Spring naar bijdragen

Stoppen of matigen ???


blondie6173

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 87
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het is frappant. Nu op mijn werk heb ik natuurlijk geen mogelijkheden om te gaan drinken en ook geen hele grote drang.. Toch heeft ergens iets in mij wel zin in een biertje.

Nu ga ik dat niet doen natuurlijk aangezien ik gewoon aan het werk ben.
Zou dat dan toch aan het feit liggen dat ik gisteravond niet gedronken heb terwijl ik dat normaal wel doe?

Ben benieuwd hoe het weekend gaat worden. Mijn eerste weekend als "gewone gezelligheidsdrinker". Ik ben redelijk positief aangezien het beide feestjes zijn (zowel vrij- als zaterdag) met vrienden en dus sociale controle. Aangezien mijn vrienden niet roken zal dat ook wel goed gaan.

Erg benieuwd in ieder geval...

Vooralsnog dus nog enorm matigen...
Zogauw daar een goede lijn in zit op den duur stoppen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is wel een goede discussiesite voor mij. Helemaal stoppen wil ik (nog) niet, maar als ik dan lees over die twee procent die het lukt om blijvend te minderen......oeps!
Voorlopig maar even van dag tot dag voor mij: vandaag niets, morgen etentje met twee glazen, zondag niets, maandag weer een etentje met twee glazen. En dan dinsdag weer aan de bitter lemon.
Verder dan vijf dagen kijk ik maar even niet.
Na Nieuwjaar heb ik 64 dagen geen druppel gedronken, nu opeens weer drie weken hevig innemen. Een bekend patroon, en ik ben er klaar mee!

Serena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Matigen is heel moeilijk als je toch gefixeerd blijft. Bij mij gaat het best lang goed, maar toch ook met regelmaat zit ik boven het doel wat ik me stelde (meer dan 2 gl.). En de afgelopen 3 dagen heb ik een behoorlijke terugval.
Het lijkt op zelfmedicatie... de momenten die ik kies om wel te drinken. 1 per dag zou het mooiste zijn eigenlijk. De dagen van niet drinken leveren echter ook heel veel op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Serena, heb je de ADB behandeling al overwogen?
Als je klaar bent met je oude gewoonten, is het fijn
om met individuele hulp nieuwe gewoonten aan te leren
die nu beter bij je passen. Het helpt om je triggermomenten te leren herkennen
en helpende gedachten en handelingen te vinden die nu ondersteunend kunnen zijn.
En wat voor mij erg belangrijk was, een extra stok achter de deur om niet te gaan sjoemelen,
en die 64 dagen neemt ook niemand je meer af hoor, toppie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane,

Niet alleen overwogen, ik heb me aangemeld en ben geaccepteerd:) Er gaan drie werkdagen overheen voor de behandelaar contact met mij opneemt, dus met de paasdagen ertussen zal dat wel donderdag worden.
Vrijdag heb ik het droog gehouden, gisteren twee glazen wijn op tijdens een etentje. Tevreden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Blondie,
Ik heb mij vanmorgen pas aangemeld voor behandeling en ben nu al zeer positief en enthousiast gestemd! Ik heb al veel ervaring in het stoppen of toch als sociale drinker doorgaan. Met alle adviezen en gesprekken die ik met hulpverleners tot nu toe heb gehad, trek ik voor mezelf de conclusie dat een 'sociale drinker' er niet in zal zitten. Daarvoor ben ik te vaak en veel te snel weer in een terugval beland. Maar zeggen 'Ik drink nooit meer', dat ga ik niet zeggen, want dan leg ik voor mezelf een bananenschil uit waar je gegarandeerd op zult uitglijden. Ik zeg dan ook tegen mezelf: "Ik drink vandaag niet". Ook heb ik vaak gehoord: "Eenmaal een alcoholist, altijd een alcoholist". Het zal nog een beladen onderwerp blijven. Ik ben hier pas begonnen en heb nog een lange weg te gaan, maar ik hoop straks met trots een frisdrank of een glas water te kunnen vasthouden in gezelschap. Ooit in het verleden gestopt met roken, dan moet dit toch ook lukken? Creëer voor jezelf 'safe havens' waar je niet mag drinken van jezelf en je omgeving. Bijvoorbeeld: mijn zus weet van mijn probleem af, en bij haar krijg ik geen druppel en dat is soms wel vernederend maar het geeft ook een veilig gevoel. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn bijdrage.
groet,
Joris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Joris,

Of het nu stoppen of minderen is, wees glasscherp naar jezelf wat je wilt bereiken. (Zelf ben ik bezig met mijn allereerste "minder" poging. Ik mag niet meer dan 9 glazen alcohol per week en mag deze inmiddels vrij indelen. Tevens mag ik nooit meer dan 3 glazen op één dag drinken. Niet alleen omdat dat ongezond is, maar ook omdat bij mij dan de "knop" kan omgaan. Mijn rem vervaagt na drie glazen. Ook mag ik twee dagen in de week helemaal niets drinken.)

Een stop- dan wel minder- besluit, maak je voor de rest van je leven. Ikzelf deed dit voor mijn lijf en geest, deze moeten lekker kunnen functioneren. Op de tweede plaats voor mijn omgeving die zich ernstig zorgen over me begon te maken. Dit lukt me nu al sinds 28-12-2009.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'kWeet ut nog nie...

Vorige week dinsdag met een 3-daags dieet begonnen (3 dagen voorgeschreven eten, dan 4 dagen voorzichtig). In die 3 dagen uiteraard niet gedronken. Goede Vrijdag een fles wijn gehaald 'voor het hele weekend' en in 1 avond leeggedronken :( . Jammer dan, verdere weekend niets gedronken.

Gisteren weer 3 dieetdagen begonnen en ik twijfel nu of ik vrijdag weer een fles in huis haal, misschien ook wel niet. Als ik het niet in huis heb taal ik er eigenlijk ook niet naar. Wél 2,5 kg afgevallen dus dat is een aardige stok achter de deur!

Eigenlijk wil ik niet helemáál stoppen, tot 3 jaar geleden kon ik veel, weinig of helemaal niet drinken, al naar gelang. En dat zou ik wel weer willen kunnen. Ik moet nu uit zien te vissen of dat voor mij nog wel mogelijk is, sta nog helemaal aan het begin, nog maar 2 weken bezig met het ADB-programma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Blondie en alle anderen

Ik ben wel blij dat je over dit onderwerp bent begonnen. Zelf ben ik nog maar pas bezig en ik weet nog helemaal niet waar ik uit zal komen.

Éen ding weet ik wel: ik wil niet meer afhankelijk zijn van alcohol. En dat was ik wel. In het bonuskrantje van de AH zocht ik eerst naar de aanbiedingen van de wijn. Ik dronk op het laatst elke dag, ik ben alleen, dus niemand zag het/kon commentaar leveren.

Een paar weken geleden heb ik me aangemeld voor de behandeling. De eerste 2 weken heb ik nog gedronken en daarna niet meer. Maar ja, ik ben pas (of al!!!!:D) op dag 17, dus ik durf nog helemaal niets te zeggen.
Het liefst zou ik "normaal"willen kunnen drinken en ook "gewoon" stoppen na 2 glazen. Maar ik heb geen idee of ik dat ooit zal kunnen. Tot nu toe verdwijnen al mijn voornemens als sneeuw voor de zon na 2 glazen en is regelmatig het hek van de dam.
Dus ik wil voorlopig helemaal stoppen, om de gewoonte echt te doorbreken.

Maar ik durf nog helemaal niet te zeggen dat ik nooit meer zal drinken, want ik krijg het spaans benauwd bij die gedachte. .:angry: Dat voelt voor dit moment veel te groot!!!! Alsof ik daar nooit aan zal kunnen voldoen.
Dus ik hou het nu maar bij: eerst in ieder geval 1 maand niet. Daarna maar een nieuw plan maken, niet te ver vooruit kijken.

Iemand schreef: ik ben ook gestopt met roken, dus dit gaat ook lukken (oid), maar dit vind ik veel moeilijker dan stoppen met roken.

Wat me overigens opvalt op tv is dat er zo vaak gedronken wordt. Dat was me nooit eerder opgevallen.
Hebben jullie die ervaring ook?

Wat het ook wordt, ik hoop dat we allemaal een goede keuze kunnen maken en ons daar goed bij zullen voelen.:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet zeggen dat je nooit meer zult drinken. Daar krijg je het inderdaad spaans benauwd van. Je voornemen: "vandaag drink ik niet" is te overzien.

Enne twee problemen tegelijk aanpakken blijkt toch meestal te moeilijk. Allereerst het drankprobleem aanpakken. Heb je dat een heel eind opgelost dan pas een volgend probleem. En dan heb ik het over minstens een jaar.

Ben je alcoholist dan is stoppen het enige. Matig drinken lukt misschien even maar je zult altijd weer terugvallen. Maar ieder kan alleen voor zich uitmaken of ie alcoholist is. Ik heb moeten toegeven dat ik alcoholiste ben. Dat leerde ik pas inzien toen ik bij de AA kwam. Voor die tijd had ik een drankprobleem.
Klonk niet zo erg :). Toen ik kon toegeven alcoholist te zijn werd het een stuk eenvoudiger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze draad lijkt me nu meer te ´passen´.
Mijn ervaringen leveren een langzaam voortschrijdend zelfinzicht op. Als ik mezelf zou opleggen nooit meer te gaan drinken dan zou ik dat zeker niet vol kunnen houden. Dat weet ik inmiddels. Wat ik ook weet is dat ik inmiddels in staat ben te herkennen wanneer ik moet en wil stoppen zonder het eerst uit de hand te laten lopen.
Ik voel me goed maar dat wil niet zeggen dat alles ook goed gaat. Ik heb nog aardig wat drempels te nemen. Heb goede steun van m´n casemanager en ben heel benieuwd naar het volgende gesprek :)
Als ik hier af en toe van me af kan blazen is dat voor nu, voor mij, heel prettig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon per dag Hannah,
recht zo die gaat.
Het is te doen zo en bij trek
kom je hier of op de dagdraad, daar is altijd
wel iemand om je er doorheen te helpen.
Deze week is je lichaam aan het herstel begonnen
en na de eerste week kan het zijn, dat je wat meer inzinkinkjes krijgt
of gaat twijfelen of één of twee niet gewoon kan.
Niet doen hoor, je lichaam gaat dan meteen méér vragen en zo houd je de trek in stand.
Als je het redt door de komende tijd, dan wordt het steeds gemakkelijker.
:present::heart::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Jane4, de inzinking is er. Heb vandaag bier gehaald. Ik merk dat ik heel goed ben in het doen alsof het erg goed met me gaat. Er zijn dingen die me de afgelopen week heel diep hebben geraakt. Met die onrust kan ik maar slecht omgaan. Ik vind dat het voor een groot deel wel om wilskracht gaat. De wil om tegen jezelf te kunnen zeggen dat de trek wel weer voorbijgaat. De keuze om te drinken is wat mij betreft gewoon een keuze toe te geven aan instant ontspanning. Dat werkt vandaag niet. Nog niet. Voel me echt waardeloos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop dat het ok is dat hier ook mijn bijdrage lever...

Een jaar of 2 geleden heb ik mijn huisarts gevraagd om Refusal, wat hij me zonder problemen voorschreef. Hij was op de hoogte van mijn problematiek.
En ik heb 3,5 maand nuchter geleefd. Ik had meer energie en was veel stabieler.
Maar ik wilde wel graag de mogelijkheid hebben om een biertje te drinken als ik uit ging of op een feestje was. En die mogelijkheid was met met dit medicijn ontnomen.
Ik ben ermee gestopt en ik had echt zoiets van: nu ga ik 3 dagen los en daarna hou ik het in de hand.
Maar hier ben ik dan.
Als ik op bezoek ben bij mijn moeder, drinken we thee tot 10 uur 's avonds en heb ik nergens last van. Als ik op een verjaardag ben, drink ik mee voor de gezelligheid, maar ik drink niet tot ik scheel zie.
Echter, als ik alleen thuis ben verveel ik me en pak ik naar de alcohol om negatieve emoties te verdrijven. Het is een slechte gewoonte en een opvulling van emotioneel gemis.
Voor mij is het doel op dit moment om te leren mijn rem te vinden. Ik wil kunnen genieten van alcohol wanneer ik de controle heb en het mij uit komt. Ik wil niet drinken om mijn problemen te vergeten.
Ik word ook nooit dronken, ongeacht of ik uit ben of thuis. Ik stop altijd als ik merk dat het genoeg is. Meer als aangeschoten ben ik nooit.
Maakt dat mij beter? Zeer zeker niet. Want ik drink nog steeds om een probleem te verdringen. En dat is gewoon niet goed.
Als je het mij vraagt is het het proberen waard om te matigen, om controle te hebben over je rem en na 1 of 2 drankjes te kunnen zeggen: ik heb genoeg gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vic, ik denk omdat jouw lijf jonger is, dat je miss wat beter op drank reageert? Of de gewoontevorming?
Ik ben bijna 57 nu, en het lijf reageert al op 1 drankje en dat is eventjes prettig, maar de volgende dag merk ik het toch....
De keren dat ik er voor kies om 'iets' te drinken blijft het meestal lastig om het bij dat iets te laten...
Jawel: spastisch klaar zitten om na 2 glazen direct in bed te gaan, als redding...?
Niet drinken geeft rust. En een mensenlijf is niet gemaakt voor zoveel alcohol.

Ik geloof heilig dat we hier allemaal ons eigen proces in moeten doormaken. Jij hebt al aan de refu
gezeten... wat niet niks is. Ik hoop dat je om je gezondheid leert te denken!!?
sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pietjeparel,
Ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn
zolang je serieus met ADB bezig bent.
Stoppen en minderen zijn erg persoonlijke keuzes.
Ik ben ook zo'n moralist wat stoppen betreft, maar schrijf erg graag ook met de mensen die
andere keuzes maken. Bij mij is het wel een ongeschreven wet dat je hier niet mensen komt
triggeren, beledigen of kwetsen. maar dat doe je nuchter ook niet. Het is hier helaas wel voorgekomen dat die dingen toch gebeuren en dan helpen ongeschreven wetten ook niet. Niet iedereen weet dat ze er zijn en op zo'n moment worden ze toch niet herinnerd. het is een kwestie van fatsoen. Daar komt dan ook tactive kijken en die kan ingrijpen, ook al is dat dan achteraf, voorkomen kan niemand het.
Dus leven en laten leven, ik respecteer jouw keuze en jij de mijne hoop ik ook, toch?
:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Pietjeparel :
Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat jij er net als ik nogal moeite mee hebt dat de ongeschreven regel is dat er niet geschreven wordt als je gedronken hebt...
Natuurlijk zijn we het er allen over eens dat wanneer je ladderzat bent dat je dat hier niet gaat lopen vermelden...
Heeft mijn inziens ook geen zin omdat je dan toch niet voor rede vatbaar bent (althans ik niet)

Echter wanneer je aan je eerste drankje zit kan ik me voorstellen dat dit forum een trigger kan zijn om je de juiste kant op te trekken... Die drank door de gootsteen dus !!!
Vanmorgen iets soortgelijks meegemaakt en al had ik dan nog niet gedronken, de drang was er erg sterk en dit forum heeft me dan toch over de streep getrokken om NIET te drinken !!!

Je opperde al een optie om dit in een thema bespreekbaar te maken dus heb bij deze een topic geopend hierover !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,
Ik vind het lastig om hier te schrijven omdat ik niets wil verstoren. Als het hier idd alleen voor alcoholvrij gedrag gaat dan kan ik m'n verhaaltje van dinsdag niet kwijt. Eigenlijk is dit dus een vraag: Kan ik vertellen wat er die dag is gebeurd of liever niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar mijn idee is dit een forum voor mensen die zowel willen matigen of willen stoppen...

Ikzelf heb er geen problemen mee als je je verhaal hier neerschrijft, maar besef wel dat dit een openbaar forum is dat iedereen kan lezen...

Je kan natuurlijk ook een pb sturen als je je verhaal even wilt delen met iemand !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het maakt mij niet uit of iedereen kan meelezen, daar ligt het niet aan.
Achteraf is het allemaal veel duidelijker waarom ik die dinsdag heb gedronken. Het nare was dat ik helemaal in paniek was en dat werd door de drank alleen maar erger. Mijn man was die dag gelukkig vroeg thuis en is bij de huisarts Xanax gaan halen tegen de paniek. Het heeft nog uuuuuuuren geduurd eer ik in slaap was. Was al wel in bed gaan zitten. De paniek was weer een gevolg van het lezen van het boek van Lucia de Berk en de trailer van 'De gelukkige huisvrouw'. Dat heeft zoveel spanning opgeleverd. Het boek had ik zaterdag in 1 adem uitgelezen maar riep oude angsten van mij op. Niet dat ik zelf in de gevangenis heb gezeten maar als kind heeft ons gezin, in het buitenland in huisarrest gezeten. Niet te vergelijken met wat Lucia allemaal heeft mee moeten maken maar wat haar is overkomen was altijd mijn nachtmerrie. Van te voren had ik niet kunnen bedenken wat voor impact het boek op me zou hebben, had haar zaak niet echt gevolgd. Daar kreeg ik weer schuldgevoelens van.
Enfin, onbewust nog van het waarom van de onrust en paniek dacht ik "Ach, een week niet gedronken dus met 3 biertjes zit ik vast al vol en waarschijnlijk vind ik het niet eens lekker"

Fout fout fout.
Had wel m'n Casemanager gemaild maar eer ik antwoord kreeg waren er al uren verstreken. Niet dat het wat uitgemaakt want als iets in m'n kop zit, zit het niet in m'n kont.

Veel inhoudelijker kan ik er niet over schrijven. Dat doet te veel zeer.
Nu gaat het weer stuk beter met me maar valkuilen zullen er altijd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...