderdaad dit forum kunnen adviseren. Alleen weet ik niet of ze het leuk zal vinden, dat jij hier al bent geweest.

Sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

hallo allemaal

ik zit ook met een probleem.Ik ben al een tijd gescheiden van mijn vrouw en ik heb uit dat huwelijk een dochter van 11.
Mijn dochter is onlangs naar me toe gevlucht omdat haar moeder voor de zoveelste keer weer dronken was.
Ik heb best goed contact met mijn ex maar wil dit probleem niet uit de weg gaan.
Ik weet precies wat mijn dochter op dit moment meemaakt want ik heb dus exact de zelfde ervaringen meegemaakt.
Het is vaker voor gekomen en de laatste tijd zit mijn ex veel bij mijn moeder en samen zitten ze dan lekker (door de weeks) waar mijn dochter bij zit te drinken.
Toen mijn dochter dus overstuur naar me toe kwam heb ik ze allebei gebeld om te vragen of het nou eens afgelopen is met dat gezuip en dat mijn dochter daar ziels ongelukkig van word.
Ik zit nu te overdenken om bureau jeugdzorg in te schakelen want de meerdere keren dat ik gepraat heb met mijn ex over dat drank probleem helpt echt niet.
Het doet me gewoon zeer om te zien dat mijn kind daar aan kapot gaat!
Wie kan mij goede en verstandige tips geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo contest

Ik heb een berichtje naar de moderator gestuurd omdat je een open profiel hebt wat betekent dat iedereen je gegevens kan zien. Je hebt blijkbaar bij je inschrijving vergeten het boxje voor gesloten profiel aan te tikken.
Hij zal het vandaag zodra hij het ziet je een gesloten profiel geven.

Er is een informatieve website speciaal voor kinderen en volwassenen van ouders met een drankprobleem
je kunt daar veel info, steun en herkenning vinden:

">http://www.drankjewel.nl/


Ik kom zelf ook van een gezin met een alcoholistische vader dus ik weet wat jullie doormaken.

Als je je hart wil lunchten kan je altijd meeschrijven op ons dagelijkse "draadje" wat je kan vinden onder Ditjes, Datjes & Dageraad. het lijkt misschien alsof iedereen zich daar al jaren kent maar dat is echt niet zo.
je komt er zo tussen omdat we allemaal met het zelfde probleem zitten nl. dat alcohol ons leven beheerst /beheerst heeft maar dat we daar nu iets aan doen/proberen te doen.
Er zitten ook een paar oudgedienden bij die nu al jaren alcohol de baas zijn en die kunnen je geweldig ondersteunen met hun advies.

Ik wens jullie heel veel succes.
Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi,

Mijn ouders WAREN ook beide zwaar aan de alcohol. Ze zullen ook best wel eens gezien hebben dat ik teveel nuttigde, maar was ik niet het excuus voor hen en zij niet voor mij?????

Ik dronk vanaf mijn 14e of zo gewoon gezellig mee, en ik koor riepen we: NU HEB IK WEL EEN SHERRY/WIJNTJE/TRIJNTJE verdiend.

Erg toch?

De site van drankjewel doet mij heeeeeeeeeeeeel veel zeer om te lezen, vreselijk. Op dat forum kan ik ook niet meeschrijven (mocht het er zijn, ik heb nooit gezocht) omdat ik dan acuut vreselijke buikpijn krijg. Hoe ziek kan je wezen / c.q. fijn dat ik het nu niet meer doe (voor mijn eigen kids)......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje

Ik moest de site bekijken van mijn internet behandeling en was ook behoorlijk geschokt maar er was ook wel herkenning met situaties bij mij thuis.
Ja gekke dingen ouders die drinken...bij mij was het alleen mijn vader...mijn moeder liep de hele dag alles te regelen en op hete kolen.
En waarom ik het zelf ben gaan doen begrijp ik nu wel beter omdat ik mijn jeugd er mee vergat en zo leerde dat alcohol en dronken worden een beloning was voor als ik me rot voel, onzeker voel, schuldig voel.
Mijn vader heeft me 1 keer gewaarschuwd voor mijn alcohol gebruik maar dat was alles...hij heeft niet met me gepraat...meer gezegd dat achter de bar gaan werken een gevaarlijke bezigheid was voor iemand zoals mij die zo van alcohol hield.
Hij zag het dus wel maar deed niets......was te zeer in zijn eigen ellende opgesloten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Mijn moeder drinkt al lang voordat ik geboren was en ik ben nu 25. Dus ze heeft al heel wat liters weg gewerkt en ik heb ook heel wat ervaring met alcoholisten.
Ik heb na die 25 jaar nog steeds geen id hoe ik haar kan laten stoppen.
Ik heb de moed ook al een tijdje opgegeven en probeer er mee te leven.
Ik denk dat je moeder eerst moet inzien dat de alcohol haar probleem is en niet dat ze alcohol drinkt van wegen andere problemen.
Denkt ze er anders over dan kun jeje tijd beter in iets anders stoppen hoe hard dit ook klinkt.
Vaak (niet altijd) zijn alcoholisten meesters in het groot maken van eigenlijk maar lulligge problemen om maar een excuus te hebben om te kunnen drinken.
Zoals denk ik iedereen hier je wel zal vertellen, ze moet zelf willen stoppen.
Sterkte ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thomay,

Ik zie wat je bedoeld. Het best kun je je moeder benaderen als ze niet of nog niet veel gedronken heeft.
Niet beginnen van je moet stoppen, want dat werkt toch niet.
Je kunt het er gewoon eens met haar over hebben. Hoe jij het ervaart en hoe je vermoedt dat anderen het ervaren. Als ze veel last heeft van diarree en/of moeheid, stel haar dan voor naar de huisarts te gaan en bloed te laten prikken. Als zij al zo lang drinkt, is ws. haar lever harder dan normaal. De leverwaarden zullen vast hoog uitkomen.
Schrijf de naam van deze site op een briefje en leg dat ergens neer, schrijf erbij dat ze hier een goede internetbehandeling hebben.
Voor jezelf heb ik twee sites: www.ikenmijnalco.nl en www.drankjewel.nl .
Ik hoop dat je hier wat aan heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor de adviezen maar zoals ik al zei haar veranderen heb ik al opgegeven maar ik moet er nog steeds mee leren omgaan dus die sites kan ik wel wat mee idd. Thx
Haar gezondheid is niet eens meer een issue hier.
Ze leeft al jaren op het randje van de dood.
Ik durf soms niet eens naar haar te kijken als ze weer lam op de bank ligt omdat ik bang ben dat ze niet meer ademt.
Ze loopt af en aan naar het ziekenhuis voor bloedonderzoeken.
Ze gebruikt daarbij nog eens veel antidepresieva en is diabetes en heeft het aan haar hard en nieren, ze hoest zich een ongeluk en heeft zelfs al een paar keer een epeleptiesche aanval gehad en een hardaanval.
Allemaal ten gevolgen van het drinken.
Soms denk ik zelfs ging ze maar een keer dood dan ben ik van die zorg af maar ja dat kan natuurlijk ook niet.
we leven in het zelfde huis maar ik probeer haar zo veel mogelijk te ontlopen door me optesluiten in mn kamertje.
Daarom ben ik nu heel hard geworden hier in en als ze savonds bv savonds op de grond klettert omdat ze naar de wc moest en niet haar benen kon staan laat ik haar gewoon liggen en ga vrolijk verder met waar ik mee bezig was.
Dit is dagelijkse kost voor mij en ik heb nu ook gewoon een hekel aan mensen die zelfs maar een biertje drinken.
In een discotheek zul je mij nooit vinden omdat daar gewoon te veel mensen zijn met een slok op.
Internet kan ze nugter nog niet eens wijs uit komen dus dat heeft ook weinig zin.
Die 2e site ga ik me nu bij aanmelden.

@ Chanti Ik hoop echt voor je dat jou moeder nog wel te redden is en probeer gewoon je best te doen om haar te veranderen maar laat je leven er niet afhangen. Ga gewoon verder met je eigen leven laat die alcohol niet nog een slachtoffer erbij maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een reactie van mij:
Ik ben alcoholist en heb een moeder gehad die ook alcoholist was.
Ik heb nooit goed met mijn moeder over haar alcoholgebruik kunnen praten. Ze praatte over alles behalve alcohol. Ze wilde ook nooit naar de huisarts en hulp had ze ook niet nodig vond ze.
Ik heb nog een zus en ze woonde een heel eind bij ons vandaan. We gingen er regelmatig heen en iedere keer was er weer wat gebeurd. Bloed aan de verwarming, omdat ze was gevallen. Een onmgelukje omdat ze het toilet niet had gehaald enzovoorts.
Ik ben zelfs gebeld door oude vriendinnen van haar, die mijn moeder aan de de telefoon hadden en dat ze zo raar had gereageerd! Ze was dan hartstikke dronken, maar niemand legde het verband met alcohol. Mijn zus en ik werden erop aangesproken dat we goed op onze moeder moesten letten, want ze was wel erg verward enzo. Ze herkende mensen die ze al jarenlang kende, niet meer aan de telefoon als ze gedronken had! Tja, aan me hoela!
En toch hebben we haar altijd de hand boven het hoofd gehouden. Nooit aan iemand verteld wat er aan de hand, maar altijd die angst...
Totdat we op een gegeven moment gebeld werden. Ze bleek al 2 dagen dood in bed te liggen (we belden haar om de dag, omdat we een dagelijks gesprek inmiddels niet meer aankonden). Ze had een maagbloeding door de alcohol gehad. Een limonadeglas voor 3/4 gevuld met whisky stond nog naast haar bed.
Ik ben vreselijk boos op haar geweest. Nu is de pijn gezakt, het is inmiddels 3 1/2 jaar geleden.
Ik had ondertussen al lang een alcoholprobleem, maar erkende het niet.
Het heeft tot bijna 4 maanden geleden geduurd totdat ik de stap kon nemen om iets aan mijn probleem te doen. Ik heb een dochter van 16 die inmiddels last had van het feit dat ik dronk.
Ik wilde niet op mijn moeder lijken en wel wat aan mijn probleem doen, maar het heeft een tijd geduurd voordat ik dat kon.

Moraal van het verhaal: als je moeder niet wil of het probleem niet als ernstig genoeg ziet, dan kan JIJ er niets aan doen! Ik heb ervaring van beide kanten, ik heb aan beide zijden van het probleem gestaan.
Het enige wat jij kan doen is er proberen zoveel afstand van te nemen, zodat je er zelf niet aan onderdoor gaat. Als dat niet lukt: hulp zoeken.
Verwijt jezelf niets, je moeder is ziek en jij kunt niets anders voor haar doen, dan er zijn voor haar, tenminste zo lang jij er zelf geen last van hebt. Het klinkt hard, maar zo werkt het.

Pas je goed op jezelf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

mijn moeder dronk ook teveel eigenlijk dronken mijn beide ouders teveel mogelijk omdat het in de horeca normaal is ??
altijd stond er wel een glas rhum cola binnen mijn vaders handbereik en mijn ma haar glasje wijn of haar biertje .
in 1990 ik woonde toen al in belgie heeft mijn vader een hart slagader breuk gehad en zijn ze gestopt met hun restaurant en ging het van kwaad naar erger , over hun dronken kon ik met mijn ouders niet praten .
mijn ma had onder invloed van drank al enkele suicide pogingen gedaan 2 tal weken in coma gelegen en noem maar op
mijn beide ouders waren mensen die redelijk vroeg op de morgen al begonnen met drinken , mijn vader werdt er dan enorm agressief van en mijn ma zot zoals ze in belgie zeggen .
mijn beiden ouders zijn overleden maar ik draag de lidtekens mee en kan het niet meer uitpraten wat mogelijk nog het moeilijkste is .
mijn moeder is gestopt met drinken een maand na het overlijden van mijn vader ik kon de druk van haar up en downs niet meer aan , ik woonde 600 km verder en als men dan telefoon krijgt van een buurvrouw dat mijn ma op een hoge muur staat om naar beneden te springen dan zegt dit genoeg
door allerlei kwaaltjes welke ze had door haar drinken, suiker , niet meer eten en noem maar op moest ze antibiotica nemen en toen is ze gestopt en ja mij gaf het een beetje rust in mijn hart .
mijn stoppen met drinken is naar aanleiding van de suicide van mijn ma want ondanks het feit dat ze al 23 maanden gestopt was weet ik dat haar drank verleden haar hersens om zeep geholpen hebben of dat het reeds te laat was .
ik besef vandaag dat ik veel last gehad heb van het drinken van mijn ouders zowel in mijn jeugd als in mijn latere leven maar hun drinken was hun keuze en mijn drinken was mijn keuze zoals mij stoppen met drinken nu ook mijn keuze is .
persoonlijk naar mijn eigen toe vindt ik het spijtig dat ik niets van mijn ouders geleert heb wat een drank verslaving inhoudt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...