Spring naar bijdragen

Spiritueel draadje


Summer

Aanbevolen berichten

Toevalligheden waar je soms in door kan draven denk ik en het hoog van in je bol kan krijgen.

Als je er te diep over na gaat denken. Of er beter naar gaat kijken. ;)

 

Voorlopig ga ik er niks meer over lezen, want dan neig ik er iets mee te willen doen. En meestal loopt dat op een fiasco uit.

Met een hoop teleurstellingen, schuldgevoelens en onzekerheden erbij.

 

Ik ga gewoon mijn gevoel volgen. En dat gevoel zegt me, verkoop me maar voor 5 cent op een markt in een heel klein doosje. Wel een waarschuwing bij zetten, zodat de koper ook weet wat erin zit. Dus ik sta zondag op de markt met een heel klein doosje voor 5 cent te koop, waar gevoel op staat. Ben benieuwd of dat doosje meegepakt wordt of niet. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk, ik lees het ook nog en kan er zekers wat mee. Ik zie ook wel raakvlakken met Taoïsme.

Voor als je wat meer wilt lezen over Taoïsme dan kan ik het boek ' Iedere dag Tao' van Deng Ming-Dao aanbevelen.

Ook ik zie die raakvlakken. Wie nóg meer wil lezen over Taoïsme:

De weg naar verandering - De Tao van dr. Wayne Dyer

Uitleg voor elke dag

De 81 verzen worden in dit boek 'vertaald', uitgelegd door W. Dyer en daarmee wat toegankelijker voor mij, een ras-westers-denker.

 

Nu, vele boeken verder, denk ik héél anders over denken. En leven. En perfectie. En innerlijke rust. En Hier-en-nu-is-genoeg. En eigenwaarde. En zin. En.................................................................

 

Wat een reis.

mijn motorpak verruilt voor een oranje kaftan

kop kaal

10 kilo kwijt

geen fiets meer nodig

 

Sorry. Flauw. De reis leert me veel over ego en essentie. Die kennis heeft mijn koers veranderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even wat meer over Taoisme met een radiointerview van een half uur met Rik Schipper.

"Kristofer Schipper vertaalt de Daodejing

Lao Zi’s Het Boek van de Tao en de Innerlijke Kracht. Zo heet de nieuwe vertaling van Lao Zide klassieker Daodejing door sinoloog Kristofer Schipper.

Net als zijn versie van de Zhuang Zi, die in 2007 verscheen, heeft Schipper deze beroemde taoïstische tekst rechtstreeks uit het Chinees vertaald, waarbij hij gebruik kon maken van nieuwe bronnen die boven water zijn gekomen bij archeologische vondsten.

Aan Jacqueline Oskamp legt Kristofer Schipper uit dat het taoïsme in wezen een lofzang is op het nietsdoen, maar ook hij waarom hij zijn hele loopbaan een vertaling van de Daodejing heeft proberen te vermijden"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over een week begin ik de (gratis!) cursus Buddhist Meditation and the Modern World van de University of Virginia via Coursera: https://www.coursera.org/course/meditation

 

Veel zin in.

Voor wie Coursera niet kent: toegankelijke online cursussen door vooraanstaande universiteiten en hoge scholen. In principe gratis tenzij je een certificaat wilt behalen. 

Heb al meerdere cursussen gedaan, de gevraagde inzet is wisselend: soms alleen luisteren en kijken, soms serieuze essays schrijven. Maar alles is vrijblijvend. Ik ben er erg blij mee. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Coursera kende ik niet. Gratis onbeperkt leren over van alles wow....deze valt mij direct op. Niet spiritueel wel adb. https://www.coursera.org/course/babyboomersanddrugs en nog veel meer gezondheid gerelateerde onderwerpen zoals ook iets met dementie....genoeg te doen voor als ik me ooit verveel.

 

Succes met jou cursus Yo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik aan de "babyboomers en drugs"-cursus wel leuk vond om te weten is dat elk land zijn eigen definitie heeft met babyboomers. Dwz een eigen range van geboortejaren voor de babyboomer. Het kan dus zijn dat je soms net wel en soms net niet een babyboomer bent afhankelijk waar je op dat moment bent en als je beetje aan de ondergrens qua leeftijd zit voor babyboomer.

 

Het geld van de certificaten is het verdienmodel. Dus als je voor een certificaat gaat, ondersteun je financieel coursera. Maar alles op vrijwillige basis. Ik geloof dat ze hun eerste miljoen nu binnen hebben.

 

Voor ieder wat wils. Ik zit met mijn interesses diep in de computers, astronomy en natuurkunde cursussen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O oke ik kwam op die cursus over babyboomers en alcohol puur via zoeken op nursing om te kijken of er iets is op mijn vakgebied. Ik wist helemaal niet dat jij die cursus al gedaan had Yo. Ik kende jou vorig jaar nog helemaal niet en kom pas sinds Januari dit jaar weer op deze site. En blijkbaar moet ik Plof bedanken voor die hele handige manier van leren die niet meteen honderden euro's kost. Thnx Plof

 

Nu maar weer iets spiritueels.....daar ben ik nog in de kinderschoenen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heh, en yo is zelfs gecertificeerd alcohol-en-babyboomer...

 

graag gedaan, erik ;)

 

De cursus over alcohol en babyboomers kwam toen ik net een aantal weken gestopt en yo hier net pas was en eerst wilde minderen. Ik had hier inderdaad een linkje over gepost. En volgens mij zat jij toen in een-minderen-op-vakantie-mag-wel modus met een helaas wat langdurig naeffect.

 

Wat zijn we toch gegroeid in een jaar tijd. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor de link yo, ik denk dat ik volgende week een kijkje ga nemen bij de meditatie cursus. Ik ben wel benieuwd of boedhistische meditatie überhaupt wel goed werkt in de westerse wereld ipv op een berg in de middle of nowhere.

 

Videolink van paddy vind ik ook reuze interessant. Luister ik nu pas. Interessant persoon die Schippers.

 

Grappig dat het chinees tegenwoordig ipv van boven naar beneden, van links naar rechts wordt geschreven vanwege de computers en internet enzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is de zin van twijfel in ons leven ?

Bij de belangrijkste levensvragen dient twijfel geen doel.
Twijfel is de afwezigheid van vertrouwen.
Twijfel geeft aan dat vertrouwen een actueel thema is in je leven
en dat je betwijfelt of het universum wijs en meedogend is.

Twijfel maakt je wakker voor het gegeven dat je je aandacht
mag richten en je wil mag afstemmen op een deel van je
persoonlijkheid.

Twijfel is een vorm van angst.
de fundamentele vraag is hoe je tot wijsheid komt-
via angst en twijfel of via liefde en vertrouwen.

Niemand kan die keus voor je maken.
Dat geldt voor ieder individu.

Iedereen wordt, ieder moment weer,
geconfronteerd met de vraag of hij of zij 
via angst en twijfel gaat leren,
of via liefde en vertrouwen.

Waar kies jij voor ?

Uit: Van Ziel tot Ziel, Gary Zukav

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De zin van twijfel? Question everything! Zeker met zaken die je als zekerheden worden aangeboden (zoals geloof). Bij strenge kerken zie je dat ook dat twijfel als vorm van wantrouwen gezien wordt terwijl het omgekeerde denk ik waar is. Een leerling uit pas twijfel als er vertrouwen is tussen leraar en leerling. Pas als je je thuis en veilig voelt in een (kerk) gemeenschap durf je de uitroeptekens van geloof te vervangen door vraagtekens. Pas als je je thuis voelt in een bedrijf waar je werkt durf je twijfel te hebben en te uiten over hoe dat bedrijf zaken en je meewerkt aan zaken waar je moreel zo je twijfels bij kan hebben. Twijfel hangt volgens mij niet samen met angst maar juist met liefde en vertrouwen. Door angst gaan mensen hun mond houden en angst kan zelfs zover gaan dat twijfel niet eens meer gedacht wordt, twijfel is dan het ondenkbare. Een tekst over de rol van twijfel in geloof.

 

Bovenstaande komt mij over als de keuze van een package deal (koppeltransactie, pakketovereenkomst) Alsof als je kiest voor twijfel je de angst erbij zou krijgen en als je kiest voor (blind) vertrouwen je de liefde erbij krijgt. Daar ben ik het niet mee eens, daar heb ik zo mijn twijfels bij ;)

 

Maar misschien snap ik de context niet, dat kan ook.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

http://www.npo.nl/de-verwondering/27-09-2015/KN_1671853

Jan Geurtz

In de week tegen eenzaamheid is Jan Geurtz te gast bij Annemiek Schrijver. Jan Geurtz is schrijver van de succesvolle boeken 'Verslaafd aan liefde' en 'De verslaving voorbij'. Hij vertelt in de uitzending dat hij zelf ook te kampen heeft gehad met eenzaamheid en verslaving en hoe hij zich daarvan wist te bevrijden. Voor hem is daarbij het Tibetaans Boeddhisme een belangrijke bron van inspiratie. Hij is tot het inzicht gekomen dat eenzaamheid een gunstige omstandigheid is voor spirituele ontwikkeling. Annemiek Schrijver praat met Jan Geurtz over de kracht van eenzaamheid. Aan het einde van het gesprek wacht ons zijn persoonlijke zegening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hierboven hadden Ploffie, Erik en ik het over Coursera en een cursus over boeddhistische meditatie, onder andere. Later waren Plof en ik het er elders - ik geloof op de dagdraad - over eens dat we geen heel hoge pet van deze cursus ophadden.

 

Sinds maandag volg ik een andere cursus op Coursera over boeddhisme, meditatie en de link met westerse psychologie, deze: https://www.coursera.org/learn/science-of-meditation/home/welcome

 

Deze cursus vind ik wél boeiend, heel erg zelfs! Het begint misschien een beetje droog, maar dat wordt al snel vele malen beter. Ik vind het goed te volgen, interessant, leerzaam en soms zelf humoristisch. Een warme tip dus. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het zeer interessant hoe het begrip not-self wordt uitgelegd. Dat het nog niet betekent dat buddha het bestaan van self daarmee ontkende. Dat was een eye opener. Hm....

 

En ik vertaalde het woord craving als extreme trek in de context van verslavingen. Maar hier wordt het woord gebruikt als verlangen in een filosofische context (craving and clinging).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies dat ja.

Voor mij brengt het boeddhisme weer samen met advaita vedanta (het 'persoonlijk zelf' is ego en het 'zelf' is 'essentie', alles' én 'niets'), maar interessanter voor hier is denk ik dat het craving - en de bewuste omgang daarmee- in een veel breder perspectief van zowel evolutionaire als spirituele ontwikkeling zet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat de cursus heel veel voor mij kan betekenen voor wat betreft starten met mediteren enzo. Dus dank voor de link, yo.

 

Wat ik ook mooi vond is dat het dogma not-self een vrij strenge doctrine is, waarschijnlijk bedoeld voor een hoog didactisch vermogen voor monniken die al heel streng in de leer zijn.

 

De milde variant ervan: je hoeft niet zomaar iets te accepteren als je zelf  is voor beginners zoals ik veel beter te pruimen. Daar kan ik wel iets mee. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb me gisteren opgegeven. Kijken of ik het bij kan houden met alleen na werk en studie in late uren kan doen. Desnoods alleen passief wat lezen en kijken.

 

Iets anders; ik zoek de laatste tijd wat rond op youtube op goede (geleide) meditatie oefeningen. Er is zoveel aanbod en zoveel rommel op youtube dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wie kent er een paar goede luister oefeningen met als doel;

-rust

-stoppen met piekeren en meer bij je gevoel te komen

-niet alleen spiritueel maar ook aandacht voor het fysieke, het loslaten van spieren.

-heel nuchter graag zo min mogelijk gezweef, begrippen als aarden, contact maken met de grond, met jezelf....dat lukt nog maar soms moet ik om de terminologie alleen maar hard lachen en dan werkt het niet.

 

Wie kent wat bronnen, namen e.d. zodat ik zelf verder kan zoeken. Lukraak googlen op meditatie of ontspanning geeft teveel bagger.

 

Een goed voorbeeld vind ik deze. Die stem kan ik hebben en die inhoud spreekt me aan, dit vind ik net niet te zweverig. Wie heeft er meer goede voorbeelden van ontspanning en rustgevende oefeningen of oefeningen die me helpen om te leren mediteren.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik vertaalde het woord craving als extreme trek in de context van verslavingen. Maar hier wordt het woord gebruikt als verlangen in een filosofische context (craving and clinging).

 

Wat bedoel je? Ergens zijn extreme trek en verlangen naar iets synoniemen toch? En verlangen in filosofische context. Bedoel je het verlangen als in wijsbegeerte. Kennis over onszelf, wie we zijn waar we vandaan komen en naartoe gaan. Zoals hier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat de vertaling van het woord "craving" in deze cursus geen "extreme trek" betekent. Ik denk eerder aan elke vorm van verlangen, zowel klein als groot. En voor een geharde boeddhist betekent het zelfs de meest inimini trek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...