Spring naar bijdragen

Vragen en verhalen over je huisdieren.

bolletje

Aanbevolen berichten

Spud, Fip is feline infectueuze peritonitis.

Waar staat Vip dan voor?

Ik heb er nog nooit van gehoord.

Triest idd als je zo'n heel traject doorloopt, om uiteindelijk toch afscheid te moeten nemen.

En al helemaal als het een langdurig ziek katje betreft kan je je zo enorm hechten he :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij bedoelt Fiv :)

Een simpel geheugensteuntje: die F staat voor feline, katten betreffend.

Net zoals bij Hiv de H staat voor humane, mensen betreffend.

Nu vergeet je het vast nooit meer :)

En een goede diagnose is van levensbelang vind ik: zo weet je waar je tegen vecht, en kan je alert zijn en je wapenen.

Op het dik zijn kom ik nog terug, nu weinig tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel lieve foto Spud!

Dikke katten: heel gevaarlijk ivm groot risico op diabetes, en ook verhoogd risico op artrose, met alle pijn en stramheid van dien.

Ik hoop dat de kat wel onbeperkt eten krijgt? Katten eten van nature 15 tot 20 x per dag een beetje. Verder is hun maagje na 3 uur leeg.

Een kat die dus 2x per dag eten krijgt, heeft 18 uur honger.

Dat geeft stress, en stress zorgt ervoor dat het eten sneller in vet wordt omgezet.

Geef vaak hoogwaardig natvoer ipv alleen brokjes, en laat de kat werken voor de brokjes dmv voerpuzzels.

Geef de kat ook gerust rauw voer als hij dat lust.

Zorg wel dat het fabrieksvoer hoogwaardig is, dus met vnl vlees ipv granen.

Bestrijd verveling en zorg dat de kat in beweging blijft: speel meermaals per dag met het beestje, en zorg dat hij regelmatig nieuwe dingen kan ontdekken in huis.

Stress/verveling moet bestreden worden, dus neem alles in de omgeving van de kat eens goed onder de loep, en houd het beestje bezig.

Medisch onderzoek zou ik in eerste instantie niet doen als de kat geen verdere symptomen vertoont.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou een dikke kat juist niet onbeperkt eten geven omdat de verleiding voor de kat dan juist heel groot is om te veel te eten. Ik zou eten toch beperken en twee keer per dag intensief met de kat spelen totdat het zowat hijgend op de grond ligt. Als je dat een tijdje vol houdt (een maandje of 2-3) dan moet je echt al resultaat zien. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Stress is echt heel vaak gewoon de oorzaak zonder medische reden. Katten zijn hooggevoelige dieren en sommigen katten raken gewoon overprikkeld. Met alle gevolgen van dien: vacht kaal plukken, vermagering, dik worden, noem maar op...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onbeperkt eten geven is het beste voor iedere kat, zie uitleg hierboven.

Wat je wel in de gaten moet houden is Wat voor voer je geeft, en Hoe je het geeft.

Katten hebben een korte spanningsboog: je kan dus beter wat vaker en wat korter spelen.

Onderschat verder niet de stress die ontstaat door verveling.

Bij vermagering zou ik trouwens zeker op zoek gaan naar een medische oorzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een persoon te dik is en moet afvallen geef je toch ook niet als advies om de hele dag in een banketbakkerij te gaan zitten? Ieder pondje gaat nog steeds door het mondje. Ook bij dieren ;)

bewerkt door NBWtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een mens is geen kat: zoals ik heb uitgelegd eet een kat van nature 15 a 20 x per dag.

Verder adviseer ik hoogwaardig voer te geven met een hoog vleesgehalte ipv supermarktvoer vol dikmakende granen.

Ook adviseer ik veel natvoer, omdat dat goed verzadigd en veel water bevat.

Verder raad ik aan voerpuzzels te gebruiken, zodat de kat voor ieder brokje moet werken: goed voor de geest zowel als voor het lichaam.

Duidelijker kan ik het toch echt niet maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik houd al bijna 25 jaar katten en iedere kat is anders. De ene eet inderdaad meerdere keren per dag (zeker geen 15) en de andere heeft genoeg aan 1 keer smorgens en 1 keer savonds.

En als je katten dan volgens de natuur wil voeren, ze eten in de natuur geen hoogwaardig blikvoer, natvoer of gekookte muizen uit de vriezer maar verse vogels en muizen. Die bestaan uit zoveel procent orgaanvlees, zoveel procent spiervlees en zoveel procent restvlees. (Allemaal op te zoeken op internet) Als je dan wilt adviseren adviseer dan een juiste combinatie van vers, rauw vlees. (Kip, kalkoen, rund. Spiervlees, orgaan vlees, filet. Geen varkensvlees) Niet gekookt of met toegevoegde conserveringsmiddelen en zout. Daar zou je eventueel nog wat levende insecten en botten (rauwe kippenbotjes of vleugels. Verwarmde botten splinteren en dus gevaarlijk) aan toe moeten voegen voor de proteïne en eiwitten. Want ze eten de beestjes met botten en al op. En een flinke plas regenwater. Dat zou pas volgens de natuur zijn.

En ik adviseer om helemaal niet van die dure voorpuzzels te kopen want sommige katten kijken er niet eens naar om. Beter kun je kijken naar wat voor speelgoed de desbetreffende kat leuk vindt en probeer daar eens brokjes of snoepjes in te verstoppen. Een simpel leeg toiletrolletje, doosje, propje papier...

Vriendelijker kan ik het echt niet zeggen. ;)

bewerkt door NBWtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je gaat rekenen he, 10-15 x per dag en dan om de 3 uur. Een simpele rekensom 10x3= 30 en een dag heeft maar 24 uur. Katten slapen van nature heel veel 10-15uur per dag. Dat betekent dat in het gunstigste geval de kat 14 uur over houdt om te eten. 14/3= 4,3x per dag. Zeker geen 10-15.

En dat kan wel kloppen want ik heb een kat rond lopen die ongeveer 5x per dag eet. Oudere katten slapen zelfs 20 uur per dag. Hoe moeten ze in die overige 4 uur dan 10 keer eten? Klopt echt niks van wat je zegt.

bewerkt door NBWtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En in de natuur moeten ze jagen, rennen, klimmen of graven voor hun eten. Ze vinden daar niet van die ingenieuze, kleurrijke, commerciële kattenspeeltjes die prachtig zijn voor mensen om naar te kijken.

Denk als een kat. Verstop brokjes op de kast of krabpaal (klimmen), verstop ze in een doosje met inhoudt (graven) of als je de ruimte hebt gooi ze weg en laat de kat er achteraan rennen. Katten zijn simpel.

bewerkt door NBWtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

NBW, wellicht kwam ik wat geirriteerd over (was ik ook), maar het leek wel of je mijn bericht totaal niet gelezen had.

Wat betreft natuurlijk rauw voeren, dat ben ik helemaal met je eens: dat, of compleet vers voer zoals Carnibest is het beste voor een kat, en al zeker voor een kat die te dik is. Probleem is echter dat veel katten die groot zijn geworden met brokken en natvoer, dat vaak absoluut niet lusten.

Goed blikvoer met een hoog vleesgehalte is dan een goed alternatief.

Verder heb ik gezegd dat katten 15 a 20 x per dag een hapje eten. Ook heb ik gezegd dat na 3 uur hun maagje leeg is.

Nergens heb ik gezegd dat ze iedere 3 uur eten: jij eet toch ook wel eens wat voordat je maag compleet leeg is?

Ook heb ik geadviseerd voerpuzzels te gebruiken: nergens zeg ik dat je ze niet zelf kan maken.

Met allerlei goedkoop materiaal kan je idd de mooiste voerpuzzels maken.

Nee, ik werk niet in een dierenwinkel. Wel ben ik opgeleid op het gebied van kattengedrag: Dat heeft uiteraard ook raakvlakken met medische zaken en met voedsel. Na 20 jaar katten te hebben gehad stond ik er nog versteld van hoeveel er nog te leren valt op kattengebied.

bewerkt door JaNina
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spud, ik hoop dat je verder kan met deze tips.

Ik wil je nog wel meegeven dat een te dikke kat niet te snel mag afvallen, het is een zaak van de lange adem.

Ook is het voor te dikke katten levensgevaarlijk om te vasten.

Mocht het beestje zich om wat voor reden ook niet lekker voelen, en stoppen met eten, dan moet je uiterlijk na 24 uur gaan dwangvoeren.

Dat doe je met een voerspuit en Hill's A/D (te krijgen bij de dierenarts)

Doe je dat niet, dan loopt je kat groot risico op onomkeerbare, dodelijke leververvetting.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kwam inderdaad een klein beetje geïrriteerd over en ik reageerde misschien daardoor ook wat fel. Mijn excuses.

Het is in ieder geval duidelijk dat we beiden gepassioneerd zijn van katten. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waren die twee die oudere voor de verhuizing niet aan het pesten?

En is het specifieke pestgedrag alleen in de tuin bv? Kan iets zijn met dat die twee de oudere niet in hun teratorium willen hebben en dat de oudere nu daarom overal plast en poept om aan te geven dat dat dan zijn/haar teratorium is?

Is een wilde gok hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik straf het altijd af als mijn katten elkaar pesten, gewoon door middel van mijn stem verheffen en te roepen dat ze op moeten houden. :D maar ze pesten elkaar niet hier. Die kleine wil mijn zwarte kater nog wel eens plagen en dat is een ongelooflijke stress kip dus die is wel wat bang voor haar. Maar ik moedig die zwarte heel veel aan, dat hij zich niet op zijn kop moet laten zitten. Ze gaan hier allemaal goed met elkaar om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik blijf het roepen: eerst een medische oorzaak uitsluiten voor je aan een gedragsprobleem gaat denken!

De verhuizing heeft uiteraard voor veel stress gezorgd bij de katten. Het kan zijn dat de oudste kat daardoor een blaasprobleem heeft ontwikkeld.

Allereerst zou ik een plas opvangen (als je niet weet hoe, dan hoor ik het wel), en die zo vers mogelijk inleveren bij de dierenarts, om te onderzoeken of er sprake is van ontsteking en/of gruis.

bewerkt door JaNina
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zet de kat in de badkamer: kleedjes verwijderen, en stoppen op de afvoeren.

Zet lekker drinken neer voor de kat: denk aan water met een scheutje kattenmelk of koffiemelk erdoor, naast gewoon water.

Spoel een teiltje goed om met heet water, geen schoonmaakmiddel gebruiken.

Vul dit teiltje met een vuilniszak die in smalle repen geknipt is, zodat de kat wel kan graven, maar de urine niet wordt opgenomen.

Heb geduld tot er een plas is geproduceerd, en doe die in een schoon flesje of potje, en lever zo snel mogelijk in bij de dierenarts.

Andere optie is een katkor-pakket halen bij de dierenarts: dit bevat kattenbakkorrels die geen vocht opnemen (erg weinig vind ik zelf) en een spuitje om de urine op te trekken.

Dit zou afdoende moeten zijn. Mocht ze het toch teveel gedoe vinden, dan kan ze uiteraard ook met kat en al naar de dierenarts.

Daar kan de kat opgenomen worden tot hij plast, of bij een volle blaas kan de urine met een naald verkregen worden.

Dat laatste klinkt een stuk erger dan het is.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt spuiten ook bij de apotheek kopen. Die tip kregen wij van onze dierenarts en dat was heel makkelijk toen mijn kat overal op de grond plaste. Altijd handig om er 1 in huis te hebben.

bewerkt door NBWtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de spuit ook van mijn dierenarts gekregen. Hij vertelde alleen dat je die ook bij de apotheek kon kopen. Daar had ik nooit aangedacht en ik vond het een goed tip die ik even wilde delen. ;)

bewerkt door NBWtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...